Hier kun je knoeiwerk laten zijn wat je zoal tegenkomt. Ik zal aftrappen.
Dit moet me toch even van het hart. Gisteren kwam een visser een apparaat van de concurrent brengen, we hoefden er niets aan te doen, alleen even kijken. Hij durft hier niet mee te vissen en terecht.
Dit slaat werkelijk alles. En erger nog, dit apparaat is splinternieuw. 
Let op de lamp, de bol is er af gesloopt en het hele zooitje ligt er los in. Boven op de elco's zit een stukje tape, op de twee gaten strips staat 322VDC. Het relais ligt er los in, ik hoef verder niets te zeggen denk.
En nu zoals het hoort.
Dit is de vigenerator die ik zo'n 20 jaar geleden ontwikkeld heb.
Ik laat niet alles zien, aan de andere kant zit de besturing.
Robvansuilen
Met vriendelijke groet, Rob
Tjonge jonge, nu ben ik geen prof, maar dit slaat toch wel alles. Niet alleen knoeiwerk maar ook veel oude/gebruikte onderdelen. Bijv de verwarmingsspiraal??/
Op 8 november 2023 12:20:08 schreef Robvansuilen:
Tjonge jonge, nu ben ik geen prof, maar dit slaat toch wel alles. Niet alleen knoeiwerk maar ook veel oude/gebruikte onderdelen. Bijv de verwarmingsspiraal??/
Ja, het is echt ongehoord. ik heb al veel geknoei gezien, maar dit..!!!!
Ik heb er verder geen aandacht aan besteed, maar dit zou iets van een stroomregeling moeten zijn.
Ook niet om aan tezien.
toch geen 230V lampen waar het koper bloot van ligt (110V dan)? of als stroombegrenzing op lagere spanning?
[Bericht gewijzigd door fcapri op (26%)]
Op 8 november 2023 12:26:59 schreef fcapri:
toch geen 230V lampen waar het koper bloot van ligt (110V dan)? of als stroombegrenzing op lagere spanning?
Helaas wel, daar staat 322VDC op.
En wat dat verwarmingselement betreft, ik denk dat hij dat als weerstand gebruikt.
dat is toch geen knoeiwerk meer dan, maar poging tot doodslag.
plastic behuizing tot daar aan toe, maar die 'kapstokdraad' die met metalen schroeven tegen de bodem zit, waar dan die 2 lampen in bengelen op hoge spanning....
heel die doos is een "suicide kit"
Ja, precies. Vandaar dat die visser er niet mee durft te werken.
Misschien gaan we stappen ondernemen.
Spog2
Honourable Member
Op 8 november 2023 12:15:33 schreef Lambiek:
Dit is de vigenerator die ik zo'n 20 jaar geleden ontwikkeld heb.
He Lambiek, ik vroeg me af wat een vigenerator is.
Ik heb gezocht op internet, Google, Duckduckgo en Circuitsonline. Maar dat levert onzin op.
Ook bedacht ik dat het misschien kon gaan om een visgenerator.
Die komt op Circuitsonline voor. Maar volgens mij ben jij de enige die weet wat het is.
Vertel...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Bovendien is deze apparatuur erg gevaarlijk (elektriciteit en water gaan slecht samen) en mag wettelijk ook maar gebruikt worden door mensen met vergunning én opleiding.
https://www.ecopedia.be/beheermaatregel/elektrisch-afvissen
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source…
[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (40%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 8 november 2023 12:44:41 schreef Spog2:
He Lambiek, ik vroeg me af wat een vigenerator is... Maar volgens mij ben jij de enige die weet wat het is.
Ik zal niet de enige zijn denk.
In het kort.
Een vis bevat receptoren, daar kunnen ze stroompjes mee opvangen maar ook stroompjes mee generen. Zelf gebruiken ze dat om mee te communiceren en om een prooi op te sporen.
Een visgenerator legt een elektrisch veld aan in het water waar je in vist, als daar een vis in komt wordt de vis naar het schepnet getrokken. De vis zwemt dus zelf het schepnet in. Als hij vlakbij het schepnet komt wordt hij verdoofd, maar zodra de stroom eraf is zwemt hij weer weg.
Dit wordt puur gebruikt door onderzoek bureaus en door vissers die de visstand beheren. Dus waar vis te veel zit wordt het daar weggehaald en elders uitgezet. Het is niet voor de consumptie bedoeld. Ook als er bijvoorbeeld gebaggerd moet worden kunnen ze een visser de opdracht geven om de vis daar weg te halen en later weer uit te zetten.
Op 8 november 2023 13:29:23 schreef Guy.v2:
Bovendien is deze apparatuur erg gevaarlijk (elektriciteit en water gaan slecht samen) en mag wettelijk ook maar gebruikt worden door mensen met vergunning én opleiding.
Dat was zo, maar die wet is helaas veranderd. Het hoeft nu alleen nog jaarlijks gekeurd te worden.
Wat het gevaarlijke betreft, het apparaat heeft uiteraard beveiligingen en er mag alleen gevist worden in een houten boot met twee man.
Ik heb ook een draagbaar apparaat ontworpen, daar wordt mee gevist in beekjes en laagstaande riviertjes. Daar loopt men met een waadpak in met de generator plus een accu op borst en rug. Het geheel zit aan een tuigje. Het apparaat heeft een valbeveiliging, een noodstop en een drukknop op de stok van het schepnet. Hiermee wordt met +/- 100W gevist. De grote is een 4kW generator.
Op 8 november 2023 13:31:01 schreef SparkyGSX:
Zover ik weet is pulsvissen toch al een tijdje verboden?
Puls vissen mag inderdaad niet meer, maar dat was voor de brood vissers en dit niet. En toch was het een goede methode, nu met die sleepnetten wordt de hele zeebodem geruïneerd. Die vissers hebben er echt 100 duizenden Euro's in gestoken, voor veel vissers wordt dit de nekslag.
Op het apparaat kan de stroom en de spanning ingesteld worden tussen de 0 en 322VDC en tussen 0 en +/- 10A. Dat is een aardig groot bereik dus. Ook zit er nog een puls stand op voor bijvoorbeeld paling en grote vissoorten.
Dit is wel een van de ergste zelfpruts apparaten die ik ooit gezien heb Lambiek!
Als je dat hele ding in het water kiepert dan werkt het het beste verwacht ik
En dan ZONDER spanning er op en afzinken.
Als dat wrak door een bedrijf is gebroddeld dan zou ik inderdaad maar eens kijken of er minimaal een verbod op kan komen.
Er zit een pressostaat uit een 40 jaar oude wasmachine.
Gaatjesplaat om de elco's te koppelen, hoe bedenk je het.
En er dan ook nog " gevaarlijke restspanning" er op zetten.
"Gevaarlijk RESTAFVAL" is een betere benaming.
Die kapot gemepte halogeen lampen slaan echt alles 
Dat apparaat wat jij gebouwd hebt, zo hoort het, keurig!
Op 8 november 2023 14:11:07 schreef revado:
Dit is wel een van de ergste zelfpruts apparaten die ik ooit gezien heb
Ja helaas wel.
Als je dat hele ding in het water kiepert dan werkt het het beste verwacht ik
En dan ZONDER spanning er op en afzinken.
Dat is dan weer milieu vervuiling. 
Als dat wrak door een bedrijf is gebroddeld dan zou ik inderdaad maar eens kijken of er minimaal een verbod op kan komen.
Ik weet niet of het een bedrijf is, kan ook een doe het zelver zijn.
Die kapot gemepte halogeen lampen slaan echt alles
Ja, ik wist ook niet wat ik zag toen ik het open maakte.
Dat apparaat wat jij gebouwd hebt, zo hoort het
Ik bouw ze zelf niet meer, mijn zoon bouwt ze nu waar hij werkt.
Heel bizar.
Moet daar normaal een ce kenplaat op staan op dergelijke apparatuur?
Dit lijkt mij een gevalletje aangifte doen bij de fod economie. Ondeugdelijke apparatuur op de markt brengen daar wordt niet mee gelachen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Wat houd zo'n jaarlijkse keuring precies in? Het zou me verbazen als dit apparaat het eerste jaar gebruik overleefd, en het mag een wonder heten als er in die tijd niemand is geëlektrocuteerd!
voor een testopstelling waar je zelf mee hobby't prima: zo zag mijn proto PULS visser er ook ongeveer uit (bakje groter, maar toch)
maar dat was alleen voor werkings principe en niet voor verkoop: sterker nog anderen mochten er niet eens aankomen...
Op 8 november 2023 14:29:14 schreef evelo:
Moet daar normaal een ce kenplaat op staan op dergelijke apparatuur?
Ja. En er hoort een hele beschrijving bij te zitten, of dat zo is weet ik niet. Gezien het gepruts denk ik van niet.
Op 8 november 2023 14:43:02 schreef SparkyGSX:
Wat houd zo'n jaarlijkse keuring precies in?
Het hele apparaat wordt getest en er wordt gekeken of er gebreken zijn aan kabels, schakelaars, meters, enz. Ook wordt er gekeken met de scoop of de signalen nog kloppen en eventueel wordt het apparaat opnieuw afgeregeld. Gewoon een algehele controle dus.
Het zou me verbazen als dit apparaat het eerste jaar gebruik overleefd, en het mag een wonder heten als er in die tijd niemand is geëlektrocuteerd!
Wij hebben niet het idee dat hij er veel gemaakt heeft. Een tweede visser heeft een apparaat van ons ter reparatie aangeboden, Het apparaat is bij de desbetreffende knoeier geweest en nu werkt het niet meer. Hij heeft er iets bijgemaakt volgens zeggen?? 
Op 8 november 2023 14:51:43 schreef High met Henk:
voor een testopstelling waar je zelf mee hobby't prima: zo zag mijn proto PULS visser er ook ongeveer uit (bakje groter, maar toch)
Komt het bij jou vandaan. 
maar dat was alleen voor werkings principe en niet voor verkoop:
En wat waren je bevindingen?
hahaha, nee, ik heb het te druk met mijn verbouwing en mijne relais was zo groot dat hij niet in die bakje paste. Het hele apparaat had condensator bank geweest.
mijn bevindingen waren dat het relais veel te traag was en dat ik naar een kortere puls moest. bovendien ging het om garnalen en die moesten 2 pulsen hebben (garnaal verkrampt en schiet dan omhoog, maar niet zover als een platvis)
echter ding is proto fase nooit ontschoten wegens verbod op pulsvissen aanstaande.
Op 8 november 2023 15:08:24 schreef High met Henk:
Het hele apparaat had condensator bank geweest.
Dat heb je ook nodig wil het goed werken. Wij gebruiken zo'n 10000uF - 400VDC.
mijn bevindingen waren dat het relais veel te traag was en dat ik naar een kortere puls moest.
Ik gebruik een thyristor, dat werkt snel genoeg.
Dit is de draagbare versie.
De gebruiker even onthoofd van wege de privacy. 
dat had ik ook moeten doen inderdaad, maar niet gedaan. wij gebruiken 600 V DC en ik weet niet meer exact hoeveel mF (nee uF was het niet meer, maar een hoop) zal het binnenkort eens opzoeken.
Op 8 november 2023 15:16:42 schreef High met Henk:
zal het binnenkort eens opzoeken.
Ben benieuwt.
benleentje
Golden Member
Gaatjesplaat om de elco's te koppelen, hoe bedenk je het.
Als ik eerlijk bent is dat eigenlijk nog het meest nette deel van alles en daar zie ik geen groot bezwaar in. Hij had wel de spleet tussen de 2 platen een stuk groter moeten maken.
Maar zit daar nu gewoon een gat in dat relais. Dat relais wat tegen dat grote ronde ding staat.
Toen ik ergens op 14/15 jarige leeftijd begon met mijn eerste zelfbouw voeding was dat nog een stuk beter maar ook nog wel een beetje een rommelige opbouw. Ik wist toen ook niet veel en moest ook alles 2de hands bij elkaar zoeken maar er lag nergens iets met hoge spanning open. Vaak met krimpkous en soms met PVC tape
. Maar dan wel genoeg lagen dat het wel goed zat. Later leer je dan hoe het steeds beter moet.
En nu zoals het hoort.
Ook niet, de kopjes van de ty-raps zijn niet uitgelijnd
. Als ik dit zo deed met stage lopen bij ABB kreeg ik daar ook commentaar over. Ook alle draadjes in de kabelboom moesten in lijn blijven. Dat waren lessen die me wel bijgebleven zijn.
Maar even serieus ja dat ziet er professioneel uit en schept ook vertrouwen dat dat met zorg en toewijding is ontworpen en in elkaar gezet.
Dat ander ziet er uit of iemand een doos met onderdelen heeft leeggegooid in een plastic bak en dat er wat onderdelen zijn blijven hangen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (27%)]
Op 8 november 2023 17:04:42 schreef benleentje:
[...]Als ik eerlijk bent is dat eigenlijk nog het meest nette deel van alles en daar zie ik geen groot bezwaar in. Hij had wel de spleet tussen de 2 platen een stuk groter moeten maken.Maar zit daar nu gewoon een gat in dat relais. Dat relais wat tegen dat grote ronde ding staat.
Toen ik ergens op 14/15 jarige leeftijd begon met mijn eerste zelfbouw voeding was dat nog een stuk beter maar ook nog wel een beetje een rommelige opbouw. Ik wist toen ook niet veel en moest ook alles 2de hands bij elkaar zoeken maar er lag nergens iets met hoge spanning open. Vaak met krimpkous en soms met PVC tape
. Maar dan wel genoeg lagen dat het wel goed zat. Later leer je dan hoe het steeds beter moet.
Ik zou er dan minimaal een plaatje acrylaat of zo met afstandsbusjes overheen monteren.
Maar zo, brrrr.
Na bij een zelfbebouwde dikke buizenversterker, ik zal ook iets van 16 jaar zijn geweest, op de 450 -0 450 geleund...
Dan ga je op isolatie letten daarna