Hallo mannen,
Ik zit met het volgende:
Ik heb een
- muntproever met 3 kabeltjes een +/-(12v) en een output opencollector NPN 1.0 Vdc
Deze gaat naar een printplaat ( die een motor start nadat er een muntje door heen gaat) dit wordt dus gestart door de puls van de opencollector.
Nu wil ik dit signaal splitten naar een relais module 12v optocoupler om vervolgens via deze module een 24v te schakelen en een telling van de PLC te starten. Dit heb ik ook in de PLC geprogrammeerd en getest.
Dit relais bordje krijgt zijn voeding apart via een 230v naar 12v voeding.
Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd, ik ben namelijk niet bekend met de opencollector.
Ik heb het volgende opties al gedaan:
1) Printplaat naar Muntproever alle 3 de kabels aangesloten en slechts de opencollector kabel zonder de +/- gelust naar de relaismodule naar de input.
Hierbij startte de motor wel maar werd er in de PLC niet geteld. Ik zag wel op het relais module een heel zwak lampje bij IN1 aan en uit gaan (wat normaal veel sterker moet zijn.
2) Voeding/relaismodule naar muntproever alle 3 de kabels verbonden en slechts de opencollector kabel zonder +/- naar de printplaat gelust waar de opencollector op moet. Nu schakelt die wel op de relais module en telt deze ook in de PLC
3)Ik heb zelf ook het volgende geprobeerd vanuit 1 muntproever met de + GRND kabels naar de voeding en de opencollector kabel splitten naar 2 losse relais modules die ook stroom krijgen van dezelfde voeding. Dan schakelt die wel 2 losse modules tegelijk met 1 muntproever.
Dus bij optie 3 kan ik dus wel met 1 opnecollector te splitten 2 dezelfde pulsen gebruiken. maar dan wel vanuit 1 voeding.
Waarom werkt 1 en 2 niet? Heeft dit te maken dat ik de +/- bij 1 en 2 de + en de GRND niet aansluit? Maar kun je deze wel beide aansluiten? Want dan zou er vanuit de voeding en de plintplaat beide + GRND naar de muntproever lopen. Dit heb ik overigens niet geprobeerd omdat ik bang was dat die dus van beide stroom kreeg.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
ik heb er nog foto's en een simpele tekening bij gedaan
Op 1 november 2023 22:20:10 schreef OXO:
Graag datasheet van relaismodule
Ik heb geen datasheet alleen wat info. Zie foto.
Het is een simpele relais module van amazon. Ik heb hem getest met de muntproever en een led lampje. Die geeft de pulsen door doormiddel van knipperen. Dat werkt. Ook als ik twee van deze modules op 1 munt proever zet. Dan werken ze ook beide. De leverancier van de muntproever heeft me deze ook aangeraden.
Ik weet niet of een opencollector zonder + en grnd de pulsen door kan geven. Heb je een idee?
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Je hebt het over een open collector, maar van welk ic?
Is dat een LM393 comparator, of wat voor ic.
Vanuit een open collector gebruik je de voeding spoel van je relais om verder te schakelen.
Welke spanningen heb je nodig voor die relais.
En je schema staat onderste boven.
Probeer van deze logica uit te gaan welke spanningen heb je nodig voor de gehele schakeling.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Hier een eenvoudige uitleg over de Open Collector uitgang.
2 topics openen over hetzelfde probleem zorgt enkel voor verwarring.
Zullen we hier verder gaan...
Dit is wat ik er kan van breien...
Op 2 november 2023 09:55:05 schreef OXO:
2 topics openen over hetzelfde probleem zorgt enkel voor verwarring.
Zullen we hier verder gaan...
Dit is wat ik er kan van breien...
Is goed. Ik heb de 3 situatie uitgetekend zoals jij hebt gedaan alleen wat minder mooi. Over de relais module gaan straks 2 munt proevers. In1 op 1 en In2 op 2. Laat we nu vanuit gaan dat er 1 is. Dus bij de relaismodule moeten we even In2 vergeten en ook de nc no 2. Op kou tekening had je de motor daar op. Maar de motor heeft een eigen besturing/printplaat.
De motor wordt apart gestart door zijn eigen besturing/ printplaat. Zoals optie 1 er gaat dus +12v, 0v en OC van de muntproever naar de besturing/printplaat van de motor. Dit werkt. Maar nu wil ik dat signaal dus ook op de relais module hebben om daarmee de plc te laten te tellen.
Wat ik waarschijnlijk fout doe is dat ik steeds alleen steeds de OC aansluit. Zonder +12v of 0v.
Ik zat zelf te denken als ik de voeding van de printplaat/besturing naar de muntproever nu splits om daar de muntproever en de relaismodule mee te voeden en dan de OC ook te splitsten.
Ik hoop dat het een beetje duidelijker is.
Ik weet niet of een opencollector zonder + en grnd de pulsen door kan geven. Heb je een idee?
Zie het als een relais-contact. Als je maar 1 kant van het contact aansluit dan gebeurt er niks. De andere kant moet ook ergens aan vast om een circuit te sluiten.
Een NPN open collector schakelt altijd naar massa. En het te schakelen signaal moet altijd positief zijn tov die massa.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Hier staan schema's van dit type realis bordjes.
http://wiki.sunfounder.cc/index.php?title=4_Channel_5V_Relay_Module
Zijn bijna hetzelfde, alleen die Semsim gebruikt heeft per ingang een jumper.
De relais bordjes mankeert niks aan. 12V en GND aansluiten, wanneer je aan de ingang een GND legt, schakelt het relais. Bij een open contact gebeurt er niets.
Dus je moet het zoeken bij je open collector uitgang, gaat deze wel helemaal naar de min?
Op 2 november 2023 12:28:34 schreef deKees:
[...]Zie het als een relais-contact. Als je maar 1 kant van het contact aansluit dan gebeurt er niks. De andere kant moet ook ergens aan vast om een circuit te sluiten.
Een NPN open collector schakelt altijd naar massa. En het te schakelen signaal moet altijd positief zijn tov die massa.
Klopt. Daar ben ik dus achter gekomen. Ik heb alles vanuit 1 voeding gedaan en dan werkt het wel. Het enige wat ik nu merk is dat er continu stroom op staat ipv andersom. Dus op de relaismodule output sluit ik de com en nc ipv no. Dan werkt het ook.
Op 2 november 2023 12:45:55 schreef marcob:
Hier staan schema's van dit type realis bordjes.
http://wiki.sunfounder.cc/index.php?title=4_Channel_5V_Relay_Module
Zijn bijna hetzelfde, alleen die Semsim gebruikt heeft per ingang een jumper.De relais bordjes mankeert niks aan. 12V en GND aansluiten, wanneer je aan de ingang een GND legt, schakelt het relais. Bij een open contact gebeurt er niets.
Dus je moet het zoeken bij je open collector uitgang, gaat deze wel helemaal naar de min?
Daar zat het probleem inderdaad. Die min was niet aangesloten. Omdat ik dus 2 aparte voedingen gebruikte. Ik heb alles vanuit 1 voeding gedaan en getest. Hij schakeld op de relais module. Het enige wat anders is dat er nu continu stroom op staat en op het ment dat die een puls krijgt gaat die even uit ipv aan. Ook heb ik de jumpers op hoog moeten zetgen ipv laag. Laag werkt het signaal niet van de open collector als ik ze op hoog zet wel.
Overigens komt de voeding nu uit de besturing van de motor waar een printplaat zit.
Bedankt mannen voor zo ver. Morgen alles aansluiten en testen.
Vandaag alleen even de voeding naar de muntproever en relais module aangesloten vanuit de besturing/printplaat en met een multimeter gepiept. Lampje van relais module knippert en ik kreeg ook een piep en de motor ging aan. Dat is dus een goed teken.
Morgen de 24v input op de output van de relais module aansluiten en testen of die hem schakeld.