Pioneer autoradio geeft melding "amp fout"

Het apparaat laten spelen zonder luidsprekers is ook geen goed idee, daar zijn die eindversterkers ook niet heel blij mee.

Als je zeker weet dat je bedrading goed is (vooral waar het bv door deuren gaat) en de impedantie van je speakers passen bij de versterker (geen 4 ohm terwijl er 8 ohm aan moet want dan loopt er veel meer stroom en raakt hij ook over verhit.)
Dan kun je een vervanger proberen.

De reden dat ik een slag om de arm hou is omdat hij het 10 minuten gewoon doet, dan wordt er wat heet en stopt hij. Ik weet niet hoe die modules zijn opgebouwd maar als dat een die is, dan gaat er iets kapot en doet die functie of het hele ding permanent niks meer. Als het een hybride is kan er bv een elcotje inzitten wat heet wordt en dan pas doorslaat of een brakke soldering. Of misschien zit er een brakke temperatuur sensor waardoor de controller denkt dat de amp kapot is. Zo'n hybride is gewoon een schakeling met gedeeltelijk gewoon losse onderdelen in een kastje. Wordt uit kosten oogpunt en gemak gedaan.

Ik weet ook niet waar je ze kunt kopen.

Het IC heeft diverse fout detectie aan board en communiceert dat via pin 1.

Built-in various protection circuits (thermal shut down,
over-voltage, short to GND, short to VDD, and output to output

short) Datasheet

Op pin 1 kun je monitoren of het IC zelf de fout aangeeft.

Aswo heeft ze in het pakket maar met 1-2 weken levertijd. Is dan origineel en van Sony, de Pioneer hebben ze wel in het pakket gehad maar niet meer. Volgens mij is het uiteindelijk Toshiba die ze fabriceert. Kost 69,10 incl btw

Op 29 oktober 2023 17:33:23 schreef aarmarman:
een nieuw ic erin solderen is geen probleem, dat lukt wel. ik ga iid eerst de pootjes afknippen.

[...]

10 minuten spelen en uitvallen KAN de chip zijn, maar lijkt mij net als fred niet. eerder ergens een brak contact. Hoop niet dat u reeds geknipt heeft?

Mwah, dat in combinatie met "Wordt goed heet" geeft toch al te denken.

elke audio amp wordt heet...
wil nog niet zeggen dat het ook echt vervanging behoeft
als TS heet kan kwantificeren in een temperatuur..

Ik heb hier een autoradio gebruikt welke los op een plank lag. Dat ding werd goed heet.

Geeft te denken wat een kwaliteit dat allemaal is, staan gewoon energie weg te branden bij niks doen. Er moet zelfs een ventilator bij te pas komen ook nog.
En dan nog wordt het te heet, alle IC gaan op de duur kapot aan de hitte, eender welk apparaat.

Kijk maar naar die switchers in wit en bruin goed, ze gaan allemaal met bosjes door de hitte.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]

Op 30 oktober 2023 14:19:10 schreef High met Henk:
elke audio amp wordt heet...
wil nog niet zeggen dat het ook echt vervanging behoeft

Op 30 oktober 2023 15:10:16 schreef fred101:
Ik heb hier een autoradio gebruikt welke los op een plank lag. Dat ding werd goed heet.

Een klasse-D trap die zonder load heet wordt is echt niet in orde, zelfs op standje "mag het wat stiller" worden die amper warm.

Op 30 oktober 2023 15:53:19 schreef CrossFireX:
Geeft te denken wat een kwaliteit dat allemaal is, staan gewoon energie weg te branden bij niks doen.

Dat is een beetje mijn punt, dat doet een class-D amp niet.

Kijk maar naar die switchers in wit en bruin goed, ze gaan allemaal met bosjes door de hitte.

Die sneuvelen zonder dat ze ook maar in de buurt van warm geweest zijn.

[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]

Ik heb hem er nog niet uit geknipt. ik wacht even tot ik een nieuwe heb gevonden.

Je kan ook eens proberen de pinnen van de bestaande chip opnieuw te vloeien met nieuwe tin. Wellicht is het een haarscheur in de soldering. Kost niets, makkelijk te proberen.

Trouwens, zomaar het IC vervangen zonder iets te meten...
Het kan, maar dan is het meer gokken dan repareren. Zeker als je er ook nog aan twijfelt of het een echte of fake is.

[Bericht gewijzigd door hardbass op (10%)]

voor 12 euro heb ik hem maar besteld

Op 1 november 2023 08:32:38 schreef hardbass:
Trouwens, zomaar het IC vervangen zonder iets te meten...
Het kan, maar dan is het meer gokken dan repareren. Zeker als je er ook nog aan twijfelt of het een echte of fake is.

Hij heeft dan mogelijk nog een groter probleem: Als die van Ali werkt en hij was kapot dan heb je geluk. Werkt hij niet dan kan het een fake zijn maar ook een goede en dan is er iets anders kapot. Daar komt hij dan nooit meer achter. Als je de pootjes afknipt is er geen weg terug dus ik zou hem toch proberen te desolderen.

Ik zou er hem ook gewoon uit solderen, eventjes wat werk, maar als je voorzichtig bent en wat geduld hebt, geen punt. Eerst de oude solderingen even voorzien van wat vers tin, en dat gaat dan veel makkelijker.

Of soldeer hars opgelost in IPA doet het ook goed, aan brengen op de soldeervlakken en dat tin vloeit heel makkelijk. Desolderen is dan echt een makkie.

Dank mannen, het wordt dan iets lastiger maar ga het toch zo proberen, met welk lint kan ik dit het beste doen? ik moet toch even halen

Op 30 oktober 2023 16:07:00 schreef Sine:
Een klasse-D trap die zonder load heet wordt is echt niet in orde, zelfs op standje "mag het wat stiller" worden die amper warm.

Waar had je gevonden dat het een klasse-D chip was? Ik hou het al 10 jaar niet meer echt bij, maar volgens mij zijn de autoradio's (nog steeds vrijwel) allemaal gewoon 8 kanaals chippies die gebrugd worden op 4 speakers.

Toen ik het nog wel wat bijhield had je een handjevol autoradio's die boven de "50W" per kanaal kwamen door de voedingsspanning te verhogen, maar de rest deed het allemaal gewoon door BTL schakelingetjes op de 12V voedingspanning. Naar verluidt zou zelfs BMW zich hieraan schuldig maken met hun "100W" subwoofer kanaal (gewoon een 1 ohm sub onder de stoel op een 12V BTL ampje).

Ik denk dat sine dat denkt vanwege de mosfets ? Maar ik keek naar dit grafiekje. 15W output power op 13V is 35W dissipatie. Op 18V (zit er een boost-converter in zo'n ding ? ) verstookt hij 65W.
Dat lijkt me geen klasse D maar ik ben helemaal niet thuis in wat nu gebruikelijk is in audio ontwerp. Mijn enige ervaring is restauratie van 2 gitaar-buizen versterkers en de bouw een 1 buis audio versterkertje. Oja, en ik heb laatst een audio ampje gebouwd voor een subwoofer mbv een LM1875.

Als je dat met litze gaat doen, koop dan gelijk een flux stift. Dan gaat het veel makkelijker.

Afknippen zou ik ook niet doen inderdaad, of je moet zeker weten dat die chip rot is.

Op 30 oktober 2023 12:45:26 schreef aarmarman:
ik heb nog een stukje gevonden op een Amerikaanse site:

"This error is specific to the internal amp inside your pioneer deck,either your output wires leaving the radio are touching together somewhere or grounding out somewhere in route to the speakers or your internal IC chip is blown. Disconnect all the output speaker wires leaving the radio and power on,if the error goes away then some of the wires were touching somewhere,if it does not then the IC chip is blown."

De vraag die de gehele westerse wereld op dit moment bezig houd....

Waar vind ik de chip?

Deze is te koop bij Aswo.
Dure jongen trouwens

Dat mag je niet vergelijken.Die jij besteld hebt is gebruikt en/of fake. Ze hebben niet eens de moeite gedaan om hem echt te laten lijken. De kap is zover af gefreesd dat de 4 stippen weg zijn. De uitstulping van het gat rechts onder is beschadigd door eerdere montage. De naam toshiba is te kort en te dun. De pootjes zijn te dik vertind wat meestal op een poot transplantatie wijst.

als hij werkt is het goed toch?

Als je een 100% echte wilt, moet je meestal wat dieper in de buidel tasten...

Op 3 november 2023 16:53:43 schreef aarmarman:

Laten we het hopen. Als je geluk hebt is dit een versterker IC wat ze uit een werkende autostereo hebben geknipt en van nieuwe pootjes en opdruk (meestal van de duurste zwaarste versie) hebben voorzien. Als je pech hebt was het al kapot toen ze het verwijderde. Testen doen ze niet aan.

De hele samenleving daar is gebaseerd op list en bedrog. Zag laatst een video daarover. Ze lieten zien hoe vrouwtjes eenden werden geverfd zodat ze er als duurdere mannetjes uitzagen. Vis en vlees werden ook geverfd zodat het verser leek. Echt heel bizar. Deze is nog meer bizar

Op 3 november 2023 16:53:43 schreef aarmarman:

Ja, de vraag is alleen voor hoelang het zal werken? Zeker niet nieuw...
Ik hoop voor jou dat je niet elke drie maanden een nieuwe moet monteren...

Voor 12 euro kan die onmogelijk origineel zijn. Als hij echt fake is, dan loop je risico dat je je autoradio verdere schade toebrengt. Heb je daar al aan gedacht?

Maar goed t'is jou radio. :+