Wat kun je doen met een radar van een schip?

Ik weet wel dat het signaal van die radar in Herwijnen vrij sterk was.
Als je in de auto op de A15 reed met muziek op, dan hoorde je een venijnige snerp door de muziek bij iedere antenne omwenteling. (en da's op ruim een kilometer afstand)

Hmmm, behalve van 'Ledlover' misschien, nog geen interessante suggesties dus (het is een horizontale ronde monitor, het zal denk ik wel zo'n ouderwetse nalichtende buis zijn denk ik...).....

Ik kwam zelf ook niet veel verder dan een 'death-ray' voor ratten, of een zelfbouw radiotelescoop, omdat ik ook nog ergens een schotelantenne van anderhalve meter doorsnee heb liggen...

Maar misschien komen de goede ideeën nog na een nachtje slapen.....

Antenne analyzer, straling diagram......

Op 4 december 2023 18:10:43 schreef fred101:
Dat heeft die duif blijkbaar al gedaan...

In China kreeg ik ooit gebraden duif voorgeschoteld. Geen radar in de buurt gezien.... en de duif was wel dood.

Radar pulsen zijn kort maar wel met een hoog piekvermogen (Swiss-Radar rivierradar spreekt over 4 kW) terwijl het aansluitvermogen ergens ligt bij 1/4 kW. Krijg je problemen als je je handje in een 200 W rf bundel steekt? Op mijn magnetron is dat de ontdooistand.

Ik ga het toch maar niet proberen.

Op 4 december 2023 18:10:43 schreef fred101:
Hij bedoeld waarschijnlijk dat hij verticaal relatief smal is. Hij straalt niet recht naar onder of recht omhoog.

Volgens mij gebruikt een magnetron 2,45GHz omdat op die frequentie de straal niet reflecteert of dwars door bv vlees en groente heen gaat. De energie moet in het geen je in de magnetron legt gedissipeerd worden. Ik dacht dat het ook iets met de optimale frequentie voor water te maken had.

Een 9 GHz puls gaat door een stuk vlees heen zonder het aan de kook te brengen. Maar ik bied me niet aan als proefkonijn :+ Dat heeft die duif blijkbaar al gedaan...

Als ik me goed herinner had een van mijn kennissen die de zeevaartschool succesvol heeft afgerond het over 10 cm en 3 cm radars. Met die laatste zou hij mijn polyester bootje met aluminium mast ook zonder radar-reflector wel kunnen zien.

Mijn binnenschipper broer liet me goede echo's van een zwanen-paartje zien op enkele honderden meters afstand op zijn rivier-radar.

3cm en 6 cm op zee....
Met de 3cm radar kan je de stroming in het water zien...
Meerdere keren staan bekijken in het wheelhouse op zee.

Rivierradars tussen 5 en 25kW, zeeradars zijn er ook met 50kW ,in de x band.

bij mythbusters hebben ze gepoogd een kip of kalkoen warm te stoken op een radar ....kip op de radar gebonden en na een poos temp gemeten , resultaat kip was kouder dan voor de test , waarschijnlijk door het rond zwieren :)

Op 4 december 2023 19:32:05 schreef High met Henk:
Voor de aardigheid: het zijn magnetron frequenties: je wordt dus serious gebarbecued!!!

Magnetron in deze context is het soort buis/cavity waarmee de golf opgewekt wordt (een RC-oscillator op 9GHz/10kW is niet zo realistisch)

Niet alle magnetron-buizen zijn geschikt om eten-opwarm-magnetron straling mee te maken.

Dat betekend nog niet dat het gezond is om ervoor te gaan staan. Maar ze zijn ook een stuk minder gevaarlijk dan sommige mensen doen voorkomen.

Het gevaarlijkste lijkt mij de ronddraaiende scanner.Als je die tegen je kneiter krijgt sta je niet meer op denk ik zo. :)

Op 5 december 2023 12:26:12 schreef Hubie:
Het gevaarlijkste lijkt mij de ronddraaiende scanner.Als je die tegen je kneiter krijgt sta je niet meer op denk ik zo. :)

Ik werkte bij Sperry, ik was op het dak bezig, en iemand zette de radarset aan....kreeg ik toch die scanner tegen mn harses... 8)7

Ik denk dat ik hem maar ga slopen dan....

Op 4 december 2023 10:57:25 schreef swieberd:
Ik heb lang geleden een komplete radarinstallatie van een binnenvaartschip op de kop getikt. [...] Ik had destijds het maffe idee om het spul op het dak van mijn garage weer op te bouwen, [...]

In jouw geval, als het spul inderdaad helemaal compleet is - dus inclusief de voedingen voor alles - zou ik dat inderdaad doen.
Er is geen enkele reden waarom de set opeens gevaarlijker zou worden op jouw garagedak, dan toen hij nog aan boord stond. Alleen voor de draaiende scannerbalk moet je natuurlijk oppassen.
De verhalen over het garen van voedsel voor een scheepsradarscanner zijn zonder uitzondering gelogen. Wel leverde het een grappig Mythbusters-filmpje op, waar zelfs voor de enorme marineradar de kalkoen alsnog alleen maar afgekoeld bleek te zijn.

• Het pulsvermogen van een binnenvaartradar is sowieso al niet groot (maar ook voor een zeeradar maak ik me niet benauwd);
  • Daarbij zijn de pulsen heel kort, met veel tussenruimte: de radar ONTVANGT verreweg de meeste tijd;
  • En dán is het nog zo dat de bundel niet stilstaat, maar snel over je heen zwiept, en dus de allermeeste tijd ergens anders heen wijst.

Het enige bezwaar zou de wet kunnen zijn, om precies te zijn de radioregelgeving: je garage is geen schip en je betaalt geen vergunning. Moest je alles correct doen, dan zou je een vergunning voor walradarstation moeten hebben (NL: 99 euro), al zijn daar vast bijkomende vragen bij. Maar persoonlijk zou ik voor een paar proefjes die moeite niet nemen.

Gezond is het ook niet en er wordt niet voor niets gewaarschuwd dat de radar uit moet staan i.v.m. straling als je in de buurt komt... Of zelfs maar in de beam.

En met 5 kW minimaal zou ik dat toch wel prettig vinden...

Misschien werkt ie als sneeuwontdooier op het dak? Denken ze dat de buren een wietplantage hebben, lol.

Op 10 december 2023 13:45:21 schreef swieberd:
Ik denk dat ik hem maar ga slopen dan....

Hmm, zonde...

Voor je ronde monitor denk ik aan een ronde (dus aternative) oscilloscoop voor trage signalen - meer een logicanalyser.

Een alternatieve toepassing voor de antenne: Een display in de ronddraaiende radar bouwen waar je minimaal rond kerst en nieuwjaar een leuke boodschap voor in de straat op kunt zetten.

Fijne...(draait een hele ronde)...kerstdagen...en...een...goed...2024...enz.

Geen idee of de buurt dat leuk vind. Ik heb in mijn jeugd tot en met volwassen leeftijd verschillende lichtkranten en grotere LEDdisplays aan de gevel bij m'n ouders gehad waar ik het hele jaar door verschillende informatie op zette waar ik alleen veel positieve reacties van buren over kreeg.

Zoiets hebben ze op het dak van het UMCG staan, het draait niet :-)

Daar was de beroemde Dr. Worst werkzaam https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Worst maar dat terzijde

Op 10 december 2023 17:38:50 schreef High met Henk:
Gezond is het ook niet en er wordt niet voor niets gewaarschuwd dat de radar uit moet staan i.v.m. straling als je in de buurt komt... Of zelfs maar in de beam.

Uitschakelen kan nooit kwaad natuurlijk, en dat deed ik ook altijd als ik ernaast moest zijn (al was dat meer om zwiep-bonk redenen), maar dat bordje is meer om van eventueel gezeur af te zijn.

Intussen is het wel leuk eens aan die vermogens te rekenen. Uit een tabelletje van een gewone 25kW-scheepsradar (dus niet 5 kW) haal ik voor bijv. het 3 mijl-bereik: PRF=1000 Hz, PL=0,25 µs. Van de 25 kW piek van de betreffende radar wordt het gemiddeld gebruikte vermogen dus 6,25 W.

De achtvoets scanner verspreidt dit vermogen (in fase, natuurlijk) over zijn lengte van 220 cm en hoogte van 12 cm (effectief). De stralingsdichtheid op het antenneoppervlak is dus 2,4 mW/cm2.
Op de langste bereiken zou je op het dubbele komen, dus 4,8 mW/cm2, wat op 10 GHz nog net onder het moderne maximum ligt in deze situatie (=tegen de scanner aan leunend).
In de praktijk kun je zoveel 'straling' natuurlijk niet oplopen, omdat daarvoor de scanner stil moet staan, en normaal gesproken kan de zender dan niet zenden.

Grappig detail: Als je dezelfde 25 kW in een kleinere scannerbalk zou stoppen, dan zou het bereik op grote afstand minder worden, maar het vermogen per cm2 op het antenneoppervlak (de radome) zou groter worden. Dat is ook dan ook een van de redenen dat je voor grotere vermogens geen kleine antennes wilt gebruiken: dán ga je mogelijk wel de grenswaarden overschrijden.

Ik moet eerlijk zeggen ik was er ook altijd bang voor ( MAAR of dat terecht was weet ik niet! )
ik heb heel veel radar en van die bollen en antennes op schepen geplaatst vroeger,
die bollen zijn wat dat betreft leuker want daar zitten stappenmotoren in! (de elektronica ook)

VrGr Rob

Ik vroeg mij altijd al af:Hoe krijg je een signaal,van een paar GHz,van een ronddraaiende antenne naar een transceiver.Dat gaat niet met een sleepring natuurlijk.Na dit filmpje denk ik dat ik het snap.
De RX heeft een waveguide(golfpijp) en de magnetron-TX ook en deze staan linea recta tegenover elkaar.Het signaal van en naar de antenne gaat ook via een golfpijp die tussen de RX en TX golfpijp draait.

Of zoiets.... :)

https://youtu.be/-bIgw-qmePk

Ik zat al hersenkronkelend aan een wrijvingsloos kwikbad te denken als transportmedium maar dat zal ook niet werken op de SHF band. Maar zo'n pijp is de oplossing!

Google maar eens op 'rotating joint' (en nee, dat is géén 'merkwaardig riekende cigaret' die in de kring van hand tot hand gaat :)).

In het kort: je verloopt naar ronde golfpijp, en de ene (vaste) kijkt dan in de andere (draaiende).
Hoewel zo dicht mogelijk tegen elkaar aan, blijft er natuurlijk toch een kier; die wordt dan opzettelijk 1/4 λ (of eigenlijk 3/4 λ) diep gemaakt. Aan de buitenkant is de sleuf open; bij de golfpijpen gedraagt hij zich dan als kortsluiting - dus alsof de golfgeleiders één geheel vormen, hoewel de ene toch kan draaien.

Een moderne oplossing die voor kleinere systemen al gebruikt wordt, is de hele transceiver gewoon in de scannerbalk lekker mee te laten draaien. Je moet dan nog steeds 'rotjointen', maar dat kan ook op de middenfrequent.

--
Het is wel interessant ook eens naar de nieuwere systemen te kijken. De transceiver en scanner zijn dan samen één unit, die 'boven' gemonteerd wordt, en vandaar gaat de ruwe video via een Gigabit videoLAN naar beneden. Kan iedereen zijn eigen display, logger, waarschuwingssysteem of wat hen maar wil op aansluiten.