12V spoelen zijn zeker in diverse uitvoeringen los verkrijgbaar. Je hebt dus de stroom gemeten van het kapotte spoel, en dat zegt dus weinig. Een spoel van een ventiel voert zijn warmte af via het ventiel zelf en mag dus ongemonteerd niet te lang onder spanning staan. Geef eens lengte en binnendiameter. De kans is groot dat ik die heb bij de donors.

Op 3 november 2023 22:18:04 schreef suburban:
hij is bedoeld om kortstondig, tijdens het starten een pen in te drukken die zorgt voor extra lpg naar de mixer.

De spoel is dus bedoeld om kortstondig gebruikt te worden, alleen tijdens het starten. Wat is het probleem nu precies? Werkt de solenoid niet?

Net als een startmotor, die is ook niet gemaakt om lang achter elkaar te draaien.

Wanneer je langer dan 10 seconden moet starten heb je andere problemen.

de spoel is niet kapot.
solenoid werkt prima, maar is erg duur, dus ik wil het geheel namaken.
ziehier een induk[attachment=0][attachment=1][attachment=2][attachment=3]k van de afmetingen.

Ik zie geen indruk, moet dat. :+

de fotos komen niet mee, geen idee waarom niet.
tis altijd wat met die forums.....

Je zult toch wel een foutmelding hebben gehad dan?

Dan die post nog een keer editen en de foto weghalen en verwijderen en dan nog een keer opnieuw uploaden. Kan zijn dat ze gewoon te groot zijn en dan krijg je wel een of ander melding. Dan de fotos op PC oid eerst naar een kleiner formaat zetten en opnieuw proberen.

Op 4 november 2023 17:47:09 schreef suburban:

Je moet ze een voor een per stuk uploaden en al dan niet plaatsen.

Kan ook komen doordat de attachments strak tegen de gewone tekst aan staan, dat begrijpt de parser niet... (altijd een spatie ertussen laten)

Net geprobeerd, kan gewoon zonder spaties ertussen.

Op 4 november 2023 17:47:09 schreef suburban:

Of de gebruikers. :-) :-p

die spoel is een ring met diameter 37 mm
een gat van 13 mm, waar de metalen kern in zit.
de dikte (hoogte) van de ring is 17.5 mm
zo, kan ook zonder fotos toch?
ik zal eerst es op de draaibank een kunststof klos maken met die afmetingen, en er dan draad op wikkelen.
waar zou ik zulk koperdraad kunnen kopen?

Iedere electronicaleverancier heeft wel wikkeldraad, hoe dik moet het zijn?

Ik zie dat zo'n startventiel hier in Nederland 250 Euro kost en in de USA slechts $48 ... Misschien daar bestellen?

Is dit voor zo'n verdamper en gasmengstuk installatie van impco?

Investeer liever in LPG injectie. Scheelt je in verbruik en meer vermogen op de koop toe.
Je hebt al LPG op kenteken, dus je kunt gewoon een Poolse installatie kopen. Ik heb vrij goede ervaring met een Diego G3 installatie

Wel fatsoenlijke injectoren erbij nemen. KEIHIN of Hana injectoren.... Let wel op je moet wel injectie hebben om dit voor elkaar te krijgen, dus met een carb gaat dit niet. Maar zover ik weet zijn er voor al die usa cars wel ombouwsets naar injectie...

bij lpg injectie heb je computers en lambda sondesnodig, mijn auto heeft dat gelukkig nog niet.

ik bedoel een andere starthulp, waardoor de tweede trapklep van de verdamper tijdens starten kort geopend wordt, zodat de slang naar de mixer met gas wordt gevuld.

ik zal es op zoek gaan naar draad
iedereen bedankt voor de adviezen!

Het wikkelklosje is veel te klein om de benodigde meters draad te herbergen. Is de stroom niet 0,65Amp i.p.v6,5 Amp?

nee, ik meet met mijn fluke in het 10A bereik 6.5A

Hoe meet je dat zo los op een 12V voeding of in de auto?
In de auto zou ik een andere aansturing verwachten die iets met PWM doet. Dat moet ook haast wel wat 6,5A is enkel nodig om de aan te trekken maar daarna kan dat met een veel lagere spanning. En die lagere spanning kan je dan simpel met PWM maken.

Werkt dat niet met pufjes tijdens het starten?
Een 10x kleinere stroom met 10x zoveelwindingen heeft een gelijke magneet sterkte, maar kun met veel dunnere draad beter kwijt op een klein wikkelklosje. vandaar m,n vraag

Kan je zo'n spoel noet op een sloperij vinden?
Het LPG systeem zal toch wel op meerdere merken gebruikt worden?

Een 10x kleinere stroom met 10x zoveelwindingen heeft een gelijke magneet sterkte, maar kun met veel dunnere draad beter kwijt op een klein wikkelklosje. vandaar m,n vraag

Dan ga jij uit voor een spoel die je continu mag belasten. Maar je kan ook een spoel maken waar bv maar 0,6mm draad op zit die dan zoals hier op 12V 6,5A trekt maar niet voor continu gebruik gemaakt is maar voor PWM of voor pufjes waarbij de klep steeds open en dicht gaat al die niet met PWM.

NEt een stukje AWG24 = 0,16mm gepakt en dat staat nu al 5 minuten met een stroom van 6,5A erdoor en word nog niet erg warm. Ik het nog steeds makkelijk beet pakken en het voelt maar iets warmer.

Nu op 10A en dat word het al een stuk warmer na 2 minuten nog beet te pakken.
12A gaat ook nog goed wel al wat warmer. Kan het nu na 90 seconden niet meer lang vast houden.
14A kan het na 30 seconden niet meer vastpakken.
15,3A is max van de voeding en de draad word heel warm maar de isolatie smelt net niet.

Er zijn vele toepassingen waar de solenoids maar kort mogen aantrekken.
Ik werk bijv. met solenoidhamers voor grote kerkklokken die 230V/8A zijn.

Als die langer als 30 sec. aantrekken worden ze loeiheet, en na 1 minuut branden ze door...
(afmetingen zijn 12x12x12cm, en 230V/8A is bijna 2 kW; dat gaat niet lang goed)

Op 5 november 2023 22:36:18 schreef benleentje:
NEt een stukje AWG24 = 0,16mm gepakt en dat staat nu al 5 minuten met een stroom van 6,5A erdoor en word nog niet erg warm. Ik het nog steeds makkelijk beet pakken en het voelt maar iets warmer.

Een stuk los draad, dat kan aan alle kanten z'n warmte kwijt. En zeker als je het tussen twee vingers houdt: Een vinger kan 1W aan warmte afvoeren (of dat met een smal contactoppervlak nog steeds lukt betwijfel ik, maar goed).

Als je die draad op een klosje gooit dan moet de warmte in de binnenste wikkelingen door alle andere heen om naar buiten afgevoerd te worden. En als dat met 40 graden temperatuurverschil niet lukt, dan loopt dat temperatuurverschil gewoon verder op totdat het wel lukt.

Een stuk los draad, dat kan aan alle kanten z'n warmte kwijt.

Helemaal mee eens. IK was gisteren even te moe om precies uit te leggen wat ik ermee bedoelde.

Zelfs in een spoel waar de warmte niet goed weg kan duurt het toch even voordat die de kritische temperatuur bereikt is en tot die tijd kan je de spoel zwaar over belasten. Ter controle wou ik dan even weten wat voor stroom een 0,16mm draad aankan en die kan al ruim die stroom aan. En op 6,5A werd de draad echt amper warm en dat verbaasde me wel een beetje.

0,16 of 0,2mm is voor deze spoel echt wel te dun maar ik denk dat 0,4mm goed kan

en 230V/8A is bijna 2 kW; dat gaat niet lang goed)

alleen als stroom en spanning in fase zijn ;) en een deel daarvan is arbeid die de hamer laat werken. Maar de stroom zelf zorg wel voor de opwarming van spoel zelfs als die niet in fase is en daarvoor hoef je dan alleen de DC weerstand van de spoel te weten + dat er nog de ijzer verliezen in de kern zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (23%)]