is het eerste stukje voor de potmeter een preemphase of een 15 kc filter?
en na depotmeter een clipper? zat in een zender na de audio limiter

/

Heb je het schema bekeken? Enige zelfwerkzaamheid wordt wel op prijs gesteld.

Het schema heb ik zelf nagetekend , van de bestaande printplaat ,maar weet het zo niet ,zelf denk ik een 15 khz audio filter ,en na de potmeter een Clipper ,maar dat weet ik dus niet ,vandaar de vraag

Het is een veel te ingewikkeld schema voor de functie die het moet vervullen; het is alleen maar een derde orde laag-af beneden pakweg 40 Hz en een tweede orde hoog-af boven pakweg 20 kHz. En een beetje "peaking" tussen 10 en 20 kHz. En geen 50 microseconden pre-emfase. En ook geen clipper. En een uitgangsbuffer die in het getekende schema helemaal overbodig is.

Die totale functie (van dit schema) kan volgens mij veel eenvoudiger.

Sectie 'C' doet in dit schema niets.
Er hoort nog een condensator van 3,3 nF van de plus-ingang van de opamp naar massa; C6 in mijn plaatje.

Iedere sectie (dus A, B, C of D) is een tweede-orde filter. Alles bij elkaar doen zowel de hoogdoorlaatsectie (A en B) als de laagdoorlaatsectie (C en D) daardoor 24 dB/octaaf, als C6 erin zit tenminste.

Leesvoer (100 kB): Texas Instruments, Analysis of the Sallen-Key Architecture

e ↓: Ja, heel mooi!

Da's een handig document...
TI heeft veel van dat soort spul, deze gebruik ik ook regelmatig, is heel handig:

TI_OpAmpCircuits.pdf

Weet je dat zeker? Ik heb het namelijk nog nagekeken , en het schema is exact zoals het is gemonteerd ,en dan 2 x

De 2k2 weerstand naar de plus-ingang van de opamp in sectie C is onzinnig zonder een C naar massa op dat knooppunt.

Er zitten 10 MKT C's op de print en er staan er maar 9 in het schema getekend, waar is nummer 10?

[Bericht gewijzigd door Bobosje op (31%)]

Op 1 januari 2024 01:54:22 schreef Bobosje:
Er zitten 10 MKT C's op de print en er staan er maar 9 in het schema getekend, waar is nummer 10?

7 (4+3, bij C mist idd wat) in het filter, 1 keramische in de FB van de versterker, en 2 keramische in de voedingslijnen. Ik volg het niet meer, exact is bij mij wat anders.

Ik had de kleine blauwe keramische C's bij de elco's op de print over het hoofd gezien, die tellen niet mee net zoals de bruine keramische schijf C.
Maar dat maakt het nog erger, er zitten 10 MKT C's op de print en er zijn er maar 7 in het schema getekend.

jullie hebben gelijk ik tel er 10 met de bluowe en de grote schijf niet meegerekent ,ik had toch niet goet gekeken , het is nog mono ook , ik dacht eerst stereo , stom van mij , moet hem er nog een keer uithalen om het goed te zien , ik mis 3 condenzators in het getekende schema

Foto van de onderkant van de print kan veel duidelijk maken.

Foto gemaakt, de 2 dikke mkt condenzators gaan tussen de pootjes door naar de voeding van de ic ,zodoende maar de 3n3 condenzators was ik inderdaad vergeten te tekenen dus dan klopt het verder wel
Er zitten zowel dikke mkt in van 100n 250v en dunne van ook 100n en 125 volt ,nogal verwarrend maar die waren denk ik op bij het bestukken van de print ,

Op 2 januari 2024 20:34:59 schreef jehudy:
Foto gemaakt, de 2 dikke mkt condenzators gaan tussen de pootjes door naar de voeding van de ic ,zodoende maar de 3n3 condenzators was ik inderdaad vergeten te tekenen dus dan klopt het verder wel
Er zitten zowel dikke mkt in van 100n 250v en dunne van ook 100n en 125 volt ,nogal verwarrend maar die waren denk ik op bij het bestukken van de print ,

Ik had nog een vraag voor frederick, wat is het nou ijgenlijk voor schakeling ?

Zoals in jouw startpost staat, een limiter en een laagdoorlaat filter.
Wat betreft de limiter, kun je beter dit schema gebruiken: https://www.youtube.com/watch?v=1h0FZJYXQ_w

Op 3 januari 2024 16:16:21 schreef jehudy:
Ik had nog een vraag voor frederick, wat is het nou ijgenlijk voor schakeling ?

Die vraag was eigenlijk door @Brightnoise al beantwoord.
Maar het linker gedeelte is dus een filterschakeling, waarbij opamps A en B een hoogdaarlaatfilter vormen dat alles onder de 40 Hz wegfiltert, en opamps C en D een laagdoorlaatfilter dat alles boven de 19 kHz wegfiltert; ervan uitgaand dat die condensator er wel zit, natuurlijk.
Zie de grafiek hieronder voor de doorlaat met (correct) en zonder (fout) die condensator.

Het rechtergedeelte is een gewone versterker. Normaal zou je die gebruiken om een klein luidsprekertje of een koptelefoon mee aan te sturen, in een portable radiootje of zoiets.
Het is geen clipper (al is er natuurlijk, zoals in élke versterker, wel een punt waarop hij uiteindelijk vastloopt).
De versterking is 1x, met het 3dB-punt op ca. 70 kHz.

@Brightnoise

nose hé geen noise. Gelukkig schrijf je Keramisch wel goed :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (27%)]

Heb ik ff in de sim gezet, maar zo denderend werkt dat dus niet.

Betere vid: https://www.youtube.com/watch?v=Wag-yTyAxPA

[Bericht gewijzigd door harry64 op (26%)]

Frederick ,bedankt ik dacht ijgenlijk dat het een 15 khz low pass filter was ,welke waardes zou ik dan moeten veranderen ?

Ik heb er nog een nieuwe tekening van gemaakt die
Klopt nu wel , ik snap ijgenlijk ook niet waarom ze er 2 low pass en 2 hoogpass gebruiken, waarom niet alleen de low pass ??

Je kunt in de laagdoorlaatsectie de weerstanden aanpassen.
Als je bijvoorbeeld straks op 15 kHz evenveel verzwakking wilt als dat je nu op 19 kHz hebt, dan moeten de vier weerstanden ieder 19/15 × zo groot worden als ze nu zijn.
In plaats van de weerstanden kun je ook de condensatoren aanpassen, maar de weerstanden aanpassen is gemakkelijker denk ik.

Waarom het printje zo is gemaakt, zou je aan de maker of ontwerper moeten vragen. Misschien draaide hij weleens plaatjes, en wilde hij met het hoogdoorlaatfilter de plaat-'rumble' wegwerken.
Meestal is het wel een goed idee, ook de laagste frequenties weg te halen.

Frederick , het zat in een mono fm zender , zodoende dacht ik dat het een 15 khz filter was ,wand die zijn speciaal voor de frequenties boven de 15 khz te. Vermijden met de komst van de cd speler was dat goed te horen soor het slissen en het stereo lampje dat dan soms aanging ,,

Een piraat van weleer met een mono zender en schijnbaar zonder filtering lukte het ook om met sommige 45 toeren 12" maxi-singles op een platenspeler het geluid op de radio te laten slissen en het stereo lampje aan/uit te laten gaan, het lukte 'm zelfs met sommige LP's toen der tijd. Was wel grappig om te zien dat knipperende stereo lampje en geen stereo geluid te horen. :)