Mijn Delta E030-3 geeft geen uitgangsspanning meer. Ik heb hem vorige week verplaatst en weer aangesloten en verder niet op gelet, nu zag ik dat de voltmeter op nul stond, meten met multimeter gaf ook geen uitgangsspanning.

Het is een Delta met thyristor voorregeling, ik snap niet helemaal hoe dat werkt en heb wat hulp bij de reparatie nodig.

Ik heb wat spanningen gemeten t.o.v. de min bus op het front.

- uitgangsspanning op + en - bus 0,1V
- op de collectors van T3 en T4 = 15,6V
- op knp.punt R53,R28,R29 = 53,8V (uit D8 komt 38,2V en over R37 valt 15,6V)
- op + van C1 meet ik 51,5V en over C1 meet ik 52,5V. ( C1 ligt niet aan uitgangs min, ik zie niet direct hoe ik 51,5 t.o.v. de min aansluiting meet. Dat zal via D2 lopen maar dan kom ik ook op de plus uit)
- de opamps hebben geen spanning want die komt uit de + v.d. voeding.

Ik vermoed dat er wat mis gaat rond T1 en IC(1?) de eerste opamp.
Dat is een shunt regelaar die zorgt voor de Vref voor de hele voeding en met daarbij opgeteld de spanning over D2 maakt de voeding voor de opamps.

Als C1 50V meet en je compleet geen voedingsspanning hebt over IC1 en 2 (als in 0V) dan moet R1 bijna wel onderbroken zijn.

Hi Schimanski, :-)

Ik ga er vanuit dat de zekering en de netschakelaar heel zijn.

Controleer de spanning over C1, dat is de buffer condensator van het referentie deel dat bestaat uit D2, D3 T1 en het Ic dat T1 aanstuurd.
Dit referentie voedingdeel zorgt voor de opamp voeding van IS-2 en is de referentie spaning voor de U en de i loop.
Dit deel moet als eerste goed zijn.
Dan krijg je de 48V voeding wikkeleing die D13 thyristor bevat die uiteindelijk de hoofd thyristoren aanstuurd welke D9 en D10 zijn.
Zonder goede aansturen van D9 en D10 worden C11 en C12 niet geladen en is er geen energie voor de uitgang klemmen.

Ik hoor wel hoever je komt. :-)

Groet,
Bram

Ha Sine, Bram,

Thnx voor de uitleg en hints. Voeding doet het voorlopig weer, R1 (680 2,5W) was niet defect maar soldering was door de warmte bros geworden. Het verplaatsen was net het zetje dat tot de onderbreking leidde. Ik zie nu ook dat de voeding voor de referentie / regelprint via R1 loopt. Ik staarde mij blind op de verbinding vanaf de + klem naar punt 17 van de print maar daar zitten C5 en C6 in de weg voor een DC pad.

Ik heb R1 opnieuw gesoldeerd maar tin pakt niet lekker meer op het pootje en blijft als een bolletje liggen. Rondom het padje is het ook verkleurd door de warmte. Ik ga op zoek naar een vers weerstandje en dan komt het weer goed met 't voedinkje.

Op 14 december 2023 22:56:08 schreef blackdog:
Zonder goede aansturen van D9 en D10 worden C1 en C12 niet geladen en is er geen energie voor de uitgang klemmen.

C1 moet C11 zijn in dit betoog.

Dat getoaste weerstandje komt doordat de netspanning nu >230V is terwijl de trafo gemaakt is voor 220V. Beter plaatsen boven de print op een afstandbusje links en rechts.

Die zener hebben ze met een lusje op de print gemonteerd en de bruine draadweerstand niet. Blijkbaar waren de keramische afstandhoudertjes op.
Dat deden ze bij Oltronix in Leek, Groningen, beter.
Daar heb ik een korte tijd gewerkt, serieus!

Die witte keramische kraaltjes heb ik nog wel liggen. Even op zoek naar een passend weerstandje en dan monteer ik hem wat hoger.

Allen dank,

gr. Mans

Hoi Mans, die transistor in dat voetje, maakt die nog goed contact, if is dat geen voetje maar een afstandshoudertje?
Transistoren in voetjes waren in de jaren 70 het van het, maar bleken op den duur een bron van ellende….

Dit waren afstandstukjes geen houders, ze waren er ook oa. in wit en blauw en ook een minder hoog model was leverbaar.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (72%)]

Kijk, mooi dat het weer werkt.

Dat schema is ook een beetje confusius maximus met drie voedingsspanningen.

Die weerstand staat continu meer dan een halve watt te verdampen, dus een wat dikkere variant op gezonde afstand van de print is geen slecht plan.
Dat is het nadeel van een shuntregelaar.

Op 14 december 2023 23:27:11 schreef RAAF12:
Die zener hebben ze met een lusje op de print gemonteerd en de bruine draadweerstand niet.

Dat is niet eens de zener die vermogen staat te verstoken, dat is die goud/gele zener onder het elcotje

[Bericht gewijzigd door Sine op (33%)]

Ik heb ondertussen een mooie vervanger gevonden. 560 / 5W die op die plek mooi past. Waarde is iets te laag, maar dat kan hier wel, stroom gaat ietsje omhoog, maar de regelaar houdt de op-amp voeding wel op 25V.

Die weerstand staat continu meer dan een halve watt te verdampen...

Meer nog, het effect van de hogere netspanning, er valt 32V over (gemeten) dat is bijna 50mA en ruim 1,5W. Ik zal eens kijken of ik een wat hogere waarde heb liggen (820 of misschien wel 1k).

In mijn schema zit er 560R, jouw originele R is 680R, en met de hogere netspanning kan die wellicht nog wat groter.

Zolang er nog genoeg stroom door T1 loopt zit je goed. Wat is genoeg stroom? Dunno ;)

Wie zoekt die vindt, een 750 Ohm ex equipment (dus met ervaring) lag al jaren te wachten in een bakje. Morgen gaat hij in de voeding, de steek is exact gelijk en de pootjes zijn voorbereid op warmte met zo'n mooi krulletje :)

/edit:
Vervangende weerstand gemonteerd, voeding is weer in orde. Krulletje zat dicht bij schroef van de smoorspoel, dus dan maar met rechte draadjes en busjes.

Dat ziet er gezond uit, zou Peter Knegjens zeggen. Mooi opgelost zo en toch altijd weer een lust voor het oog om echte vakmensen van Delta hun werk te bewonderen.

Hi Schimansk, :-)

Netjes opgelost zo!

Groet,
Bram