Hallo,
Mijn 82 jarige schoonmoeder heeft alzheimer. Haar Loewe TV L32 fhd heeft een front-panel met 5 buttons: R-menu-<-> & aan/uit. Ze kan bijna niet meer met een afstandbediening omgaan en zet haar TV met de bediening aan de voorkant aan/uit. Ze drukt vaak op de verkeerde knoppen waardoor de TV in de Radio stand komt te staan of het menu in beeld staat. Er is daarna iedere keer hulp nodig om de TV in de juiste stand weer aan te krijgen.
Ik heb nu het front-panel fysiek afgedekt (perspex kapje) waardoor het niet meer is te bereiken. Nu zit ze 's avonds voor de TV met de mededeling dat de TV niet meer uit kan.

Ik weet dat een Loewe TV een service menu heeft waarmee instellingen van de TV softwarematig zijn te veranderen. Is het hiermee mogelijk om de buttons: R-menu-<-> uit te schakelen zodat alleen de aan/uit button nog werkt.

Als dat niet kan is een optie om de buttons hardwarematig te ontkoppelen (draad/connector/printbaan), maar dan is een schema noodzakelijk en dat heb ik niet.

Kan iemand mij helpen ?

Henk

misschien denk ik te simpel, maar aan/uitschakelaar in het 230V snoer maken?

Dank voor het meedenken, maar de TV start op in de standby mode

Zonder schema de knopjes ontkoppelen zou moeten lukken.

Op 23 november 2023 13:28:53 schreef dikkehenk:
Is het hiermee mogelijk om de buttons: R-menu-<-> uit te schakelen zodat alleen de aan/uit button nog werkt.

Hallo Henk,

Het zou fijn zijn als je 82 jarige schoonmoeder gewoon tv kan blijven kijken.

Heb je hier wat aan? https://cdn.loewe.tv/manuals/nl/bild/Connect%2032/36636110_UM_Connect_…

Als dat niet kan is een optie om de buttons hardwarematig te ontkoppelen...

Je kunt ook een extra of universele afstandsbediening 'slopen' en daarvan je eigen afstandsbediening maken. Met de knoppen die je schoonmoeder nodig heeft. Dan kan de TV origineel blijven.

Edit:
https://www.winkelmetzorg.nl/c-1213057/eenvoudige-afstandsbediening-tv…

Zonder schema moet het ook te doen zijn om de betreffende knop uit te schakelen meer ideaal is het niet omdat andere functies ook niet meer werken.
Of het bij Loewe ook zo is weet ik niet maar als de tv terwijl die aan staat van de netspanning afgehaald wordt gaat de tv na aansluiting op het net ook weer aan.
Zou het niet handiger zijn om een simpele universele afstandsbediening met grote knoppen voor uw schoonmoeder aan te schaffen want die zijn legio te koop.

We hebben 2 verschillende simpele (senioren) afstandsbedieningen uitgeprobeerd, maar over het algemeen zijn ze ergonomisch niet echt goed ontworpen.
b.v. hard/zacht & zap +- knoppen naast elkaar i.p.v. boven elkaar (zou verticaal moeten zijn zoals op standaard AB's). Membraam buttons in plaats van normale buttons. (ouderen hebben hun vingers/duim vaak onder een hoek en klikken met hun nagels) dat gaat lastig met membraam buttons. Men gebruikt pictogrammen i.p.v. tekst (ouderen zijn gewend aan tekst)

We gaan nu nog de Doro HandleEasy uitproberen (echte buttons en tekst), alleen zappen naar een kanaal blijft problematisch. Dat gaat met zender +/- buttons en is voor ouderen met alzheimer moeilijker te begrijpen. Als je de zap +/- button te lang ingedrukt houdt kom je op een zender ver weg of testbeeld en weet je niet meer wat je moet doen. Het zou handig zijn als er een Doro AB zou zijn met 1 t/ 6 button-toevoeging, maar die bestaat niet.

Het is vreemd om een intelligent persoon mee te maken die alzheimer krijgt. Simpele dingen zoals een afstandbediening voor de TV zijn plotseling een probleem. Maar we blijven proberen.

Ik denk dat iemand die beetje overweg kan met Arduino, esp32 of aanverwante dit zelf zou moeten kunnen maken.
De codes inleren van de originele ab of misschien staan ze wel online ergens.
En die koppelen aan knoppen die bruikbaar zijn voor de betreffende persoon.
En dat inbouwen in een kastje of iets rond 3d printen.
Qua code zal er al voldoende online te vinden zijn om die te gebruiken denk ik. Maar ik moet zelf nog eens in de wereld van arduino en aanverwanten duiken :P Ik weet alleen beetje wat er mogelijk is van veel over te lezen en horen van andere vrienden.
Alle onderdelen zijn heel betaalbaar te koop op bv aliexpress.
Misschien een leuk idee om met een lokale fablab, makerspace of hackerspace te proberen maken?
Succes ermee

OPTOdesign:
Ik heb de manual bekeken, maar dit is een manual met instellingen voor gebruikers. Ik ben op zoek naar de service manual met info voor de technicus. Ben al eerder in het service menu van deze Loewe TV geweest, maar je moet precies weten wat je doet. Werkt met nullen en eentjes voor de instellingen. Misschien dat iemand weet of via het service menu de front-panel-buttons uit te schakelen.

Brains:
Zelf maken kan (duurt wel even) en er is veel DIY info beschikbaar op internet. Aan/uitschakelen op de televisie (front panel) heeft m'n voorkeur omdat 'oma' blijft volharden om de televisie daar aan/uit te zetten. Vandaar dat het nu fysiek is afgesloten (perspex kapje), maar het zou fijn zijn als ze dat zonder de verkeerde knoppen in te drukken, zou kunnen blijven doen.

Wat voor toetsen zijn het?
Soms kun je ze mechanisch blokkeren. Dat kan door bijv met dubbelzijdig tape een strookje plexigtas er voor te plakken, Je kunt daar zonodig nog kleine gaatjes in maken om ze te bedienen.

Geen idee of je iets zou willen modificeren. Maar volgens mij zijn de front knopjes meestal op een klein, los pcb'tje.
Dan kun je misschien vanaf de contacten van aan/uit schakelaar 2 draadjes solderen en daaraan extern een losse grote knop monteren. Je vindt er veel voor zelfbouw arcade kasten in allerlei formaten. Evt met lampje erin, handig als het donker is?
Iets groots zoals dit
https://www.aliexpress.com/item/1005002449874444.html?spm=a2g0o.produc…
En dan de kleine knop op tv ook afdekken.
Kunt evt ook dit maken met een ir zender die dan aan/uit signaal verstuurd als je niet wilt sleutelen aan de tv.

Buzzy,
Wat je hebt getekend zit er precies zo overheen nu. Ik had het al geschreven 'fysiek geblokkeerd' maar misschien heb je eroverheen gelezen.

Het werkt goed, de TV hoeft niet steeds opnieuw te worden ingesteld. Alleen zit oma om de TV uit te zetten bij het naar bed gaan te zoeken naar de uitknop op het front panel. Daar kan ze nu niet meer bij. Het briefje dat er naast zit opgeplakt om het uitzetten met gele knop op de afstandsbediening te doen, helpt niet echt.

De beste manier lijkt me om oma de TV te laten uitzetten zoals ze dat haar hele leven heeft gedaan alleen zonder 'fout' buttons.

Een bijkomend voordeel is dat de front panel buttons aan de TV vast zitten en niet kwijt kunnen raken. De afstandsbediening kan dat wel en dat gebeurt ook regelmatig.

Op 24 november 2023 17:17:56 schreef dikkehenk:
Buzzy,
Wat je hebt getekend zit er precies zo overheen nu. Ik had het al geschreven 'fysiek geblokkeerd' maar misschien heb je eroverheen gelezen.

Even niet opgelet......
Ik zag nu met het opzoeken van de manual dat het een soort 4 kwadranten toets is en dat is wat lastiger afplakken.
Loewe is altijd een beetje apart. Bij een doorsnee toestel zitten de knopje doorgaans aan de zijkant, of juist om de hoek en zijn het aparte knopjes.

Als je je zelf niet op je gemak voelt om fysieke knopjes los te koppelen, is er misschien een forumdeelnemer in de buurt die het voor je kan doen?

Op 24 november 2023 12:35:45 schreef dikkehenk:
Het zou handig zijn als er een Doro AB zou zijn met 1 t/ 6 button-toevoeging, maar die bestaat niet.

Ik stuurde eerder een link naar deze https://www.winkelmetzorg.nl/a-56285686/eenvoudige-afstandsbediening-t…

Je zou alle toetsen die je niet wilt gebruiken (incl. 7 t/m 9, 0, TXT en *) op de print kunnen afplakken zodat deze niet meer werken;
Of er uit kunnen knippen zodat ze weg zijn en de ontstane gaten afplakken;
Of zoals ik eerder adviseerde de print in een eigen behuizing plaatsen met eigen knoppen (aan/uit, volume, + 1 t/m 6).

Voor deze laatste optie is het volgende ongeveer benodigd:
Afstandsbediening: https://www.conrad.nl/nl/p/geemarc-tv-10-universeel-afstandsbediening-…
Behuizing: https://www.conrad.nl/nl/p/hammond-electronics-rh3155-handbehuizing-16…
Of https://www.conrad.nl/nl/p/hammond-electronics-1553tgy-handbehuizing-2…
Drukknoppen: (kost wat) https://www.conrad.nl/nl/p/apem-ac3533-folietoetsenbord-zelfklevend-me…
Of een stel https://www.conrad.nl/nl/p/tru-components-1587807-tc-r13-523al-05gn-dr…

De meeste Loewes die ik ken hebben een zogenaamde "warmup" mode in het service menu. Schakel je dit in dat gaat hij na netspanning aan niet in standby, maar start gewoon op.
Dat kan al een hulpmiddel zijn met in/uitschakelen. De netschakelaar van de tv zelf gebruiken, ipv die knopjes.

Ouder model werkt met optionbytes en moet je natuurlijk adv het service manual weten wat die willen zeggen.
Laat anders eens weten welk type en ook héél belangrijk welk chassis. Desnoods foto van typeplaatje posten...
Er zijn wel meerdere types geweest waar diverse chassis en uiteraard andere optiecodes in gebruikt zijn.

Ik heb deze ooit voor mijn moeder gekocht, heel handig: (Thomson-Csf ROC130, is nog hier en daar te vinden)

Is het een idee om de tv ontvangst op een decoderkastje te doen? Bijvoorbeeld die van KPN schakelen via HDMI de TV aan op de juiste ingang.

Ik gok dat het hier om kabelsignaal gaat. Die humax decoders koop je op marktplaats voor een een tientje. Op de TV plak je dan een mooie schakelaar die het decodertje aan of uit zet. Misschien met een pulsrelais of wat geknutsel, die kastjes lijken mij wat simpeler en voordeliger bij mislukkingen

Bij uitzetten zal de TV mogelijk een 'no input' logootje laten zien en dan hopelijk snel in standby gaan.

Het meedenken van iedereen is hartverwarmend, maar de mogelijkheden van een ouder persoon van boven de 80 met de ziekte alzheimer blijken zeer beperkt. In mijn beleving doet het brein alleen nog heel simpele handelingen en handelingen zoals het gewend was. Nieuwe manieren of apparaten zijn erg moeilijk en beklijven totaal niet.

Daarom lijkt het me het verstandigst om de button(s) op het front panel te gebruiken met de buttons R- plus en min - menu uitgeschakeld. Dan kan oma de TV aan/uit zetten zoals ze altijd heeft gedaan maar dan zonder foute-button-risico.

K7jz: De tv ontvangst wordt gedaan met een Ziggo kastje (Humax c5500. Met HDMI naar de TV. Deze Humax heeft geen CEC mogelijkheid. De Humax is ingesteld op permanent AAN. Hoeft alleen de TV te worden in/uitgeschakeld.

Beeldbuisje:
Type TV = Loewe TV L32. Chassis moet ik kijken (geen idee waar ik dat kan vinden). Netschakelaar zit achter rechts, moeilijk te bereiken en aan oma uit te leggen.

Alles staat op het typeplaatje.

Een service optie is de netste oplossing, maar als die niet precies doet wat voor je schoonmoeder het best is, blijft loskoppelen van de knopjes het handigste. Beeldbuisje kan je aan een schema helpen, maar als je daar een schema voor nodig hebt is de kans op mislukking sowieso groot. Ik denk dat er vast wel iemand is die je daarbij kan en wil helpen.

MaartenBakker:
Dank voor het meedenken. Heb niet zo'n probleem met solderen (ben een ESP32 bouwer). Kan ik Beeldbuisje om een schema vragen. Het gaat alleen om het front-paneel.

En hoe kom ik aan info over het Loewe service-menu ?

Henk

Er zijn veel verschillende Leeuwen met dezelfde modelnaam, soms zelfs uiterlijk identiek maar inwendig niet. Vandaar de vraag van Beeldbuisje om het chassis. Vaak een letter met 4 cijfers. Het 5-cijferige nummer (5 cijfers + letter + 2 cijfers) is ook uniek per uitvoering. Alles staat op het typeplaatje, maar dat zit wel achterop het toestel dus niet altijd makkelijk bij te komen.

Ik dacht dat mijn LG tv na uittrekken stekker weer gewoon helemaal aangaat bij terugsteken.

Misschien de TV vervangen door oud Beeldbuis model met aan en uit knop, andere knoppen afschermen en scart aansluiting met tuner gebruiken.

Ik begrijp dat mevrouw ook niet het volume kan regelen, en het maar 1 zender (ned1 ?) is.