Op 14 december 2023 09:00:03 schreef fred101:
[...] Maar als de TS er een extra punt bijkoopt hoeft hij nooit meer nieuwe punten te kopen. Ik heb mijn Weller een paar jaar dagelijks gebruikt voor ik mijn Pace kocht en ik heb nog geen punt versleten. Ik heb alleen dat buisje een keer vervangen (kost maar een paar euro) maar als je niet veel van punt wisselt en het niet super strak aandraait slijt dat ook niet.
Die T12 is nu populair maar zodra er een andere "hot" soldeerstation kloon komt welke bv JBC punten gebruikt dan is het in een keer over met de T12 en gaan ze massaal imitatie JBC punten maken. Chinezen doen niet aan long-time support (Ook niet aan short term trouwens ;-) )

Het idee is zeker om nu een paar extra punten te kopen, zodat ik klaar ben voor de rest van mijn leven (of solderen moet een hobby worden, maar met een niet al te vaste hand is dat onwaarschijnlijk :P).

Ik ben dus wel bereid om, in het voren, een paar extra punten te kopen. De vraag is echter welke...

Op 13 december 2023 22:37:48 schreef testman:
[...]

displaylicht is aan als de bout aanstaat. stank heb je met elke soldeerbout, heb een sensor op de bouthouder gezet die een fan aanstuurt zodat de rook uit mn ogen blijft.

Nou... ik heb de Weller WE 1010 reviews gelezen, en allemaal zeggen ze dat er een penetrante petrochemische geur vanaf komt (en niet van het soldeerproces maar van de behuizing). Daarnaast is er geen lampje of backlight die de gebruiker laat weten of het station aan staat (waarbij deze bij mensen dagenlang heeft aangestaan, zonder dat ze het in de gaten hadden). Ik zag een review waar iemand een verlichte tuimelschakelaar had gemonteerd (i.p.v. de originele), dat zag er goed uit.

De T12 tips/elementen zie ik niet gauw verdwijnen, mede omdat Hakko ze bijv. ook gebruikt...

Op 14 december 2023 10:27:11 schreef keesh:
[...]

Dat snap ik, maar ik hoop dat bij een wereldmerk als Weller de verkrijgbaarheid beter zal zijn dan een kloon...

[...]

Het idee achter een wereldmerk is dat alleen die fabrikant dat maakt, het idee achter een kloon is letterlijk dat het door meerdere fabrikanten gemaakt wordt, dus ik denk dat dat idee niet altijd opgaat.

Mij lijkt het lastig om te voorspellen wat er gaat gebeuren in de toekomst en een merknaam betekent over deze tijdspanne ook weinig meer. Ik heb zelf zo een KSGER T12 soldeerstationnetje (Kruimel in "soldeerstation vervangen") en ben er zeer tevreden over voor elektronica (!). Ik denk dat die van Eleshop gewoon een labeltje is, en ik denk dat dit station ook wel zal werken voor iets zwaarder werk. In automotive neig te krimpen als de draden lomper worden dan ik kan solderen en raad dit dan ook aan voor >1,5mm2. Als je budget hebt kan je eens kijken naar een soldeerstation met de JBC T245 punten. Die leveren veel meer vermogen, maar zijn duurder, net als de stations.

Gegeven het relatief specifieke gebruik zou ik van die T12 punten de lompste aanraden: de T12-C4, T12-BC3 of de T12-D52. Deze elementen zijn niet supergroot dus het plaatje lijkt snel groot. Ik ben zelf meer fan van de afgeschuinde punten dan de beitelpunten, met zo een punt kan je ook fijnere dingen doen als je dat wil, met zo een beitel is dat snel onhandig.

Wat me met vertinnen soms ook nog helpt is het gebruik van een T12-BCM3, daar zit een holletje in waar soldeertin in blijft liggen (vakjes zijn 1x1cm):

Dit zorgt ervoor dat het contact met het te solderen voorwerp beter wordt, en vertinnen gaat dan sneller (en een kwakje gelflux op de draad maakt dit bijna onrealistisch veel beter). Deze punten zijn eigenlijk bedoeld voor sleepsolderen, en zijn duurder dan de standaard-exemplaren. Op AliExpress zijn ze vaak een euro of 7: voorbeeld.

Een soldeerpuntverfrisser is erg handig als het ding vaak ongebruikt aan heeft gestaan: AliExpress link. Flux doet ook wonderen met draden die langere tijd in een vochtige omgeving hebben gewoond. Het versnelt het soldeerproces in elk geval.

Als je een paar reservepunten wil hebben zou ik eens op AliExpress shoppen. Gewoonlijk ben ik daar niet zo van, maar omdat ze in China daadwerkelijk erg veel solderen zijn hun gereedschappen in dat genre talrijk en goedkoop. Hier in NL is het kiezen tussen 'dropshippers' en superdure "merken".

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (11%)]

Zaken als Eleshop hebben eigen voorraad en kwaliteitscontrole van goedkope import en zitten dus tussen dropshipper en duur merk in.

Op 14 december 2023 17:48:15 schreef maartenbakker:
Zaken als Eleshop hebben eigen voorraad en kwaliteitscontrole van goedkope import en zitten dus tussen dropshipper en duur merk in.

Tegenwoordig moet je toch ook importkosten betalen voor zaken die direct uit China komen? Ik vraag mij af of het dan nog loont om zelf iets uits China te laten komen..

Voorlopig loont dit vaak nog wel, zeker als het om wat goedkoper spul gaat (onder de 150 euro factuurwaarde).

Ook het feit dat de voeding je geen schok gaat geven zal je helpen, als er een stekker aan zit koop ik het niet snel op AliExpress. Voor de 75 euro die ze vragen is dat een best betaalbare verzekering. Je moet er maar een goedkopere versie vinden en er een voeding aan vast maken, en dat bespaart je bar weinig als ik het zo zie. Ik vind het gevraagde bedrag heel redelijk als je niet toevallig een geschikte laptopvoeding hebt liggen. Voor de punten zou ik AliExpress eventueel overwegen.

Inderdaad. Op Banggood zie ik al 64 euro (heb de uitvoering niet vergeleken), maar daar komen ook nog inklaringskosten en BTW bij volgens mij...

De BTW vullen ze al in zo ver ik weet (ben al een tijdje niet op Banggood geweest), maar dingen als garantie en veiligheid zijn IMHO wel thema's waar ik een tientje aan wil stukgooien.

Voor mijn KSGER soldeerbout heb ik indertijd speciaal gekozen voor een exemplaar zonder ingebouwde voeding en daar heb ik toen een eigen losse 50Hz transformator (met gelijkrichter en elco's) op aangesloten om dat probleem te omzeilen.

Die Hakko 888D is ook nog wel een optie.. (even afgezien van het uiterlijk), is de bediening wel een beetje ruk.. Lijkt mij wel een kwaliteitsproduct.

Meer mensen die liever een afgeschuinde punt gebruiken dan een beitelpunt?

Ik zie bij Hakko 2 verschillende afgeschuinde punten: 1 die enkel op het schuine vlak vertind (BCF) is en 1 die rondom vertind is (BC). Nu heb ik niet zo'n vaste hand (understatement).. heb je niet de BCF punt na verloop van tijd ook helemaal onder de tin zitten? Of voorkom je dat met schoonmaken?

[Bericht gewijzigd door keesh op (56%)]

Die coating laat zich niet echt vertinnen, het zal iets als RVS zijn of zo.

Ik vind die hakko's ook echt vreselijk om te zien...
Hoog Ikea gehalte... (de naam 'Hakko' past ook mooi in het Ikea assortiment... ;) )

Op 15 december 2023 11:31:34 schreef Arco:
Ik vind die hakko's ook echt vreselijk om te zien...
Hoog Ikea gehalte... (de naam 'Hakko' past ook mooi in het Ikea assortiment... ;) )

Dat is waar al zou ik dan de zilveren nemen (iets minder lelijk in mijn optiek), maar uiteindelijk gaat het om de functionaliteit..

Op 14 december 2023 15:45:06 schreef Kruimel:
In automotive neig te krimpen als de draden lomper worden dan ik kan solderen en raad dit dan ook aan voor >1,5mm2.

Mijn ervaring met het solderen van meeraderige draad is dat die vaak afbreekt.
Ik vraag me af of solderen er van wel volgens de regelen der kunst is.
Zou je meeraderige draad niet altijd moeten krimpen, en zou solderen daar 'no go' moeten zijn?

Op 15 december 2023 11:33:30 schreef keesh:
[...]

Dat is waar al zou ik dan de zilveren nemen (iets minder lelijk in mijn optiek), maar uiteindelijk gaat het om de functionaliteit..

Klopt, dat blauw met gele plastic geeft zo'n goedkope uitstraling... ;)     (net kinderspeelgoed)

Op 15 december 2023 11:34:35 schreef Spog2:
Zou je meeraderige draad niet altijd moeten krimpen, en zou solderen daar 'no go' moeten zijn?

Geen idee, er zijn online (waar anders) redelijk sterke standpunten over of dit wenselijk is of niet, en ik zie aan beide kanten sterke punten. Krimpverbindingen en soldeerverbindingen zijn wat mij betreft beide best OK, maar het goed solderen van dik draad wordt snel moeilijk. Het warmt dan te langzaam op en je smelt een deel van de isolatie voor de draad fatsoenlijk vertind is. Oud draad met corrosie maakt dit erger. Liever krimp ik dan een geisoleerde faston op de draad en verbindt ze zo. Dat werkt ook als je een draadbreuk moet repareren waar er niet voldoende draadlengte is om ze direct aan elkaar te solderen.

Op 15 december 2023 11:34:35 schreef Spog2:
[...]

Mijn ervaring met het solderen van meeraderige draad is dat die vaak afbreekt.
Ik vraag me af of solderen er van wel volgens de regelen der kunst is.

Soepel draad is prima te solderen, je krijgt alleen problemen als de betreffende bedrading aan beweging onderhevig is.
(bij veel bewegen gaat alles een keer kapot, stug of soepel).

Altijd zorgen voor trekontlasting, dan heb je geen problemen...
Draad wat in schroefblokjes komt nooit vertinnen, dat geeft altijd problemen...

Op 15 december 2023 11:57:44 schreef Arco:
[...]
Soepel draad is prima te solderen, je krijgt alleen problemen als de betreffende bedrading aan beweging onderhevig is.
(bij veel bewegen gaat alles een keer kapot, stug of soepel).

Het gaat hier om een motorfiets toch? We weten op dit punt al dat het gaat bewegen, dus eigenlijk zou je hier dus het solderen moeten afwijzen toch? Het soepele draad in mijn auto's heeft eigenlijk nooit problemen gegeven, geen enkele elektrische fout in auto's tot 22 jaar oud (nergens trekontlasting, maar geen gesoldeerde draden), dus "een keer" is wel ver weg zo ver ik kan zien.

Altijd zorgen voor trekontlasting, dan heb je geen problemen...
Draad wat in schroefblokjes komt nooit vertinnen, dat geeft altijd problemen...

Schroefblokjes, there's your problem... :7

Als je het risico van een Chinese voeding wil nemen is het misschien eens interessant naar deze te kijken: AiXun T3A 200W JBC T245 Compatible Soldering Station (YouTube link). Die gebruikt JBC punten met een groot vermogen. Die punten kan je beter hier kopen van JBC zelf. Ze kosten behoorlijk, maar zijn indrukwekkend goed en zijn heel geschikt voor situaties waar je veel thermisch vermogen nodig hebt. Ik heb er niet veel ervaring mee, maar de korte tijd dat ik er eentje voorhanden had was een 'eye opener'.

Op 15 december 2023 12:01:38 schreef Kruimel:
[...]Het gaat hier om een motorfiets toch? We weten op dit punt al dat het gaat bewegen, dus eigenlijk zou je hier dus het solderen moeten afwijzen toch? Het soepele draad in mijn auto's heeft eigenlijk nooit problemen gegeven, geen enkele elektrische fout in auto's tot 22 jaar oud (nergens trekontlasting, maar geen gesoldeerde draden), dus "een keer" is wel ver weg zo ver ik kan zien.

Klopt. Het is wel een ééncilinder (die trillen meer), maar we praten hier over een stuk van de kabelboom wat niet beweegt (in de zin van bedrading aan een draaiend iets als het stuur).

Volgens mij zijn het 3 losse aders die ik moet verlengen, ze komen uit een kabelboom die geheel met isolatieband is omwikkeld.

En deze dingen? https://www.cable-engineer.nl/splice-kabelschoenen-butt-connector-van-…

Op 15 december 2023 11:53:58 schreef Kruimel:
[...]Geen idee, er zijn online (waar anders) redelijk sterke standpunten over of dit wenselijk is of niet, en ik zie aan beide kanten sterke punten.

https://electronics.stackexchange.com/questions/65910/will-crimped-wir…
Deze reactie kreeg een -1 waardering..., maar geeft precies aan wat mijn bezwaar is.
Definitely: a crimped connection will be best if properly done. One thing I have seen many times is that soldered connections create a critical point at the point where the solder ends on the side opposite to the terminal: the solder wicks between the individual wires of the cable, producing a very stiff zone where the cable's flexibility is lost... this point is very fatigue prone, and will break if the cable is moved or flexed or subject to the slightest vibration. Soon, the rigid solder impregnated part of the cable breaks and separates from the rest of the flexible cable!

Mijn slechte ervaring betreft vooral het herhaaldelijk opnieuw solderen van meetpennen aan een multimetersnoer.
Ondanks dat er een houder van 10 cm lengte aan zit (zodat je er niet aan kan buigen) breekt de soldeerverbinding.
Nee, er zit geen trekontlasting aan.
Ja, electrisch is de verbinding goed (zo lang het duurt).

Of deze? Wel is het mij opgevallen dat de soldeer in het midden wat donkerder (en doffer) van kleur is... alsof ie niet helemaal gesmolten is..

Opnieuw met het heteluchtpistool erop bracht niet veel...

[Bericht gewijzigd door keesh op (36%)]

Deze dingen zijn wat lastig om te gebruiken, volgens mij is het niet echt mogelijk de verbinding helemaal mooi en glanzend te krijgen door een combinatie van de legering die ze gebruiken en de manier van solderen (door een stuk plastic heen met een verfstripper).

Op 15 december 2023 12:17:50 schreef Spog2:
[...]
Mijn slechte ervaring betreft vooral het herhaaldelijk opnieuw solderen van meetpennen aan een multimetersnoer.
Ondanks dat er een houder van 10 cm lengte aan zit (zodat je er niet aan kan buigen) breekt de soldeerverbinding.
Nee, er zit geen trekontlasting aan.
Ja, electrisch is de verbinding goed (zo lang het duurt).

Lastig te zeggen wat er precies gebeurt, maar solderen kan soms goed gaan, maar in theorie wil je het soldeerproces zo snel mogelijk gedaan hebben. Als je bijvoorbeeld een draad vertint met een soldeerpot trekt het soldeer niet ver de draad in en smelt de isolatie niet voor de draad vertind is. Dit is met een soldeerbout niet altijd te reproduceren. Het schijnt dat er ook problemen zijn als je flexibele draden hebt van individueel vertinde aders. Zodra je die verhit smelten die nagenoeg onmiddelijk aan elkaar, en dat maakt de draad erg bros.

Op 15 december 2023 12:17:29 schreef keesh:
En deze dingen? https://www.cable-engineer.nl/splice-kabelschoenen-butt-connector-van-…

Ik heb alleen ervaring met de varianten met een faston er aan, maar zorg dat je hier een fatsoenlijke krimptang hebt, zo eentje met ratels die de krimp pas vrij geeft als hij helemaal dicht is geweest:

Bron: Baco Army Goods

Gegeven de omstandigheid zou ik krimpen eerder aanraden dan solderen.