2 vragen over mijn nieuwe motortje (foto in bijlage)

-De as is 29mm lang, en moet 0,5mm worden.
Hoe en met welk gereedschap zou de as best ingekort kunnen worden? Gezien het nogal klein is ben ik benieuwd hoe zoiets geklemd kan worden en hoeveel druk er bij het zagen of slijpen op zo'n as kan zonder de binnenkant van de motor te beschadigen.

-De diameter van de as is 3mm.
Hoe kan een rond plateau van 60mm op zo'n dunne ronde as bevestigd worden?
Voor een ander motortje maakte ik met de lasersnijder een passend gat in multiplex waar een as van 6mm diameter net over kan. Dit zit redelijk stevig, maar 3mm lijkt me wat dun om gewoon een as over te schuiven.

Op 17 november 2023 12:00:38 schreef 2206:
-De as is 29mm lang, en moet 0,5mm worden.

Is 0,5 mm niet erg kort?

Je kunt het aseind wat er af moet in de bankschroef klemmen en dan met een ijzerzaag afzagen

Inkorten zou ik doen met een mini slijpschijfje (dremel).

Maar 0.5 mm? Daar kun je niks meer aan vastmaken. Misschien als je gaan lassen/solderen.

Die 0.5mm is inderdaad zinloos, daar kun je niks mee maken.

Ik kreeg laatst deze reclame: https://nl.aliexpress.com/item/4000756836985.html
Lijkt me qua dikte (15mm) en bevestiging ook heel handig...

Op 17 november 2023 12:46:34 schreef Arco:
Die 0.5mm is inderdaad zinloos, daar kun je niks mee maken.

5mm is zelfs al weinig om iets op vast te maken, maar 0.5mm slaat alles. :o

Dat is een mooi compact stappenmotortje. :)

Dat is een mooi compact stappenmotortje.

... behalve dat er op staat "synchronous motor" :) :)
Maar wel mooi compact inderdaad, zeker om netspanning te lusten.

... behalve dat er op staat "synchronous motor

Een stappen motor is ook synchronous motor, het loopt als het niet overbelast word altijd synchroon met de pulsen

@Paulinha_B: Dat ging over het motortje dat Arco liet zien. ;-)

sorry het was een schrijffout, de as moet natuurlijk 5mm worden dus

5mm is nog erg kort om betrouwbaar iets aan vast te maken...

maar 3mm lijkt me wat dun om gewoon een as over te schuiven.

Voor een harder materiaal dan hout niet zo een probleem. Neem bv trespa of aluminium.

Of lijm in het centergat van je 3mm plaat een stuk ijzer oid wat dan weer op de as past. Bedenkt eerst heel goed hoe je het precies wilt doen en zaag pas op het aller laatse moment de as af. Dus eerst werken maken met een te lange as en daarna pas onkorten.

Je zou een klein schijfje van een hard materiaal zoals Plexiglas, Trespa, Polycarbonaat of aluminum, > dan 5mm dik (Liever dikker; kan je het aseind og wat langer laten.), op het centrum van je schijf bevestigen (liefst met boutjes) met een gaatje van 3mm in het midden (zoek iemand met een draaibankje), of zelfs een (afgedankt) tandwiel met een gat van 3mm in de naaf. Boor een gaatje van 2,4mm in de zijkant van het schijfje en tap er een M3 draad in voor een 3mm inbus of torx stelschroefje om het geheel, op je asje vast te zetten.
Neem de houten schijf iets groter, zodat je hem af kan slijpen tot de buitenrand overal even ver van het centrum is en schijf soepel draait.

Hoe hoog is het toerental wat je nodig hebt? Hoe sneller de schijf draait, hoe nauwkeuriger je hem moet afwerken!

ediut:
Ik zie net dat het motortje < 1 omwenteling per 10 minuten maakt. Dat is dus een zorg minder

Moet toch niet zo'n toer zijn: messing busje met een asgat van 3mm in het midden; op de zijkant een gaatje met M3 schroefdraad voor een madeschroefje, een grote carosseriering met 2 of 3 M3 schroefjes op het busje vastschroeven (diameter bus moet dan wel groter zijn dan het asgat van de carosseriering, dus meer een messingschijf). Zoiets is op een aslengte van 5 mm wel te fabrieken.

Op 17 november 2023 12:00:38 schreef 2206:het nogal klein is ben ik benieuwd hoe zoiets geklemd kan worden en hoeveel druk er bij het zagen of slijpen op zo'n as kan zonder de binnenkant van de motor te beschadigen.

je moet de as (het af te zagen deel) inklemmen en niet het motortje. Dan kan er niets beschadigen.

Op 17 november 2023 21:58:22 schreef toeter:
Moet toch niet zo'n toer zijn: messing busje met een asgat van 3mm in het midden; op de zijkant een gaatje met M3 schroefdraad voor een madeschroefje, een grote carosseriering met 2 of 3 M3 schroefjes op het busje vastschroeven (diameter bus moet dan wel groter zijn dan het asgat van de carosseriering, dus meer een messingschijf). Zoiets is op een aslengte van 5 mm wel te fabrieken.

https://www.amazon.nl/fivekim-stijve-flens-koppeling-connector/dp/B086…

Op 17 november 2023 12:00:38 schreef 2206:
-De diameter van de as is 3mm.
Hoe kan een rond plateau van 60mm op zo'n dunne ronde as bevestigd worden?
Voor een ander motortje maakte ik met de lasersnijder een passend gat in multiplex waar een as van 6mm diameter net over kan. Dit zit redelijk stevig, maar 3mm lijkt me wat dun om gewoon een as over te schuiven.

(Heb je secuur gemeten? Veel asmaten van dat kleine spul zijn in inch. 1/8inch=3,175mm komt veel voor, ik heb een 1/8" ruimer in gebruik.)

Zo doe je dat professioneel: het gat boor je bv 2,5 of 2,8mm; vervolgens maak je het op maat met een ruimer 3H7
Ruimer 3H7 levert een gat van tussen 3,000 en 3,012mm
Om dat strak te doen moet je het spul goed opspannen.
Stel je even voor als het 10x zo groot was hoe jij zou willen dat het er uit ziet: de passing speling tussen as en gat.
Als je vervolgens dat terug gaat schalen snap je direct waarom klein spul maken zo moeilijk en duur is.

Misschien vind je een middenweg als je kant en (pas-)klare schijf vind.
Ik dacht aan tandwieltjes.
De link biedt ze van 50 tandjes moduul 0,5. Dan wordt de buitendiameter 26mm. Daaroverheen kan je plateautje 60mm leggen.
De rode hebben asgat van 2,9mm, wat je met licht geweld (het is maar plastic) klemmend op je 3mm as kan krijgen. Beetje secondelijm erbij en je hebt het hoogst haalbare.
Ik zou denk ik eerst het tandwiel plaatsen, as naar beneden, beetje seconde lijm op de klemplek, tandwiel op zijn plek drukken (leg er 1mm afstandsplaatje tussen om de lijm vrij van de motor te houden), laten uitharden en dan pas as afzagen/slijpen.

@ Spog2
Hoeveel hobbyisten op dit forum hebben de beschikiing over ruimers om H7 o.i.d. passingen te maken? Of over de meetmiddelen om e.e.a. te kunnen controleren?

Motortje uit mijn link lijkt me simpeler: dan kun je gewoon een platformpje maken met een 3d printer...

Op 17 november 2023 23:14:03 schreef soldeersmurf:
@ Spog2
Hoeveel hobbyisten op dit forum hebben de beschikiing over ruimers om H7 o.i.d. passingen te maken? Of over de meetmiddelen om e.e.a. te kunnen controleren?

Ik heb nóg een oplossing, en die is zeer betaalbaar. King Microschroeven verkoopt Boortjes per 0,1mm oplopend.
Blijft over het probleem om netjes recht te boren...

Meetmiddel is een schuifmaat. Met eentje van RVS (vanaf €20 bij Bol.com) kan je (ik) een as op 0,02 a 0,03mm nauwkeurig vaststellen. Klein gat meten is lastiger.

Dag 2206,
ik heb tandwielen van 38 mm rond. Het messing gedeelte (5,5 mm hoog) heeft een gat van 4 mm maar dat kan ik met een busje/pijpje op maat maken. Totale dikte van tandwiel met messing is 9,7 mm. Bij interesse graag aangeven of gat 3 mm moet zijn of toch 3,17.

2206, tandwiel wordt met twee madeschroefjes vastgezet. Gr Douwe

Ik heb hier een nylon tandwiel van 54,3mmØ als dat voldoende is.
Asgat is 4,13mmØ daar kan ik wel een nylon busje in proppen en een schroefgaatje M3.

Heb je belangstelling? mijn mailadres staat in mijn profiel (overtikken, cut/paste gaat niet)

@toeter: als je wat meer geduld hebt kan het veeeeel goedkoper: https://www.aliexpress.com/item/32897216951.html

Bedankt voor alle antwoorden en tips!

Met de werkbank en een kleine slijpmachine (PDFW 120 A2) kon de as netjes ingekort worden.

Bij het zien van het tandwiel in de foto's dacht ik aan een kleine motor koppeling die ik nog liggen had.
Met twee stelschroefjes zit die goed vast op de as.
nu heb ik een groter stuk (15mm diameter) waar ik makkelijk een houten of plexi platform voor kan maken met de lasersnijder.

[Bericht gewijzigd door 2206 op (84%)]

Op 18 november 2023 14:02:51 schreef fatbeard:
@toeter: als je wat meer geduld hebt kan het veeeeel goedkoper: https://www.aliexpress.com/item/32897216951.html

Dat klopt, het gaat mij meer om het idee dat dit soort dingen ook kant en klaar te koop zijn. Voor de rest mag de TS het zelf uitvogelen