EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ja, sorry. Een vlaams dingetje. Verwarmingselement dus. Hier zeggen ze weerstand. Hij doet de zekering dus niet meer springen. Ook weer vreemd. Het kan ook zijn dat de zekering de 2de maal stuk gegaan is doordat hijzwak geworden is vh solderen. Dat is niet de bedoeling maar voor dit soort testen prima. De zekeringdraad is ook iets loodachtig.
Dat moet dus oneindig zijn. Niet gelijk welke mega ohm. Uitzoeken wat er de meter doet uitslaan. Ik bedoel, mega ohmen op het display toveren. Dat zou kunnen zijn dat het de ontladingsweerstanden in de net ontstoorde zijn. Deze even uitpluggen. Indien dat het niet is, speuren tot je de dader vindt. Wat de kohm mohm wisseling betreft vermoed ik dat het je auto range is. Zet de range een manueel op Mohm. Dan behoort het stabiel te zijn.
Rotterdam. Net wat ver.
Ik constateer net dat ik het meetapparaatje verkeerd had gelezen. Twee groene lampjes = fase zit dan rechts in de WCD. De WCD's waar de wasmachine in zat is de fase dus rechts, maar het getik/ellende is er als die fasedraad dus rechts zit. Net weer gemerkt toen ik de wasmachine aansloot. Stekker andersom en probleem is weg.
Op 1 december 2023 12:46:39 schreef EricN:
Ja, sorry. Een vlaams dingetje. Verwarmingselement dus. Hier zeggen ze weerstand. Hij doet de zekering dus niet meer springen. Ook weer vreemd. Het kan ook zijn dat de zekering de 2de maal stuk gegaan is doordat hijzwak geworden is vh solderen. Dat is niet de bedoeling maar voor dit soort testen prima. De zekeringdraad is ook iets loodachtig.
Ik denk dat als ik de stekker weer omdraai en dan met het getik weer een programma draai met de warmte, dat die zekering weer eruit klapt.
Op 1 december 2023 12:46:39 schreef EricN:
Dat zou kunnen zijn dat het de ontladingsweerstanden in de net ontstoorde zijn. Deze even uitpluggen.
ontladingsweerstanden? Ik krijg condensatoren terug als ik google, bedoel je die (grotere) elco's op de pcb?
EricN
Nee. Daar waar het netstekkersnoer in het apparaat gaat zit een ontstoorder. Die heeft intern soms ontladingsweerstanden. Die kunnen je Mohm meting in de war brengen. Koppel dat even af en meet nog eens.
Als de zekering bij omdraaien terug zou springen dan is het probleem nog steeds ernstig en is er een correlatie tss deurslot en zekering. Ook al is het een maand later pas ontstaan.
Op 1 december 2023 13:47:30 schreef EricN:
Nee. Daar waar het netstekkersnoer in het apparaat gaat zit een ontstoorder. Die heeft intern soms ontladingsweerstanden. Die kunnen je Mohm meting in de war brengen. Koppel dat even af en meet nog eens.
Ah de ontstoringsfilter. Ga ik doen.
Als de zekering bij omdraaien terug zou springen dan is het probleem nog steeds ernstig en is er een correlatie tss deurslot en zekering. Ook al is het een maand later pas ontstaan.
Met zekering bedoel ik de smeltzekering, nu glaszekering, op de PCB, niet die in de zekeringenkast wat je volgens mij bedoelt (zekering bij omdraaien, terug zou springen).
EricN
Nee. Ik bedoel de knutselzekering (glas). De automaat in de kast is toch nooit gesprongen?
[Bericht gewijzigd door EricN op (37%)]
Ik lekker eigenwijs maar hou het op losse solderingen IVM random gedrag, het kan zelfs een loszittende processor pootje wezen..
Op 1 december 2023 14:13:15 schreef EricN:
Nee. Ik bedoel de knutselzekering (glas). De automaat in de kast is toch nooit gesprongen?
Nee, aardlek wel 1 maal, maar dat was nadat ik de knop indrukte van de Homewizard plug. De "knallen" waren er voor.
Ik krijg niet de indruk dat ik anders meet. Blijven MegaOhms op de componenten van de primaire kant en de tweede pen op de aarde aansluiting op de kast. Stekker er niet in. 230V aansluitingen op de ontstoringsfilter verwijderd (in- en uitgang, was het makkelijkst).
Kabelboom maar echt helemaal inspecteren?
"Als de zekering bij omdraaien terug zou springen". Dit is ook Vlaams denk ik. Met omdraaien bedoel je vervangen? 
De zekering klapte tijdens een wasbeurt al snel na het toevoegen van water en paar keer een draai van de trommel. Ik weet zeker dat de zekering eruit klapte bij het activeren van het verwarmingselement.
Op 1 december 2023 18:29:49 schreef smd:
Ik lekker eigenwijs maar hou het op losse solderingen IVM random gedrag, het kan zelfs een loszittende processor pootje wezen..
Dat is voor mij echt wel ondoenlijk om allemaal na te gaan. Als ik vaak buk met mijn nek dan gaat mijn nek opspelen dat is nu eenmaal het geval boven een PCB met de hoofd hangende, naast dat ik denk ik gelimiteerd ben in de middelen om dit goed te goed. Ik volg een aantal YT kanalen waarin ze een heatgun gebruiken om SMD's te (her)solderen. Zou dat een mogelijkheid kunnen zijn?
Tegelijkertijd, het gedrag is niet random; heel voorspelbaar namelijk.
EricN
Met omdraaien bedoel ik de stekker zodat de N L omwisselen.
De omhmmeter behoort oneindig te geven. Ik zou de ontstoorder toch zeker daar uittrekken en dan alles afzoeken tot je de verliesgever vind. 1 voor 1 los leggen.
Op 2 december 2023 12:45:47 schreef EricN:
Met omdraaien bedoel ik de stekker zodat de N L omwisselen.De omhmmeter behoort oneindig te geven. Ik zou de ontstoorder toch zeker daar uittrekken en dan alles afzoeken tot je de verliesgever vind. 1 voor 1 los leggen.
oke gevonden:
Werkwijze: alle connectoren los gemaakt (op de PCB) en gemeten in de pinnen van de stekkers op de externe componenten (één voor één losgemaakt). Ik begon bij de wit/zwarte stekker die in de "POWER" connector zit. Zo alle componenten één voor één losgemaakt. Ik bleef dezelfde 2MOhm waarde houden, totdat ik de front van de wasmachine los had gemaakt om bij de deurslot en pomp te kunnen komen. Stekker van de deurslot bleek ook 2MOhm te geven. Vervolgens de pomp. Zodra ik die stekker losmaak, meet ik op de eerdere stekkers oneindig, inclusief de stekker naar beide pompen.
Op beide pinnen van de connector naar de "bubble pump" meet ik de 2MOhm. Op de andere twee pinnen van diezelfde connector (maar naar de drain pump) blijft oneindig.
Die bubble pump loslaten en kijken wat de machine doet met de 230VAC stekker beide kanten proberen?
Wat zou dit kunnen betekenen? Bubble pump kapot? Geen idee namelijk hoe deze werkt en of ik dat opmerk.
Op de uitleg van de connector waar de bubble pump wordt aangestuurd staat weer "circulation pump". Ik zou dus geen water van bovenaf gemerkt moeten hebben tijdens het wassen als deze defect zou zijn?
Bubble pump werkt tijdens het wassen, een gewone pomp net als je afvoerpomp.
Nutteloos gadget op de machine.
2 motoren in de wasmachine voor de trommel aandrijving?
[Bericht gewijzigd door fabrice op (21%)]
Op 2 december 2023 13:56:44 schreef fabrice:
Bubble pump werkt tijdens het wassen, een gewone pomp net als je afvoerpomp.
Nutteloos gadget op de machine.
2 motoren in de wasmachine voor de trommel aandrijving?
Nader bekijken hoe dat nu zit, want in de handleiding en online vind ik niet een losse pomp, zitten ze beide op dezelfde afpompbehuizing, waar die van de circulation/bubble inderdaad weer boven de kuip aangesloten is.
Klopt 2 motoren. De ene draait de trommel, de andere draait de "schijf" in de achterkant binnen de trommel, tegenovergesteld van de draairichting van de normale trommel zie ik (kleding husselen/water klotsen?).
Zitten beide inderdaad op dezelfde filter behuizing.
Dat 2 motoren/ trommel systeem is een weinig verkocht gadget, brengt geen meerwaarde aan het wasresutaat, net als dat bubble systeem.
Op 2 december 2023 13:50:31 schreef mgizmo:
[...]oke gevonden:
[bijlage]Werkwijze: alle connectoren los gemaakt (op de PCB) en gemeten in de pinnen van de stekkers op de externe componenten (één voor één losgemaakt). Ik begon bij de wit/zwarte stekker die in de "POWER" connector zit. Zo alle componenten één voor één losgemaakt. Ik bleef dezelfde 2MOhm waarde houden, totdat ik de front van de wasmachine los had gemaakt om bij de deurslot en pomp te kunnen komen. Stekker van de deurslot bleek ook 2MOhm te geven. Vervolgens de pomp. Zodra ik die stekker losmaak, meet ik op de eerdere stekkers oneindig, inclusief de stekker naar beide pompen.
Op beide pinnen van de connector naar de "bubble pump" meet ik de 2MOhm. Op de andere twee pinnen van diezelfde connector (maar naar de drain pump) blijft oneindig.Die bubble pump loslaten en kijken wat de machine doet met de 230VAC stekker beide kanten proberen?
Wat zou dit kunnen betekenen? Bubble pump kapot? Geen idee namelijk hoe deze werkt en of ik dat opmerk.
Op de uitleg van de connector waar de bubble pump wordt aangestuurd staat weer "circulation pump". Ik zou dus geen water van bovenaf gemerkt moeten hebben tijdens het wassen als deze defect zou zijn?
Ok, ik heb de zwarte draad naar de circulatiepomp uit de bundel gehaald (P3 in het schema). Die bundel zit in de kabelboom die bovenaan de wasmachine van voor naar achter loopt, dus dat ging gemakkelijk.
Nu maakt het niet meer uit hoe ik de 230VAC kabel in het stopcontact steek. Zodra ik de zwarte draad naar de circulatiepomp weer tegen de bundel (P3) aanhoud dat begint het geknal weer (afhankelijk van de richting van de 230VAC kabel in de WCD).
EricN
is het de kabel(isolatiebreuk of chemische oplossing die kunststof rond koperdraad aantast.) Of de pomp zelf? Goed gewerkt by the way.
Op 2 december 2023 16:46:16 schreef EricN:
is het de kabel(isolatiebreuk of chemische oplossing die kunststof rond koperdraad aantast.) Of de pomp zelf? Goed gewerkt by the way.
Tof je dat complimenten geeft! En geweldig dat je door blijft vragen op zoek naar het antwoord, want dat maakt het dat je mij iedere keer maar weer helpt. Veel zullen afhaken. Dankjewel!
Ik laat je vraag even onbeantwoord de komende weken (drukke periode). Nieuwe jaar maar eens dat verder onderzoeken. Voor nu doet ie wat ie moet doen. Rest mij nog wel dat het wellicht wel netter is als ik weer een zekering op de PCB weet te solderen en de PCB waterdicht maken. Zoiets ?https://www.reichelt.com/nl/en/anti-corrosion-varnish-plastic-70-400-m…
(als het maar niet reageert op de bestaande prut aanwezig)
Wil je mij even een email sturen aub. (email staat als het goed is in mijn profiel)
EricN
Wel een heel speciaal probleem. Een uitdaging. Ik zie hier weinig vraagsteller zulk een efficiënte interactie aangaan. Dat scheelt dus ook 
Volgens mij moet je uitloggen en terug inloggen om je wijziging in je profiel te activeren. Ik zie nog geen mail adres.
Op 2 december 2023 17:48:00 schreef EricN:
Wel een heel speciaal probleem. Een uitdaging. Ik zie hier weinig vraagsteller zulk een efficiënte interactie aangaan. Dat scheelt dus ookVolgens mij moet je uitloggen en terug inloggen om je wijziging in je profiel te activeren. Ik zie nog geen mail adres.
Lijkt erop dat als je aanvinkt in profiel maar niet wachtwoord ingeeft en opslaan doet, geeft ie een foutmelding dat het wachtwoord ingevuld moet worden, maar tegelijkertijd gaat het vinkje weer uit. Zou nu dus wel zichtbaar moeten zijn.
Helaas nog niet uit de problemen. Het getik is nu echt wel opgelost, maar het andere probleem is er nog.
Ik heb nog niet fysiek gekeken, maar vanmorgen een hete was proberen te draaien en de aardlekautomaat klapte er in de groepenkast eruit na x seconden. Ik kan niet anders bedenken (gisterenavond nog paar koude wasjes gedraaid), dat de zekering op de pcb waarschijnlijk kapot is en iets met het circuit te maken heeft van het inschakelen van het warmte-element.
Komende dagen verder onderzoeken. Warmte-element ohm meten naar aarde?
Edit: nee zekering op pcb is niet kapot. Weer een ander scenario 
EricN
Het is zeker de aardlek en niet de automaat?
Ik heb ernstige vragen bij verliesstromen in de kabelboom. Wat veroorzaakt dat? Is er zeep of andere substantie in gelopen? Heeft de plakbandlijm de isolatie aangevreten (al meegemaakt), is er een constructieprobleem in de kabelproductie?(rotte kunststof, iets teveel visolie) Als er in 1 draad dit afspeelt kan het in de rest van de kabels ook zitten.
Ben je genoodzaakt de ganse bekabeling te vernieuwen? #titanenwerk.
Ergens een megger scoren, desnoods in bruikleen, gaat je wel flink helpen. Met een ohmmeter gaat het lastig worden. De trillingen vh centrifugeren kan een eventuele doirgesleten draad ook triggeren.
Op 3 december 2023 11:50:52 schreef EricN:
Het is zeker de aardlek en niet de automaat?
Ja we hebben aparte aardlekautomaten onder de normale B16 automaten. Dus als ie eruit klapt, ben ik ook gelijk 4 groepen kwijt. Dat maakt het dan ook niet fijn als dit iedere keer gebeurd als ik nu zou testen (wat nu niet kan)
Op 3 december 2023 11:50:52 schreef EricN:
Ik heb ernstige vragen bij verliesstromen in de kabelboom. Wat veroorzaakt dat? Is er zeep of andere substantie in gelopen? Heeft de plakbandlijm de isolatie aangevreten (al meegemaakt), is er een constructieprobleem in de kabelproductie?(rotte kunststof, iets teveel visolie) Als er in 1 draad dit afspeelt kan het in de rest van de kabels ook zitten.
Ben je genoodzaakt de ganse bekabeling te vernieuwen? #titanenwerk.Ergens een megger scoren, desnoods in bruikleen, gaat je wel flink helpen. Met een ohmmeter gaat het lastig worden. De trillingen vh centrifugeren kan een eventuele doirgesleten draad ook triggeren.
Ik probeer even te begrijpen wat je bedoelt met de verliesstromen in de kabelboom. Heb je het over gisteren? Want daar was het meten van Mohms nadat ik de stekkers van de circulatiepomp losmaakte weg. Of bedoel je dat daar mogelijk iets in die unit fout gaat dat nu ook zou kunnen verklaren?
Ik had, omdat ik mijn Edit had voorzien van "ohnee de zekering op de pcb is niet kapot" geconstateerd omdat toen we de aardlekautomaat weer omschakelde en ik de Homewizard plug weer aandeed, de machine weer aan ging (display), maar een seconde later klapte de aardlek er weer uit.
Alleen om nu verder weer te onderzoeken moet ik de wasmachine weer van zijn plek halen en die zit nu ook vol met water, dus eerst weer leegmaken e.d. Daar ga ik vandaag geen tijd voor hebben.
EricN
Idd. De vaststelling vd draad naar de bubble pomp. Uiterst ongewoon dat kunststof kabel isolatie een verliesstroom veroorzaakt. De Mohms met je meter wijzen uit dat er stroom (in dat geval de 3v van je meterbatterij tijdens de ohmmeting) van de kast(aarde) naar de draadader gaat. Bij hogere spanningen neemt dat verlies exponentieel (!! Vandaar dat een megger noodzakelijk is) toe. Als 1 ader dit doet vermoed ik gezien je klacht meer van dat elders.
OK dat zou betekenen dat de kabelboom de oorzaak is?? In de regel zijn die wel degelijk te noemen van Samsung, maar waar het wel mis kan gaan zijn de stekkertjes waarin aardsluiting kan zitten door vocht of zeep..
Tussendoor; Omdat het verwarmingselement de enige is waar een aarde draad aangekoppeld is, doorgelust naar een schroef in de plastic kuip, heb ik deze van alle drie de connectoren losgemaakt. Ik meet op beide 230v pennen tov de behuizing oneindig Ohm, maar die van de middelste pen voor de aarde aansluiting meet ik 250k-1MOhm tov de behuizing (of de aarde connector).
Klopt dit?
EricN
Moet oneindig zijn. En de 2 pennen vh verwarmingselement zelf? Even dtekkertjes er af en tss aarde en 1 vd aansluitingen vh element meten. Moet oneindig zijn. Zelfs niet even mag de "naald" bewegen.
Op 4 december 2023 16:26:02 schreef EricN:
Moet oneindig zijn. En de 2 pennen vh verwarmingselement zelf? Even dtekkertjes er af en tss aarde en 1 vd aansluitingen vh element meten. Moet oneindig zijn. Zelfs niet even mag de "naald" bewegen.
Mijn bericht was metingen zonder dat de stekkertjes op het element waren aangesloten. Hierbij uitgeschreven:
element (element zit nog in de kuip vastgeschroefd, maar connectoren zijn los):
- tussen pen 1 (linker, zwarte draad volgens schema) & aardedraad en/of behuizing: oneindig
- tussen pen 2 (middelste, zit normaliter aardedraad aan) & aardedraad en/of behuizing: 1,5 MOhm
- tussen pen 3 (rechter, rode draad volgens schema) & aardedraad en/of behuizing: oneindig
- tussen pen 1 & 2: oneindig
- tussen pen 1 & 3: 28,6 Ohm
- tussen pen 3 & 2: oneindig