Goedenavond,

Op het moment ben ik aan het oriënteren voor een nieuwe warmwaterboiler, en twijfel aan een C of een B label boiler.

Een C-label boiler van 100 liter gebruikt ongeveer 2600 kWh per jaar, en een B-label boiler van 100 liter gebruikt ongeveer 1300 kWh (van hetzelfde merk).

Waar zit dit gigantische verschil in? Het verwarmen van water kan toch niet zomaar met de helft van de energie?

Er is namelijk wel een significant verschil tussen de beide label boilers: de C-label boiler kost ongeveer 350 euro en de B-boiler ongeveer 550 euro. Echter als de ene maar de helft van de energie gebruikt dan kan dit snel uit.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Bedankt,
groeten Hendrik.

Het verbruik zit hem in het op temperatuur houden van het water.
Als de warmteverliezen maar de helft zijn (door betere en/of meer isolatie), dan zijn de stroomkosten per jaar ook maar de helft.

Tegen 0,25 euro per kWh zou de dure boiler al na minder dan acht maanden terugverdiend zijn; tegen 0,40 euro per kWh na minder dan vijf maanden.

e: De cijfers uit de startpost hebben blijkbaar betrekking op een gemiddeld gebruik van warm water; niet alleen op het warm houden; zie verderop.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (18%)]

Slecht te geloven dat wat extra isolatie een boiler 200€ duurder gaat maken. Hoe kan een fabricant nu weten hoeveel water je verbruikt. Men zou wel het verbruik kunnen geven op jaarbasis van boilers onderling waar geen water wordt van genomen. Denk eerder dat de dure een koper of rvs vat heeft met droge weerstand en wel beter geïsoleerd zal zijn. Waarom geen warmtepomboiler? Een ietwat kleinere kerstboom en 5 dagen skiën ipv 2 weken en 't is in orde :D

Op 14 november 2023 19:33:32 schreef jerome:
... Een ietwat kleinere kerstboom en 5 dagen skiën ipv 2 weken en 't is in orde :D

Voor 9 dagen skiën koop je 10 van die B boilers.

De extra isolatie zijn qua materiaal misschien de kosten niet, maar productie, transport, opslag wordt natuurlijk wel een aardig prijzig verhaal als zo'n ding een fors stuk groter wordt.

Dat verbruik in kWh is waarschijnlijk gebaseerd op een standaard jaarverbruik warm water. Zodat je boilers kunt vergelijken obv energieverbruik bij dezelfde hoeveelheid warm water per jaar.

Ik denk dat men beter isolerend materiaal gebruikt, dat is duurder dan simpelweg weg meer van hetzelfde (minder goed isolerend) materiaal. Het extra volume valt dan ook wel mee.

Ik denk dat er ook meer marge op zit, je betaalt gewoon meer bij aanschaf voor lagere kosten op de langere termijn. Waar het omslag punt ligt zou je uit kunnen rekenen.

Op 14 november 2023 20:07:56 schreef Henk H.:
Dat verbruik in kWh is waarschijnlijk gebaseerd op een standaard jaarverbruik warm water. Zodat je boilers kunt vergelijken obv energieverbruik bij dezelfde hoeveelheid warm water per jaar.

Als de B-boiler verliesvrij is, dan is het verlies van de C-boiler gelijk aan het "standaard jaarverbruik warm water".

De meeste energielabels zijn onduidelijk en nutteloos.
Zo is een energielabel van een lamp zuiver gebaseerd op het stroomverbruik, de lichtopbrengst wordt genegeerd...

Een ledlamp van 5W/400lumen krijgt dus een beter label als een 10W/2000lumen lamp... 8)7

Op 14 november 2023 20:36:50 schreef ohm pi:
[...]Als de B-boiler verliesvrij is, dan is het verlies van de C-boiler gelijk aan het "standaard jaarverbruik warm water".

zag op een 1500 liter boiler staan dat deze 320W spreidwarmte afgaf, dat is niks als verliezen. een goed geisoleerde boiler is meteen een stuk groter en dat kan vaak niet.

Dat is 2800 kWh per jaar. Die boiler is een stuk milieuvriendelijker dan die 100l-boilers.

Op 14 november 2023 20:07:56 schreef Henk H.:
Dat verbruik in kWh is waarschijnlijk gebaseerd op een standaard jaarverbruik warm water.

Ja, dat moet wel, nu ik die labels eens heb opgezocht.
De zuinigste met een 'B'-label voor 100 liter is ca. 310 kWh/jaar aan stilstandverlies (nog zuiniger en het zou een 'A' zijn).
De onzuinigste met een 'C'-label voor 100 liter is ca. 610 kWh/jaar stilstandverlies (nog onzuiniger en het zou een 'D' zijn).

Het verschil in stilstandverliezen tussen B en C is dus maximaal zo'n 300 kWh/jaar.
Door het normale gebruik van warm water zal het verbruik in kWh/jaar natuurlijk hoger zijn, maar bij gelijk gebruik zou het verschil niet veel moeten toenemen.

Voor boilers zal wel hetzelfde gelden als voor lampen neem ik aan?
(De prestaties van het apparaat worden niet meegewogen, dus een 100L/310kWh krijgt hetzelfde label als een 1500L/310kWh boiler)

Natuurlijk niet. Zie de link. :D

https://energieambassadeurs.nl/media/boiler/boiler_tapwatervoorraad_verliezen_energylabel.jpg

(de lijnen geven steeds het maximum voor de klasse aan; alles boven de bovenste lijn is klasse G)
(vermenigvuldig de 'standing losses' - in W in de grafiek - met 8,766 om naar kWh/jaar om te rekenen)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (13%)]

Blijven bij mij toch nog twee vragen over: word de boiler continu op netspanning gehouden? En hoe is de temperatuur ingesteld?

In ken mensen die de temperatuur lager dan 60 zetten, en de boiler pas laten opwarmen als ze warmwater nodig hebben.
En ja, dat daar gogga's in het water ontstaan weten ze.

(off topic:)

Op 14 november 2023 20:43:18 schreef Arco:
Zo is een energielabel van een lamp zuiver gebaseerd op het stroomverbruik, de lichtopbrengst wordt genegeerd...

Het energielabel van een lamp gaat uit van het aantal lumen per watt.

ANNEX II

Energy efficiency classes and calculation method

The energy efficiency class of light sources shall be determined as set out in Table 1, on the basis of the total mains efficacy ηTM, which is calculated by dividing the declared useful luminous flux Φuse (expressed in lm) by the declared on-mode power consumption Pon (expressed in W) and multiplying by the applicable factor FTM of Table 2, as follows:

ηTM = (Φuse/Pon) × FTM (lm/W).

(Factor FTM is 1,000 of 1,176 voor niet-gerichte resp. gerichte lichtbronnen met netvoeding.)

Op 14 november 2023 21:45:52 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Het energielabel van een lamp gaat uit van het aantal lumen per watt.

Dan begrijpen veel fabrikanten dat schijnbaar niet, bij de lampen die ik gezien heb had een 5W/300lumen lamp een beter label als een 6W/480lumen lamp...

Misschien heb je het oude energielabel gezien.
Het nieuwe label kan je herkennen aan de QR-code. Daar wordt wel gerekend met Lumen/Watt.

@Arco: Dan wordt de berekening wel lastig.. je zou steeds op nul komen. :) 8)7

Bedankt allemaal voor de opmerkingen. In de bijlage een voorbeeld van beide Tesy boilers die ik op het oog had. Beide boilers zijn moderne boilers welke nu te koop zijn.

Het zou zou moeten zijn dat het de energie die nodig is om de boiler warm te houden een fractie zou moeten zijn van de energie die nodig is om een boiler op te stoken. Zo denkende zou er nooit een factor 2 in verschil in energieopname moeten zijn.

Ik vraag me af of die energielabels niet appels met peren vergelijken is, of dat er verkooptechnische trucjes worden uitgehaald waardoor de ene veel beter lijkt dan de andere.

Bij andere merken boilers is het precies zo: Label B boilers zijn een factor 2 zuiniger dan label C boilers.

Groeten Hendrik

Op 14 november 2023 21:20:12 schreef Frederick E. Terman:
Natuurlijk niet. Zie de link. :D

[afbeelding]

(de lijnen geven steeds het maximum voor de klasse aan; alles boven de bovenste lijn is klasse G)
(vermenigvuldig de 'standing losses' - in W in de grafiek - met 8,766 om naar kWh/jaar om te rekenen)

Hieruit haal ik dat het verschil in warmhoudenergie tussen B en C label lboilers 25W is, dat is 200 kWh per jaar. Deze besparing in energie is Leuk meegenomen, maar hier zit die factor 2 in energieconsumptie niet in...

Groeten Hendrik

Op 14 november 2023 19:33:32 schreef jerome:
Slecht te geloven dat wat extra isolatie een boiler 200€ duurder gaat maken. Hoe kan een fabricant nu weten hoeveel water je verbruikt. Men zou wel het verbruik kunnen geven op jaarbasis van boilers onderling waar geen water wordt van genomen. Denk eerder dat de dure een koper of rvs vat heeft met droge weerstand en wel beter geïsoleerd zal zijn. Waarom geen warmtepomboiler? Een ietwat kleinere kerstboom en 5 dagen skiën ipv 2 weken en 't is in orde :D

Zo'n warmtepomp heb ik ook over nagedacht, maar deze haalt warmte uit de omgeving. Dan moet je kachel in de winter dus harder verwarmen om dit te compenseren.

Daarnaast wil ik hieromheen een systeempje maken dat de boiler alleen mag opwarmen als mijn zonnepanelen energie genoeg leveren (met 40 panelen van 375Wp zou dit bijna het hele jaar gedekt moeten zijn). In dit geval is een warmtepompboiler denk ik niet de beste oplossing (afgezien van het feit dat deze ruim 1000 euro duurder zijn).

Boilers met een verschillend "load profile" kan en mag je niet met elkaar vergelijken. Bij load profile L gaat men uit van een veel hoger watergebruik/jaar. Ook wordt daarvoor de temperatuur ingesteld op 70 graden.
Bij loadprofile M is dat 60 graden.

Op 14 november 2023 22:42:59 schreef Zonnepaneeltje:
Boilers met een verschillend "load profile" kan en mag je niet met elkaar vergelijken. Bij load profile L gaat men uit van een veel hoger watergebruik/jaar. Ook wordt daarvoor de temperatuur ingesteld op 70 graden.

Men vergelijkt deze boilers wel degelijk, ook andere merken doen precies hetzelfde, eigenlijk een soort misleiding. Als ik de B-label boiler dus ook op 70 graden zet dan scheelt het mij (bij benadering) alleen de warmhoudenergie van 200 kWh per jaar ten opzichte van een C-label.

Groeten Hendrik.

Inderdaad Hendrik,
Zo wordt je belazerd bij het maken van een economisch verantwoorde keuze van een boiler.

Op 14 november 2023 22:29:08 schreef Hendrik:
[...]

Zo'n warmtepomp heb ik ook over nagedacht, maar deze haalt warmte uit de omgeving. Dan moet je kachel in de winter dus harder verwarmen om dit te compenseren.

De verdamper moet je ook buiten zetten. Niet in de woonkamer. ;)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (61%)]

Op 14 november 2023 22:42:59 schreef Zonnepaneeltje:

Maar de "standing losses"-eis voor het energielabel is hetzelfde.

Dus kun je nog steeds uitgaan van 200kWh verschil in energieverlies per jaar.
De hoeveelheid energie die gebruikt wordt om water daadwerkelijk op te warmen is niet afhankelijk van energielabnel of load profile, 1l water 50 graden opwarmen kost altijd 210kJ, oftweel 0.058kWh.

200kWh kost je minimaal 50Euro (25ct/kWh) per jaar. Als je de 200Euro prijsverschil op een spaarrekening zet levert het 6 euro per jaar op, dus ik denk dat het verschil het waard is. Maar dat is geen technische vraag meer ;-)

(Als je nu die warmte mee wil rekenen als opwarming van je huis:
- Douchen doe je (ik althans...) het hele jaar door, dus de helft van de lekwarmte is sowieso verlies omdat je dan niet verwarmd
- Ik heb de boiler niet in de woonkamer hangen, maar ergens weggestopt op zolder, waar ik normaal niet verwarm.

Dat gezegd hebbende: 200kWh aan warmte uit een normale CV ketel kost 20m3 gas. Ongeveer 20 euro dus. Scheelt nog steeds 30 euro per jaar.)