Bij de eerste versie van de Tiny-SA kan je met een mod ook luisteren zoals ik hierboven al aangaf.Bij latere versies is die mod al aangebracht.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb net mijn TinySA ultra geprobeerd, dat werkt een stuk beter dan mijn Tek of Marconi SA's. Ik hoef geen zero span te kiezen, de marker is je afstem knop. Geluid is ook niet slecht voor een SA. Ik heb even rond 130 MHz geluisterd en dat is AM.
Kan je bij die SA Ultra gewoon je oordopjes inpluggen Fred101?
[Bericht gewijzigd door Hubie op (91%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hmm,ik zit er over te denken om een Tiny-SA Ultra en een VNA-2 te kopen.Misschien dat ze binnenkort onder de kerstboom liggen maar ik vrees van niet. 
Ik dacht schrijf even op Fred zijn reactie maar intussen al weer meer reacties zie ik nu!
Ik ben te moe om scherp(voor mijn doen scherp) antwoord te geven,
ga nu naar mijn nest want ben kapot! Tot morgen denk ik.
VrGr Rob
Hallo allemaal,
Tis de laatste tijd een gekkenhuis wat betreft werk en dus word ik momenteel geplaagd,
kom thuis en val in slaap in mijn bordje met pap getverderrie!
Ik heb zo’n nano-VNA Fred,
Maar ik DACHT dat je daar ook mee kon meten als zo een tiny SA dat was dus een grove fout van mij!
Ja inderdaad Paul je hebt gelijk!
Maar je schijnt dus de goedkope en de duurdere tiny SA te hebben waarbij je WEL kunt luisteren naar wat je op je schermpje ziet,
en dat vind ik wel strak ook eerlijk gezegd!
VrGr Rob
https://eleshop.eu/tinysa-ultra-spectrum-analyser.html
https://eleshop.eu/tinysa-ultra-spectrum-analyser.html
op het gemak, kijk ook nog wat er meer is.
fred101
Golden Member
Ik heb de Tiny-SA ultra en de Lite-VNA, beide gaan tot 6 GHz. Een VNA is een meetapparaat waar je alleen wat aan hebt als je genoeg kennis hebt van netwerk theorie. Goed meten ermee is een kunst op zichzelf. Dat komt omdat je de boel moet calibreren. Dat doe je meestal direct op de poorten maar als je je DUT niet exact op de zelfde manier daar op aansluit, dan moet je het resultaat gaan her-berekenen wat heel complex is. Daarom hebben veel "echte" VNAs allerlei opties om dat voor je te doen. De "makkelijke" weg is om het calibratie vlak te verplaatsen. Hoe hoger de frequentie, hoe belangrijker dat wordt. Bij 100 MHz is dat al een beetje een issue, boven 1GHz wordt het voor de buitenstaander RF-voodoo. De cal standaards strakker of losser aandraaien geeft dan al merkbaar verschil.
Een VNA als de lite-VNA lijkt een heel makkelijk apparaat maar ik vind het moeilijker er echt goede resultaten mee te krijgen tov mijn SDR-kits VNAs (Mede doordat ik die laatste al een jaar of 10 gebruik, die heeft veel correctie mogelijkheden wat met een PC voor rekenkracht ook makkelijker kan) maar de Lite VNA is het geld zeker waard, het is verbazingwekkend dat je een bruikbare VNA met veel mogelijkheden tot 6 GHz hebt voor zo weinig geld.
Ik heb een VNA beginners cursus op mijn site staan. Ik gebruik de SDR kits VNA maar dat maakt voor het meeste niet zoveel uit.
Ziet er erg mooi uit Fred, alleen ik doe daar 1 2 3 niets mee,
ik ben van de YouTube filmpjes en het nadoen daar heb ik de meeste baat bij.
Even nog voor duidelijk?
Gestel met de tijd koop ik zo’n TinySA,
Is zo’n vaste 40dB verzwakker dan goed genoeg? Of...?
( ALS het zover is prop ik er hooguit 10Watt in )
.
Blijf niet veel begrijpen van dBs helaas, het wil er bij mij niet in!
Ik krijg daar zelf behoorlijk de T . . ring over in maar tis ff niet anders.
( ik sla dit even over nu dus gelieve geen dB lessen? )
.
Op de video laat hij blijken is de vaste RF Sampler RF Tap het beste,
ik heb daar nu ook bijna al de spulletjes voor dus dan bouw ik die dan ook.
.
VrGr Rob
fred101
Golden Member
Op 1 december 2023 11:22:47 schreef rob007:
Waarom wil je dat toch steeds direct koppelen ? Stuur het een dummy in koppel het op de een of andere manier uit (inductief of capacitief) Een kleine vergissing bij direct insturen en je SA is toost.
Als je ooit iets zinvols met een VNA wil doen zul je in de theorie moeten duiken. Een VNA is een heel complex en moeilijk te gebruiken apparaat. Door de menus en user interface van de moderne lijkt het simpel maar er betrouwbaar mee meten is heel moeilijk.
Een SA is simpeler want dat is gewoon een heel gevoelige ontvanger die met een bepaalde instelbare snelheid, bandbreedte en gevoeligheid over de band scanned. Een soort high tech scanner.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (33%)]
direct koppelen:
Nee niet persee maar dacht dit is de juiste weg!
Die andere manier op die video is neem ik aan/dacht ik hoe je het dan doet.
Maar ja los kan ook!
En ja dat aanleren, ik kijk meestal naar YouTube filmpjes en doe dat na.
Veelal leer ik zo hoe iets gaat/werkt of…
https://www.youtube.com/watch?v=k_rNLdZBuxo
VrGr Rob
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rob007,
Heb je niet een klein doosje waar je drie chassis deeltjes op kan monteren dan kan je zelf een pick off maken.
De in en uit via een blanke draad doorverbinden zeg maar oversteken en een oppik lusje naar de derde conector een soort T model.
Groet,
Henk.
Hallo Henk,
Doosje heb ik nog niet 1 2 3 maar das zo gehaald of gemaakt!
Maar das wat ik ook wou doen alleen dacht doe het met die 50R 100W weerstand in het doosje.
Dus plug 50R en ja dan met die 820R weerstanden of zo…
maar begrijp jullie willen er een BNC nog bij en dan alleen maar een soort feertje/draadje
.
LET WEL heb die tinySA ultra NOG niet! ( en officieel nog ziek!
)
Eleshop is tot nu toe gloof ik de goedkoopste.
.
LOL klik heel even maar? dit is denk wat jullie bedoelen!
https://youtu.be/4sxPSJKPOs4?t=102
VrGr Rob
electron920
Ha rob007,
Ja dat kan ook tegelijk met een afsluitweerstand als dummy.
Maar je kunt ook in line werken zeg maar net als je VSWR meter als je de afstand van het lusje tot de signaal draad kan variëren dan,
kan je de demping instellen.
Dit is wat @fred101 bedoeld dus zonder uitkoppel weerstand maar met een pick off lusje....
Groet,
Henk.
[Bericht gewijzigd door electron920 op (16%)]
of met een tap.Zoiets dus... https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/radiotechniek/hamblad…
electron920
Ha Hubie,
Ja dat is wat @rob007 bedoeld nadeel vindt ik je bent niet galvanisch gescheiden.
De beste verzwakker ( die ik hier heb ) is een piston verzwakker met een nauwkeurigheid van 0,01 dB absoluut.
Voor vermogens tot 100 Watt kan je een 2,5 mm2 tot 6 mm2 nemen in het midden de,
weerstand aankoppelen......
Groet,
Henk.
Op 1 december 2023 11:22:47 schreef rob007:
Ziet er erg mooi uit Fred, alleen ik doe daar 1 2 3 niets mee,
ik ben van de YouTube filmpjes en het nadoen daar heb ik de meeste baat bij.Even nog voor duidelijk?
.
Blijf niet veel begrijpen van dBs helaas, het wil er bij mij niet in!
Ik krijg daar zelf behoorlijk de T . . ring over in maar tis ff niet anders.
( ik sla dit even over nu dus gelieve geen dB lessen? )
.
Op de video laat hij blijken is de vaste RF Sampler RF Tap het beste,
ik heb daar nu ook bijna al de spulletjes voor dus dan bouw ik die dan ook.
.
VrGr Rob
Ik zou voor de 60 dB gaan die ik je liet zien bij de ali. Ik heb de 50 omdat de 60 toen niet beschikbaar was. Met 40 dB zit je maar 0 dB van de 40 dBm (10 Watt) af, dan loop je risico op oversturing bij 0 dBm (1 mW) en valse meetresultaten van je SA.