Op 18 november 2023 18:04:23 schreef henri62:
Ik doe nogal eens aan reverse engineering van allelei spul.De vraag is nu, waar laten jullie die schema's van (deel) circuits die je opgetekend hebt?
Soms zijn het kladjes, soms complete uitgetekende schema's.
Tja dat reverse engineren doe ik ook nog wel eens. Vaak hebben we best wel wat documentatie liggen. Dat zijn dan hangmappen met kladjes en rapportages van eerdere reparaties.
Ik scan alles dat ik van het apparaat vinden kan in. Ook de gegevens van de fabrikant en/of leverancier. En de datasheets van de onderdelen natuurlijk. De schema's en pcb's maak ik in kicad. De gearchiveerde kicad bestanden houd ik er ook bij natuurlijk. Maar de schema's en PCB layouts (met afmetingen erbij) bewaar ik ook als PDF. Alles plaats ik in een map met als naam de naam van het apparaat. Deze map staat op een computersysteem waarvan backup's gedraaid worden.
Omdat computer programma's verouderen, verdwijnen, en fabrikanten failliet gaan enz. kan het in de toekomst lastig worden om oude documenten te kunnen lezen. Oude bestanden van bijvoorbeeld layo, ultiboard, sMartwork enz. zijn nu niet meer leesbaar omdat we geen computer meer hebben waar deze software nog op kan draaien. Vandaar dat ik alles ook als PDF opsla. En ja PDF zal waarschijnlijk op den duur ook verdwijnen en veranderen. Maar er is nu zo ontzettend veel in PDF dat er over 30 jaar vast nog wel programma's zijn die het in elk geval nog wel kunnen lezen. Dan kunnen mijn nu piepjonge collega's dit apparaat net voor ze pensioen gaan, dit toestel nog steeds repareren
Ik heb net een radio toestel uit 1923 en een ander toestel 1931 op schema gezet. Er waren van dit toestel dus alleen nog maar een paar wazige zwartwit foto's te vinden. Nu is er dus in elk geval weer een schema. De buizen zitten er niet in dus welke buizen het zijn geweest??? Geen idee. Ik vermoed een B406 ofzo. Ik ben dus ook opzoek naar 4 dergelijke buisjes. Het zou toch leuk zijn om het toestel weer te laten werken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat zou ook leuk zijn om ergens online te hebben.
Ik denk dat op dit moment de best passende plaatsen radiomuseum.org en de schematheek van de NVHR zijn. Naar de NVHR kun je gewoon insturen. Als je geen lid bent van radiomuseum.org wil ik de gegevens daar desgewenst wel uploaden.
Mijn ideeen voor de schematheek van het transistorforum omvatten een centrale opslag die ook voor het nfor (buizenforum) gaat dienen. Tegen die tijd zou dat ook een prima plek zijn, maar zo ver is het nog niet.
Op 19 november 2023 00:07:21 schreef Schimanski:
[...]Ha, die kende ik niet, meteen gekeken... Staat al een hoop.Ik heb nog een heleboel servicedoc digitaal (1,1Gb). Ik heb je een mail gestuurd, ik heb het ooit van een website geschraapt, is niet helemaal compleet meer, maar meeste bestanden zitten er bij.
Dankjewel! Die website komt me bekend voor, die heb ik vroeger ook wel eens gezien. Ik ga langzamerhand beginnend bij het interessantste wel het een en ander online zetten. Tot nu toe was het beleid zoals begonnen door mijn voorganger Paul Brouwer (Haarlem) altijd om dingen online te zetten die op het forum langskwamen. Hierdoor was het gebrek aan een database en een automatisch gegenereerde index ook nog geen probleem.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (44%)]
Op 19 november 2023 12:37:54 schreef henri62:
maar mij gaat het meer over het delen van kennis en bewaren voor het nageslacht.
Dan bundel je dat en geef je het uit. Er zijn uitgevers genoeg, maar er gaat wel veel tijd inzitten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Papier is inderdaad geduldiger dan bitjes... Daar heb ik ook wel eens over nagedacht, maar eerst maar eens de bitjes op een rijtje.
Zijn het eigenlijk niet twee vraagstukken? Enerzijds copyright met betrekking tot wat er op papier staat en hoe dat op papier is gezet, en anderzijds "intellectual property" betreffende de opbouw, elektronisch schema en pcb ontwerp van het apparaat?
Mbt copyright: Het is natuurlijk niet netjes om een schema van iemand anders te nemen, zijn/haar naam eraf te knippen en jouw eigen naam er onder te zetten, alsof jij het zelf hebt gemaakt. Als je het overtekent (even los van of je het reversed engineered hebt vanaf de PCB of een bestaand schema heb overgetekend) en daar jouw eigen naam onder zet, heb je denk ik het copyright probleem omzeild. Makkelijker, en m.i. netter, is een verwijzing te maken met bronvermelding naar de originele auteur. Of een kopie op een eigen server zetten, als je bang bent dat iets verdwijnt, met verwijzing naar de originele bron en auteur.
Mbt "intellectual property" bedoel ik bijvoorbeeld het elektronisch schema en/of PCB ontwerp. Degene die iets ontworpen heeft, heeft keuzes gemaakt over welke componenten en waardes zijn gebruikt. Voor PCB ontwerp is dat natuurlijk de keuze van de plaatsing van de componenten, wat zeker bij HF en snelle digitale techniek behoorlijk invloed heeft. Of een ingewikkeld multilayer board. Als je dat reverse engineered en publiceert, al dan niet onder eigen naam of met bronvermelding, dan kan ik me voorstellen dat de originele auteur (persoon of bedrijf met de rechten op het IP) daar niet zo blij mee is. Enerzijds kun je natuurlijk zeggen dat iedereen zo'n apparaat kan kopen en zelf de reverse engineering kan doen. Maar als je dat grootschalig en/of voor commerciele doeleinden gaat publiceren en delen dan kun je vermoedelijk wel een dagvaarding verwachten om de boel offline te halen, en eventueel voor een schadevergoeding voor gederfde inkomsten. Als men dat aannemelijk kan maken.
maartenbakker
Golden Member
Dat intellectueel eigendom is al gepubliceerd door de bouwer, immers is het schema gewoon aanwezig in het apparaat, alleen dan met koper getekend en niet met pen. Om dat te beschermen zijn er patenten, en die worden dan ook gewoon op papier of digitaal gepubliceerd.
Ik vermoed wel dat het printontwerp eerder onder auteursrecht valt dan het schema.
Nabouwen is een ander verhaal, dan kan het zijn dat je die patenten wel schendt.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ondertussen heb ik een "master" repo gemaakt om allerlei schema stukken te archiveren.
Daar heb ik ook een repo gemaakt waar ik alle reverse engineered spul van de Invertek drives in mik die zoveel mogelijk gestructureerd is:
https://github.com/rev-enge/invertek
Ik heb best veel stukken uit zitten zoeken van die drives.
Nu ben ik een poging aan het wagen ze te reparen en dan ook maar de schemas in KiCad aan het zetten. Allemaal kladjes en text files.