blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Henk vroeg mij om wat metingen te doen aan de AM modulatie van de Siglent SDS1032x functie generator.
Hieronder wat plaatjes waarbij ik 1MHz als draaggolf frequentie heb gekozen en de modulatie frequentie is 10KHz.
Voor mijn confort gebruik ik de externe madulatie ingang van de SDG1032x, welke trouwens wordt aangestuurd door de SDG2042x, maar dat kan ook een andere zijn, voro deze meting niet van belang.
Bij de modulatie metingen met de drie golfvormen heb ik kanaal-3 van de scoop gebruikt om daarop te triggeren, die ingang zit gekoppeld aan de modulatie generator de SDG2042x.
Ik laat eerst de 1MHz zien met bijna 100% Sinus modulatie.
.
Blok modulatie
.
Driehoek modulatie
.
En als laatste een plaatje met Sinus modulatie zoals hierboven, maar dan gemaakt met de Rigol DSA815 Spectrum analyzer.

.
De meetcondities staan in het plaatje va nde Spectrum analyzer.
Lijkt mij verder een netjes plaatje wat er uit de SDG1032x komt.
Spectrum analyzer heb ik trouwens niet geoptimaliseert wat instellingen betreft de vervormings producten kunnen dus lager zijn.
Maar omdat ik niet precies weet wat de ander(kennis van Henk) aan het doen is geweest, lijkt dit mij wel even voldoende. 
Groet,
Bram
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha blackdog,
Dank voor de tijd kan je kijken als je niet moduleerd naar de output zeg jou instelling 0dB en dan zonder modulatie wat er ,
met de amplitude van de draaggolf gebeurt.....
Groet,
Henk.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Henk, 
No problemo, die test doe ik morgenochtend even voor je, ga nu zo een tukkie doen. 
Groet,
Bram
electron920
Ha blackdog,
Prima ik zie het morgen tussen twee haakjes geen kennis van mij maar ik liep toevallig tegen een blog waar de mijnheer dit probleem heeft.
Groet,
Henk.
De type nummers van generators bevatten een typo.
Het is de SDG1032X en de SDG2042X en dus niet SDS1032x, SDS2042x en in de titel SDA1032x. SDG staat voor Siglent Digital Generator, de SDS codering is voor de Scope.
Is het ook mogelijk soortgelijke modulatie te genereren als ik alleen een SDG2042X heb ?
[Bericht gewijzigd door flash2b op (17%)]
blackdog
Golden Member
Morge... 
flash2b
Dank voor het melden van de tiepe voute 
Dat waren heel wat aanpassingen, ik was in ieder geval vrij consequent.
Henk
Bij veel functie generatoren is het volgende aan de hand als je een aantal zaken niet goed door hebt.
Ten alle tijden zal de gebruiker er rekening mee moeten houden, dat de uitgangversterker een bepaald, dus maximum uitgangspanning heeft.
De functie generatoren die hier aanwezig zijn en dat zijn vier losse functie generatoren hebben onder 50Ω belasting een maximale uitgangspanning van 10V Top-Top.
Je kan gaan moduleren wat je wilt, maar boven die 10V Top-Top ga je niet uitkomen.
Dus als je zeg 8V Top-Top instelt en daarna voor b.v. AM modulatie kiest dan schakelt de generator de uitgangspanning terug naar een waarde waarbij 100% modulatie mogelijk is zeg 5v TopTop.
Je krijgt meestal een klein beetje meer dan 100% modulatie diepte, dit is afhankelijk hoe de architectuur van de generator is.
Bij mijn twee Siglent functiegeneratoren lossen ze dat op door de uitgang niet 50% te verlagen maar met 55%.
Dus van de 10V Top-Top bij 50Ω belasting schakelt de functiegenerator terug naar 4,54V Top-Top als de AM functie gekozen wordt.
Wat ik hierboven omschrijf is het gedrag van de generator als door het instellen van de gebruiker het Top-Top uitgang niveau overschreden zou worden.
Kies je voor on-gemoduleerd b.v. 1V Top-Top, en je kiest AM modulatie, dan kan je gewoon tot 120% moduleren zonder dat de draaggolf grote wordt aangepast.
Dit omdat je met 120% modulatie dan nog onder de max. van 10V Top-Top blijft.
flas2b, ja dat kan jij, de SDG2042X heeft interne modulatie beschikbaar.
Groet,
Bram
PS,
Forum Goden, kunnen jullie de fout in de topic naam even aanpassen in: SDG1032X
electron920
Ha blackdog,
Heel interessant deze uitleg ik denk dat je op de spectrum analyzer hetzelfde plaat je ziet als die persoon.
Ik kan hem niet meer vinden anders kon ik een linkje doorzetten !
Maar als ik je uitleg goed kan volgen..... stel jij zet de draaggolf op -30 dBm op de spectrum analyzer.
Dan moduleren zeg 50 % dit is allemaal ruim onder wat de generator aan kan zakt dan de draaggolf ?
Men moet zich realiseren dat een functie generator een verzamel bak is dus geen RF generator en alles in het tijd ,domein wordt bezien....
Misschien kan je dat nog even proberen zou verhelderend zijn.
Groet,
Henk.
electron920
Ha blackdog,
Is er nog een momentje over om de meting te doen zou ik zeer op prijs stellen.
Waar het om gaat is dat de Rigol kennelijk het uitgangsvermogen constant houd in het tijd domein prima zou je zeggen.
Maar dit betekend dat bij modulatie om het totale vermogen constant op de ingestelde waarde te houden de draaggolf,
terug geregeld wordt....
Er gaat immers energie in de zijbanden zitten niets mis mee.
Alleen voor de radio / HF technicus is dit een andere wijze van benaderen die is gewend dat in het frequentie domein,
de draaggolf constant gehouden wordt !
Ik ben benieuwd of dit met elke functie generator ( moderne ) op deze wijze gebeurt....
Groet,
Henk.
blackdog
Golden Member
Hi Henk,
Ik wil best wat vergelijken tussen de 4 functie generatoren die ik heb.
Waren het niet, dat ik weinig tijd heb op het ogenblik, de meeste tijd gaat zitten in kabel werkzaamheden in mijn werkomgeving en werkzaamheden voor mijn klanten.
Als je voldoende geduld heb en misschien het nog een keer vraagt als het te lang duurt dan zal ik de testen uitvoeren en hier plaatsen.
Wat mij betreft zijn het interessante testen die weinig aangetipt worden.
Groet,
Bram
electron920
Ha blackdog,
Dat had mee gekregen de werkzaamheden in de werk / lab ruimte.
Geen probleem het is dan ook voor mij een nieuwsgierige vraag verder niets.
Alvast bedankt voor de inzet.....
Groet,
Henk.
Op 29 oktober 2023 21:32:38 schreef electron920:
Waar het om gaat is dat de Rigol kennelijk het uitgangsvermogen constant houdt in het tijddomein, prima zou je zeggen.
Maar dit betekent dat bij modulatie, om het totale vermogen constant op de ingestelde waarde te houden, de draaggolf terug geregeld wordt....
Nee, dat is niet wat @blackdog zegt. De draaggolf blijft constant; dat is ook de waarde die je instelt.
Alleen, als je dan bij AM-modulatie boven het maximum van de signaalgenerator zou komen, kan dat natuurlijk niet meer. De generator kan dan kiezen tussen afschuwelijk clippen, of een lager niveau instellen (en dat ook netjes aangeven).
De toestellen die ik ken deden het laatste.
Van veel spullen kun je de handleidingen op hun site lezen; ook bij Rigol bijvoorbeeld.
In het boek van de populaire DG800-serie, en ook de nieuwe 800A, staat:
Modulation depth[2] 0% to 100%
...
[2] The envelop peak power is no greater than the maximum value of the specification output range.
e: Bij de DSG5000 (starting price € 46.690
) staat in feite hetzelfde, maar dan als note [1].