Goedemiddag,
Ik ben John en helemaal nieuw op dit forum. Allereerst ben ik begonnen met het doorspitten van bestaande topics over dit onderwerp. Echter er blijven nogal wat vragen over.

Ik ben van plan mijn 24 Volt Sparta Ion DTS (met derailleur) uit 2012 om te bouwen naar een 36 Volt systeem ivm accu en elektronica problemen.
Ik heb veel fora afgezocht en youtube filmpjes bekeken maar ik heb toch nog een aantal vragen;

De bestaande accuruimte in het frame is voldoende voor het plaatsen van een nieuw gesealed accupakket ( inclusief BMS) en een nieuwe controller. Het accupakket is van Loouko 36Volt, 500 Watt , 100Ah. 30A max. en 15A continue.
De achterwielmotor heeft een vermogen van 250 Watt volgens opgave fabrikant, maar dit is elektronisch afgeregeld denk ik?

Vraag 1: Wat is het maximale vermogen van deze motor en wat is dan het benodigde vermogen van de controller?

Vraag 2 : De motor draait beter met gebruikmaking van de hall sensoren i.v.m. tractie begreep ik?

Ook wil ik dat de ondersteuning wegvalt als ik stop met trappen. In de originele configuratie zit een trapkrachtsensor in de achteras voor zover ik weet. Deze kan ik denk ik niet meer gebruiken omdat de PCB’s er uit gaan

Vraag 3;
dus moet ik een PAS sensor aan de linkerkant van de trapas bevestigen?

Vraag 4;

Moet de nieuwe controller een sinusgolf of blokgolf controller zijn?
(Sinusgolf veroorzaakt minder resonantie?)

Vraag 5:
Welk vermogen moet de controller hebben?

De controller moet natuurlijk voorzien zijn van een PAS aansluiting , Hall aansluiting en display aansluiting.

Vraag 6:
Misschien een dual modus controller?
Zodat ik al of niet voor een Hall aansluiting kan kiezen afhankelijk van hoe mooi de motor loopt en / of de draden van de hall sensor naar buiten kunnen worden gebracht ivm de beperkte ruimte.

Vraag 7:
Wat is de minimale dikte van de 3 fasedraden?, (ik moet de halldraden ook nog kunnen doorvoeren bij de as)

Hopelijk kan iemand mij helpen zodat ik de goeie spullen kan bestellen, mijn handen jeuken om aan de slag te gaan.
Hartelijk dank alvast voor jullie antwoorden.

je wilt een 36V accu gebruiken op een 24V motor? lijkt me een recept voor rookontwikkeling. bij omschakelen naar 36V hoort ook een motor en bms van 36V..

Hallo testman, bedankt voor je antwoord;

De Sparta ION motor kan draaien op 24, 36 en 48 Volt.
De accu, het BMS en de controller zijn allemaal 36 Volt.
Met 36 V en 11 A output van de controller heb ik een vermogen van 396 Watt.
De Sparta Ion kan dat met gemak aan.
Geen rook dus.

Op 2 november 2023 19:28:39 schreef testman:
je wilt een 36V accu gebruiken op een 24V motor? lijkt me een recept voor rookontwikkeling. bij omschakelen naar 36V hoort ook een motor en bms van 36V..

Onzin, die motor loopt prima op 36V, dat doet Sparta zelf ook, met een 10s accupakket, en dat is dezelfde motor.

De fasestroom mag 50A piek (34A RMS) worden, maar alleen voor korte tijd want de verliezen zijn dan groter dan de koelcapaciteit van de motor.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (17%)]

Inmiddels gaat de Sparta als de brandweer op een 36 volt dual mode controller van nom 11 en max. 22 Ampere. Geen rookontwikkeling, geen warmte nergens last van. Ik ben nu een tweede aan het bouwen met een 48 volt batterij. De Sparta motor generatie 2 kan best wat aan volgens de diverse fora die ik heb geraadpleegd. Ik laat het weten hoe dit afloopt..

gaat wel goed, de controller begrenst de stroom.
ik heb een 36V motor gebruikt tot 55V omdat die meer toeren moest draaien (van 28" naar 20" wiel).
heb thuis een giant 24V staan waar ik per ongeluk een 36V accu als test had aangesloten, vertrok met vollop wielspin (voorwielmotor).

de pas sensor wordt meestal achter het tandwiel gestopt aan de pedalen, maar je kan het ook de andere kant gebruiken. wel opletten met de magneetjes, ze moeten er in 1 richting op, anders werkt de pas niet.

waar koop je de accu. die 36V 500W, 100Ah 30A max klopt langs geen kanten. dat lijkt mij chinese logica te zijn. koop die NIET.
een normale ebike accu is 36V 10-13Ah, dat komt op 360-470Wh uit.

100Ah is ook enorm groot, dat krijg je volgens mij niet in een fietsframe

ben je niet makkelijker om gewoon een andere hub motor zonder electronica erin te proppen, samen met een nieuwe controller en display.
het controller vermogen moet je niet echt naar kijken, alle ebike controllers/display zijn goed, enkel als je naar e-scooter controllers gaat, wordt het belangrijk.
een ebike met kapotte accu kan je makkelijk zat al kopen tussen 50-75e op 2dehands enzo (heb er momenteel een 14tal staan, winterprojectjes :-) )

de huidige chinese controllers werken zowel MET als zonder hall sensoren

edit: nu pas gezien dat het al een ouder topic was, en de fiets dus blijkbaar al rijd

Dank je wel voor je antwoord.
Inmiddels snap ik ook dat die accu specificaties niet kunnen kloppen. Hij doet het prima nu maar ik vraag me af hoe lang die het volhoudt. Maar de fiets wordt max. een uur bereden. Dus dat zal wel een poosje goed gaan denk ik. Overigens heb ik een standaard accu pakket gekocht die precies in het frame van de Sparta past. Hij is dus nu eenvoudig uitneembaar.

Succes met je projecten, behoorlijke uitdaging.

Het is al weer en tijd gelden dit onderwerp, maar wil ook 3 sparta ombouwen, vroeg me af welke controlers hebben jullie hier voor gebruikt, zodat ik de goed kan kopen, ook heb ik wel een YouTube filmpje gezien van de ombouw, weet iemnd misschien daar een link van, bij voorbaat dank