Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een soldeerbout voor algemene werkzaamheden aan bekabeling, electronica etc. Momenteel moet is de kabelboom van een motorfiets iets aanpassen.

Nu heb ik een soldeerbout van Conrad, de JLS-03 maar deze werkt niet fijn. Ik krijg de tin niet goed gesmolten, wellicht is de punt geoxideerd.

Ik ben dus aan het kijken naar een nieuwe soldeerbout, en ik gebruik hem niet vaak. Kwam ik op de Weller WE 1010 of de Ele-T12A. Nu heb ik wat gelezen over een actieve- en passieve soldeerpunt, dus dat verschil is mij duidelijk.

https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a-soldeerstation.html

https://www.eleshop.nl/weller-we1010-digitaal-soldeerstation.html

Echter wil ik over 10+ jaar ook nog nieuwe soldeerpunten kunnen krijgen, en dan denk ik dat de Weller (die 2x zo duur is) mij daar meer kans op geeft. Ook omdat het een merk is, wat op veel plekken wordt verkocht.

Daarnaast wil ik graag weten welke soldeerpunten aan te bevelen zijn. Wat ik zo lees op internet, is een beitelpunt (platte schroevendraaier-vorm) één van de meest gebruikte (liefst zo groot mogelijk). Ook de afgeschuinde punt 3 mm lijkt mij een bruikbare..

Iemand tips of ervaringen voor mij?

Gr. Kees

Het nadeel van die Weller is de standby functie, verder gewoon Weller zonder fratsen. Je betaalt voor het merk.

De T12A is een Chinees, op het forum zijn er meerdere liefhebbers, aan goedkope stiften geen gebrek, en vermoedelijk over 10 jaar nog.

Ik heb nog een optie voor je: https://www.eleshop.nl/atten-st-80-soldeerstation.html (er zijn meer varianten). Deze is door de ingebouwde voeding zwaarder en schuift niet zo snel weg. Ook hiervoor zijn al heel lang diverse goedkope stiften voor te krijgen.

Bij alle 3 geldt dat de stiften bij normaal gebruik jaren meegaan! In tegenstelling tot de Conrad pookstift.

De beitelpunt is in het hobbycircuit één van de meeste gebruikte soldeerstiften, naast de potloodpunt.

Weller, ik heb een WS81 welke ik +10 jaar, tot vorig jaar altijd voor SMD heb gebruikt. Gebruikt zo te zien de zelfde punten. Die slijten nauwelijks. Ik gebruik een Gullwing en J-punt (vanwege SMD) voor gewoon werk gebruik ik het standaard beitelpuntje. (mijn hoofd-stations zijn van Pace)

Solderen aan draadbomen is niet de beste methode. Beter connectors gebruiken. Solderen kan wel maar dan mag de verbinding niet bewegen/trillen want de draad is verzwakt op de grens van soldeer en geen-soldeer en breekt dan daar.

Of wat dacht je van deze, actieve punt dus snel warm.
https://www.eleshop.nl/ele-ats1.html

Op 13 december 2023 20:00:14 schreef keesh:
Daarnaast wil ik graag weten welke soldeerpunten aan te bevelen zijn. Wat ik zo lees op internet, is een beitelpunt (platte schroevendraaier-vorm) één van de meest gebruikte (liefst zo groot mogelijk). Ook de afgeschuinde punt 3 mm lijkt mij een bruikbare..

Hangt van het werk af.
Zo'n schroevendraaierpunt is goed voor het wat 'lompere' (loodgieters)werk, een korte spitse punt voor klein smd werk.

Die T12A ziet er goed uit, bij Weller betaal je meer voor de naam, maar hoeft niet beter te zijn.
Ik heb dit T12 station, ook prima: https://nl.aliexpress.com/item/1005004177585207.html

heb de wt1010, de stby functie kun je zelf ook uitzetten of later laten inschakelen. omdat deze bout zo snel warm is ( 12sec ) heb ik deze dan ook vaker gewoon uitstaan, stby functie op hoge wachttijd gezet.

Dank voor de reacties! Probleem is dat er een beunhaas mee bezig geweest is... die heeft geprobeerd een relais achter de geschakelde plus te zetten...

Wat een prutswerk!

Een eventuele andere optie is om een soldeerverbinder te gebruiken... zullen jullie waarschijnlijk niet zo'n fan van zijn gok ik zo ;) .

Die ELE-ATS1 kan natuurlijk ook, maar voor €100,- denk ik dat ik liever voor de Weller ga en voor de rest van mijn leven klaar ben (enkel nog een verlicht schakelaartje inbouwen ;)).

Welke beitelpuntgrootte is dan aan te bevelen? Ik dacht zelf aan 2,4 en 4,6 mm...

Op 13 december 2023 21:42:37 schreef testman:
heb de wt1010, de stby functie kun je zelf ook uitzetten of later laten inschakelen. omdat deze bout zo snel warm is ( 12sec ) heb ik deze dan ook vaker gewoon uitstaan, stby functie op hoge wachttijd gezet.

Dat had ik al gelezen. Enige echte nadelen zijn denk ik de stank (heb ik in reviews gelezen) en het gebrek aan verlichting, zodat je hem per ongeluk aan kunt laten staan..

Ik heb meerdere Wellers, de aloude TCP op een paar lokatiesen een regelbare.
Goede apparaten.
Maar sinds ik enkele jaren geleden een JBC in de werplaats heb is dat mijn absolute favoriet.
Ik kon heel leuk aan een gebruikte komen, ze zijn nieuw nogal aan de prijs, maar ik zou er nu zo een nieuw kopen, ik soldeer heel veel.
Die actieve punt is geweldig.
Ik kan je een station met actieve punt dus zeker aanraden en Eleshop is een goede leverancier.

En de KSGER-T12?

Is de T12 punt eigenlijk een genormeerd deel?

Is het ook niet f=dat het zo is, dat je gewoon lekker werkt moet iets dat gewoon zijn werk doet. Ik heb op mijn werk een ersa, deze is eigenlijk te licht om echt printen te herstellen, maar bedrading solderen gaat perfect. Thuis heb ik een Toolcraft van Conrad, ik heb zo'n setje punten er bij. Ik werk daar heerlijk mee. Ieder zijn eigen toch? Ik had toen ook echt de centjes niet, maar ik ben blij met wat ik heb.

Foutje, hoe kan ik dat verwijderen?

Echter wil ik over 10+ jaar ook nog nieuwe soldeerpunten kunnen krijgen

Vergeet dat maar gauw. Voor welke televisie of wasmachine van 10 jaar oud zijn er nog wisselstukken verkrijgbaar? Enkel wettelijke verplichtingen kunnen daar iets aan veranderen, en er bestaat wel (Europese?) regelgeving terzake, maar gaat dat tot tien jaar?

Overigens: het kan goed zijn dat men bij Weller de naam erbij betaalt* maar mijn WECP-station werkt na meer dan dertig jaar nog steeds als een speer. Weinig intensief gebruikt, toegegeven.

*een oud mopje in het Antwerpse was dat men voor het sterretje voorop een Mercedes de helft van de koopprijs betaalde; de andere helft was voor de rest van de auto ;)

Op 13 december 2023 21:58:24 schreef WJB:
Foutje, hoe kan ik dat verwijderen?

Verwijderen kunnen enkel de moderators. Wijzig uw bericht totdat er enkel nog staat [[ aub verwijderen ]] of [[ mag weg ]] of [[ moderators, verwijder dit aub ]] of iets in dier voege, en het komt best wel in orde. Bedenk wel dat er een paar dagen overheen kunnen gaan, die moderators zijn ook maar vrijwilligers die af en toe nog wel meer omhanden hebben ;)

Op 13 december 2023 21:59:42 schreef Paulinha_B:
[...]

Vergeet dat maar gauw. Voor welke televisie of wasmachine van 10 jaar oud zijn er nog wisselstukken verkrijgbaar? Enkele wettelijke verplichtingen kunnen daar iets aan veranderen, en er bestaat wel (Europese?) regelgeving terzake, maar gaat dat tot tien jaar?

Overigens: het kan goed zijn dat men bij Weller de naam erbij betaalt* maar mijn WECP-station werkt na meer dan dertig jaar nog steeds als een speer. Weinig intensief gebruikt, toegegeven.

*een oud mopje in het Antwerpse was dat men voor het sterretje voorop een Mercedes de helft van de koopprijs betaalde; de andere helft was voor de rest van de auto ;)

Voor een Weller toch nog wel?

Dit is de punt van mijn Toolcraft soldeerbout... kan iemand zeggen of die nog bruikbaar is? (schoonmaken met zo'n pasta wellicht?)

Op 13 december 2023 22:02:49 schreef keesh:
[...]

Voor een Weller toch nog wel?

Vandaag allicht nog wel. Hoe het er morgen uit ziet zullen niet voor morgen vernemen. Garanties zijn er sowieso niet, tenzij wettelijk opgelegd. Begrijpelijk, ook: zo'n dingen/diensten kosten nu eenmaal geld.

Dat vind ik een sterke vraag, maar ik vrees dat er voor soldeerboutpunten geen normen zijn vastgelegd. Let wel, de goede normen (bv. Centronics-parallel 36-polige printer parallel) groeien vanuit de praktijk, normen die worden vastgelegd in vergaderingen en ingenieursdiscussies leiden veelal tot rommelige, verwarrende, soms zelfs nauwelijks bruikbare normen (bv. RS232 voor printer serieel - ik heb mezelf ooit een reputatie van expertise opgebouwd inzake handshake op die krengen - wat me meer dan eens de ladder heeft opgejaagd om in het dakgebinte of in de keldering van een industriebouw een foute verbinding te localiseren en te remedi-eren.)

Ik weet het bij Weller ook niet meer. Voor mijn WTCP-S/Magnastat kan ik nog steeds reserve-onderdelen krijgen, maar met m'n WD1 met WP80 (of was het nu WSP80, ik vergeet het steeds) en WP65 boutje heb ik vooral voor m'n WP80 grote moeite gehad om nog nieuwe/andere punten te vinden en het assortiment was niet geweldig.

En ja, toen ging ik 2 jaar terug ergens anders werken en kreeg ik een JBC voor m'n neus. Dan gaat het omzichtig wisselen met een gloeiend hete huls en dito punt, uit moeten nemen van die hete punt (en 'm ergens laten waar 'ie niet doorheen brandt), in moeten laten glijden van een nieuwe punt en de boel weer op de (eveneens) hete bout schroeven van een WP80 wel erg tegenstaan ten opzichte van het razendsnel wisselen van de punt van het JBC station. Ja ik weet het, Weller heeft ook een bout waar je razendsnel de punten van kan wisselen, maar volgens niet met 1 hand.
Dit jaar kocht ik dan ook een JBC en ging de Weller WD1 naar m'n zus. Van de JBC heb ik nog totaal geen spijt.

@ keesh: je punt ziet er niet al te best meer uit. Je kan die pasta natuurlijk altijd proberen, maar garanties zijn er niet. Ik heb zelf wel eens VOORZICHTIG met een scalpel geschraapt bij zeer ernstige vervuiling. Niet 'snijdend' schrapen, maar met de snijdende kant de andere kant uit wijzend voorzichtig naar het einde van de punt glijden. Ik heb daarmee wel eens vervuiling van de punt gekregen die toch wat hardnekkiger was dan ik hoopte, al krijg ik de indruk dat de punt op de foto gewoon te heet geworden is. Daar helpt niets meer tegen.

Op 13 december 2023 21:52:54 schreef keesh:
En de KSGER-T12?

Is ook prima

Normeringen in China :?
Het is een veel gecopiërde soldeerpunt, laten we het daar maar op houden.

Op 13 december 2023 22:17:00 schreef weardguy:
Ik weet het bij Weller ook niet meer. Voor mijn WTCP-S/Magnastat kan ik nog steeds reserve-onderdelen krijgen, maar met m'n WD1 met WP80 (of was het nu WSP80, ik vergeet het steeds) en WP65 boutje heb ik vooral voor m'n WP80 grote moeite gehad om nog nieuwe/andere punten te vinden en het assortiment was niet geweldig.

Ja dat wisselt, en die lange artikelcodes en een letter verschil vind ik ook niet zo handig.

Dan liever JBC met hun type/code schema, maar de prijzen zijn me wat te heftig voor de hobby.

Op 13 december 2023 21:45:36 schreef keesh:
[...]

Dat had ik al gelezen. Enige echte nadelen zijn denk ik de stank (heb ik in reviews gelezen) en het gebrek aan verlichting, zodat je hem per ongeluk aan kunt laten staan..

displaylicht is aan als de bout aanstaat. stank heb je met elke soldeerbout, heb een sensor op de bouthouder gezet die een fan aanstuurt zodat de rook uit mn ogen blijft.

Als Weller failliet gaat of weer een keer de bezuinigingsbezem erdoor gaat, worden de punten niet meer gemaakt.

Als er in China 1 fabrikant failliet gaat, zijn er nog steeds 20.000 die T12 punten maken. Het woord 'klonen' is daar uitgevonden.

Als heel China failliet gaat, staan er elders geheid fabrikanten op die dezelfde punten maken.

Als heel China failliet gaat, staan er elders geheid fabrikanten op die dezelfde punten maken.

Hm, althans als ze evenveel even entoesiaste overheidssteun bekomen. Maar India staat zeker vooraan in de lijst van mogelijke kandidaten, Brasilia misschien ook wel.

Vergeet Vietnam niet. Maar ik hoop een beetje op Europa.

Sorry, Maarten, vergeet Europa maar als het om industrie gaat. Zoals de kaarten vandaag liggen is Europa het pretpark van de wereld, een aaneenschakeling van bezienswaardigheden voor vliegtuigladingen toeristen uit rijzende grootmachten, China op kop. Voor industrie is hier geen plaats meer, en - erger - geen entoesiasme. Integendeel.

We zullen met ons allemaal heel erg veel minder milieubewust moeten worden om daar iets aan te veranderen. Of op zijn allerminst op een andere manier milieubewust, bv. met een ernstige taks op vliegtuigtickets en de bijhorende brandstoffen, al dan niet (zogezegd) "groen".

Op 13 december 2023 23:10:44 schreef maartenbakker:
Als Weller failliet gaat of weer een keer de bezuinigingsbezem erdoor gaat, worden de punten niet meer gemaakt.

Maar als de TS er een extra punt bijkoopt hoeft hij nooit meer nieuwe punten te kopen. Ik heb mijn Weller een paar jaar dagelijks gebruikt voor ik mijn Pace kocht en ik heb nog geen punt versleten. Ik heb alleen dat buisje een keer vervangen (kost maar een paar euro) maar als je niet veel van punt wisselt en het niet super strak aandraait slijt dat ook niet.
Die T12 is nu populair maar zodra er een andere "hot" soldeerstation kloon komt welke bv JBC punten gebruikt dan is het in een keer over met de T12 en gaan ze massaal imitatie JBC punten maken. Chinezen doen niet aan long-time support (Ook niet aan short term trouwens ;-) )

Op 13 december 2023 22:05:29 schreef Paulinha_B:
[...]

Vandaag allicht nog wel. Hoe het er morgen uit ziet zullen niet voor morgen vernemen. Garanties zijn er sowieso niet, tenzij wettelijk opgelegd. Begrijpelijk, ook: zo'n dingen/diensten kosten nu eenmaal geld.

Dat snap ik, maar ik hoop dat bij een wereldmerk als Weller de verkrijgbaarheid beter zal zijn dan een kloon...

Op 13 december 2023 22:05:29 schreef Paulinha_B:
[...]
Dat vind ik een sterke vraag, maar ik vrees dat er voor soldeerboutpunten geen normen zijn vastgelegd. Let wel, de goede normen (bv. Centronics-parallel 36-polige printer parallel) groeien vanuit de praktijk, normen die worden vastgelegd in vergaderingen en ingenieursdiscussies leiden veelal tot rommelige, verwarrende, soms zelfs nauwelijks bruikbare normen (bv. RS232 voor printer serieel - ik heb mezelf ooit een reputatie van expertise opgebouwd inzake handshake op die krengen - wat me meer dan eens de ladder heeft opgejaagd om in het dakgebinte of in de keldering van een industriebouw een foute verbinding te localiseren en te remedi-eren.)

Ik kom uit de werktuigbouw, en heb niet zoveel zicht op soldeerpunten en de vormgeving ervan. Ik weet wel dat het mij een beetje geruststelt als er handelsbreed makkelijk aan te komen is.