hallo mensen, ik heb een 12 volt solenoid waarvan ik de spoel wil namaken.
die zit ingegoten in een soort plastic.
hoe kom ik erachter hoeveel windingen en welke draaddikte ik moet wikkelen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje
Golden Member
Je kan de ongeveer draaddikte bepalen als je weet welke stroom er op 12V hoort te lopen. de stroom door een spoel is ongeveer 3A/mm2.
Makkelijker is als er nog een stuk wikkeldraad buiten de spoel komt die je met een schuifmaat gewoon na kan meten.
Als je de draaddikte weet dan kan je opzoeken wat de weerstand per meter is en dan van de oude spoel heel nauwkeurig de weerstand meten.
Een andere benadering is als je de stroom en dan ook de draaddikte zelf kan bepalen er maar gewoon wat draad op de spoel wikkelen en met een regelbare voeding steeds kijken of de spoel sterk genoeg is.
IK zit nu ook te denken als je de stroom weet en je kan aardig inschatten hoe dik de draad zou meten zijn dan kunnen wij hier voor 12V de juiste weerstand berekenen. Vanuit de weerstand kan je dan de draadlengte berekenen en dan moet je gewoon die lengte op de spoel wikkelen.
een nieuwe is geen optie omdat die niet los te koop is.
er steekt ook geen wikkeldraad uit de behuizing, alleen 2 draadjes met montage oogjes eraan.
ik zal eerst es de stroom meten bij 12 volt, dan weten we meer.
wordt vervolgd.
ik zal nog even foto maken
de weerstand is 1.5 Ohm, en de stroom 6.5 ampere bij 12 volt.
spoel wordt wel flink warm als die stroom langer loopt dan 10 sec.
deze spoel maakt deel uit van een snel-start hulpje voor een lpg verdamper,
hij is bedoeld om kortstondig, tijdens het starten een pen in te drukken die zorgt voor extra lpg naar de mixer.
de weerstand is 1.5 Ohm, en de stroom 6.5 ampere bij 12 volt.
12V / 1,5Ω = 8A
12V / 6,5A = 1,8Ω
Er spelen dus meetfouten....
spoel wordt wel flink warm als die stroom langer loopt dan 10 sec.
Is dan ook 78 a 96W
benleentje
Golden Member
Mijn eerder genoemde 3A/mm2 geld voor spoel die continu onder spanning staat, blijkbaar is dit een spoel die maar heel kort mag werken en dan mag er meer stroom door een draad.
Het dunste wat nog kan is denk ik 1mm2 normaal zou je hier 2,5mm2 gebruiken
Hieronder een tabel met de weerstand per 100 meter en hoeveel meter draad je dan nodig zou hebben voor 1,5 resp 1,8 ohm
draaddikte ohm/100m 1,5Ω 1,9Ω
1 mm2 1,88 79m 101m
1,5mm2 1,16 129m 163m
2 mm2 0,88 170m 215m
2,5mm2 0,72 208m 264m
De waarden ohm/100 meter zijn niet exact omdat ik een tabel hebt gebruik waar de diameter in stond en de oppervlakte in mm2 niet precies op bv 1mm2 uitkwam. Maar heel veel zal het ook niet schelen.
Het is dan zelfs met 1mm2 ook best een grote spoel met veel draad erop.
Daarom graag wat foto's om een indruk te krijgen van hoe groot eea is
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Gissen is missen, meten is weten:
- leg 10 wikkelingen buitenom en stop een stuk staal in de spoel.
- zet dan 8V wisselspanning op de spoel en meet de spanning over de 10 wikkelingen: zo krijg je de wikkelverhouding en daarmee het aantal wikkelingen.
- bepaal de gemiddelde wikkelinglengte door het gemiddelde van de binnen- en buitenomtrek te nemen, zo krijg je de totale draadlengte.
- meet als de spoel koud is de weerstand en bepaal daarmee de draaddoorsnede via een tabel (makkelijker) of via de formule A=\frac{\rho \cdot L}{R}. Let wel op je eenheden!
Het resultaat zal niet exact zijn, maar goed genoeg voor de praktijk.
jerome
Golden Member
12V spoelen zijn zeker in diverse uitvoeringen los verkrijgbaar. Je hebt dus de stroom gemeten van het kapotte spoel, en dat zegt dus weinig. Een spoel van een ventiel voert zijn warmte af via het ventiel zelf en mag dus ongemonteerd niet te lang onder spanning staan. Geef eens lengte en binnendiameter. De kans is groot dat ik die heb bij de donors.
KGE
Golden Member
Op 3 november 2023 22:18:04 schreef suburban:
hij is bedoeld om kortstondig, tijdens het starten een pen in te drukken die zorgt voor extra lpg naar de mixer.
De spoel is dus bedoeld om kortstondig gebruikt te worden, alleen tijdens het starten. Wat is het probleem nu precies? Werkt de solenoid niet?
Net als een startmotor, die is ook niet gemaakt om lang achter elkaar te draaien.
Wanneer je langer dan 10 seconden moet starten heb je andere problemen.
de spoel is niet kapot.
solenoid werkt prima, maar is erg duur, dus ik wil het geheel namaken.
ziehier een induk[attachment=0][attachment=1][attachment=2][attachment=3]k van de afmetingen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje
Golden Member
Dan die post nog een keer editen en de foto weghalen en verwijderen en dan nog een keer opnieuw uploaden. Kan zijn dat ze gewoon te groot zijn en dan krijg je wel een of ander melding. Dan de fotos op PC oid eerst naar een kleiner formaat zetten en opnieuw proberen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 4 november 2023 17:47:09 schreef suburban:
de fotos komen niet mee, geen idee waarom niet.
tis altijd wat met die forums.....
Je moet ze een voor een per stuk uploaden en al dan niet plaatsen.
Arco
Special Member
Kan ook komen doordat de attachments strak tegen de gewone tekst aan staan, dat begrijpt de parser niet... (altijd een spatie ertussen laten)
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 4 november 2023 17:47:09 schreef suburban:
de fotos komen niet mee, geen idee waarom niet.
tis altijd wat met die forums.....
Of de gebruikers.

die spoel is een ring met diameter 37 mm
een gat van 13 mm, waar de metalen kern in zit.
de dikte (hoogte) van de ring is 17.5 mm
zo, kan ook zonder fotos toch?
ik zal eerst es op de draaibank een kunststof klos maken met die afmetingen, en er dan draad op wikkelen.
waar zou ik zulk koperdraad kunnen kopen?
Arco
Special Member
Is dit voor zo'n verdamper en gasmengstuk installatie van impco?
Investeer liever in LPG injectie. Scheelt je in verbruik en meer vermogen op de koop toe.
Je hebt al LPG op kenteken, dus je kunt gewoon een Poolse installatie kopen. Ik heb vrij goede ervaring met een Diego G3 installatie
Wel fatsoenlijke injectoren erbij nemen. KEIHIN of Hana injectoren.... Let wel op je moet wel injectie hebben om dit voor elkaar te krijgen, dus met een carb gaat dit niet. Maar zover ik weet zijn er voor al die usa cars wel ombouwsets naar injectie...
bij lpg injectie heb je computers en lambda sondesnodig, mijn auto heeft dat gelukkig nog niet.
ik bedoel een andere starthulp, waardoor de tweede trapklep van de verdamper tijdens starten kort geopend wordt, zodat de slang naar de mixer met gas wordt gevuld.
ik zal es op zoek gaan naar draad
iedereen bedankt voor de adviezen!