Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
We gaan binnenkort met een nog te kopen caravan op reis, dat is de eerste keer dat ik met zo'n ding achter de auto ga rijden. Nu lijkt het mij handig om met de bijrijder te kunnen communiceren tijdens bepaalde manoeuvres waarbij de bijrijder dan van achter de caravan aanwijzingen kan geven (hopen dat het de komende tijd wat droger wordt).
Met even zoeken en mijn altijd geldende wens om bij aankopen ook op de kwaliteit te letten kom ik bij o.a. Motorola uit, een setje van ongeveer 100 Euro, de Motorola Talkabout T82 Extreme Twin Pack PMR446, daar zitten ook hoofdsetjes bij. Iemand ervaring met degelijke apparatuur?
Ja de simpelste zijn al goed genoeg.
Praktischer: gewoon wat gebaren via de spiegel of als het echt moet bellen met mobiel (makkelijker via carkit)
Ik kan me niet voorstellen hoe de simplex communicatie echt gaat bijdragen aan goed parkeren.
-"Kom maar.... kom maar....."
X "En linksachter?" (komt niet aan vanwege simplex)
- "Ja kom maar, waarom sta je stil?"
- "Gaat het goed linksacht<KRAAK>"
Dat wordt wel genieten voor de omstanders.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb liever gewoon een open raam en twee handen vrij ipv een porto in mijn hand. Toen ik met een caravan reed (achter een Defender 110) heb ik voor ik de eerste keer ging een mijn E rijbewijs gehaald (was niet nodig bij deze combi maar ik wilde het goed leren) en daar heel veel van geleerd. De laatste week voor de vakantie heb ik ook iedere avond een paar uur geoefend in achteruit rijden.
In de meeste gevallen had ik geen bijrijder nodig, alleen op heel krappe lastige plekken (waar een gewone auto al niet komt) keek ze mee voor de veiligheid en een keer ho roepen lukt ook zonder porto.
Wil je er toch een, neem dan een laag vermogen, als je met een 5W (alleen voor zendamateurs toegestane) porto op 5 meter van elkaar gaat praten heb je kans dat je de ontvanger dichtdrukt of het vervormt. Met 100mW kom je al de halve camping over. Welke maakt weinig uit voor dit soort mini afstanden, waarschijnlijk versta je elkaar beter direct met het raam open dan via de porto. En dat moet ook want als jij aan het vragen bent of er nog ruimte is moet de bijrijder wachten tot jij uitgekletst bent want het is simplex (Niet zoals bij een telefoon waar je tegelijk kunt praten.
En over telefoons gesproken....waarom gebruik je die niet 
Maar die Motorola is vast prima, die maken geen China crap
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik ga akkoord met de eerdere commentaren: aan die portofoon zal wel nix mis zijn, maar het basisidee is niet goed. Leer uw bijrijder de gepaste signalen geven (links, rechts, rechtdoor, stop, ...) en zorg bovenal voor goede ruime spiegels (meestal is de caravan breder dan het trekkend voertuig, zodat de bestaande spiegels niet veel nut meer hebben).
PMR446 is 500mW. Voor het overbruggen van een paar meter is dat niet ideaal.
Beter pak je dan LPD, die zitten met 10mW ergens rond de 440MHz.
Maar inderdaad - telefoons heb je al, neem ieder een hoofdtelefoon met microfoon en bel elkaar even voor de manoeuvre. Dan heb je je handen vrij. Bel via data en je hebt geen telefoonkosten (tenzij je al je data er doorheen jaagt die maand).
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
En als je echt luxe wilt hebben, Nautic Talk.
Wij gebruiken dat aan boord en je kan met twee of drie (afhankelijk welke set) personen gemoedelijk door elkaar babbelboxen.
Handen vrij en een oor vrij.
Afstand tot een meter of 80 of zo.
Wij zijn er verschrikkelijk tevreden over.
Op 27 december 2023 11:09:12 schreef Ledlover:
Dan heb je je handen vrij. Bel via data en je hebt geen telefoonkosten (tenzij je al je data er doorheen jaagt die maand).
Dan is de deuk er al voordat de "stop" aankomt. 
Op 27 december 2023 11:33:58 schreef Jinny:
En als je echt luxe wilt hebben,
Die kende ik nog niet. Wat een mooi setje!
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Voordeel, vrijwel geen vertraging...
En bij ons, de personen op dek horen ook de communicatie met de sluis/brug/whatever mee.
Ik heb nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf.
Zeker als je elkaar niet ziet, iemand die op het achterschip staat is onzichtbaar voor degene in de stuurhut, is het een winwin, en die op het achterschip kan communiceren met degene op het voorschip zonder dat de stuurhut eea moet doorgeven.
Maar de stuurhut luistert wel gewoon mee. (wij hebben het drievoudige setje)
Ideaal.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Zo! Dat is een heleboel nuttige informatie, dank daarvoor. Die bijrijder is van het type "kaart meedraaien als je van richting verandert". Veel snappen van wat er moet gebeuren bij manoeuvreren zit er derhalve niet in. Vandaar dus mijn idee van een portofoon-achtig apparaat. Gelukkig heb ik het hier voorgelegd en krijg reacties waaruit blijkt dat een portofoon-achtig apparaat niet zo handig zal werken voor deze toepassing. De tip van Jinny is wel iets dat zal voldoen, moet wel even een nachtje slapen vanwege de prijs. Via de telefoon kan ook, maar is dan zonder hoofdset iets lastiger, de Nautic talk zou meteen een mooie hoofdset zijn voor telefoneren onderweg, hoewel ik daar, ook handenvrij, geen voorstander van ben.
Je hebt nog geen handsfree bellen in de auto?
Neem dan een setje bluetooth oordoppen van Jabra, Sehnheiser, JBL etc. Zeer handig voor muziek, navi, bellen in trein, auto, motor of fiets en voordeliger dan zo'n duo-headset dat je nergens anders voor kan gebruiken.
(Ik ben tegen elke vorm van bellen in de auto, maar bijvoorbeeld bij file of iemand op een vreemd station ophalen kan het wel een uitkomst zijn)
Jinny
Golden Member
Op 27 december 2023 16:10:10 schreef Gerard*:
de Nautic talk zou meteen een mooie hoofdset zijn voor telefoneren onderweg,
Nope, dat gaat niet.
Niet dat ik weet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
de Nautic talk zou meteen een mooie hoofdset zijn voor telefoneren onderweg, hoewel ik daar, ook handenvrij, geen voorstander van ben.
Volgens mij mag je geen koptelefoon op in de auto. . Oordopjes zie je in ieder geval niet zo snel. Voor maneuverer natuurlijk geen probleem maar op de snelweg valt zo'n ding wel op. Heeft volgens mij iets te maken met dat je dan de toeter van een andere auto niet zou horen. Alsof je dat in de gemiddelde boom car wel hoort
(of in mijn toenmalige Landrover 101, ik ben ooit aan de kant gezet, zat een politie achter me die blijkbaar geflitst, zijn zwaailampen en sirene heeft gebruikt maar hij zat zo dicht achter me dat ik hem in de spiegels niet zag. En ik hoorde de rest ook niet dankzij de brullende V8 naast me. Dat was geweldig, mijn antwoord, je kunt beter niet zo op mijn bumper zitten als je wilt dat ik je zie. 
Zo! Dat is een heleboel nuttige informatie, dank daarvoor. Die bijrijder is van het type "kaart meedraaien als je van richting verandert". Veel snappen van wat er moet gebeuren bij manoeuvreren zit er derhalve niet in. Vandaar dus mijn idee van een portofoon-achtig apparaat. Gelukkig heb ik het hier voorgelegd en krijg reacties waaruit blijkt dat een portofoon-achtig apparaat niet zo handig zal werken voor deze toepassing. De tip van Jinny is wel iets dat zal voldoen, moet wel even een nachtje slapen vanwege de prijs. Via de telefoon kan ook, maar is dan zonder hoofdset iets lastiger, de Nautic talk zou meteen een mooie hoofdset zijn voor telefoneren onderweg, hoewel ik daar, ook handenvrij, geen voorstander van ben.
In plaats van die van Jinny kan je ook voor een motor-bluetooth headset gaan. Die zijn heel wat goedkoper, en eventueel ook uit chinese bron verkrijgbaar als het écht goedkoop moet zijn.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Veel snappen van wat er moet gebeuren bij manoeuvreren zit er derhalve niet in.
En dan zou een portofoon of welk ander communicatie middel helpen? 
En als je de sleurhut nog moet kopen neem er dan een mover bij.
https://www.caravanextra.nl/accessoires/movers/
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (18%)]
Jinny
Golden Member
Op 27 december 2023 18:44:49 schreef Ledlover:
[...]In plaats van die van Jinny kan je ook voor een motor-bluetooth headset gaan. Die zijn heel wat goedkoper, en eventueel ook uit chinese bron verkrijgbaar als het écht goedkoop moet zijn.
Is ook een mogelijkheid.
Ik opteerde voor onvoorwaardelijke betrouwbaarheid.
Duur?, ja.
Maar deze dingen worden binnenvaartbreed gebuikt zonder klachten.
En met mijn schamele slordige 70 ton staal wil je graag zonder haperen communiceren als het spannend wordt.
Het staat nogal slordig als je een polyester jachtje als stootwil gebruikt omdat op het cruciale moment even de communicatie hapert.
Dat overleeft zo een jachtje niet en de kosten om zoiets uit een sluis te takelen zijn ook niet mis....
Dat zeggende, even een caravan op z'n plek zetten is natuurlijk van een andere orde, de mogelijkheid op schade is kleiner en minder kostbaar.
Als het misgaat hoor je ook de gil 'STOOOOPPPPP nog wel en sta je stil, dat in tegenstelling tot mijn slordige 70 ton staal.
Ik ga nu de knuppel in het hoenderhok gooien en ja, het mag niet wat ik zeg?
Koop bij de 409 shop 2 porto's (hier niet toegestaan, but who cares) voor 30 euro.
Ze zijn er met bluetooth, oortjes, autoantenne's noem maar op.
Het vermogen is zo laag dat je er echt niemand mee stoort.
En nu komen de reacties: dat mag niet, hoe kun je dat adviseren enz.
Maar 80% van de zendamateurs die ik ken, heeft er 1 of meerdere gewoon in gebruik. En daar hoor je niemand over ?
Ik zeg: gewoon doen. De 409 shop is betrouwbaar en leverd gewoon wat ze beloven.
Succes!
Jinny
Golden Member
Het verschil is dat radiozendamateurs daar een vergunning voor hebben.
En dus -niet- goedgekeurde apparatuur mogen gebruiken.
Omdat ze geacht worden te weten waar ze mee bezig zijn.
Dit in tegenstelling tot leken.
En de voor en nadelen van een porto zijn reeds besproken.
Meer nadelen dan voordelen.
Jinny
Golden Member
Op 27 december 2023 19:09:51 schreef pa3gws:
Zit er geen rem op dan?
Jawel, een anker.
Die is alleen nogal traag en remt als een Stint op volle snelheid...
Gerard*
Op 27 december 2023 19:09:51 schreef pa3gws:
Zit er geen rem op dan?
Twee mensen, één gedachte. Beiden even kwajongensachtig blijkbaar.
Gerard*
Op 27 december 2023 21:04:58 schreef Jinny:
[...]
Jawel, een anker.
Die is alleen nogal traag en remt als een Stint op volle snelheid...
Je kan ook achteruit slaan, maar als daar nu net iemand staat is dat ook weer niet zo leuk 
Mijn zwaarste stuurmanskunstervaring was met een omgebouwde Alkmaarse kaassloep, binnendoor van Parijs naar Utrecht gevaren. Voor herhaling vatbaar, als het nog kan na al die tijd.
Ik ga nog even en nachtje over het idee van een verbeterde communicatie slapen, de caravan wil ik per 1 februari hebben, de grote reis is pas na 13 maart 2024. In de tussentijd nog wat aanpassingen aan de sleurhut doen om de veestapel mee te kunnen nemen en wat er verder nog wenselijk is in en aan de caravan.
Op 27 december 2023 19:01:39 schreef Jinny:
[...]Dat zeggende, even een caravan op z'n plek zetten is natuurlijk van een andere orde, de mogelijkheid op schade is kleiner en minder kostbaar.
Als het misgaat hoor je ook de gil 'STOOOOPPPPP nog wel en sta je stil, dat in tegenstelling tot mijn slordige 70 ton staal.
Precies dit dus. Voor een paar keer per jaar inparkeren met een caravan zou ik geen headsets van 350 euro kopen. De verwachte schade bij een 'ohfuck' momentje is misschien 1000 euro als je iemand z'n auto recht in z'n radar assembly prikt met de caravan z'n lichtbalk, maar verder zijn de risico's bij het falen vrij klein.
Een caravan is geen schip en ik vind het zelf daarom ook niet direct nodig om vergelijkbare kwaliteit apparatuur aan te schaffen voor de "caravanloods" om te gebruiken.
Je hoeft ook niet direct het goedkoopste te kopen, motor-headsets heb je ook voor 'n euro of 100 per stuk van gerenommeerde merken.
Op een schip, waar je die 350 euro al per dag of week (geen idee hoeveel je vaart, hoeveel liter per uur je kwijt bent) kwijt bent aan diesel en waar zout en vocht op de loer liggen, ja dan is de aanschaf van een degelijk stuk techniek vanzelfsprekend.
Op 27 december 2023 20:55:43 schreef Vonkentrekker:
Ik ga nu de knuppel in het hoenderhok gooien en ja, het mag niet wat ik zeg?
Koop bij de 409 shop 2 porto's (hier niet toegestaan, but who cares) voor 30 euro.
Ze zijn er met bluetooth, oortjes, autoantenne's noem maar op.
Het vermogen is zo laag dat je er echt niemand mee stoort.
Goed plan joh, mensen aanraden om een crimineel feit te begaan in het buitenland waar ze vaak nogal een andere kijk hebben op radio-gerelateerde overtredingen, dan in ons land waar piraterij een volkstraditie is.
Je hebt geen énkele reden om het niet legaal te doen. Je hebt 7 opties die allemaal gewoon legaal werken in volgens mij de hele EU: CB, LPD, PMR, bluetooth, telefoon/data, infrarood en bekabeld.
Een paar tientjes besparen, om vervolgens risico te lopen op een strafblad of op z'n minst een grote boete en inname van de apparatuur is gewoon een heel slecht plan.
Daarnaast zijn de chinese portofoons die je kan krijgen vaak niet terug te schroeven tot minder dan 2w, wat al zat is om vele kilometers te komen.
Jinny
Golden Member
Op 28 december 2023 15:24:13 schreef Gerard*:
[...]
Je kan ook achteruit slaan, maar als daar nu net iemand staat is dat ook weer niet zo leuk
Mijn zwaarste stuurmanskunstervaring was met een omgebouwde Alkmaarse kaassloep, binnendoor van Parijs naar Utrecht gevaren. Voor herhaling vatbaar, als het nog kan na al die tijd.
Achteruitslaan resulteert in het wegzwaaien van het hek, er hangt een prop onder van 1meter40...
Wat er dan aan de verkeerde kant naast ligt heeft dan een probleem.... (en ik naderhand ook)
En je kan nog altijd van Parijs naar Utrecht varen, alleen niet met ons schip.
Op 28 december 2023 15:28:02 schreef Ledlover:
[...]Precies dit dus. Voor een paar keer per jaar inparkeren met een caravan zou ik geen headsets van 350 euro kopen. De verwachte schade bij een 'ohfuck' momentje is misschien 1000 euro als je iemand z'n auto recht in z'n radar assembly prikt met de caravan z'n lichtbalk, maar verder zijn de risico's bij het falen vrij klein.
Een caravan is geen schip en ik vind het zelf daarom ook niet direct nodig om vergelijkbare kwaliteit apparatuur aan te schaffen voor de "caravanloods" om te gebruiken.
Dat is dus wat ik me later ook realiseerde..
Geen idee hoe of die motorfietsdingesen werken, maar als dat vergelijkbaar is tegen minder kosten zou ik daarvoor gaan.
Op een schip, waar je die 350 euro al per dag of week (geen idee hoeveel je vaart, hoeveel liter per uur je kwijt bent) kwijt bent aan diesel en waar zout en vocht op de loer liggen, ja dan is de aanschaf van een degelijk stuk techniek vanzelfsprekend.
Ongeveer 10 liter per uur, de Crooked Wood draait redelijk zuinig.
En we liggen al een half jaar op een en dezelfde plek.. (ongepland)
[...]
Goed plan joh, mensen aanraden om een crimineel feit te begaan in het buitenland waar ze vaak nogal een andere kijk hebben op radio-gerelateerde overtredingen, dan in ons land waar piraterij een volkstraditie is.Je hebt geen énkele reden om het niet legaal te doen. Je hebt 7 opties die allemaal gewoon legaal werken in volgens mij de hele EU: CB, LPD, PMR, bluetooth, telefoon/data, infrarood en bekabeld.
Een paar tientjes besparen, om vervolgens risico te lopen op een strafblad of op z'n minst een grote boete en inname van de apparatuur is gewoon een heel slecht plan.Daarnaast zijn de chinese portofoons die je kan krijgen vaak niet terug te schroeven tot minder dan 2w, wat al zat is om vele kilometers te komen.
Volledig eensch, de meeste politieagenten hebben weinig weet van zenderij en gaan er voor het gemak vanuit dat het verboden en een misdrijf is.
Een officieel registratiebewijs wil dan helpen, maar die heb jij niet en krijg je niet bij die Chinese meuk.
[Bericht gewijzigd door Jinny op (63%)]
Op 28 december 2023 15:28:02 schreef Ledlover:
[...]Precies dit dus. Voor een paar keer per jaar inparkeren met een caravan zou ik geen headsets van 350 euro kopen. De verwachte schade bij een 'ohfuck' momentje is misschien 1000 euro als je iemand z'n auto recht in z'n radar assembly prikt met de caravan z'n lichtbalk, maar verder zijn de risico's bij het falen vrij klein.
...
Überhaupt moet je een schip waarschijnlijk meerdere keren per dag in een sluis vastleggen en elke dag voor de overnachting.
Een caravan bij de stalling wordt meestal netjes klaargezet en weer weggezet. Op de camping zullen mensen minder raar kijken als je zelf acht keer uitstapt om te kijken of het goed gaat dan dat je met Nasa achtige commando's en apparatuur de boel laat "landen". Je moet daarbij ook nog steeds op de 'onderste-boven-kaartlezer' vertrouwen. Ik zou liever zelf elke keer een metertje rijden en weer kijken.
"Houston, we have a problem.."