Pioneer autoradio geeft melding "amp fout"

Geachte damens en heren. ik heb voor behoorlijk veel geld nog een tweedehands Pioneer SPH-DA230DAB gekocht. Na inbouw in mijn auto en een kwartierje spelen viel het ding uit met de melding AMP FOUT.
Van de verkoper ontbreekt natuurlijk ieder spoor.
Na opnieuw opstarten van de radio werkt hij weer voor tien minuten.
Ik heb uiteraard gegoogeld en hieruit komt dat er een sluiting in de speakers of bedrading van de speakers zou zitten. ik heb echter de speakers afgekoppeld maar ook dan valt hij na 10 minuten uit met de bovenstaande melding. is er iemand die weet in welke richting ik het zou kunnen zoeken.
ik zou u allen zeer erkentelijk zijn.
Aart

ventilatortje achterin de unit werkt wel goed?

ja, het ventilatortje werkt goed. ik vind hem overigens wel erg heet aan de achterkant.

er zit een tcb501hq onder de ventilator. zou die het probleem kunnen zijn?

Op 29 oktober 2023 12:12:03 schreef aarmarman:
er zit een tcb501hq onder de ventilator. zou die het probleem kunnen zijn?

Bij ALI express vanaf 5 euro.maar je weet niet wat je koopt.
Als een echte niet al te duur is kun je het wel proberen.
Dergelijke IC's kunnen wel meer rare fouten hebben. Ik heb laatst een 2x 210 Watt switcher audio ic vervangen (TDA8953TH), wat op een kanaal geen audio door gaf. Kwam wel blokgolf uit, dus kennelijk modulator foutje.

Duidelijk versterker IC dat niet goed meer werkt en schade heeft, moet vervangen worden. Zelfs met die ventilator wordt het goed heet in die radio's, blijkbaar te heet voor het beschadigde versterker IC.

Je zou dat kunnen testen met bvb koude spray, als de radio dan blijft werken is dat IC stuk. Dat gebeurt wel meer in apparaten, koud werkt alles ok, zodra het heet wordt werkt het niet meer. En ook omgekeerd heb je veel problemen.

Dat vervangen zal nog niet zo simpel zijn als je denkt, en je moet een goed en ECHT IC in handen zien te krijgen. Sommige autoradio moeten echt helemaal uit elkaar om eraan te kunnen solderen. Het weer samenbouwen zoals het was, das de echte uitdaging...

Verder moet je ook goede ervaring hebben om dit IC te vervangen, te lang bakken en je ript de koperspoortjes er zo af, en het zit ook overal vol met super kleine SMD componenten, die je niet mag weg blazen of per ongeluk los solderen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (15%)]

Of met een scoop en thermokoppel/thermische camera kijken wat er gebeurd als hij uitvalt. Kan het IC zijn maar ook iets anders zoals een rotte soldering.

Dat zou ie kunnen testen door even op de printplaat te duwen, een rotte soldering vind je zo wel.

Bedankt mannen. ik heb de radio inmiddels uit elkaar genomen om te kunnen zien welk ic erin zit, dus testen is er niet meer bij.
het ic is idd bij alie verkrijgbaar, en ik vind nergens een echte.
of ik moet er een op ebay bestellen uit amerika, maar dan weet ik ook niet of het een echte is.
iemand van jullie een idee waar ik het kan proberen?

Wat ook nog kan is dat 1 van de luidspreker draden of aansluiting, sluiting maakt met het chassis.

Op 29 oktober 2023 15:49:47 schreef aarmarman:

iemand van jullie een idee waar ik het kan proberen?

Zou je niet eerst eens gaan meten of het daaraan ligt ?

Op 29 oktober 2023 16:10:16 schreef Paul Welther:
Wat ook nog kan is dat 1 van de luidspreker draden of aansluiting, sluiting maakt met het chassis.

nee hij gaat ook in storing als er geen speakers zijn aangesloten

het ic is idd bij alie verkrijgbaar, en ik vind nergens een echte.

Hoe zie je dan of het een echte is?... :+

Op 29 oktober 2023 16:41:48 schreef fred101:
[...]
Zou je niet eerst eens gaan meten of het daaraan ligt ?

daar heb ik de spullen niet voor

Op 29 oktober 2023 16:47:26 schreef Arco:
[...]
Hoe zie je dan of het een echte is?... :+

goede vraag

Heb je wel de spullen om zo'n IC met veel pootjes te desolderen zonder het PCB te beschadigen ?
Als je zo'n IC moet kopen zonder te weten of het echt kapot is en dan kan het aardig in de papieren gaan lopen voor een gebruikt apparaat wat nieuw maar 339 euro kost.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (47%)]

Voor verwijderen vooraf alle pootjes doorknippen, die zijn gelukkig nogal lang...
Uitsolderen gaat ook wel (pootje voor pootje soldeer smelten en tegelijk met punttang pootje voorzichtig uit de print trekken)

een nieuw ic erin solderen is geen probleem, dat lukt wel. ik ga iid eerst de pootjes afknippen.

Wel balen dat het bijna nergens origineel te vinden is.

Op 29 oktober 2023 17:14:06 schreef fred101:
Heb je wel de spullen om zo'n IC met veel pootjes te desolderen zonder het PCB te beschadigen ?
Als je zo'n IC moet kopen zonder te weten of het echt kapot is en dan kan het aardig in de papieren gaan lopen voor een gebruikt apparaat wat nieuw maar 339 euro kost.

tja.
maar wat zou het anders kunnen zijn?

Nogmaals, hoe weet je dat die op Ali niet origineel zijn?
Ik bestel er regelmatig, en 'fake' komt voor, maar merendeel is 'the real mccoy"...

Zeker bij dit soort exotische behuizingen zijn ze meestal echt, omdat die moeilijk om te katten zijn...

Op 29 oktober 2023 17:34:07 schreef aarmarman:
[...]

tja.
maar wat zou het anders kunnen zijn?

- rotte soldering
- Een voedingrail naar het IC toe faalt toe. (zou mijn eerste controle punt zijn)
- te lichte bedrading (spanningsval kan ook rare fouten geven)
- bedradingsfout naar speakers
- verkeerde speakers
- inbouw probleem (kan zijn warmte niet kwijt)
- fout in de temp meting en/of aansturing van de fan
- rotte elcos (elcos houden niet van heet worden) in de voeding
- Verlopen weerstand
- falende tantaal
- een of ander onderdeel dat faalt als het heet wordt
- slecht contact in connectors

En ja, het kan dat IC zijn en als je verder geen meet apparatuur hebt dan is dat IC het enige wat je kunt proberen maar vergis je niet in het (de)solderen van zo'n ding, heb je wel een goed soldeerstation ? Werk voor de zekerheid ook anti-statisch. (polsbandje)

Maar ik zou eerst nog wat verder testen. Even uitgebouwd laten spelen op een losse 12V voeding of de accu, valt hij weer uit dan bv een extra fan (ventilator) over het IC laten blazen. Ook kijken of het met een open liggend apparaat gebeurd. En of dan een fan help. Blijft hij dan wel spelen dan is het IC waarschijnlijk goed. Faalt hij dan nog steeds dan zou je de gok kunnen nemen om het IC te vervangen.

Normaal gesproken begint dan het gericht meten. Dingen als wat doen de interne voedingspanningen (oa rimpel), met een scoop kijken op de poten van het IC of daar iets gebeurd wat niet hoort. En zo zoeken tot je de fout hebt.

Of je de gok moet nemen hangt van de prijs af. Geen idee wat zo'n ding kost maar als je niks doet is het ook zonde van het geld. Heb je geen kennis die wat meer van electronica weet en je kan helpen ? We kunnen wel via hier meekijken en advies geven maar dat kan alleen als je zelf in ieder geval wat basis kennis hebt. Als je bv niet weet hoe een condensator er uit ziet en geen DMM en soldeerspullen heb wordt dat erg lastig.

En in dit geval vul je woonplaats in je profiel in!
Dan weten we in welke regio je woont en is er misschien iemand hier die je wil helpen.

Op 29 oktober 2023 18:57:20 schreef pa3gws:
En in dit geval vul je woonplaats in je profiel in!
Dan weten we in welke regio je woont en is er misschien iemand hier die je wil helpen.

Dat heb ik bij deze gedaan.

@fred101 Ik heb wel een goedkope dmm en een soldeerstation heb ik ook.

Ik ben geen elektrotechnicus. ik probeer gewoon logisch te denken.
de radio geeft de foutmelding normaal als er een sluiting in de speaker zit. als ik alle bedrading eraf heb en hij geeft toch nog deze storing (na warm worden) lijkt de eindtrap mijn eerste verdachte. ik vind het ook raar dat hij überhaupt warm word als er niets aan de de speaker aansluiting zit. of zit ik verkeerd?
ik ga morgen proberen een testopstelling te maken. moet dan wel eerst de radio weer in elkaar zetten.

ik heb nog een stukje gevonden op een Amerikaanse site:

"This error is specific to the internal amp inside your pioneer deck,either your output wires leaving the radio are touching together somewhere or grounding out somewhere in route to the speakers or your internal IC chip is blown. Disconnect all the output speaker wires leaving the radio and power on,if the error goes away then some of the wires were touching somewhere,if it does not then the IC chip is blown."

De vraag die de gehele westerse wereld op dit moment bezig houd....

Waar vind ik de chip?