testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sorry, maar dit probeer ik te begrijpen. 12/24 volt is toch gewoon gelijkspanning? 220/380 is wisselspanning.
Het schijnt dat deze sensor met alle spanningen over weg kan, alleen voor 220/380 voorzien ze een externe relay. Dat laten ze ook zien in de afbeelding.
Maar ze laten niet zien hoe dat dan zit met 12/24 DC aansluiting, en dat is mijn puzzle, doe ik het goed of fout?
benleentje
Golden Member
Maar ze laten niet zien hoe dat dan zit met 12/24 DC aansluiting,
Dat is voor 24V eigenlijk gewoon exact hetzelfde. Het word enkel iets anders als je bv 230V motor en 24V voeding wilt gebruiken. Maar in weze bestaat de druksensor uit 2 aparte blokken de aansluitingen voor de voeding en een relais. Die elke een andere spanning mogen hebben met de gegeven limieten van het infoblad.
Volgende de gegevens zijn de aansluitingen voor de voedingsspanning:
V+ = Rood is dan + 24V oid
V- = Bruin
En die voor het relais:
NC = black
NO = blue
Com = yellow
Ik vind het ook een beetje vaag wat nu exact de voeding is maar aansluiten op 24V is dan in ieder geval wel de meest veilige optie. Maar het kan bv ook zijn dat er op de achterkant oid ergens nog iets staat over de voedingsspanning voor jouw versie.
Een motor van 3A is voor het mooie net te zwaar omdat de sensor maar 5A max kan schakelen voor ohmse belastingen. Dat is voor een motor dan vaak maar 2A of minder. En aangezien de sensor veel duurder is als een extra relais zou ik voor de veilige optie gaan.
Interessant, ik vind de documentatie ook niet echt transparant. In ieder geval hebben ze het toch over een externe relay, 220/380 volt, maar niet over de 24/12 volt voedingen.
Om het zekere voor het onzekere te nemen, bouw ik dan toch maar een extra relay er tussen.
Ik heb hem op de plank, dus waarom ook dan niet. Zou ik het ralay dan laten aansturen door 220volt, of 24 volt DC.?
Het is een 220/380 relay, dus geen nut in deze. Probeer hier dan maar 2 nieuwe relays te bemachtigen, voor alle zekerheid.
Ik sluit de 24 volt maar gewoon direkt aan, zoveel gebruik ik de pomp niet, en meteen een test of het functioneert.
Op 5 december 2023 10:22:34 schreef atlas1302:
[...]
Als ik rood en en bruin op de polen van de accu zet, gaat in ieder geval de sensor aan. [...]
Op 5 december 2023 15:38:14 schreef testman:
ik ben bang dat je relais een 24VAC model is en je voeding is 24VDC?
dat is dus geregeld.
dan nog de vraag hoeveel stroom je pomp trekt.
wellicht kun je hem direct zo aansluiten, maar dat denk ik stiekem niet.
Nooit meer dan 3A, zij is nl. straf afgezekerd met een 3A zekering en die zit er nog steeds in. Dus ik neem het gokje maar.
Op 6 december 2023 13:25:31 schreef High met Henk:
Vergeet de vrijloopdiode niet!
En waar zet je die diode tusssen dan, welk draadje? ik neem aan het blauwe draadje, zodat de stroom niet terug kan vloeien...tegen E.M.K wat ik mij nog kan herinneren.
[Bericht gewijzigd door atlas1302 op (24%)]
benleentje
Golden Member
De drukregelaar heeft zelf aan een relais uitgang dan het je geen extra diode meer nodig.
Nooit meer dan 3A, zij is nl. straf afgezekerd met een 3A zekering en die zit er nog steeds in.
Een motor kan zomaar even 10x extra in piekstroom trekken trekken het inschakelen. De duur daarvan is te kort voor de zekering maar als je relais een maatje te klein is dan sloopt wel heel langzaam een keer je relais.
Zelf neem ik nooit risico met elk ingebouwd relais zelfs als die het aankan of het moet een hele goedkope sensor zijn die niet veel duurder is als het extra relais.
Op het werk hadden we in de kelder een dompelpomp met een water sensor van 400,-. dat relais zou 10A aan moeten kunnen en de pomp was maar 2A. Maar ik wist niet dat ze dat zo hadden gemaakt totdat de pomp in storing ging en de kelder een laagje water bleef staan. Die sensor is geheel dicht gelijmd en het relais vervangen bleek niet meer mogelijk. NU zit daar een goedkopere sensor in maar wel met extra relais.
Bedankt voor de tip, zelf denk ik ook dat het zeker verstandig is, ik ga voor beide pompen de juiste relay aanschaffen.
Eerst eens checken of de boel op deze manier draait, dan kan ik verder het werk veredelen.
Aangesloten, even alle lampjes aan..en dat was het. Over en sluiten. Met 12 volt blijven de lampjes wel branden. Heb het maar open geschroefd, maar helemaal niets te zien van overbealsting of zo. Ook de zekering is nog goed.
De foto laat wel iets anders zien wat betreft de voltage, het is de relay die volgens mij niet geschikt is voor 24 volt. Kijken jullie ook mee?
Als ik een goed onderbouwd verhaal kan maken, dan kan ik de verkoper er op aan spreken. Ik was al twijfelachtig net zoals jullie ook, maar volgens mij is er een oorzaak wat ik zelf niet goedm kan duiden.
benleentje
Golden Member
Wat zit er verder nog aan de andere kant van de print?
Om 12V uit zowel 12/24V DC en ook 230/400V ac te kunnen maken kan wel maar dan verwacht ik minimaal een paar grote vermogens weerstanden. Maar er zal dan ook iets moeten schakelen tussen de verschillende spanningen of aftakkingen op de weerstanden.
Als je dat per se zou willen dat kan wel maar dat neemt wel de resterende deel van de vrije ruimte in.
Maar dit was dus duidelijk een 12V only versie en de beveiligingen voor overspanning zie ik verder ook niet. Op welke spanning had je het nu aangesloten?
Het kan zijn dat rechts onderaan nog een spanningsregelaar zit. Dat valt net wel achter een draad. Met een beetje geluk is enkel die defect.
IC1 zijn dan een spanningsregelaar kunnen zijn maar wat zit daar nog onder
Onderaan de print zie ik nog wel iets met N en L staan daar zal in een 400V versie wel een trafo ook nog zitten.
Op 6 december 2023 20:00:52 schreef benleentje:
Wat zit er verder nog aan de andere kant van de print?Om 12V uit zowel 12/24V DC en ook 230/400V ac te kunnen maken kan wel maar dan verwacht ik minimaal een paar grote vermogens weerstanden. Maar er zal dan ook iets moeten schakelen tussen de verschillende spanningen of aftakkingen op de weerstanden.
Als je dat per se zou willen dat kan wel maar dat neemt wel de resterende deel van de vrije ruimte in.Maar dit was dus duidelijk een 12V only versie en de beveiligingen voor overspanning zie ik verder ook niet. Op welke spanning had je het nu aangesloten?
Het kan zijn dat rechts onderaan nog een spanningsregelaar zit. Dat valt net wel achter een draad. Met een beetje geluk is enkel die defect.
IC1 zijn dan een spanningsregelaar kunnen zijn maar wat zit daar nog onderOnderaan de print zie ik nog wel iets met N en L staan daar zal in een 400V versie wel een trafo ook nog zitten.
Tja ik had hem aangesloten op 24 volt, omdat ik niet kan zien welke versie het was. Op 12 volt niks aan de hand natuurlijk.
Ik ga npg een plaatje schieten.
Heb de verkoper gecontacteerd, maar die zegt ze zijn werkend geleverd. Verder kom je er niet mee, dan om een nieuwe bestellen.
Nou zijn ze niet duur, heb nog wat korting gekregen en voor 28 euro thuis bezorgd, ga ik niet kniezen.
Maar als het nu dat relay is, is het dan mogelijk om een ander wat zwaarder in te zetten. Dan ondervang je het probleem eenvoudig, of is dat te simpel gedacht?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je moet inderdaad wel de juiste spanning bestellen: https://nl.aliexpress.com/item/1005003872995565.html
Als je op de 12v versie 24v hebt gezet zal die wel overleden zijn...
Als het relais een standaard 'suikerklontje' is, kun je die vervangen door een HF152 van Hongfa, die is 16A.

[Bericht gewijzigd door Arco op (13%)]
Op 4 december 2023 18:39:57 schreef atlas1302:...zonder een circuit breaker?
Even voor de zekerheid: een circuitbreaker is een zekeringautomaat. Je wil toch wel iets van een zekering, zeker op 12V als dat uit een accu komt.
Op 7 december 2023 11:11:03 schreef Arco:
Je moet inderdaad wel de juiste spanning bestellen: https://nl.aliexpress.com/item/1005003872995565.html
Als je op de 12v versie 24v hebt gezet zal die wel overleden zijn...Als het relais een standaard 'suikerklontje' is, kun je die vervangen door een HF152 van Hongfa, die is 16A.
Dat heb ik gedaan, 2 stuks zelfs. 24 en 12 volt en toen ging het mis...welke is nu wie? Nergens maar dan ook nergens een voltage te bekennen aan de buitenzijde, geen CE, model, volt, A..niets.
Ik had hem open moeten schroeven, dan had ik het gezien. Maar dan is garantie ook over als de boel open ligt. Maar die Hongfa HF152 lijkt wel zijn grotere broer.
Super TIP
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zie je vaker op Ali artikelen dat de spanning niet op het apparaat zelf staat en alle modellen gelijk zijn.
Ze gaan er dan van uit dat je weet wat je besteld hebt. (lastig, maar is nu eenmaal zo)
Nu werken Ali sites verkeerde bestellingen ook wel in de hand (heb ik ook al diverse keren gehad, ondanks heel goed kijken...)
De foto en prijs die je default ziet horen meestal niet bij het betreffende artikel; je moet dan eerst een artikel aanklikken om de juiste info bij elkaar te krijgen.
Maar Ali kan net zo goed een fout maken, en de sensors onderling verwisselen. Tja, dan wordt het i.d.d. heel erg lastig. Goede les om even de 3 schroefjes los te draaien, en kijkkuh.
Maar goed, het brengt wel weer een positieve bijkomstigheid, de sensor veredelen met een wat forser uitziende Hongfa HF152. Kost ook geen drol, als dat het defect is i.e.g.
Zou dat de oorzaak zijn denk je?
Arco
Special Member
Op 7 december 2023 11:20:52 schreef GJ_:
[...]Even voor de zekerheid: een circuitbreaker is een zekeringautomaat. Je wil toch wel iets van een zekering, zeker op 12V als dat uit een accu komt.
Had ik ook al gedaan, 3 A en een hele snelle zekering. Als die blijft zitten, dan is er toch zeker geen kortsluiting geweest. Maar goed, ik schroef in het gevolg eerst de boel maar open, om te checken of het klopt met wat ik heb gekocht. Je moet een Chinees om dat NIET te begrijpen!
Maar goed, fixen is de moeite niet lijkt me. Dus verder discusieren ook niet, de antwoorden van Acro wijzen die richting ook al aan.
Goedemorgen, ook op zondag lossen we hier problemen op, die pomp moet draaien toch? en automatisch.
Dat diet ie nu, het was even een gepiel om de juiste waarden in te stellen. Maar achteraf is het zo logisch als wat.
Bedankt weer voor alle goede en hulpvaardige antwoorden, een hele prettige zondag, groeten uit zonnig Cabo Verde.