Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op 14 december 2023 18:29:59 schreef TinusTech:
Behalve de spullen is er ook Jeevers digitale erfenis. Duizenden uren werk, voor heel de nederlandse electronicagemeenschap van enorm belang. Hoe laat je een digitale erfenis na? en hoe voorzie je de server- em beheerkosten in de toekomst?
Kan de stichting CO dit beheren? is een bibliotheek te interesseren (KB)?(Heb al heel wat mooie websites/digitale verzamelingen op zwart zien gaan door verscheiden van de eigenaar. Heel erg jammer).
Dat is een punt waarover ik ook al heb zitten tobben, maar eigenlijk is er een simpel antwoord: maak periodiek een archief van het hele hebben en houden, comprimeer dat, en publiceer het op (bv.) GitHub.
Of, als er mensen zijn die hun intellectuele nalatenschap wel bewaard willen zien, maar daarom nog niet te grabbel gegooid, kunnen we misschien onder elkaar iets opzetten? Ik bied graag enkele tientallen gigabytes aan, terabytes heb ik voorlopig niet op overschot. Dat zou een aparte werkgroep of team kunnen worden, waar dan de procedures voor opslag en voor vrijgave worden besproken en vastgelegd.
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Hoe laat je een digitale erfenis na? Is een bibliotheek te interesseren (KB)?
Ik heb in februari 2023 contact gehad met de 'KB nationale bibliotheek' om hun in kennis te stellen van het bestaan van mijn 'Openbaar elektronica tijdschriften repositorium'. Er bestaat namelijk zoiets als het 'Metamorfoze' project, het 'Nationaal programma voor het behoud van het papieren erfgoed'. Bij de KB is een aantal fte'ers in dienst genomen met subsidie uit dit project. Ik dacht dus dat men wel interesse zou hebben in mijn kant-en-klare verzameling gedigitaliseerde elektronica tijdschriften, grotendeels geïndexeerd. De reactie was nogal lauw. Het werd ter kennisgeving aangenomen. Zijzelf zijn bezig met het digitaliseren van:
- Tijdschrift voor radiotechniek (1923-1950)
- De ingenieur; E. Electrotechniek (1928-1940)
- Philips technisch tijdschrift (1936-1961)
Zelfs tijdschriften zoals Elektuur en Radio Bulletin zijn niet compleet aanwezig bij de KB.
Spog2
Honourable Member
@Jeever
Het is ronduit treurig gesteld met onze 'bibliotheken'.
Ze zijn vermaak- en discussieparken geworden.
De boeken worden nog gebruikt als metselstenen om tafels van te maken.
Tilburgs trots is de Lochal.
Zoek op 'transistor'.
In heel midden Brabant hebben zij geen enkel boek meer daar over.
In de rest van het land slechts 31 titels.
Op 15 december 2023 14:22:22 schreef Jeever:
[...]
Ik heb in februari 2023 contact gehad met de 'KB nationale bibliotheek' om hun in kennis te stellen van het bestaan van mijn 'Openbaar elektronica tijdschriften repositorium'. Er bestaat namelijk zoiets als het 'Metamorfoze' project, het 'Nationaal programma voor het behoud van het papieren erfgoed'. Bij de KB is een aantal fte'ers in dienst genomen met subsidie uit dit project. Ik dacht dus dat men wel interesse zou hebben in mijn kant-en-klare verzameling gedigitaliseerde elektronica tijdschriften, grotendeels geïndexeerd. De reactie was nogal lauw. Het werd ter kennisgeving aangenomen. Zijzelf zijn bezig met het digitaliseren van:
- Tijdschrift voor radiotechniek (1923-1950)
- De ingenieur; E. Electrotechniek (1928-1940)
- Philips technisch tijdschrift (1936-1961)
Zelfs tijdschriften zoals Elektuur en Radio Bulletin zijn niet compleet aanwezig bij de KB.
Archive.org ? Daar heb je volgens mij al een deel neergezet.
Jeever
Golden Member
Op 15 december 2023 18:08:50 schreef bprosman:
Archive.org ? Daar heb je volgens mij al een deel neergezet.
Alle verzamelde en gescande tijdschriften staan niet alleen op Google Drive, maar inderdaad ook op archive.org, zie:
https://archive.org/details/@jeeverblog?sort=titleSorter
Aan het aantal pageviews is wel te zien dat zo'n tijdschriften repositorium aan een behoefte voldoet!
Maar... hoe toekomstzeker is archive.org? Het is een stichting die draait op sponsoren en donateurs. Bovendien hebben diverse grote Amerikaanse uitgeversconcerns rechtzaken tegen het Internet Archive aangespannen vanwege (echte of vermeende) schendingen van auteursrecht. In maart 2023 oordeelde een lagere rechtbank in de zaak 'Hachette versus Internet Archive' in het voordeel van de uitgever, maar IA is tegen dit vonnis in beroep gegaan. Wat een eventuele veroordeling in beroep tot gevolg zal hebben op het voortbestaan van het Internet Archive is niet duidelijk.
rob040
Golden Member
Ik krijg de indruk dat die jongens alleen op papier zitten te wachten. Data kunnen ze niet beetpakken. 
Niets op het internet is permanent. Er zijn al talloze sites die in cultureel of praktisch opzicht waardevol waren, van de ene op de andere dag gepurged of simpelweg verdwenen.
Net zoals papieren media moet ook van digitaal werk meerdere kopieën op meerdere verschillende fysieke plekken worden opgeslagen. Het voordeel van digitaal is het kleine fysieke formaat en het feit dat kopieën verliesvrij gemaakt kunnen worden.
Om te voorkomen dat er gerommel komt vanwege copyright, moet dat op een zichzelf tegensprekende manier gebeuren - hobbyisten moeten weten dat jij een archief hebt, maar tegelijkertijd moet het niet te gemakkelijk zijn voor geldgeile uitgeverijen om de boel op te sporen en plat te gooien.
Op 15 december 2023 20:47:11 schreef rob040:
Ik krijg de indruk dat die jongens alleen op papier zitten te wachten. Data kunnen ze niet beetpakken.
Nee, je kan zo een digitaal bestand aanleveren want dat doen ze zelf ook, maar of ze het willen? Vragen staat vrij. https://www.kb.nl/zoeken/digitale-bronnen
Dit is van de NL Overheid, zo te zien, betrouwbaarder dan die US site archive.org.
Vroegah bestelde ik ik via de plaatselijke bieb boeken uit de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Lag het een week later klaar.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 15 december 2023 20:47:11 schreef rob040:
Dat is niet waar, want ze hebben het Digitaal Erfgoed programma, waarbij websites jaarlijks geïndexeerd worden zodat de boel uiteindelijk beschikbaar blijft als de eigenaar daarvan overlijdt of om een andere reden de boel ophoud te bestaan maar zij de inhoud te waardevol vinden om verloren te laten gaan.
Deze heer uit Leiden heeft bijvoorbeeld de eer gearchiveerd te worden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je vraagt jezelf toch wel eens af of men wel goed bezig is...
Zo heeft men hier in Venray besloten de bibliotheek te vervangen.
Oude bieb wat een ruim gebouw buiten het centrum met veel parkeerplaats, nieuwe komt nu in het centrum, is kleiner, en je kunt er niet met de auto komen...
(nieuwe is in een oude supermarkt waaraan driekwart jaar is verbouwd voor veel geld)
Schijnbaar moet de gemeente het geld opmaken, anders doe je zoiets niet. Zelfde geldt voor het politieburo.
Oude politieburo was 30 jaar oud en voldeed volgens de gemeente niet meer aan de eisen van deze tijd. (in Amsterdam zijn er nog 100 jaar oude buro's die wel voldoen...
)
Oude buro was een mooi gebouw en het nieuwe een misbaksel met allerlei boomstamachtige balken aan de buitenzijde. (net alsof het continu in de steigers staat...)
Op 15 december 2023 21:48:33 schreef maartenbakker:
Ik ga ervan uit dat ze niet erg specifiek gebrand zijn op digitaal elektronica-erfgoed.
Vragen staat vrij.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Daden spreken luider dan woorden, dat geldt zowel voor hen als voor mij. Ik denk op dit moment niet dat het voor mij of voor hen nut heeft om daar achter aan te gaan, maar ga gerust je gang.
Ondertussen ben ik zo vrij om te veronderstellen dat je dit alleen tot een goed einde kunt brengen als je snapt wat je archiveert. Ik noem in die categorie mensen Jos Verstraten, maar ook Wil Manshande, Frank Philipse, EAB en dan vergeet ik er nog wel wat waarvoor bij voorbaat excuses. Dat zijn archieven die het algemeen nut zeer zwaar dienen, althans als het op elektronica aankomt. Ook niet openbaar toegankelijke particuliere archieven horen hierbij, maar die namen noem ik logischerwijs niet.
Ik had niet gelezen dat Jos al contact had gehad met de bieb dus liep wat achter de feiten aan.
Ik heb in februari 2023 contact gehad met de 'KB nationale bibliotheek'
Jeever
Golden Member
Terug naar de basis van dit topic!
Maar eerst even dit:
Behalve de spullen is er ook Jeevers digitale erfenis. Duizenden uren werk, voor heel de Nederlandse elektronica gemeenschap van enorm belang.
Ik dank u en allen die het hier mee eens zijn voor de waardering voor mijn werk!
Maar nu terug naar de basis van dit topic!
Op 14 december 2023 12:56:34 schreef Roland van Leusden:
Vraag is of CO dit als stichting wil gaan faciliteren.
Dat is inderdaad dé vraag! Ik startte dit topic op 14 december. Wij leven nu op 20 december. Er heeft een aantal CO-leden gereageerd met allerlei commentaar en tips, maar van de drie bestuurders van de 'Stichting Circuits Online' is tot nu toe uitsluitend een oorverdovende stilte vernomen. Van de drie bestuurders hebben er in ieder geval twee een account op 'Circuits Online' en hebben dit topic dus kunnen lezen.
Ik denk daar het mijne van en als u mij vraagt wat dat mijne dan is, dan kan ik u verzekeren dat dit niet erg positief is. In ieder geval is het mij wel duidelijk dat ik mijn elektronische erfenis elders moet gaan onderbrengen.
PS
Ik verwacht natuurlijk niet binnen één week een uitgewerkte reactie, maar toch wel een klein berichtje dat men dit topic heeft gelezen en er iets mee gaat doen.
Ik ga ervanuit dat de Stichting eerder een soort werkmaatschappij voor
de site is, en dat de "bestuurders" al genoeg werk te doen hebben.
En dat ze je ze met je verzoek eigenlijk een beetje overvalt.
Neem ze dat alsjeblieft i.i.g. niet kwalijk.
De stichting is inderdaad primair bedoeld om de site in leven te houden. Wat er in de Statuten staat is mij niet bekend. Archive.org kan idd zomaar verdwijnen of rechtszaken aan de broek krijgen.
Google Drive lijkt mij wel een blijvertje de komende 30 jaar.
Op 20 december 2023 14:44:39 schreef Jeever:
Terug naar de basis van dit topic!
Maar eerst even dit:[...]
Dat is inderdaad dé vraag! Ik startte dit topic op 14 december. Wij leven nu op 20 december. Er heeft een aantal CO-leden gereageerd met allerlei commentaar en tips, maar van de drie bestuurders van de 'Stichting Circuits Online' is tot nu toe uitsluitend een oorverdovende stilte vernomen. Van de drie bestuurders hebben er in ieder geval twee een account op 'Circuits Online' en hebben dit topic dus kunnen lezen.
Ik denk daar het mijne van en als u mij vraagt wat dat mijne dan is, dan kan ik u verzekeren dat niet erg positief is. In ieder geval is het mij wel duidelijk dat ik mijn elektronische erfenis elders moet gaan onderbrengen.
We zijn bijna een week verder en ik mag aannemen dat de bestuurders ook hun gewone werk en priveleven hebben naast het werk wat ze voor CO doen.
Van de kant van het bestuur verwacht ik zeker wel een reactie.
Het zou zo maar eens kunnen dat ze het eerst met elkaar willen doorspreken en dan pas met een gemotiveerd antwoord komen.
Geef ze gewoon even de tijd, na 6 dagen afhaken is wat mij betreft wel heel kort door de bocht.
Uit ervaring ( ik ben zelf voorzitter van 2 verenigingen en betrokken bij 2 stichtingen) naast mijn werk als zelfstandige, weet ik maar al te goed hoeveel tijd alles kost.
Haha, de grootste vijand van diensten als "Google Drive" is de aanbieder
zelf :x
Niet alle eieren in 1 mandje leggen: upload het op meerdere plekken.
(Hier zouden die ouderwetsche gespiegelde FTP-archieven eigenlijk wel
van pas komen.)
maartenbakker
Golden Member
Op 20 december 2023 14:44:39 schreef Jeever:
[...]
Ik denk daar het mijne van en als u mij vraagt wat dat mijne dan is, dan kan ik u verzekeren dat dit niet erg positief is. In ieder geval is het mij wel duidelijk dat ik mijn elektronische erfenis elders moet gaan onderbrengen.
Ik vermoed dat die conclusie te snel getrokken is, als ik vanuit mezelf projecteer dan is het iets waar wel de wil voor is maar nog niet helemaal de vorm en tijd gevonden (een snel en ondoordacht antwoord kan als een belofte worden ervaren, vandaar dat ik weinig over het digitaal en niets over het fysiek deel heb gezegd). Dit speelt ook bij andere stichtingen zoals de NVHR en ik probeer zelf ook nog vorm aan een dergelijk idee te geven. Dat kan in een hybride van depot en handel, bijvoorbeeld.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
De stichting is inderdaad primair bedoeld om de site in leven te houden. Wat er in de Statuten staat is mij niet bekend. Archive.org kan idd zomaar verdwijnen of rechtszaken aan de broek krijgen.
Google Drive lijkt mij wel een blijvertje de komende 30 jaar, evt met betaald account, dat zou dan aan een volgende generatie worden gekoppeld.
Niet betalen > weg account.
Bij oude graven kon je nog betalen, bij niet betalen wordt het graf geruimd. Vrolijk Kerstfeest.
Het ideaal zou zijn om het te verspreiden als torrent. Dan is het wijd verspreid, privacy voor individuen is gemakkelijk te verbeteren met een VPN, en hoe meer interesse er is, hoe sneller de downloads worden.
Echter, als je een compleet archief wil aanbieden, dan moeten de geïnteresseerden wel bereid zijn om een aanzienlijke hoeveelheid ruimte te doneren aan de bestanden die zij niet zo interessant vinden.
Wat er met torrents echter vaak gebeurt, is dat al snel na de eerste
hausse, het aantaal zaaiers stokt en rap richting de 0 verdwijnt.
Dus dan nog kun je beter zorgen voor een paar vaste krachten om het
beschikbaar te houden.
Precies, het mooist is als een paar mensen een beetje committed zijn om hun PC's of thuisservers het archief te laten aanbieden.
Vroeger of later gaat er onder hen ook wel een keer eentje dood. Want dat is nu eenmaal het leven. Maar als een ander het stokje dan weer enigszins gemakkelijk over kan nemen - in ieder geval voor zolang de torrent protocols ondersteund worden. Tegen de tijd dat de protocols verouderd zijn is er vast wel weer een nieuwe optimale manier van het delen en verspreiden van de archieven.
Iets zegt me wel dat we moeten waken voor N+1 standaarden voor data-overdracht en archivatie. Wellicht heeft iemand dit al een keer op poten gezet. Ik weet dat the internet archive ook torrents aanbiedt.