pascalbythree
Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Beste CO adviseurs,
'K sta op het punt om voor het eerst een MCU aan te sluiten op mijn breadboardje, waar de pinnen dubbel gedefinieerd staan in de data sheet.
Ipv een ATMega328P te kiezen.
Kan iemand mij even helpen, of ik zo de juiste pinnen heb voor mijn SPI ?
ORANGE = SPI, MISO, MOSI, SCK, RESET
GEEL = I2C, SDA SCL
BLAUW = RS232, RXD0 TXD0
GRIJS = Status led voor testen
Voor mijn controller kapot gaat.
Dan sluit ik hem vanmiddag nog aan.
Groet, PascalByThree, Wouter van Wegen
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Reset hoort niet bij SPI, en je mist een CS pin, dat kan een willekeurige pin zijn want doorgaans moet je hem toch zelf aansturen.
Als je twijfelt, zet dan 470 ohm of zo in serie met een pin, dan gaat het niet zomaar stuk als je per ongeluk 2 uitgangen aan elkaar knoopt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
ORANGE = SPI, MISO, MOSI, SCK, RESET
Dit zijn inderdaad de pinnen die je nodig hebt om de software te laden dmv ISP.
benleentje
Golden Member
of ik zo de juiste pinnen heb voor mijn SPI ?
Spi = SCK, MISO en MOSI. + daarnaast een CS of SS pin. Die zie ik ook in poort PA2 of pin 11.
Voor mijn controller kapot gaat.
Hou er wel rekening mee dat SPi op zowel 5V of ook 3,3V kan zijn.
Dus als je ATTiny op 5V werkt kan je daar geen display mee aansturen wat op 3,3V werkt. In dit geval kan dan het display defect gaan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 25 november 2023 20:34:23 schreef benleentje:
[...]
Spi = SCK, MISO en MOSI. + daarnaast een CS of SS pin. Die zie ik ook in poort PA2 of pin 11.
Die /SS pin is een input en is alleen van toepassing als je de processor als slave gebruikt, om hem te selecteren. (da's altijd wat slecht omschreven)
Als normale master kun je voor slave selection iedere gewenste output pin gebruiken. (ook /SS genoemd...
)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Maar.... er is een hint dat Wouter SPI niet als master device wil gebruiken, noch deze tiny wil programmeren als slave. Mogelijk wil hij een SPI/programming connector hebben om het ding te kunnen programmeren. Al mijn designs hebben dat in ieder geval. Dan is de door Wouter voorgestelde pinout precies correct zoals deKees al eerder zei. De hint is dat de voorgestelde pinout dan precies correct is.
Oeps, toch te voorbarig geweest. 
Volgens de datasheet moet je PA4 (SCK), PA5 (MISO) en PA6 (MOSI) gebruiken om te programmeren.
EN I2C zit ook op die pinnen PA4 en PA6.
UART0 zit op PB2/PA7 (default) of op PA2/PA1 (Alternatief)
UART1 zit op PA4/PA5
[Bericht gewijzigd door deKees op (19%)]
pascalbythree
Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /