Door de transistor en omliggende condensatoren te vervangen zal deze het niet minder warm krijgen.
Dat heeft een andere oorzaak.
Mijn inziens is de pcb reeds verkoold... en koolstof is elektrisch geleidend....
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Meet eerst maar eens of de spanningen rondom de transistor wel kloppen. Herman Karton zijn rampenbakken met meerdere gangbare en niet gangbare defecten die allemaal door snelle slijtage en ontwerpfouten komen. Zo aan de nummers te zien hebben ze in jouw geval TCL ingezet als OEM, en dat geeft niet echt extra vertrouwen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco
Special Member
Het lijkt of de maker het vooraf al wist: toevallig staat op alle bolle elco's een blauw viltstiftstreepje ter markering... 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die foto had ik nog gemist, bolle elco's zijn met grote kans ook de oorzaak van eventuele problemen. Eerst die vervangen en daarna eens meten of er rond de transistor of elders nog wat aan de hand is (verkoling kan een probleem zijn, maar de elco's zijn laaghangender fruit in mijn ogen).
Arco
Special Member
Die twee diodes parallel is ook niet erg netjes ('the Vestel way'...
), maar daar zal 't niet aan liggen denk ik...
Het is een 66791 staat erop, ik upload de foto er even bij. Ben benieuwd of iemand uit kan leggen wat deze nummering betekend ipv dat wat in de manual staat.
Alvast bedankt!
Wow, ik zie nu pas de reacties allemaal. Dankjulliewel allemaal voor het meedenken.
Algemene vraag, is Harman Kardon laatste jaren echt zo slecht geworden?
Op 11 november 2023 14:36:05 schreef Arco:
Die twee diodes parallel is ook niet erg netjes
Bij twee losse diodes is dat inderdaad not done.
En dat voor Harman Kardon...
Arco
Special Member
Er staat op '6679G1', klopt toch? Is gewoon een typenummer, veelal zonder verdere betekenis...
[Bericht gewijzigd door Arco op (48%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 11 november 2023 13:34:12 schreef fred101:
Hard man Kaboem
Het zijn moderne die een een voorgevormde breuklijn hebben. Dat hard knallen doen ze niet meer zoals vroeger 
maartenbakker
Golden Member
Op 11 november 2023 17:36:25 schreef sebastiaanb:
Wow, ik zie nu pas de reacties allemaal. Dankjulliewel allemaal voor het meedenken.Algemene vraag, is Harman Kardon laatste jaren echt zo slecht geworden?
De laatste pakkumbeet 20 jaar zijn ze heel erg afgegleden. Zelf hebben ze geen verstand van bouwkwaliteit meer, en als ze dan inkopen bij een "u vraagt wij prutsen" fabrikant als TCL dan krijg je ook hooguit waar je voor betaalt. Dat bedrag doe je dan minstens keer 4 en lever je aan de eindgebruiker. Dan is er niet echt toegevoegde waarde en zou je als consument ook gewoon een TCL setje kunnen kopen.
Ik geloof dat Samsung de boel overgenomen heeft. Ook geen 8e wereldwonder van bouwkwaliteit, maar die hebben het voor hun eigen merk wel veel beter onder controle. Het zou dus kunnen dat het langzaam weer wat beter gaat worden.
Op 11 november 2023 17:35:26 schreef sebastiaanb:
Ben benieuwd of iemand uit kan leggen wat deze nummering betekend ipv dat wat in de manual staat.
Daar staat gewoon het afgekorte typenr op.
Ik vraag me af of die stuk is, eerst die slechte elco's maar vervangen (en preventief de rest).
maartenbakker
Golden Member
Ik denk dat er 2 stuks Q505 in het schema staan. De aansturende 3DG3906 en de aangestuurde AP6679. Vandaar de verwarring in de onderdelenlijst. Ook weer een stukje kartonnen kwaliteitscontrole van Herman zo te zien.
Misschien is de voeding in orde maar is de belasting door een fout conditie in de versterker te groot geworden.
Ik heb wel gelezen dat de voeding een zwak stuk is binnen deze versterker lijnen. Mijn idee was preventief de transistor en de condensatoren te vervangen. Na het lezen van eea zal ik verder ook alles schoonmaken, koolstof wist ik niet dat het geleidend was.
Zijn er meer mensen die problemen hebben met dit type voeding?
Problemen van de radio zijn oa dvd speler die het niet doet, radio die spontaan uitgaat naar bepaalde tijd en display wat zwak brand. Dit alles zou verwijzen naar een gammele voeding.
Ik ging op de bolle condensatoren en schroeivlekken in die hoek af.
Alvast bedankt allemaal. ?
Op 12 november 2023 00:55:21 schreef sebastiaanb:
Problemen van de radio zijn oa dvd speler die het niet doet, radio die spontaan uitgaat naar bepaalde tijd en display wat zwak brand. Dit alles zou verwijzen naar een gammele voeding.
Alvast bedankt allemaal. ?
Het apparaat werkt dus wel gewoon. Alleen niet helemaal goed. Dan is die transistor "eigenlijk is het een mostransistor of kortweg mosfet" gewoon niet stuk. Als die transistor stuk zou zijn, dan doet helemaal niets het omdat er de uitgangsspanning o volt, in plaats van 12 volt is. Of als de mosfet in sluiting ligt is die 12 volt veel te hoog waardoor de rest van het toestel versneld zal overlijden. Met een beetje redelijke multimeter is dat simpel te meten. Door de rimpel (met een scoop of true RMS meter te meten kun je zien of de condensatoren de geest gegeven hebben.
Je moet niet alles direct geloven wat er op internet verteld wordt. Vaak wordt niet het hele verhaal verteld of worden er fouten verteld. Daardoor kun je als je als storingzoeker helemaal op het verkeerde been gezet worden, zodat je apparaten zelfs stuk kunt repareren.
Als ik de schema's zie zitten daar wel een paar tenenkrommende dingen in. Zo tenenkrommend dat ik dit dit niet zelf zou willen hebben. Als de versterker ook zo in elkaar zit is het het gewoon niet beter dan de aller goedkoopste weggooi shit die je voor abnormaal weinig geld kunt vinden. Het kost echt niets meer om het apparaat van een normale fatsoenlijke voeding te voorzien. Of zouden ze een hele berg dioden en verkeerde voedingstrafo's hebben overgehad waar ze van af moesten ofzo.
Het zou zomaar kunnen dat een soortgelijk apparaat bij ome ali vandaan beter is is dan dit ding.
maartenbakker
Golden Member
Het is misschien vergelijkbaar met wat je gemiddeld op Ali koopt.... Maar waarbij je op Ali ook uitschieters ver naar beneden en boven kunt vinden.
Fabrikanten als Philips laten of lieten ook wel surroundsets uit het lagere segment maken bij TCL. Voor een budgettoestel is het echt niet zo gek, maar het is de meerprijs van het merk dat er op staat niet waard.
De ontwerpkeuze om diodes zonder thermische koppeling parallel te zetten is natuurlijk slecht, maar het door mij juist nog zeer mild geprezen Samsung doet dat bijvoorbeeld ook. Kennelijk is dat een fractie van een cent goedkoper dan om het goed te doen.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat Harman Kardon altijd wel goed spul maakte. De manier waarop hier over de diodes gesproken wordt kende ik niet, de oververhitte transistor en de manier waarop de printplaten met elkaar verbonden waren vond ik wel bijzonder te noemen.
Scope heb ik hier niet, ging er vrij blind vanuit dat oververhitte componenten het probleem zouden kunnen zijn.
Ik zal de condensatoren in ieder geval vervangen. Koolstof schoon poetsen. Tot in hoeverre zouden de diodes defect kunnen zijn?
Simpelweg de onderdelen 1 op 1 vervangen is hier de beste optie in mijn geval.
Ik hou jullie op de hoogte, alle tips zijn welkom en allemaal heel erg bedankt!
Op 12 november 2023 10:19:39 schreef sebastiaanb:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat Harman Kardon altijd wel goed spul maakte. De manier waarop hier over de diodes gesproken wordt kende ik niet, de oververhitte transistor en de manier waarop de printplaten met elkaar verbonden waren vond ik wel bijzonder te noemen.Scope heb ik hier niet, ging er vrij blind vanuit dat oververhitte componenten het probleem zouden kunnen zijn.
Een onderdeel dat het erg warm heeft werkt meestal gewoon. Het wordt meestal heet door een andere oorzaak dan het onderdeel zelf. Het kan veel te zwaar belast worden bijvoorbeeld doordat ergens iets anders defect is in de schakeling. Of het kan gewoon zijn warmte niet kwijt doordat de koeling niet meer in orde is. Koelpasta is er tussen uit of onderdeel zit los tov koelelement.
Maar het kan wel dat het onderdeel zelf stuk is. En dat zal met metingen uitgezocht moeten worden.
Ik zal de condensatoren in ieder geval vervangen. Koolstof schoon poetsen. Tot in hoeverre zouden de diodes defect kunnen zijn?
Diodes zijn waarschijnlijk gewoon heel. Er kan er 1 stuk zijn natuurlijk, die een onderbreking vormt. Maar dat is met een beetje redelijke multimeter eenvoudig na te meten.
Ik denk dat als je alle elektrolytische condensatoren vervangt door exemplaren van goede kwaliteit en alle soldeerverbindingen op de print opnieuw doorsoldeert, en alle mechanische verbindingen controleert (loszittende schroeven enzo), en en controleert of alle thermische verbindingen goed zijn, je al een heel eind komt met de reparatie.
De diodes en de mosfet kun je testen met een multimeter maar kun je doen in latere instantie. Doe wel heel voorzichtig met dat doorsolderen. Dit soort goedkope printen zijn erg kwetsbaar en soldeer je heel snel stuk. Gebruik ook geen loodvrij soldeer. Voor iemand die weinig soldeert is dat loodvrije spul een drama. Gebruik een beetje een knappe temperatuur geregelde bout van minimaal 50 watt ofzo.
PS, Als je iets in de electronica wilt gaan is een goede soldeerbout en afhankelijk van wat je wilt gaan doen meetapparatuur noodzakelijk. Een schilder kan ook niet zonder zijn kwast en timmerman niet zonder hamer.
maartenbakker
Golden Member
Op 12 november 2023 10:19:39 schreef sebastiaanb:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat Harman Kardon altijd wel goed spul maakte. De manier waarop hier over de diodes gesproken wordt kende ik niet, de oververhitte transistor en de manier waarop de printplaten met elkaar verbonden waren vond ik wel bijzonder te noemen.Scope heb ik hier niet, ging er vrij blind vanuit dat oververhitte componenten het probleem zouden kunnen zijn.
Als hij het min of meer doet, zijn de diodes niet stuk. Die werken of gaan in sluiting. Een beetje net als die FET.
Als ik hem hier op de werkbank kreeg, gingen er eerst nieuwe elco's in. Dan de hete FET even nasolderen, dan testen. Aan de hand van de test verder zoeken. En als het meeste wel weer goed is, even de koolstof rond de FET wegkrabben. Over wegkrabben gesproken, als er onderdelen vastzitten met polyurethaanlijm (soort bisonkit die met de jaren en de warmte van beige naar donkerbruin gaat) dan die lijm ook verwijderen - die gaat geleiden en is corrosief.
Arco
Special Member
En als het meeste wel weer goed is, even de koolstof rond de FET wegkrabben.
En het koelprofieltje erop zetten wat Harman Kardon heeft wegbezuinigd...