Iemand een tip? Ergens een schakeling om een hoog ohmige koptelefoon ca 300 ohm aan te sluiten op een laag ohmige speakeruitgang, 8 ohm.
Er blijft nu weinig audio over... 
Een top-end en high-audio is niet noodzakelijk.
Alvast dank. Antonia
Vreemd, een hoofdtelefoon heeft maar weinig signaal nodig.
Is het toevallig een heel eenvoudige versterker waar een DC-stroom door de luidspreker loopt? In dat geval helpt het om een weerstand van 8 Ohm over de uitgang te zetten, parallel aan de hoofdtelefoon.
En als tweede valkuil: sluit je via een gemeenschappelijke retourleiding de twee uitgangen op een verkeerde manier kort? Een brug uitgang mag je op geen enkele manier verbinden met een andere bruguitgang (links-rechts bedoel ik).
En wanneer het dit niet is dan heb je twee trafo's nodig, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een versterker zal zijn vermogen ergens in kwijt moeten. Door 300 ohm gaat bij de max spanning heel veel stroom minder lopen dan door de 8ohm waar hij zijn max vermogen aan kan leveren.
Als hij bv 8V uitstuurt op 8 ohm dan loopt er 1A en dat is 8W. Als je nu 300 ohm neemt wordt het 8/300 = 26mA = 0,2W dat is 40x minder. De enige optie is een zwaardere versterker. Maar klopt die 300 wel, is hij niet kapot. Zo'n ding zou met heel weinig stroom al hard moeten kunnen. Ik dacht dat koptelefoons meestal rond de 30 ohm zaten of heeeeel lang geleden 2000 ohm.
Is het misschien een communicatie koptelefoon, dan kan hij gemaakt zijn om voornamelijk tussen 300Hz en 3kHz te werken. De rest (3 tot 18 kHz) wordt dan heel zacht weergegeven.
Edit, 32 ohm is niet standaard, had ik kunnen weten want ik heb een tijd een 600 ohm ex-leger koptelefoon gebruikt op mijn oude Yaesu TRX en RA17 ontvanger:
Volgen bing-ia:
The average impedance of a headphone is the measure of how much resistance it offers to the electrical signal from the source device. Impedance is measured in ohms (Ω) and can vary from 8 to 600 ohms for different headphones12. Impedance affects the sound quality, volume, and power consumption of the headphones.
Generally, headphones with impedance less than 25 ohms are considered low-impedance headphones, while those with impedance more than 25 ohms are considered high-impedance headphones23. Low-impedance headphones are easier to drive by portable devices, such as smartphones, laptops, and tablets, but they may suffer from more distortion and noise. High-impedance headphones require more voltage to operate, so they need a dedicated headphone amplifier, but they can deliver better sound quality and durability14.
The optimal impedance for headphones depends on the source device, the type of music, and the personal preference of the listener. A common standard for headphones is around 32 ohms, which can work well with most devices15. However, some audiophiles and professionals may prefer higher-impedance headphones for more clarity and detail in the sound.
Een koptelefoon versterker dus. Hogere spanning zodat er genoeg stroom door kan
De hoofdtelefoon impedantie vliegt alle kanten uit: https://emastered.com/nl/blog/best-studio-headphones
Er blijft nu weinig audio over...
Een hoofdtelefoonuitgang krijgt zijn signaal normaliter zelfs via een spanningsdeler van de luidsprekeruitgang.
Hier rammelt dus duidelijk iets...
Type versterker en type hoofdtelefoon graag...
Waarom wil je een koptelefoon op de luidsprekeruitgang hangen?
Op 27 december 2023 17:55:35 schreef fred101:
Als hij bv 8V uitstuurt op 8 ohm dan loopt er 1A en dat is 8W. Als je nu 300 ohm neemt wordt het 8/300 = 26mA = 0,2W dat is 40x minder.
0,2W rechtstreeks op je oren, dat lijkt me ruim voldoende.
Dank allen voor jullie reacties en de lezenswaardige link en uitleg over hoofdtelefoons, studio kwaliteit etc.
Het is een merkloos dump ding, 50 jaar oud? Van een oude legerset. Ik vermoed van een rx ontvanger, de Murphy B40. Maar dat is niet relevant.
Maar omdat hij stevig audio dicht om de oren zit wilde ik hem aan een hf setje knopen in de auto. Dus geen achtergrond lawaai, van motor of kids.
Meer een experiment dan hoognodig belang.
En het zoeken naar een oplossing, kleine impedantie trafo oid schoot ook niet op.
Dus dan hier de vraag maar eens deponeren, wie weet.
groet Antonia
Dan is het bijna zeker een 600 Ω koptelefoon.600 Ω per schelp dus.
Bijna zeker,maar 2000 Ω zou ook nog kunnen maar dat lijkt mij sterk.
Dan oe je iets niet goed. Als je een 230v...24V trafootje omgekeerd gebruikt, dan komt e al gauw zo'n 40 a 50 Volt op je hoofdtelefoon. Dan moet er toch echt wat uit komen.
Mogelijk is het een telefoon die in de jaren 30 rechtstreeks in de anodeleiding van een eindbuis zat, dan heb je wat meer spanning nodig. Als dan het magnetisme is verdwenen of de trilplaatjes vast zitten is het nog niet voldoende.
Meet eens met een toongenerator wat je nodig hebt om een beetje volume te krijgen.
benleentje
Golden Member
De enige optie is een zwaardere versterker.
Of andere koptelefoon. Maar 0,2W lijkt mij ook zelfs nog veel op een koptelefoon. Ik heb een 2x 2W radio staan en daar komt al meer dan genoeg lawaai uit. Ok heel weinig bas maar dat hoeft ook niet meer zo. Met een speaker in een kast en 2W kom je dus al een heel eind.
benleentje
Golden Member
Kan een koptelefoon ook verouderen oid zodat ze minder goed weergeven? Zou dat het hier kunnen zijn?
Dat lijkt mij niet de ophanging van de conus (geen electrostaat à la Jecklin Float) is minder kritisch dan bij een luidspreker chassis. Neodium magneten verliezen bij mijn weten ook amper aan 'kracht'
Teveel vermogen tot boven de pijngrens lijkt mij wel slecht voor de ophanging. Mja, zo kan je alles mollen.
Met een ohmmeter weet je zo de weerstand van de koptelefoon
... in de auto. Dus geen achtergrond lawaai, van motor of kids.
...of de hulpdiensten 
[Bericht gewijzigd door OXO op (48%)]
Op 27 december 2023 20:52:34 schreef Hubie:
Dan is het bijna zeker een 600 Ω koptelefoon.600 Ω per schelp dus.Bijna zeker,maar 2000 Ω zou ook nog kunnen maar dat lijkt mij sterk.
Murphy B40 is toch wel nuttige info.
Op internet staat een manual en daar staat:
@hubie heeft gelijk met 600 ohm.
Die koptelefoon zal ook specifiek voor spraak zijn met muziek weinig presteren.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Op 27 december 2023 22:42:54 schreef revado:
[...]Murphy B40 is toch wel nuttige info.
Op internet staat een manual en daar staat:
[bijlage]@hubie heeft gelijk met 600 ohm.
Die koptelefoon zal ook specifiek voor spraak zijn met muziek weinig presteren.
En in die murphy b40 zat ook amper een audio versterker. Het hele kleine luidsprekertje linksboven in de hoek was ook alleen maar om hoorbaar te maken dat de set aanstond ofzo. De volume regelaar is ook een heel raar klein knopje. Alsof ze dat vergeten waren en het er later nog even bij geknutseld hebben ofzo. Praktisch was het eigenlijk niet. Zo'n kleine transistor radio van vroeger met zijn kleine luidspreker en simpele plastic kastje deed het akoestisch eigenlijk veel beter dan die murphy. Echt luisteren kon je alleen met de koptelefoon aan de b40 set. En waarschijnlijk werd dat ook op die manier gedaan.
Er bestond type a t/m d geloof ik, en de verschillen zitten dan in frequentie bereik en de mogelijkheid om usb, of lsb ook te ontvangen. Misschien zat er wel verschil in de aan- of af-wezigheid van de volume knop. In andere radio's uit die tijd gebeurde het vaker dat men het volume regelden in de rf of mf versterker.
Zo'n B40 set ziet er echter wel gaaf uit. Best een monument in je woonkamer dat een heel stevig tafeltje nodig heeft. Als de schaalverlichting brand ziet het er echt leuk uit. Net een vuurtoren.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Een hoofdtelefoon en waar hij voor is maakt niet uit, de hoofdtelefoon heeft een bepaald vermogen nodig voor een bepaald volume.
Er zijn hoofdtelefoon voor normale HiFi doeleinden die tussen de 50Ω en 2K als impedantie hebben.
Oude leger spul kan afhankelijk van de toepassing waarvoor hij is ook ergens tussen deze impedantie waarden zitten.
Nog een bijkomstigheid is, het rendement van de hoofdtelefoon, dit samen met de spanning die door de hoofdtelefoon aansluiting wordt geleverd zonder te clippen,
bepaald hoe luid de hoofdtelefoon het geluid weergeeft.
Waar velen de mist mee in gaan is de moderne mobiele apparaten, deze zijn vaak gemaakt voor lage impedantie hoofdtelefoons, dit omdat er maar weinig voedingspanning aanwezig is(3 tot 4V).
B.v. de Li-Ion batterij, en om dan voldoende volume te krijgen heb je een lage impedantie hoofdtelefoon nodig om voldoende energie te laten opnemen door het elementje dat je in je oor steekt.
Door nu een mooie Beyer of Sennheiser van zeg 200 tot 400Ω op je telefoon aan te sluiten, zit je altijd met een laag volume, dit omdat deze hoofdtelefoons een te hoge impedantie heeft,
en daardoor niet voldoende energie uit je telefoon kan krijgen.
Beyer maakt wat mooie type hoofdtelefoons in verschillende impedantie’s om dit probleem op te lossen.
Als eerste moet je dus het volgende weten om het probleem op te lossen, wat de impedantie is van de hoofdtelefoon, dan wat het vermogen is wat nodig is en wat het apparaat kan leveren waar je de hoofdtelefoon op aan gaat sluiten.
Als het klopt wat hier boven staat, dat het waarschijnlijk een 600 Ohm model is, dan zou een LM386 versterker trapje of zoiets uitkomst kunnen brengen.
Oja, natuurlijk geen Alie of Ebay digitaal versterkertje kopen, gewoon een analoge, ik heb zo'n digitaal ding hier liggen, het stoort als de Hel.
Trouwens de LM386 is een voorbeeld, let op dit IC is voor verschillende voedingspanningen te koop.
Het mag ook een andere kleine "gewone" IC versterker zijn.
Hou er rekening mee, dat bijna alle versterker IC's 20 tot 30x versterken, dus een Log volume potmeter aan de ingang is welkom.
Groet,
Bram
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb 2 Murphys gehad, een er van was de lange golf versie. Gave apparaten daar gebruikte ik ook een 600 ohm koptelefoon voor.
Ik denk dat het een communicatie koptelefoon is, die zijn waarschijnlijk niet geweldig voor muziek. Je hoort het meeste waarschijnlijk niet waardoor het heel zacht lijkt. Maar hij kan ook gaar zijn.
Heb je hem al open gehad om naar de speakers te kijken? Het ding kan 70 jaar oud zijn, rubbere randen enzo kunnen uitharden. Ik heb die van mij ook niet meer, het ding viel van ellende uit elkaar. Ik zou hem ook eens aan een functie generator hangen dan hoor je wat de bandbreedte is.
Dus geen achtergrond lawaai, van motor of kids.
Meer een experiment dan hoognodig belang.
https://www.ad.nl/auto/mag-je-autorijden-met-een-koptelefoon-op~a9bacc…
Het mag
Overigens dempen Ohropax wasbolletjes 22dB hoeveel zo'n dicht type hoofdtelefoon doet? Vloeistofgevulde randen rondom schijnen erg goed te zijn qua demping.
Het lijkt me nuttig om te weten aan welke versterker je die koptelefoon hangt. Als we weten hoe het uitgangscircuit in elkaar zit kunnen we misschien beredeneren waarom er zo weinig herrie uit je koptelefoon komt.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Dag allen, Dank weer voor alle vele reacties. Iedereen vrij tussen kerst en het nieuwe jaar. Dus vele bijdragen.
Safety first, niet onder het rijden.... gebruik alleen als we stil staan met ons campertje en het gezin geen plezier heeft aan allerlei piepjes en geratel en ik natuurlijk in alle rust iets anders wil horen.
Ik begrijp dat de hele dure (studio)koptelefoons ook min of meer hoog ohmig zijn. Misschien moet ik dit oudje gewoon vergeten en ergens weer op zolder verstoppen.
Over de B40.. die is hier niet meer aanwezig. Maar dat was wel letterlijk een monument van 40 kg? Ooit verkocht, nu toch enige spijt. Het licht van de middelste kolom, het geluid van de AM radiostations en na een paar uur de geur van olie ed. Nostalgische gedachten.
Ik soldeer wel iets in elkaar met een op-ampje LM386 werkt al decennia in alle gebouwde ontvangertjes ed.
Nogmaals dank voor alle bijdragen. en de beste wensen voor 2024.
Ik kan je een (2nd hand?) Koss aanraden, die had destijds een zeer goede afdichting, een gel of vloeistof werd daarvoor gebruikt. Gaat men zoeken naar een recent militair type of een moderne (air approved) Bose model dan gaan de prijzen omhoog. Maar ik denk dat een goed model een prima investering is. Ik heb hier een studio type van Beyer Dynamic liggen en dat zijn prima dingen. Stekkertje aan de zijkant, dus snoer makkelijk te vervangen. Blackdog heeft ook zo'n ding 
Overigens gebruik ik hem alleen voor audio muziek en sinusvormige signalen, met de schelpen direct op de oren, want dan hoor je al het kleinste spoortje van crossover vervorming, veel eerder dan dat dat op een scope zichtbaar is. Het oplossend vermogen van oren en brein is ongekend goed. Mja, dat is een andere discussie!