Hoi ik heb voor min neefje voor sinterklaas een goedkope rc autotje gekocht bij de Action.
Nu wil ik er 2 blauwe ledjes in zetten als een politie zwaailicht.
Het is de bedoeling dat het 3 keer links knippert en daarna 3 keer rechts.
Ik heb wel wat op internet gevonden maar die zijn heel uitgebreid met alle soorten combinaties van flitsen.
Ik wil het in de eerste instantie op een arduino nano uitproberen en daarna op een tiny13 zetten.
Iemand een idee ?
Sorry mijn excussen had niet goed gekeken.

555+cd4017, voorbeelden zat op het www

Wat voor ideeën zoek je precies?
Wat is je kennis van programmeren?

3 keer links en 3 keer rechts knipperen kun je in een simpel loopje programmeren.

Een 4017 is een simpel loopje in hardware. Programmeren doe je door een paar diodes aan uitgangen te hangen... Precies genoeg (of net 1 te weinig?) uitgangen om 2 LED's 3 keer te laten knipperen.

Een attiny met vijf regels code.

Of twee 555's:
https://www.youtube.com/watch?v=PtmEqcRbu4w
Niet perfect, maar goed genoeg voor speelgoed :) Wellicht zijn ze nog te syncen met een R en een C naar de resetlijn van de snelle knipper.

[Bericht gewijzigd door Sine op (24%)]

Op 2 december 2023 22:24:44 schreef Sine:
Niet perfect, maar goed genoeg voor speelgoed :) Wellicht zijn ze nog te syncen met een R en een C naar de resetlijn van de snelle knipper.

Nou, ik vind hem behoorlijk goed. Zou er zo intrappen. :-)

Wel iets meer dan 5 regels :)

/*
 * Zwaailicht.cpp
 *
 * Created  : 2023-11-10
 * Author   : deKees
 * Purpose  : Zwaailicht
 */

#include <avr/io.h>
#include <avr/delay.h>

#define MHz     * 1000000
#define F_CPU   8 MHz

// ================================================================================================

void delay()
{  _delay_ms(200);
}

// ================================================================================================

class Led
{
public:
   Led(uint8_t PinNr) : PinMask(1 << PinNr)
   {  DDRB  |=  PinMask;   // Output
   }

void On()
   {  PORTB |=  PinMask;   // High is on
      delay();
   }

void Off()
   {  PORTB &= ~PinMask;   // Low is Off
      delay();
   }

uint8_t PinMask;
};

Led Led1(PB4);
Led Led2(PB3);

int main(void)
{
   for ( ;; )  //< EndLess loop
   {
      Led1.On();
      Led1.Off();
      Led1.On();
      Led1.Off();
      Led1.On();
      Led1.Off();

Led2.On();
      Led2.Off();
      Led2.On();
      Led2.Off();
      Led2.On();
      Led2.Off();
   }
}

Op 2 december 2023 22:24:44 schreef Sine:
Of twee 555's:
https://www.youtube.com/watch?v=PtmEqcRbu4w

Het schema in het filmpje kan niet werken (pen 4 is ligt niet aan de plus)

Toch doet ie ´t!!

En hier een exemplaar met gesynchroniseerde knippers.
Die hebben R4, R5 en C3 extra. Waarde van C3 steekt niet zo krap. Alles tussen 10pF en 22nF doet het.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (33%)]

Yep, op de PCB zweven beide pinnen 4 ook.

Op 2 december 2023 23:16:04 schreef Thevel:
[...]Het schema in het filmpje kan niet werken (pen 4 is ligt niet aan de plus)

Dat is best practice, geen harde eis.

Dat is best practice, geen harde eis.

Volgens datasheet is Reset Voltage typ 0,5V en Reset Current typ 0,1mA.
De resetpin is dus met 5Ω echt wel laagohmig en daarbij quasi storingongevoelig...
Maar als goede huisvader laat je idd geen ingangen zwevend...

Overigens origineel "555 circuit" idee en al even originele finetuning van ohm pi

[Bericht gewijzigd door OXO op (13%)]

Op 3 december 2023 12:37:30 schreef OXO:
[...]
Volgens datasheet is Reset Voltage typ 0,5V en Reset Current typ 0,1mA.
De resetpin is dus met 5Ω echt wel laagohmig en daarbij quasi storingongevoelig...

Vanmiddag heb ik de schakeling even op een breadboard gezet en de schakeling blijkt zonder aangesloten reset pin gewoon te werken. maar..... een klein stukje draad op pen 4 maakt de schakeling gevoelig, je hoeft maar met je hand in de buurt te komen en dat beïnvloed het knipperen enorm.
Ik heb verschillende typen getest o.a NE555N, NE555P, NE555CN, MC1455N en MC1555P.
Er is een groot verschil in gevoeligheid tussen de verschillende types.

Een datasheet zegt dus niet alles, een breadboard is de betrouwbaarste simulator en een goede huisvader het verstandigste ... :)

@Thevel,
Er gaat niks boven een echte test. Mijn LTspice-simulatie pikt geen rotzooi op.
Ik dacht dat je in de war was en dat je dacht dat pen 4 de voedingspen was ipv 8.
De resetpen is toch gevoeliger dan ik dacht. Maar voor dit knipperlicht maakt het niet zoveel uit. Het is een niet-kritische schakeling. Je hoeft er niet mee naar de maan, het is gewoon kinderspeelgoed.
Je zal de 555 hoogstwaarschijnlijk via een labvoeding gevoed hebben en het neefje van TS gebruikt een batterijtje. TS zal vast wel geen lange draden aan pen 4 solderen, dus de kans dat pen 4 voldoende rommel oppikt is klein.
Uiteraard is het netter om pen 4 gewoon met de plus van de voeding te verbinden en ik vind het vreemd dat die Youtuber dat niet gedaan heeft.
Ik mis ook de stroombegrenzingsweerstand(en) van de leds. Kennelijk zijn ze in zijn lamp niet nodig.

Ik weet niet in hoeverre de TS bekend is met Arduino en/of elektronica, maar wat hij/zij vraagt is één van die zelfbouwkits die je op véél Chinese websites ziet.

Een hele tijd geleden heb ik dezelfde kit gekocht via Banggood (momenteel vind ik 'm niet meer), maar als je zoekt op trefwoorden als NE555, CD4017, Strobe (of stroboscope) dan vind je al snel de kit die ik bedoel.

Deze heeft aan de ene kant 12 rode LEDs, en aan de andere kant 12 blauwe.

Misschien dat de kit een optie is om het snel aan de praat te krijgen?

Post wel een fotootje van het resultaat aub, 'k ben wel benieuwd :)

Marlon

Op 2 december 2023 21:16:41 schreef Paulinha_B:
555+cd4017, voorbeelden zat op het www

Ik heb onlangs iets 'ouderwets' gemaakt met CMOS (of was het LS-TTL) omdat het kon en omdat het leuk was. Met een Tiny had het compacter kunnen worden....

Jaren geleden hadden mijn kids een bouwplaat van een vuurtoren in elkaar geflanst. Daar moest natuurlijk ook een echt licht in. Batterij uit een Polaroid filmpack, een 555 (?), een 4017 ringteller met wat diodes aan de uitgangen om de juiste aan/uit pulsen te kunnen kiezen en een transistor (of enkele inverters parallel) met een fietslampje erachter zorgden ervoor dat mijn kindjes rustig insliepen onder het geruststellende lichtbaken.

Drie keer aan, dan drie keer andere kant aan en wat pauzes ertussen, kost minimaal 12 toestanden. Tel maar uit, maar met twee of meer genoemde 4017's en wat diodes moet het lukken. Het kan vast ook wel met een enkele 4017 en wat poorten en een flip-flop. Patroon links en rechts is identiek (dus slechts 1 keer 6 toestanden)

Nostalgie natuurlijk. Die C-MOS chips van toen waren duurder dan een huidige ATTiny nu. Toch blijft het leuk om iets in mekaar te prutsen met losse (nog niet zo heel oude) componenten i.p.v. direct naar een software oplossing te grijpen.