Waters
Guus@Sint-Michielsgestel
Bram , ik heb een LTspice simulatie gemaakt,
Een BAT54 Schottky geeft een aanzienlijke verslechtering van het buizen geluid. Voordeel is dat de 2e harmonische zo'n 15 dB verbeterd.
De 1 MHz versie draait veel sneller op mijn PC.
Welke relatie heeft de meting en simulatie nog met het originele ontwerp in de startpost?
Het originele ontwerp zal met een reden op die manier zo bedacht / ontworpen zijn...
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Waters, 
Leuk dat je het in Spice hebt uitgevoerd, ik ga er mee spelen, ook zal ik kijken of ik ergens BAT54 of iets vergelijkbaars heb en zal wat vergelijkbare metingen doen.
Ik had vandaag nog wat in mijn hoofd dat ik wou uit testen en dat is een weerstand van da basis naas massa, zal later laten weten of dit effect heeft.
Als deze metingen zijn trouwens gedaan met een stuur impedantie van 25Ω dat is de generator impedantie en parallel hieraan de 50Ω afsluitweerstand.
Bobosje
Jouw opmerking klinkt niet echt positief, terwijl twee mensen hier in dit topic wat verder gaan dan de basis, zodat je dus meer inzicht kan krijgen van deze in de verhouding simpele schakeling.
Doordat de schakeling simpel van opbouw is(dit geld bij de meeste simpele schakelingen) is het gedrag van de schakeling nogal variabel.
Daar is verder niets mis mee, je kan veel leren van experimenteren met simpele schakelingen is mijn mening.
Er is wat mij betreft niets mis met de eerste schakeling als je hem zo wilt toepassen, als je de variatie wilt accepteren door allerlij oorzaken die ik een beetje heb willen aantippen en in beeld brengen.
Verder heb ik ook aangegeven dat ik wat nieuwe meet tools wou testen, en ik deze schakeling heb aangegrepen om een aantal metingen en inzichten te vergaren en ik hoop dat lezers van dit topic het misschien informatief vinden.
Groet,
Bram
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Bobosje,
De reden is denk ik al wel voorbij gekomen of het in de juiste context is dat weet ik niet.
Vraag voor @Martin V, zou dan zijn..... gebruik je de detector in een ontvanger (laatste middenfrequent) ?
Zo ja dan heeft power doubling weinig toegevoegde waarde er zit immers al een ruis bak voor 
Maar er is een ander voordeel en dat is de tweede orde vervorming net als bij een ballans mixer is,
deze 18....22 dB beter en dat is mooi meegenomen 
Maar @rob007 is het de bedoeling om geheel passief te werken ?
Als dat de situatie is dan zou een kristal (goed inpakken) diode of de zero bias Schottky diode een uitkomst bieden.
Maar dan speelt de belasting van de twee diodes zeker als je een kort sprietje gebruikt.
Ik denk dan ook (behalve speelgoed) breedband passief geen oplossing is.
Ook in het ontwerp van @Martin V, is het beter om de transistor als je die toch gebruikt voor de diode te schakelen,
maar ook hier is het voordeel van de lagere vervorming een pre.
Ik ben bang dat @blackdog de detector te hard instuurt de onderste helft van de golfvorm gaat al klippen.
De configuratie mag niet meer dan 80 mV max in eerder 60 mV.....
PS: Ha @blackdog ik zie je reactie ik ben het een klein beetje met @Bobosje eens..... a) het is de verkeerde volgorde b) het model is niet goed maar aan de anderekant is het misschien wel leuk
om te kijken wat de simulator er van denkt.....
Groet,
Henk.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Henk, waarom denk je dat ik meerdere niveau laat zien, juist om het clippen weer tegeven. 
Ook heb ik met opzet een mV schaal gebruikt om het voor de lezers makkelijker in te schatten.
Groet,
Bram
electron920
Ha blackdog,
Ja dat had ik wel gezien maar geen idee of dit de RF spanning is of de 100 mV audio dus na detectie 
Verder redelijk helder alleen mis ik de afscherming bij kleine HF spanningen wel belangrijk....
Groet,
Henk.
blackdog
Golden Member
Hi Henk, 
Er heeft nog een blikken dekseltje op de schakeling gelegen, dit verbeterde de SN maar weinig.
Ik had nog veel meer metingen gedaan, maar ik vond het wel goed zo, het kost klauwen tijd, maar dat weet je natuurlijk al. 
Groet,
Bram
electron920
Ha blackdog,
Daar heb je een punt maar consequent doen ik heb er een speciale box voor met RF invoeren en voor de spanning ook coaxiaal.
De 1N4148 is niet zo sterk voor wat de IMA en harmonische betreft zeker laag niet.....
Maar voor test prima er zijn RF technisch betere diodes de BAT63-07 deze zijn in alle opzichten veel beter dan,
de diode die @Martin V, gebruikt of die van @Waters de BAT54.
Het zijn twee diodes los van elkaar de BAT54 kent wel meerdere diode op een chip maar niet los verder,
zijn de RF eigenschappen een stuk minder.
Groet,
Henk.
Op 21 december 2023 23:17:59 schreef blackdog:
SHOOT!
Groet,
Bram
Je kan D1 in je schakeling ook bekijken als een clamp diode. ( voor videosignalen ook wel gekend als een DC hersteller )
Door de C1 van 1µF wordt de clamp "hard" en vandaar dat de negatieve toppen wat afgeplat raken. Probeer het eens zonder C1.
Uiteraard clamp je dan niet zo vast, maar dat maakt hier niet uit, zolang D2 maar in geleiding blijft.
Op 22 december 2023 20:55:05 schreef blackdog:
Bobosje
Jouw opmerking klinkt niet echt positief, terwijl twee mensen hier in dit topic wat verder gaan dan de basis, zodat je dus meer inzicht kan krijgen van deze in de verhouding simpele schakeling.
Was als een neutrale opmerking bedoeld, niets negatiefs, je hebt er veel werk en tijd ingestoken.
De opmerking kwam in me op vanwege het low-pass filter aan de basis van Q1 en de zeer hoge bias instelling van Q1 (in vergelijking met het originele ontwerp) en die nu als een emittorvolger actief is.
Op 23 december 2023 00:54:21 schreef Bobosje:
[...]de zeer hoge bias instelling van Q1 (in vergelijking met het originele ontwerp) en die nu als een emittorvolger actief is.
dat begrijp ik niet goed. Ook in de schakeling van TS werkt de transistor als emitter volger, aldaar wel wat "zuiniger" ingesteld.
Als ik de originele (in de startpost) opzet goed begrijp dan is de bias instelling van de diodes en de transistor in dat ontwerp van dien aard dat de emittorstroom van de transistor slechts enkele uA bedraagt dit in tegenstelling tot de emittorstroom van Q1 die bijna 3mA bedraagt en een emittorspanning van 0,94V heeft en daarmee een instelpunt creeert om symmetrische uitsturing rondom dat instelpunt mogelijk te maken (als een normale emittorvolger). In het originele ontwerp is de emittorspanning nagenoeg 0V en is er niet echt een instelpunt waar rondom symmetrische uitsturing kan plaatsvinden. De emittorstroom kan in het originele ontwerp door een grotere HF amplitude veel meer toenemen dan afnemen, iets wat misschien de bedoeling is in dat ontwerp.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Maar je kunt de emittervolger zelf toch ook als AM-detector laten werken door die zuinig in te stellen en tussen de emitter en de massa een afvlakcondensator van enkele nF's te plaatsen?
Op 23 december 2023 01:35:08 schreef Bobosje:
Als ik de originele (in de startpost) opzet goed begrijp dan is de bias instelling van de diodes en de transistor in dat ontwerp van dien aard dat de emittorstroom van de transistor slechts enkele uA bedraagt dit in tegenstelling tot de emittorstroom van Q1 die bijna 3mA bedraagt en een emittorspanning van 0,94V heeft .
Ah, dat bedoel je. tja, TS streeft grootste gevoeligheid na voor de meterschakeling, tevens is een DC voorinstelling daarbij ongewenst en vervorming is onbelangrijk. Blackdog sluit aan op een SA en streeft dus naar minimum vervorming, vandaar het verschil in keuze ruststroom voor de tor. Blackdog zou wel de emitterweerstand een heel stuk hoger kunnen nemen, er is geen reden om af te sluiten met 330 Ohm.
Op 23 december 2023 12:08:59 schreef dawmast:
Maar je kunt de emittervolger zelf toch ook als AM-detector laten werken door die zuinig in te stellen en tussen de emitter en de massa een afvlakcondensator van enkele nF's te plaatsen?
Ja,en dat soort snuffelschakelingen is hier al vaak voorbij gekomen, maar hier kan je snelle diodes en een luie transistor nemen 
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Ik zie dat er heel wat reacties zijn binnengekomen op dit topic, bedankt daarvoor.
Ook @Blacdog bedankt voor de tijd en energie die je hierin hebt gestoken.
Van mijn kant is het een paar dagen stil geweest hier, maar dat komt omdat ik druk bezig was met deze detector te verbeteren en onderzoek heb gedaan naar welke soort middenfrequent versterker ik ga toepassen, in de ontvanger welke ik ga maken.
De detector komt dus in een soort van all band ontvanger voor de langegolf, de middengolf en een aantal kortegolfbanden, zo hoog mogelijk in frequentie mogelijk tot aan 25MHz of zo.
De middenfrequent is 455kHz, het wordt een enkel superhetrodyne ontvanger.
Nu heb ik een MF versterker ontworpen welke een amplitude afgeeft van 3000mVp.p. bij een spanning op de ingang van 15mVp.p. met AVR regeling erbij welke een DC regelspanning krijgt uit de detector.
Dit betekend dat de detector geen HF spanning krijgt van enkele milli Volts, maar flink wat meer dus, ik ga ervan uit dat het maximale ongeveer 2500mVp.p. zal zijn. De mengtrap en de pré-selectie versterker versterken het HF signaal ook nog iets. Daarbij ga ik ervan uit dat de mengtrap 12dB versterkt en de pré-selectie versterker tussen de 12 en 20dB versterking heeft. Mijn MF versterker heeft ongeveer 44dB versterking en dat lijkt mij voldoende hoog, zodat ik maar één MF versterkertrap nodig heb.
Terug naar het eigenlijke ontwerp van de detector. De aanvulling met de DC stroom versterker BC560 blijkt een goede dienst te bewijzen om de DC spanning uit de detector een klein beetje extra te versterken. Eigenlijk gebruik ik deze PNP transistor dus als een AVR regelspanning versterker.
Maar in tegenstelling tot wat er in mijn startpost was uitgegaan van een zo gevoelig mogelijke detector, moest ik de schakeling nu aanpassen naar een detector welke een amplitude van 2500mVp.p. krijgt te verwerken, en dat zo lineair mogelijk doet. En dat is uiteindelijk dit ontwerp geworden:
Vanaf de emitter van de BC550 wordt de gedetecteerde audio afgenomen, daar is niets aan veranderd. Alleen de vraag is hoe goed dit zal gaan want dit heb ik nog niet geprobeerd.
De 1k instel potentiometer aan de diode D1 is vervangen door een vaste weerstand, omdat een potentiometer niet nodig bleek te zijn.
De BC550 en de BAT85 dioden krijgen nu een kleine ruststroom van ca. 110µA, welke geen effect heeft op het regelgedrag van de schakeling.
De stroom op de uitgang wilde ik veel hoger hebben als 300µA, deze stroom loopt nu door de 1k weerstand naar de GND. Op de collector van de BC560 staat nu 4,7V DC als de ingang amplitude 2500mVp.p. is.
Die collector spanning wordt later als AVR regelspanning gebruikt voor de MF versterker en de pré-selectie versterker. De gehele schakeling heeft nu geen instel punten meer, dat bleek ook niet nodig. De versterking van de BC560 is nu behoorlijk getemd tot precies tweemaal ipv. een hele hoge versterking.
De stroom door de collectorweerstand van de BC550 is nu 0,7234mA en de stroom door de collectorweerstand van de BC560 is 1,47mA.
Op 21 december 2023 23:17:59 schreef blackdog:
Hi,Ik heb aan een klein beetje aangepast schema wat HF metingen gedaan met AM modulatie 30, 70 en 95% en een modulatie Frequentie van 1KHz.
....Groet,
Bram
Daar kan geen simulatie of betere raadwerk tegenop.
Metingen en testopstellingen zien er netjes en indrukwekkend uit. Volgens mij ben jij de eerste die zo'n AM-detector zo grondig onderhanden genomen hebt.
Op 22 december 2023 19:55:16 schreef Bobosje:
Welke relatie heeft de meting en simulatie nog met het originele ontwerp in de startpost?
Het originele ontwerp zal met een reden op die manier zo bedacht / ontworpen zijn...
Bobosje heeft naar mijn mening hier wel een punt.
Uiteraard staat eenieder vrij om te doen met de beginvoorwaarden die Martin V in zijn openingspost biedt.
Deze detector laat veel mogelijkheden open om te experimenteren, en zoals je zelf zegt ontstaat dat door de eenvoudige opbouw.
Wat de meerwaarde is van Martin V's detector tov de detector van F.A.S Sterrenburg weet ik niet, want dat boek heb ik niet.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (43%)]
Op 21 december 2023 19:14:40 schreef Frederick E. Terman:
Vergeet niet dat de diodekarakteristiek geen knik is, maar een exponentiele grafiek, die er uiteindelijk op iedere schaal hetzelfde uit ziet.
Op 21 december 2023 19:27:40 schreef ohm pi:
[...]
Niet helemaal. Bij een verschilspanning van 1mV ziet die karakteristiek 'rechter' eruit dan bij 1V. Bij zeer lage differentiële spanningen is het gedrag gewoon een weerstand en bij zeer hoge spanningen volgt de karakteristiek gewoon de xy-as. Negatief, de x-as. Positief de y-as. Bij 1000 Vac kan je gewoon de 0,6V spanningsval over de diode verwaarlozen.
Langzamerhand off topic, maar ik was blijkbaar niet duidelijk. Met 'diodekarakteristiek' bedoelde ik eigenlijk: de karakteristiek van de diode. Dus niet van de complete detectorschakeling.
Nog even ter verduidelijking driemaal de 1N34A, met spanningsschalen tot 0,4 V, tot 0,25 V en tot 0,15 V. De stroom loopt dan tot ca. 10 mA, 1 mA, en 0,1 mA, respectievelijk.
Je ziet dat de vorm van de grafiek steeds ongeveer hetzelfde is. Het verschil bij kleinere spanningen komt voornamelijk door de vrij lage lekweerstand van de 1N34A; bij andere dioden lijken de grafieken nog meer op elkaar.
Duidelijk is dat er niet één bepaalde 'drempelspanning' is; het hangt gewoon af van de stroom waarmee je die meet, wat de waarde voor de 'drempelspanning' wordt.
Wat nu de combinatie van diode en weerstand betreft: dán wordt bij grotere spanningen de detectie lineair (de stroom wordt hoofdzakelijk door de belastingsweerstand bepaald; de diode legt niets meer in de weg); bij kleine spanningen wordt de detectie ongeveer kwadratisch (nu heeft juist de diode het meest over de stroom (en dus de spanning aan de uitgang) te zeggen.
Bij @TS waren echter de signalen al niet echt zwak, en nu helemaal niet meer: met die 2,5 Vpp maakt het niet zoveel meer uit wat je doet, het gaat toch wel goed. 
--
De plots van @blackdog laten prachtig zien wat ik eerder bedoelde; ook met die vervorming - zie de platte onderkant van de sinus door het kwadrateren.
Bij een enkele sinus als modulatie inderdaad niet zo schadelijk, maar bij het luisteren naar echt zwakke signalen wél, doordat de S/N-verhouding onnodig verhoogd wordt door intermodulatie over de hele audiobandbreedte.
Ooit ben ik vrij diep op AM-demodulatie ingegaan omdat er een vraag lag over het nauwkeurig meten aan navigatiesignalen. Eind van het liedje was dat we het toch A/D en dan verder digitaal gingen doen. 
Op 24 december 2023 21:43:47 schreef Frederick E. Terman:
Langzamerhand off topic, maar ik was blijkbaar niet duidelijk. Met 'diodekarakteristiek' bedoelde ik eigenlijk: de karakteristiek van de diode. Dus niet van de complete detectorschakeling.
Nog even ter verduidelijking driemaal de 1N34A, met spanningsschalen tot 0,4 V, tot 0,25 V en tot 0,15 V. De stroom loopt dan tot ca. 10 mA, 1 mA, en 0,1 mA, respectievelijk.
Je ziet dat de vorm van de grafiek steeds ongeveer hetzelfde is. Het verschil bij kleinere spanningen komt voornamelijk door de vrij lage lekweerstand van de 1N34A; bij andere dioden lijken de grafieken nog meer op elkaar.
Duidelijk is dat er niet één bepaalde 'drempelspanning' is; het hangt gewoon af van de stroom waarmee je die meet, wat de waarde voor de 'drempelspanning' wordt.
[bijlage]
Eigenlijk hebben jij en ik beiden gelijk. De lijnen zijn gelijkvormiger dan ik verwacht had.
Als je naar je drie grafieken kijkt, dan zie je dat de meest linkse grafiek krommer is dan de meest rechtse grafiek. Daar doelde ik op.
Pak je een infinitesimaal klein stukje van die grafiek, dan is dat gewoon een rechte lijn, namelijk de differentiaal op dat stukje.
Op 24 december 2023 21:43:47 schreef Frederick E. Terman:
Bij @TS waren echter de signalen al niet echt zwak, en nu helemaal niet meer: met die 2,5 Vpp maakt het niet zoveel meer uit wat je doet, het gaat toch wel goed.
Bij zulke signaalsterkten kan je bijna stellen dat de diode in de negatieve fase een perfecte isolator is en in de positieve fase een ideale geleider, maar dat was in het begin van dit topic mij niet duidelijk.
Ik had het idee dat TS een zo gevoelig mogelijke detector met minimaal aantal onderdelen wilde bouwen voor zeer zwakke signalen.
Ooit ben ik vrij diep op AM-demodulatie ingegaan omdat er een vraag lag over het nauwkeurig meten aan navigatiesignalen. Eind van het liedje was dat we het toch A/D en dan verder digitaal gingen doen.
Moderne tijd: De diode wordt vervangen door een computer.
blackdog
Golden Member
Hi,
ohm pi
Een van de doelen is dat ik meetgegevens hier gepost heb, om inzicht te verschaffen en je hebt gelijk er wordt heel veel gepost op het internet zonder grondige meetsessies.
Ik kan je vertellen dat mijn meetsessies eigenlijk niet grondig genoeg waren.
Ik heb al aangegeven dat ik eigenlijk script zou moeten gaan schrijven zodat goed zichtbaar zou worden hoeveel variabelen er eigenlijk zijn, bij zo'n simpele schakeling.
Wat betreft mijn schema t.o.v. de eerste Martin V poste, het verschil is nihil wat de werking betreft.
Ik heb een extra RC aan de basis gehangen om bij het meten op lagere frequenties minder last te hebben van de draaggolf.
Aan de emitter hangt een serie weerstand en een koppel condensator om het DC niveau kwijt te raken en de wwerstand wient om emittervolger generatie de kop in te drukken.
Dan hebben we nog de 15V voeding spanning, deze doet ook niet ter zaken, die was alleen van toepassing omdat ik buiten het regelbereik van de trimpot kwam, dus heb ik de voedingspanning verhoogt,
dit doet verder dus niets af aan de schakeling.
De drie dingen die ik hierboven heb benoemd maakt het geen andere schakeling.
De schakeling bestaat in principe uit twee delen, dat is de diode piek-piek detector die van een DC voorspanning wordt voorzien.
De kleine DC stroom door de dioden wordt ook gebruikt om de basis van de BC550c van stroom te voorzien.
Ik heb ge-experimenteert met de emitter stroom en dit dus samen met 100mV HF spanning en 100% modulatie om de vervorming binnen de perken te houden, bij een te kleine emitter stroom wordt de vervorming hoog.
Ik was het meten begonnen met de OA91 dioden, 2AA112, maar de vervorming met deze dioden bleef vrij hoog ook bij lagere modulatie niveaus.
Dus ben ik over gegaan naar 1N4148 wat een deel van de metingen duidelijk beter maakte.
Ik denk dat bij de grote modulatie diepte de door mij hierboven aangegeven Germanium dioden, de diode weerstand meer varieerde dus een hogere vervorming opleverde.
Mijn uitgangspunt voor Max. 100mV HF signaal is, mijn ervaring die ik had met 25 Meter draad op het dak hier in Amsterdam en als ik de Antenne afstemde op 747 of 1008KHz kreeg ik op goede momenten 1mW binnen!
Dat is nu niet meer zo omdat deze middengolf zenders niet meer bestaan, maar op de HF band als je de antenne goed afstemt kan je nog steeds flink wat signaal binnen krijgen.
Ook de andere kant op ben ik gaan testen, dat was niet makkelijk, Henk gaf het ook al aan, bij lagere HF signalensterkte is goed afschermen een must.
Ook moet je zo min mogelijk apparatuur aan je te testen schakeling koppelen, de rede? er zijn zoveel stoorbronnen, zowel magnetische velden als ook stromen in de massa's in de coax kabels naar diverse apparatuur.
Mijn 20dB versterker(Ongeveer 1MHz bandbreedte) met in schakelbaar 50HZ Notchfilter is batterij gevoed.
De QuantAsylum meet ADC heeft een gescheiden USB aansluiting en als ik ook een scoop wil aansluiten,
dan zal deze scoop batterij gevoed moeten zijn om bij de kleinere HF signalen uit de generator, het gedemoduleerde signaal nog te kunnen zien dit t.o.v. de enorme SMPS brij, maar nu zeur ik natuurlijk weer. 
De metingen van vanmorgen heb ik met de volgende dioden gedaan die ik nog vond in wat onderdelen laadjes: BAT46, HP2800 en de 1N60.
Met deze dioden werd de vervorming lager en de meeste metingen heb ik gedaan met de 1N60 dioden.
Henk gaf nog wat Schottky dioden typen aan, maar die heb ik hier niet en zijn beste type kunnen maar 3 a 4V aan, wat wel erg weinig is,
als ik weer een bestel lijstje maak, zal ik er wat modelletjes bij zetten deze dioden kosten weinig want ik ga nog wat metingen doen buiten dit topic.
Waar kwam ik aan de lage zijde (Minimale hoeveelheid HF signaal bij 100% modulatie diepte) nu op uit, dat is rond de 40µV als ik het instelpunt van de dioden en dus de basisstroom op een bepaalde manier had staan.
Dan was met de QuantAsylum nog net een paaltje van 1KHz te zien, boven de ruis uit.
Dit lukt dus alleen met een lage ruis voorversterker met 50Hz Notch filter en hier weer achter één van mijn passieve low pass 12dB/oct filters op 20KHz en dan de QuantAsylum in,
dit om de QuantAsylum niet te oversturen met een grote hoeveelheid ruis waar het te meten signaal uit bestaat.
Met een scoop is er weinig te zien beneden de 1mV HF signaal, dat is omdat de bandbreedte van de scoop er groot is t.o.v. het modulatie signaal.
Met de Hameg HMO3004 scoop, kreeg ik de filtering wat beter dan met de moderne Siglent scoops, dit door middeling en/of digitale filtering toe te passen, verder is het trigger niveau van belang bij dit signaal dat veel ruis bevat.
Dat is een leerproces op zich om dit goed geregeld te krijgen, de weergegeven amplitude als je op de scoop aan het filteren bent, hangt onder meer van je triggerpunt af...
Verder heb ik het signaal dat de QuantAsylum ingaat losgehaald en de HP-3410 AC mV meter op aangesloten, een zo'n oude meter en 3µV volle schaal op het laagste meetbereik en 600KHz bandbreedte!
Deze heeft een Phase Lock Loop ontwerp(PLL), waardoor je heel smalbandig kan meten, dus hele kleine signalen in een hele hoop ruis/prut.
De PLL filtert het signaal er uit, het dynamisch bereik van deze meten is 20dB boven de volle schaal waarop je heb insteld.
Bij de kleinste signalen gaf de HP meter ongeveer het zelfde aan als de QuantAsylum beneden de 40µV HF signaal veel de AM detectie uit.
Ook deze meting is zinnig voor de bouwers van dit soort dedectoren, wat is ongeveer het kleinste signaal dat ik kan demoduleren met deze diode detector...
Denk b.v. eens na over hoeveel audio er uit komt als je 50µV HF signaal hebt bij 100% modulatie diepte, dat is 22,5µV audio signaal, en dat is wel erg weinig.
De BC550c versterkt niet en heeft ook geen supergoed ruisgetal, dus het is niet zo gek dat je behalve vele stoorbronnen uit je omgeving ook tegen een stevig ruisprobleem aan loopt van de dioden en de transistor.
Mij gaat het er om, om te zien wat de limieten zijn, zou je kleine signalen goed willen kunnen ontvangen, dan is een HF voortrapje van 10 a 20dB versterking een goed plan.
Dan kom je in iedere geval beter boven de ruis uit van de dioden en de BC550c.
Maar deze diode detector is natuurlijk vele malen beter dan de Amroh en Philips bouw schema's die vele van jullie en ik ook gebouwd heb.
Ik ken nog steeds het magische gevoel dat er geluid uit mijn kristal oortelefoontje kwam van mijn Jampot radio, Hilversum-1 en Hilversum-2 door elkaar, dit door het gebrek aan selectiviteit en of te hoge kring belasting.
Ook uit de zelfde periode, werd ik geconfronteerd met de actie van mijn Antenne draad, was toen een jaar of acht denk ik, dat behalve de brom er ook een gierende geuid dat uit de luidspreker kwam,
dit omdat ik de antenne op de pickup ingang had aangesloten van een radio, het experimenteren zat er al vroeg in.
Een radio signaal horen op je pickup ingang? mijn Vader wist het volgens mij ook niet hoe dat kwam, en er waren toen geen SMPS schakelingen in de buurt! 
Dat is niet helemaal waar, mijn Vader experimenterde ook met leger apparatuur waar trilleromvormers in zaten, maar dat was niet zo op dat moment en er stonden toen ook nog geen TV's aan in de morgen van het begin van 60 jaren.
Het is leuk om er metingen aan de schakeling te doen, er mee te experimenteren, wil je wat dan ook beter hebben, dan zal schakeling moeten worden opgesplits in onderdelen die hun functie optimaler kunnen uitvoeren.
Maar ik heb er geen probleem mee dat b.v. Martin V een schakeling ontwerpt met minimale onderdelen die ook nog eens meerdere functies uit voerd, niets dan waardering daar voor!
Groet,
Bram
Op 19 december 2023 16:43:56 schreef Martin V:
Deze detector wil ik graag met jullie delen. Het is een verbeterde diode AM detector, het idee is niet van mijzelf want het staat ook in het boek "ontvangers" van F.A.S Sterrenburg op pagina 211. Hier is de detector een "hoog niveau detector".
de hoeveelste druk Sterrenburg is in je bezit? Haalde Sterrenburg even van onder het stof, maar op pagina 211 staat bij mij heel wat anders (2e druk)
de spanningsverdubbelaar vind ik terug op pagina 171, maar met een dikke tekenfout erin, deze verdubbelaar kan nooit werken..
Op 21 december 2023 19:27:40 schreef ohm pi:
[...]Bij een verschilspanning van 1mV ziet die karakteristiek 'rechter' eruit dan bij 1V. Bij zeer lage differentiële spanningen is het gedrag gewoon een weerstand en bij zeer hoge spanningen volgt de karakteristiek gewoon de xy-as. Negatief, de x-as. Positief de y-as. Bij 1000 Vac kan je gewoon de 0,6V spanningsval over de diode verwaarlozen.
Op 24 december 2023 22:00:35 schreef ohm pi:
.
Als je naar je drie grafieken kijkt, dan zie je dat de meest linkse grafiek krommer is dan de meest rechtse grafiek. Daar doelde ik op.
Pak je een infinitesimaal klein stukje van die grafiek, dan is dat gewoon een rechte lijn, namelijk de differentiaal op dat stukje
@ Ohm pi : mijn inziens maak je een denkfout. Neem je infinitesimaal stukje, dan bekom je één punt, en de afgeleide in dat punt geeft je de richtingscoëfficiënt van de raaklijn aan dat punt, tot zoverre geen probleem. Maar, voor het volgende punt (mocht je dat kunnen vinden, het is een gedachte experiment) is de RC al anders. Aangezien de diode een signaal verwerkt, hoe klein ook je blijft niet in één punt.. maw, ook bij kleine signalen zit je met een exponentiële functie en geen rechte. en grappig is dat de afgeleide van E exp X weerom E exp X is, je ontsnapt er dus niet aan 
Op 26 december 2023 23:42:15 schreef kris van damme:
..., maar met een dikke tekenfout erin, deze verdubbelaar kan nooit werken..
[bijlage]
Alleen maar een condensatortje vergeten. Kan gebeuren.
@ Ohm pi : mijn inziens maak je een denkfout.
De functie blijft hetzelfde, maar de effecten op kleine schaal zijn anders dan op grote schaal.
Vergelijk het met de kromming van de aarde. Vanaf de maan gezien is de aarde kogelrond, maar als ik in mijn kamer rondkijk is de aarde zo plat als een dubbeltje. In beide situaties beschrijf je de kromming van de aarde met dezelfde functie.
Op 27 december 2023 18:53:25 schreef ohm pi:
Alleen maar een condensatortje vergeten. Kan gebeuren.
In mijn exemplaar heb ik die condensator er zelf bij getekend. Met een vulpen... da's al een tijdje geleden blijkbaar.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Op 26 december 2023 23:42:15 schreef kris van damme:
[...]de hoeveelste druk Sterrenburg is in je bezit? Haalde Sterrenburg even van onder het stof, maar op pagina 211 staat bij mij heel wat anders (2e druk)
de spanningsverdubbelaar vind ik terug op pagina 171, maar met een dikke tekenfout erin, deze verdubbelaar kan nooit werken..=
Hoi Kris van Damme, ik heb de 4e druk.
Ik heb even een foto gemaakt van pagina 211:
"ik citeer" Ook bij hoge niveaus schijnt de detectie goed te zijn.
De detector en emittervolger krijgen een voorspanning in de doorlaatrichting om de lineariteit bij lage niveaus te verbeteren. Ook hoge niveaus (enige Volts) worden lineair verwerkt.
Hier dus in verschil met mijn ontwerp is dat er geen spanningsverdubbeling wordt toegepast en enkelzijdige gelijkrichting wordt gebruikt.
@Martin : 4e druk, vandaar ...zoek de duizend verschillen. .
Ok, Sterrenburg's ontwerp was voor de voorpolarisatie van de detectiediode en de tor. de voorpolarisatie gebeurt dan aan de koude kant van de secundaire van de laatste MF, en de de detectiediode is dan DC gekoppeld hieraan, een klassieker . kleine signalen komen dan ook boven de drempel van de diode.
jij maakte er een P-P detector van, die noodgewongen AC gekoppeld is, en overeenkomt met de schakeling van pag 171, tweede druk, maar dan zonder de tekenfout.