De keuze is gemaakt, het toestel is geleverd en de eerste testen zijn gedaan. Ik had 3 kandidaten:
- LAP-C Pro 32ch 64M
- Saleae Logic Pro 16 LA
- Picoscope 3206D+MSO
Het is uiteindelijk de Pico 3206D+MSO geworden.
Globaal lagen de prijzen niet zo ver van elkaar.
Alle 3 de toestellen waren digitaal zeer goed.
Ik heb de picoscope genomen omdat ik alles in een toestel heb. Er is niet zoveel plaats beneden in mijn bureel. Pico heeft ook analoge inputs. Soms is het bealngrijk om ook de vorm van het signaal te zien. Fouten zijn daardoor sneller op te sporen. Bij Pico zitten alle protocollen standaard in hun software, geen extra bijkomende opties nodig.
Pico bezit een zeer groot intern geheugen. Naast analoog en digitaal heeft hij ook een wave signaal generator met bijhorende wave editor.
Ik had nog even getwijfeld om de LAP-C Pro 32ch 64M te nemen maar de gegevens waarover ik beschik zijn nogal onduidelijk. Pico geeft zeer gedetailleerde omschrijving waaraan de signalen moeten voldoen. Op papier gaf de LAP-C Pro 32ch 64M wel een hogere sample periode aan ( 1 ns ), had 32 inputs, digitale trigger in/out en ook enkele program generator outputs.
Saleae Logic Pro 16 LA en Picoscope 3206D+MSO waren gelijkwaardig digitaal.
Ondertussen een beeldje van de eerste testopstelling:
Pico-3206D-MSO-20231127 by Frans, on Flickr
Ondertussen heb ik wat metingen kunnen maken met de nieuwe Picoscope. Ik maak nu vooral metingen met verschillende boardjes. Ik heb er hier een ganse reeks liggen:
Arduino: Uno3, Uno4 wifi en mini, Giga en Due.
ST: STM32H747I-DISCO en de NUCLEO-H747ZI-Q
ESPRESSIF: EPS32-WROVER-E
pjrc: Teensy4.1
Deze Teensy4.1 is echt wel een rappe. Daar doe ik nu de meeste metingen op. De metingen zijn vooral een soort debugging om mijn C taal te leren. Een stukje software schrijven (veelal kopieren) en dan zien wat het resultaat is. Met de probes gebruik ik meestal een serie weerstand van rond de 150 ohm om de uitgang en de meetprobes beter aan te passen. Dit is vooral voor de hoogste frequenties nodig.
Een beeldje van mijn laatste metingen waarvan enkel de digitale signalen gebruikt werden:
teensy_4_serial_lines_2-hs_lines by Frans, on Flickr
Foto is klikbaar voor de UHD versie op Flickr.
De meting geeft een proef weer waarbij ik 4 verschillende UARTS gebruik 3 op 5Mbd en 1 op 4Mbd en daarnaast op D4 en D5 snelle korte pulsjes van rond de 43 ns. Blijkbaar is 5Mbd voor de UARTs het max voor de 600 MHz Teensy4.1.
Hier nog een foto waarbij de Teensy4.1 8 serieele uitgangen (op 5Mbd) aanstuurd. De Picoscope detecteerd mooi alle serieele data van alle 8 de ch. Op de rechterkant heb ik het kleine test program met de Arduino IDE bijgeplaatst.
teensy_8x_lines_@5Mbd by Frans, on Flickr
De foto is aanklikbaar voor de volle UHD versie op Flickr.
Door het grote interne geheugen kun je tot 2 sec opnames diep maken van alle 8 de kanalen bij 5Mbd. Indien nodig kun je nog een trigger output genereren op de wave generator uitgang om iets aan te sturen.
Ze leer ik stap bij stap met C werken en via de scope de resultaten bekijken.