Panasonic NV-FS88

maartenbakker

Golden Member

De 120u 400V gaat inderdaad bijna nooit stuk.

In veel van deze voedingen zit daarnaast primair ook een klein condensatortje van 1u (oorspronkelijk met een lagere werkspanning, maar daar moet een 400V type in). Er zijn varianten zonder, maar ik geloof dat er bij deze machine wel eentje inzit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je kan deze er voor in de plaats zetten: https://www.reichelt.nl/nl/nl/aluminium-elco-radiaal-150-f-400-v-105-c…

de 1 uF is een kleintje, staat primair..

Geert111

Golden Member

Ja, in de voeding van mijn JVC was er ooit ook zo een kleine blauwe stuk maar toen was de zekering ook kapot.

Die 1uf 400 volt zit op plek c13 en moet je zoals Maarten ook al aan gaf vervangen.
Deze elco begeeft het in de regel als eerste.
Die kleine die er naast zit c17 ook vervangen.
Dus alles vervangen behalve de 120 uf(c12).

Mvg Tien.

Geert111

Golden Member

Die heb ik dan gemist en moet ik nog bestellen.
De vervanger van de fout opgestuurde (onderaan mijn lijst - 33uF/50V) werd vandaag geleverd.
Nog eentje te gaan en dan kan ik beginnen.

Geert111

Golden Member

Ik heb de 1uF 400V Elco op het schema gevonden (halfweg op de foto als C1113) maar er staat geen waarde bij en daarom is hij me niet opgevallen.
Ik zal hem nabestellen.

Om nog even terug te komen op dit onderwerp, ook ik heb inmiddels de elco's in de voeding vervangen en daarna starte de recorder weer op.
Dus het heel kort oplichten van het power on lampje is dus toch een teken dat de elco's in de voeding gaar zijn.
Bij mij was ook het bedienings toetsen bordje defect en had nog een splinter nieuwe gevonden in Griekenland.
De recorder werkt weer naar behoren.

Mvg Tien.

Geert111

Golden Member

Hallo,
Na een paar dringende huis- en tuinklussen wou ik vandaag aan de Panasonic beginnen maar dat viel al direct tegen.
Ik krijg de schroef achteraan die de voeding vasthoudt niet los.
Om met een stevige schroevendraaier te kunnen werken zou ik een plastiek stukje moeten wegsnijden of is er een andere manier om de schroef los t te krijgen. Deze zit muurvast.

de zwarte schroeven moeten er eerst uit. dan kan het rooster eraf.

Een goede Phillips2 kruisschroevendraaier gebruiken. Je weet het meteen, die past in de schroef zonder ook maar enige vorm van speling en dan kan je kracht zetten. Eens de kop beschadigd wordt het een ander verhaal..

[Bericht gewijzigd door kris van damme op dinsdag 5 maart 2024 16:40:57 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Als de kop beschadigd is, bijvoorbeeld door Pozidriv of versleten schroevendraaier, dan helpt een goed scherpe Phillips soms nog, die valt dieper in de schroef.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geert111

Golden Member

Ik had mij zo hard op de 'koperen' schroef gefocust dat ik de 2 zwarte niet gezien heb maar na het losschroeven van deze 2 komt de voeding nog niet los, heel het blok beweegt maar de zwarte bescherming komt niet los.

dat zwart rooster heeft ook nog twee haakjes. die moet je een beetje naar buiten lichten, komt het rooster er zo af. Daarna kan je bij de rode schroef.(ook met de slijpschijf.. :+ )

Geert111

Golden Member

Oké bedankt Kris.
Ik heb mijn slijpschijf gisteren nog gebruikt, ze ligt nog binnen handbereik!

Geert111

Golden Member

Vandaag het zwart rooster verwijderd en toch een nieuwe Ph2 gekocht want degene die ik heb is een losse handgreep met allerlei 'opsteekkoppen' en die passen niet tussen de koelvin.
Alles is nu prima ontmanteld en morgen kan ik eindelijk aan het echte werk beginnen.

aan de verkleuring te zien heeft de voeding al aardig wat kilometers op de teller staan. Daar kon ze wel tegen (op nu, na 30 jaar, wat uitgedroogd electrolyt..)

De NV-FS88 was een vrij prijzige recorder, toch werd hij vaak verkocht, meestal in een combinatie met de FS200 (die deed dan dienst als player, heeft een TBC aan boord) en een NV-MS1 camcorder. Compleet werd het met een WJ-AVE5 meng en effectenpaneel. Kon je zo in de wedding business..

Mocht er electrolyt uit gelekt zijn dan print goed schoon maken!

Mvg Tien.

Geert111

Golden Member

Kris, de MS1 heb ik nog, ik had hem zelfs te koop gezet maar toen ik hem wou gebruiken als player, wegens defecte FS88 werkte hij niet meer (dat wordt mijn volgende uitdaging) .
De AVE5 heb ik ook en die werkt nog maar gebruik ik heel uitzonderlijk nog samen met een JVC titelgenerator.
Dat is nostalgie want 20 jaar geleden ben ik op PC overgeschakeld met Canopus en Adobe en idd. voor huwelijksreportages.
@Tien: de print heb ik al gereinigd met IPA.

Oh, grappig, je hebt de hele kit :-). FS88/FS200 was idd zowat de laatste generatie lineair editing. Prijzen van NLE gingen jaar na jaar naar beneden. Omslag voor de amateur lag om en bij 1997, DV versnelde die overgang.

De NV-MS1, das wel andere koek. Is al Helemaal SMD. in die periode zag smd er zo uit (met veel smd trimmertjes..):

waarschijnlijk heeft ook daar de voeding problemen (daar zit nog wat electrolyt in, wel piepklein). Vooral opletten dat je niks opblaast.

Geert111

Golden Member

Eerste verrassing: nieuwe elco 1uf 400V is maar half zo groot als de oude en tweede: de waarden verschillen niet veel.
Laatste foto is van de oude en 2e van de nieuwe.
Grootste verschil in ESR.

ESR van 150 Ohm is gevalletje erg slecht!!

Geert111

Golden Member

Was ik al bang voor maar wou toch bevestiging want ik vond op internet niet direct een waarde vanaf wanneer de esr als slecht beschouwd wordt.
Bedankt voor de hulp.

belangrijk vraag is natuurlijk bij welke frequentie de ESR gemeten wordt. Een ESR van 21 ohm is nu ook niet meteen heel goed te noemen. .

btw, Dat je slechte elco nog steeds ongeveer 1µF aanhoud als waarde vindt zijn oorzaak in het meetprincipe. Een meetbrugje (die meteen omzet naar Cp of Cr) zou een heel andere waarde geven, eerder iets van 0,1µF. Daarom is bij onrechtstreeks meting de gemeten waarde van de condensator niet relevant, de gemeten ESR wel.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

De foto van de print, vind ik IC3 midden poot soldering bedenkelijk, door solderen!

Geert111

Golden Member

Ik heb de elco's nog eens gemeten met een ander toestel (Chung 5105C) en daar meet de oude 0,4uF en de nieuwe 1uF.
Met mijn Fluke geven ze dan weer allebei 1uF.

maartenbakker

Golden Member

Die oude had de hoge ESR en hoge Vloss? Dat kan dan wel kloppen, zelfs als hij de capaciteit nog wel goed aangeeft. Niet elke meter kan elke parameter van een defecte elco even betrouwbaar meten; ernstige afwijking van 1 parameter is dan al genoeg om aan de elco te twijfelen.

@kris: voor een 1u elco vind ik 21 ohm niet zo'n bijzondere waarde.