Dag allen,
Wij wonen net in een gerenoveerd huis. Sinds enkele weken ruiken we putjesgeur/rioollucht uit het stopcontact aan 1 muur, alsook aan de plint onderaan deze muur. De geur wordt erger bij regen.
Ondertussen werd een rooktest uitgevoerd, waaruit bleek dat aan onze buizen geen probleem zou zijn. In een verdere zoektocht, werd de oorzaak mogelijk bij de buur gezocht. Aan de andere kant van de muur waar wij de geur waarnemen, ligt er bij de buurvrouw een putje waar 3 werkende buizen toekomen. Deze worden dan naar voren naar de riolering afgevoerd.
Op het putje staat een grote bak, waardoor het putje geen lucht heeft. Zou dit ten eerste al mee de oorzaak van onze geur kunnen verklaren?
De buur liet weten dat er vroeger een vierde verbindingstuk was naar onze eigendom, maar deze 30 jaar geleden dicht werd gemaakt. Bij het zien van het putje, konden we dit goed bewegen en leek deze ook niet hermetisch afgelosten.
We zijn een beetje ten einde raad, want de geur maakt ons echt ongelukkig. Iemand die ons kan helpen? Kan dit inderdaad van bij de buurvrouw komen en zo door de muur bij ons binnen komen? Of moeten we het ergens anders zoeken?
Alvast heel erg bedankt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als er een kruipruimte is kan het goed dat de stank daar door kieren en gaatjes trekt.
Oplossing: putje repareren.
Op 16 november 2023 16:19:46 schreef T-sec:
Ik ken soortgelijke ervaringen met lucht/tocht uit een wandcontactdoos. Dit bleek om een gipsen voorzetwand te gaan waarachter natuurlijke convectie was.
Ik heb de inbouwdoos van de wcd er uitgehaald, achter het gips rondom het inbouwgat PUR gespoten en de inbouwdoos weer teruggeplaatst. Probleem opgelost.Misschien is zo'n oplossing ook een idee voor stank uit een wcd...
Het gaat bij ons inderdaad over een wcd in een valse wand. Achter de valse wand zit er isolatiemateriaal en daarachter de muur. Hoe heb je het juist kunnen verhelpen de geur?
De geur komt ook wel vanuit een ander gaatje dat in de muur zit.. door dit eventueel ook toe te maken kan het verholpen worden? Maar is de echte oorzaak dan aangepakt?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb dat probleem jaren gehad op t werk, met regen kwam er een rioollucht op die de ene keer erger was als de andere keer. al gezorgd voor beluchting naar het dak op die rioolpijp, zat er geen op, dus met doortrekken van de wc werd de lucht weggedrukt ergens. toen kwam ik erachter dat in een kast onder een rek onder de vloerbedekking een oude rioolbuis zat welke met een stuk plastic zak was gedicht. dat was de oorzaak dus, goed gedicht en geen last meer van gehad. als het riool vol zat kwam daar dus de lucht naar boven. deze oude buis in de vloer zat half onder de valse wand die erop was gezet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Kan zelfs optrekkend vocht in de muur zijn (reden voor het plaatsen van die voorzetwand?) ook dat kan behoorlijk meuren.
Is die voorzetwand ventilerend? Zit er een open spleet tussen ex-kruipkelder en muur of sluit het beton direct hermetisch aan met de muur? Eigenlijk moet er een dampremmnde laag, direct achter het gips zitten, zodat de warme (vochthoudende) lucht binnen niet in die spouw kan komen. Gips is op zich niet dampremmend.
Arco
Special Member
Je ziet ook vaak dat men tegenwoordig de spouwmuur ventilatieroosters dichtmaakt om energie te sparen.
(is wel energievriendelijk, maar daar gaat 't ook niet beter van ruiken)
mvdk
Golden Member
Er is niemand hier die mijn waarschuwing serieus neemt. Een aantal jaren geleden heeft in de Haagse Jan van der Heijdenstraat een ongeplande verbouwing plaats gevonden.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/3852515/verwoestende-explosie-jan-van…
Later hebben bewoners verklaard dat ze al een tijdlang een rioollucht roken.
This is serious shit. Ik zou geen risico nemen.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Er dringt zich een associatie met een TV-reclame voor energie aan mij op...
https://youtu.be/S7IlXxaTq_o?si=YIp7MZigOGjRWsh1&t=8
Maar even serieus, @mvdk heeft wel gelijk: meten is weten.
Kadaverlucht is onmiskenbaar voor wie hem eens heeft geroken, maar gaat (als het een muis was) met een week of twee weer weg (vraag maar niet hoe ik dat weet)...
testman
Op 16 november 2023 18:12:45 schreef mvdk:
Er is niemand hier die mijn waarschuwing serieus neemt. Een aantal jaren geleden heeft in de Haagse Jan van der Heijdenstraat een ongeplande verbouwing plaats gevonden.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/3852515/verwoestende-explosie-jan-van…
Later hebben bewoners verklaard dat ze al een tijdlang een rioollucht roken.
This is serious shit. Ik zou geen risico nemen.
dat was een gevalletje achterlopen met vervangen van leidingen, in die straat is inmiddels alles vervangen. gasleiding met lasnaad die was gescheurd. riool lucht en gaslucht kan ik toch best onderscheiden. tevens zegt ts dat het met regen erger is, dat zou in geval van gas geen verschil geven.
Dit zijn foto's van bij de buur, misschien helpt dit wel? Zien jullie iets dat per teoval kan aangepakt worden?
MGP
LDmicro user.
20j tal jaren geleden had ik ook dat probleem, een lichte geur uit enkele stopcontacten.
De geur werd verspreid langs de spouwmuur.
Gelukkig had ik nog de plannen van het nieuw gekocht huis (1977) en wist ik exact waar de buizen zaten.
Bij de eerst had ik al prijs, bleek dat er een gaatje was in de verbinding tussen de gresbuizen onder de vloer en de afvoerbuis van de badkamer.
Die verbinding zat deels in de spouwmuur.
Vroeger werd dat toegemetst met mortel en dat was al aan het verbrokkelen.
Iets later heb ik de andere 2 aangepakt toen ik mijn buitenterras heb heraangelegd.
Nooit nog problemen gehad.
NB. aan die foto's is er niks aan te merken.
Op 17 november 2023 10:07:08 schreef MGP:
20j tal jaren geleden had ik ook dat probleem, een lichte geur uit enkele stopcontacten.
De geur werd verspreid langs de spouwmuur.Gelukkig had ik nog de plannen van het nieuw gekocht huis (1977) en wist ik exact waar de buizen zaten.
Bij de eerst had ik al prijs, bleek dat er een gaatje was in de verbinding tussen de gresbuizen onder de vloer en de afvoerbuis van de badkamer.
Die verbinding zat deels in de spouwmuur.Vroeger werd dat toegemetst met mortel en dat was al aan het verbrokkelen.
Iets later heb ik de andere 2 aangepakt toen ik mijn buitenterras heb heraangelegd.
Nooit nog problemen gehad.NB. aan die foto's is er niks aan te merken.
Heel erg bedankt voor de informatie. Er werd bij ons reeds een rooktest uitgevoerd en bleek geen schade te zijn aan onze buizen... Zou het mogelijk aan de buizen van de buurvrouw kunnen liggen? Het is zooo frustrerend...
Ik denk dat je beter naar een forum kan gaan dat verbouwingen enzo doet.
Daar zitten de deskundigen.
Ben bang dat de voorzetwand niet goed is geplaatst (geen dampwerende laag ertussen, geen ventilatie, of vocht dat via een lek in de isolatie kruipt).
Ik zou "kijkgaten" maken in de valse wand....
Wat heeft er gestaan, of staat er nog in de ruimte waar het stinkt? Heeft er misschien ooit een wasbak of een keuken gezeten omdat er een pijp naar jullie huis loopt die bij de buren los zit en niet helemaal dicht is? Dan kan het zijn dat de rioollucht vanuit het putje door deze pijp bij jullie achter de valse wand terecht komt. Of een andere mogelijkheid is dat er zoals al eerder opgemerkt is een gebrek aan dampremmende en dampdoorlatende folie. Ik zie ook dat de muur bij de buren wit geschilderd is. Als de muur vochtig is door gebrek aan ventilatie gaat het vanzelf stinken of zelf schimmelen. Is het een binnen- of een buitenmuur. Aangezien er een vorzetwant is geplaatst is het vermoedelijk een steens of misschien een halfsteensmuurtje
testman
is de witte muur op de foto de scheidingsmuur met jullie huis? want dan is er kans dat de buis in de put aan die zijde van jullie kant komt. alle buizen worden nog gebruikt in die put, je ziet de verkleuring op de bodem van die buizen, een afgedopte buis word vuil..
MGP
LDmicro user.
Wat ik toen ook heb ontdekt is dat de windrichting een grote rol speelde.
Wanneer de windrichting uit een bepaalde hoek kwam was de geur veel sterker. Je kunt niet geloven hoeveel druk er dan op het rioolstelsel stond.
Mogelijks werd de luchtstroom in de spouwmuur dan via een andere weg afgeleid of stond het huis dan in 'overdruk'.
Ook wij hebben enige tijd gezocht omdat de reukhinder zich heel geleidelijk manifesteerde.
Een rooktest zegt niet alles, het moet over verschillende weken gaan.
Kan een potje/fles sterk ruikend product in dat putje geen uitsluitsel geven?
Bij ons was de windrichting de reden dat ik eerst die buis heb gecontroleerd en met succes.
testman
eerder genoemd probleem was er ook al een hele tijd, als je ging zoeken als je van buiten kwam, was je al snel gewend aan die lucht en kon je de bron niet meer vinden. tot op ging vallen dat in die kast de lucht "begon" zeg maar. ik had ook meerdere problemen gevonden, het waren zelfs 2 problemen origineel. de beluchting had ik gemaakt op een vervallen buis van een wasbak die direct op de hoofdriool onder het gebouw uitkomt. echter op die oude buis zat een dop met een scheur waar ook stank vandaan kwam.
Dag allen,
Even geleden postte ik onderstaand probleem. Ondertussen (Ongeveer 1 maand geleden) werd een oud verbindingsstuk op de hoofdriolering van de buurvrouw gevonden, dat nog naar ons huis ging. Dit werd losgemaakt van de hoofdbuis en de hoofdbuis werd opnieuw gedicht. De geur blijft echter nog aanwezig in 1 van onze stopcontacten, vooral nog bij regenweer. Kan het zijn dat de buis tijd nodig heeft om de geur uit te laten of is dit normaal dat het wat langer duurt de geur? De buis ligt nog steeds onder de grond. Bedankt alvast voor het antwoord.
Op donderdag 16 november 2023 15:58:25 schreef louvg:
Dag allen,Wij wonen net in een gerenoveerd huis. Sinds enkele weken ruiken we putjesgeur/rioollucht uit het stopcontact aan 1 muur, alsook aan de plint onderaan deze muur. De geur wordt erger bij regen.
Ondertussen werd een rooktest uitgevoerd, waaruit bleek dat aan onze buizen geen probleem zou zijn. In een verdere zoektocht, werd de oorzaak mogelijk bij de buur gezocht. Aan de andere kant van de muur waar wij de geur waarnemen, ligt er bij de buurvrouw een putje waar 3 werkende buizen toekomen. Deze worden dan naar voren naar de riolering afgevoerd.
Op het putje staat een grote bak, waardoor het putje geen lucht heeft. Zou dit ten eerste al mee de oorzaak van onze geur kunnen verklaren?De buur liet weten dat er vroeger een vierde verbindingstuk was naar onze eigendom, maar deze 30 jaar geleden dicht werd gemaakt. Bij het zien van het putje, konden we dit goed bewegen en leek deze ook niet hermetisch afgelosten.
We zijn een beetje ten einde raad, want de geur maakt ons echt ongelukkig. Iemand die ons kan helpen? Kan dit inderdaad van bij de buurvrouw komen en zo door de muur bij ons binnen komen? Of moeten we het ergens anders zoeken?
Alvast heel erg bedankt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]
mvdk
Golden Member
Daar in de Jan van der Heijdenstraat dachten bewoners ook jarenlang dat het maar een rioolluchtje was. Het werd slecht waargenomen, minder sterk als in dit geval.
Ik lees rookluchtmetingen rooktest. Maar dat is iets anders dan gasluchtmetingen.
Arco
Special Member
Veel oude gasleidingen zijn ook in deplorabele toestand...
Wij hebben het gehad in de kelder van de Slegte in de Keizerstraat in Amsterdam toen we een nieuwe telefoonaansluiting aan het maken waren.
Daar zat een oude ijzeren buis, met een stop erin gedraaid, werd al vele tientallen jaren niet meer gebruikt.
Door het trillen van de muur bij het boren raakte de buis lek (was helemaal verrot in de muurdoorgang) waarna het gesis steeds harder werd...
Bleek dat men die buis nooit afgesloten had (er zat notabene buiten een kraan in het trottoir speciaal voor deze pijp)
Was wel even schrikken. Zeker toen de eigenaar naar beneden kwam met een grote sigaar in zijn mond om te vragen wat er aan de hand was... 
mvdk
Golden Member
Nou ja. Daarom. Dat is de eerste stap. Kijken of het niet écht gevaarlijk is. Daarna verder kijken.
Ik mis de eerste stap.
testman
Op zaterdag 15 juni 2024 19:56:14 schreef mvdk:
Daar in de Jan van der Heijdenstraat dachten bewoners ook jarenlang dat het maar een rioolluchtje was. Het werd slecht waargenomen, minder sterk als in dit geval.
Ik leesrookluchtmetingenrooktest. Maar dat is iets anders dan gasluchtmetingen.
ken een hagenees uit die buurt die me de oorzaak van die explosie heeft verteld, nu worden die ouwe gasaansluitingen versneld vervangen door die klap. hier in de regio ook al jaren gaande, alles ouder als 45 jaar komt aan de beurt. zie ze zo de 125mm gietijzeren buizen de grond uit tillen, slijpen hoeft niet, pijpen zijn zo rot dat het optillen genoeg is. men probeert het met een straat renovatie samen te plannen, soms moet het water/riool ook of glasvezel erbij.
punt met gaslekkages is dat rokers het vaak niet ruiken. ken meerdere gevallen waar rokers een lek in huis hadden maar dat zelf niet merkten, een familielid die niet rookte merkte dat meteen bij binnenkomst. vaak de stalen gasbuis in de grond doorgerot. komt hier paar straten verder ook veel voor, al die huizen zijn uit de 60's en de 1 na de ander krijgt een roestplek in de vloer van de wc en vlak erna een gaslek. zeker nu alles zo vochtig is gaat het hard.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Post deze vraag liever eens op het klusidee.nl forum, rioollucht heeft niks met elektronica te doen voor zover ik weet.
https://www.klusidee.nl/Forum/
Ook bij bouwinfo.be forum kan je terecht met zulke vragen.
https://www.bouwinfo.be/bouwforum/
Verder is de enige manier om te weten waar die lucht exact vandaan komt, uit te zoeken met een rooktest, ik zou dat eens laten doen door een andere. Zo niet blijft het bij gissen en raakt het nooit opgelost.