swieberd
-BuitenDeDoosDenker- Het hoeft niet perfect te zijn, maar het moet wel functioneren...
Heeft iemand een leuke suggestie?
Ik heb lang geleden een komplete radarinstallatie van een binnenvaartschip op de kop getikt.
Zo'n grote witte balk die ronddraait en een enorme grote ronde witte doos, waar waarschijnlijk ook iets in zit wat ronddraait, en een grote zware ijzeren kast waar bovenin de bekende ronde beeldbuis zit.
Ik had destijds het maffe idee om het spul op het dak van mijn garage weer op te bouwen, maar bij nader inzien lijkt me dat een wat zinloze actie.
Ik twijfel er over om het hele spul te verkopen, of om het te gaan slopen.
Er zullen toch wel interessante onderdelen in zitten neem ik aan.
Het hele spul ligt hier ondertussen redelijk in de weg, zodat ik deze winter maar eens een knoop moet doorhakken denk ik...
Heel vroeger probeerde ik van alles wat ik sloopte een geheime zender te bouwen, dat zal hier ook vast mee kunnen, maar misschien zijn hier wat kreatievere geesten dan ikzelf aanwezig en komt iemand met een goed idee.
Brand maar los! 
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ligt een beetje aan het vermogen. Ik heb wel verhalen gehoord uit het leger waar men in de winter voor een antenne ging staan om het warm te krijgen.
Verstandig is dat zeker niet. Er zijn normen die niet voor niets gemaakt zijn.
Wat zou dat vermogen zijn?
swieberd
-BuitenDeDoosDenker- Het hoeft niet perfect te zijn, maar het moet wel functioneren...
mvdk
Golden Member
Op 4 december 2023 11:17:08 schreef Hoeben:
(...)
Ik heb wel verhalen gehoord uit het leger waar men in de winter voor een antenne ging staan om het warm te krijgen.
(...)
Dat staat toch ongeveer gelijk aan tien keer saunabezoek?
Op 4 december 2023 10:57:25 schreef swieberd:
Ik had destijds het maffe idee om het spul op het dak van mijn garage weer op te bouwen
Op 4 december 2023 10:58:30 schreef bprosman:
Volgens mij is dat gezondheidstechnisch niet zo heel handig om zomaar met een radar te gaan spelen.
Met andere woorden, zet hem op je garage en wacht af hoe de buurt reageert 
Afijn, die dingen staan bij binnenvaarders vaak op het dak van de stuurhut. Dus ik denk dat het met het vermogen wel meevalt, ik hoor vrij weinig over binnenvaartschippers met radarstralingsziekten.
Op 4 december 2023 11:54:19 schreef swieberd:
Zolang je hem niet aan zet lijkt me dat geen probleem.....
Ehhm , met wat voor doel ?
Henk H.
Golden Member
Die zitten ook niet in de bundel van die meeuwenmepper, die staat boven hun hoofd.
Ik heb wel meegeholpen met installaties/vervanging. In de documentatie staan altijd waarschuwingen dat ze uitgeschakeld moeten worden als er mensen in de buurt komen. Plus voorschriften mbt montage afstanden tov andere apparatuur. Voornaamste is verschil in de hoogte zoeken. De bundel uit een radar is vrij smal, in het verticale vlak gezien, dus andere apparatuur hoger of lager installeren is de oplossing.
Je hebt die buitenunit, met die balk die ronddraait. Dat grote ding daaronder bevat een motor en tandwielkast en vermoedelijk de magnetron voor de radiogolven. Je kunt m, met misschien wat werk, rond laten draaien zonder radiogolven uit te sturen. Dat lijkt net echt, die golven zie je anders natuurlijk ook niet.
Ik zou m geen vermogen laten uitsturen. Ik zou daar ook geen nut in zien.
Vermogen toch snel een paar kW, in korte pulsen. S-band voor op zee is snel 30 kW. X-band weet ik niet zeker, maar vermoedelijk 3-10 kW. Binnenvaart misschien 1-3 kW?
swieberd
Het hoeft ook geen radar te blijven!
Voor mijn part een windmolen of koffiemolen!
Gewoon iets leuks, aparts, creatiefs, en het liefst iets nuttigs wat je met sommige van de onderdelen misschien kunt gaan doen.....
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als 'ie sterk genoeg is, kun je er diepvriesmaaltijden mee ontdooien... 
(zijn wel filmpjes geweest waar men dat deed bij zware radars)
(volgens mij ging dat over de radar in Herwijnen, maar dat was ook wel een 'zware jongen' natuurlijk...)

[Bericht gewijzigd door Arco op (41%)]
Op 4 december 2023 14:32:42 schreef Arco:
Als 'ie sterk genoeg is, kun je er diepvriesmaaltijden mee ontdooien...
Ik heb daar toch mijn twijfels bij.... Frequenties die geschikt zijn om te ontdooien zijn frequenties die door water/ijs sterk geabsorbeerd worden.
Die komen niet ver in regen/sneeuw/mist, en dat is voor een radar toch onhandig.
Voor radar wil je frequenties gebruiken die ongehinderd door water gaan.
Ik ben een keer (20 jaar geleden) bij het KPN/Inmarsat grondstation in Buren (? of in ieder geval groningen) geweest. In de golfpijp tussen de daadwerkelijke antenne en de schotel zat een duif. Op zijn/haar nest. Blijkbaar viel het met de opwarming wel mee....
Maarja, voor geostationaire satellieten wordt ook geen 2.45GHz gebruikt 
Hoe oud is die boel?
Echte nalichtende monitoren zouden bij de specifieke verzamelaars/restaurateurs van dat spul best gewild zijn.
Leuk idee: vorm de kaart van nederland en de outlines van de regenbuien van Buienradar om naar een vectortekening met een computer, en laat die met een druk op de knop zien op het orignele radardisplay.
Een rasterdisplay zal makkelijker zijn wat betreft het 'plaatje laten zien op een display' maar is minder cool.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]
Op 4 december 2023 12:59:29 schreef Henk H.:
[...] De bundel uit een radar is vrij smal, in het verticale vlak gezien, dus andere apparatuur hoger of lager installeren is de oplossing. [...]
Wat bedoel je met verticale vlak? In de 'breedte' (links-rechts) is de bundel smal om nauwkeurig de richting van echo's van tonnen etc. te kunnen bepalen. In de hoogte is de bundel veel wijder omdat een schip kan slingeren en de radar dan dus niet meer exact horizontaal 'kijkt'.
Vergelijk de antenne in Herwijnen maar met een scheepsradar. De eerste is net zo hoog als breed. Op een schip is de hoogte ~5 a 10 cm, en de breedte all snel iets van 2 meter.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hij bedoeld waarschijnlijk dat hij verticaal relatief smal is. Hij straalt niet recht naar onder of recht omhoog.
Volgens mij gebruikt een magnetron 2,45GHz omdat op die frequentie de straal niet reflecteert of dwars door bv vlees en groente heen gaat. De energie moet in het geen je in de magnetron legt gedissipeerd worden. Ik dacht dat het ook iets met de optimale frequentie voor water te maken had.
Een 9 GHz puls gaat door een stuk vlees heen zonder het aan de kook te brengen. Maar ik bied me niet aan als proefkonijn
Dat heeft die duif blijkbaar al gedaan...
Vermogen van zeeradar is tussen 5 en 30 kW en gepulsd.
Frequency van draaggilg is iets boven 9 GHz
Ding pulst afhankelijk van de range die je instelt.
Gezond is het niet voor zo'n ding te staan en ik roep regelmatig bootjes op om dat kreng uit te zetten als ik ernaast zit...
Voor de aardigheid: het zijn magnetron frequenties: je wordt dus serious gebarbecued!!!
Geen spul om mee te hobbyen.
Heb ooit overwogen om een furuno 1500 radar mee te sjouwen voor Rosmalen. Niet gedaan om deze reden; heb hem zo de vuilbak in gegooid!
Edit:
Die balk hier
En dat ding waar ik hier opsta;
Heb mezelf op de radar gezet 
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (10%)]
Op 4 december 2023 18:10:43 schreef fred101:
Hij bedoeld waarschijnlijk dat hij verticaal relatief smal is. Hij straalt niet recht naar onder of recht omhoog.Volgens mij gebruikt een magnetron 2,45GHz omdat op die frequentie de straal niet reflecteert of dwars door bv vlees en groente heen gaat. De energie moet in het geen je in de magnetron legt gedissipeerd worden. Ik dacht dat het ook iets met de optimale frequentie voor water te maken had.
Een 9 GHz puls gaat door een stuk vlees heen zonder het aan de kook te brengen. Maar ik bied me niet aan als proefkonijn
De optimale absorptie frequentie van water is erg breed en gaat tot wel 100GHz en is niet beperkt tot die 2,45GHz. Dat ze die 2,45 GHz gekozen hebben is omdat dat daar de stukje IMS frequentie band zit dat speciaal bestemd is voor allerlei industriële toepassingen.
Die 433MHz is ook zo'n bandje. Daar zit bijvoorbeeld industriële verlijmings apparatuur op met vermogens die wel 100KW kunnen. Als jij een radiografische garagedeur opener hebt en je hebt zo'n bedrijf als buurman dan heb je op zijn minst een onbetrouwbare garagedeur opener.
De ism banden:
Wat kun je doen met een radar van een schip?
Drie dingen: Verkopen, slopen of weer op een schip inbouwen.
Op 4 december 2023 11:17:08 schreef Hoeben:
Ligt een beetje aan het vermogen. Ik heb wel verhalen gehoord uit het leger waar men in de winter voor een antenne ging staan om het warm te krijgen.Verstandig is dat zeker niet. Er zijn normen die niet voor niets gemaakt zijn.
Wat zou dat vermogen zijn?
Dat zijn een beetje kletsverhalen. Net zoiets als verhaal dat men vrijdagmiddag even voor de antenne ging staan om steriel met het meisje het weekend door te komen.
Men wist ook toen al dat intense radiostraling niet heel gezond was. En dat deed men dus gewoon niet. En ook toen stonden er al veiligheids waarschuwingen op de apparatuur.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (20%)]
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Hoeben:Ligt een beetje aan het vermogen. Ik heb wel verhalen gehoord uit het leger waar men in de winter voor een antenne ging staan om het warm te krijgen.
Verstandig is dat zeker niet. Er zijn normen die niet voor niets gemaakt zijn.
In België is een onderzoek geweest, of het schadelijk was, ze hebben de mensen gezocht die dat werk deden, wat blijkt....allemaal DOOD!!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik weet wel dat het signaal van die radar in Herwijnen vrij sterk was.
Als je in de auto op de A15 reed met muziek op, dan hoorde je een venijnige snerp door de muziek bij iedere antenne omwenteling. (en da's op ruim een kilometer afstand)
swieberd
Hmmm, behalve van 'Ledlover' misschien, nog geen interessante suggesties dus (het is een horizontale ronde monitor, het zal denk ik wel zo'n ouderwetse nalichtende buis zijn denk ik...).....
Ik kwam zelf ook niet veel verder dan een 'death-ray' voor ratten, of een zelfbouw radiotelescoop, omdat ik ook nog ergens een schotelantenne van anderhalve meter doorsnee heb liggen...
Maar misschien komen de goede ideeën nog na een nachtje slapen.....
In China kreeg ik ooit gebraden duif voorgeschoteld. Geen radar in de buurt gezien.... en de duif was wel dood.
Radar pulsen zijn kort maar wel met een hoog piekvermogen (Swiss-Radar rivierradar spreekt over 4 kW) terwijl het aansluitvermogen ergens ligt bij 1/4 kW. Krijg je problemen als je je handje in een 200 W rf bundel steekt? Op mijn magnetron is dat de ontdooistand.
Ik ga het toch maar niet proberen.
Hij bedoeld waarschijnlijk dat hij verticaal relatief smal is. Hij straalt niet recht naar onder of recht omhoog.Volgens mij gebruikt een magnetron 2,45GHz omdat op die frequentie de straal niet reflecteert of dwars door bv vlees en groente heen gaat. De energie moet in het geen je in de magnetron legt gedissipeerd worden. Ik dacht dat het ook iets met de optimale frequentie voor water te maken had.
Als ik me goed herinner had een van mijn kennissen die de zeevaartschool succesvol heeft afgerond het over 10 cm en 3 cm radars. Met die laatste zou hij mijn polyester bootje met aluminium mast ook zonder radar-reflector wel kunnen zien.
Mijn binnenschipper broer liet me goede echo's van een zwanen-paartje zien op enkele honderden meters afstand op zijn rivier-radar.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
3cm en 6 cm op zee....
Met de 3cm radar kan je de stroming in het water zien...
Meerdere keren staan bekijken in het wheelhouse op zee.