Op 2 januari 2024 20:36:53 schreef InHogereSferen:
Ik heb trouwens deze lader:
https://www.lidl.nl/p/ultimate-speed-auto-oplader/p100368104

Ik heb de 12Ah accu vandaag aan deze lader gehad. Maar er viel me iets raars op. De lader bleef UREN lang op 14,4V staan, en dat lijkt mij niet goed voor de accu.
Als ik de labvoeding met 14,4V op de accu zet dan loopt er maar 90mA, dus voor de lader zou hij dan toch hardstikke vol moeten zijn??
Waarom schakelt hij niet over op floatspanning?

Ik heb de oscilloscoop er ook even opgezet om te kijken of hij nog iets bijzonders doet, daar zie ik dat de lader 14,4V om de seconde afwisselt met 14,3V.

Is de lader stuk?
Is de accu toch te klein?
Is de lader toch iets anders aan het doen?

Misschien is de aangegeven spanningswaarde niet helemaal correct. Ik zou het even nameten met een echte gekalibreerde meter. En als dat niet gaat en de accu accu en lader werken verder correct me er verder niet druk over maken. Is het echt 14,4 volt dan zal zal de accu gewoon wat minder zijn.

Op 2 januari 2024 20:17:25 schreef rew:
Apparatuur voor 12V autos hoort aan de spec: "moet minstens 60 seconden 24V overleven". Het schijnt dat Amerikanen regelmatig een 12V auto met een 24V vrachtwagen proberen te starten... Dus 17V, zou moeten kunnen.

Ik zou het niet proberen, maar "zou moeten kunnen".

Een jeugdvriend automechanieker in een kleine Renault garage was het na 30 jaar beu om nog quasi uitsluitend carosseriewerk te doen (daarbij was de garage in het Brusselse gelegen en woonde hij in Zedelgem nabij Brugge, dus alle dagen trein + O.V.).

Van de ene op de andere dag heeft hij zijn ontslag ingediend en is hij begonnen bij een firma in de haven van Zeebrugge.
Zijn job bestond erin om dagelijks 100-en/1000-en nieuwe auto's uit vrachtschepen uit te laden en naar voorziene parkeerterreinen te rijden.
Auto's die niet wilden starten wegens te ontladen accu werden simpelweg ge-jumpstart met startkabels en een dikke 24V accu in een kleine jeep.

Let wel, ik heb hem sinds een 10-tal jaar niet meer gezien en hij zal ondertussen al een tijdje gepensionneerd zijn (actuele leeftijd ca. 70-71 jaar).

Op 2 januari 2024 23:21:58 schreef Ex-fietser:
[...]

Misschien is de aangegeven spanningswaarde niet helemaal correct. Ik zou het even nameten met een echte gekalibreerde meter. En als dat niet gaat en de accu accu en lader werken verder correct me er verder niet druk over maken. Is het echt 14,4 volt dan zal zal de accu gewoon wat minder zijn.

Nee het is echt 14,4V dit heb ik nagemeten.
Maar wat bedoel je met geen probleem dan is de accu gewoon wat minder? Ik wil mijn acu's niet langer met 14,4V laden dan nodig is.
Ik neem aan dat de lader overschakelt naar float fase wanneer hij merkt dat de laadstroom een onder een bepaalde waarde is. Als dit bij 14,4V 90 mA is dan zou hij toch moeten weten dat hij vol is??

Mhh ik ben weer wat verder.
Ik had ook de stroom gemeten door een multimeter in serie te hangen, en dit zijn telkens pulsen van circa 100mA. Vandaar dat ik de spanning steeds zag wisselen van 14,3V en 14,4V. Die 14,3V is de spanning van de accu op dat moment.
Ik heb een andere vergelijkbare accu die toch al afgeschreven is heel de nacht aan de lader laten hangen en dan verschijnt er naast de 4 streepjes ook echt het woord 'full' in beeld.

Ik kan in de gebruiksaanwijzing niet echt iets vinden over dit gepulseerd laden, wat zou hier de bedoeling van moeten zijn? Beter voor de accu?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (77%)]

Een reden kan zijn dat met zulke dunne laadsnoertjes de lader beurtelings de accu doet laden en daarna de accu spanning doet meten om de laadspanning te compenseren voor het spanningsverlies over de dunne laadsnoertjes bij 5A of 10A laadstroom (als deze lader al uberhaupt compenseert). En misschien is die 14,4V wel de minimale laadspanning in de lader aan het begin van de dunne laadsnoertjes bij een lage laadstroom.

En dat er verder geen informatie in de gebruiksaanwijzing staat over de gebruikte laadspanningen en laadstromen van de diverse laad-prgramma's zet aan tot bedenkingen van dit soort laders...

Op 3 januari 2024 11:35:44 schreef Bobosje:
Een reden kan zijn dat met zulke dunne laadsnoertjes de lader beurtelings de accu doet laden en daarna de accu spanning doet meten om de laadspanning te compenseren voor het spanningsverlies over de dunne laadsnoertjes bij 5A of 10A laadstroom (als deze lader al uberhaupt compenseert). En misschien is die 14,4V wel de minimale laadspanning in de lader aan het begin van de dunne laadsnoertjes bij een lage laadstroom.

En dat er verder geen informatie in de gebruiksaanwijzing staat over de gebruikte laadspanningen en laadstromen van de diverse laad-prgramma's zet aan tot bedenkingen van dit soort laders...

Deze informatie staat er wel, maar gaat er technisch niet diep op in. Op youtube filmpjes zie ik ook dat hij gepulseerd laadt. Maar over dit pulseren staat niets in de beschrijving.

De spanningsval over de kabels lijkt me niet noemenswaardig. Met de multimeter op de accu meet ik namelijk detzelfde spanning.

Op 3 januari 2024 12:10:39 schreef paulp:
[...]

Beetje meer respect zou geen kwaad kunnen, als je dat niet kan opbrengen moet je maar snel verdwijnen hier.

Respect moet van 2 kanten komen. Ik heb voor iedereen respect tot op zekere hoogte.

Beetje achterlijk om telkens te reageren dat ik op Wikipedia moet gaan zoeken of dat mijn kennis onvoldoende is en hij zelf een "hoogfunctionerend" wezen is.

Een forum is er om vragen te stellen.

Zijn de moderators het hier niet mee eens dan mogen ze mij lekker blokkeren.

Er zijn laders die een soort van anti-sulfatering programma hebben. Mijn Ctec 5.0 heeft dat bv. Op deze pagina staan wat golfvormen getekend. Het laatste programma doet zoiets als de jouwe maar dat moet veel lager dan 14,3 tot 14,4V zijn. Dit soort pulsladen houdt de accu blijkbaar "actief"

Een hoge spanningsval over de laadsnoeren treedt pas op bij het laden van een lege accu als de lader met 5A of 10A aan het laden is. Intern zal de lader de spanning opvoeren om de 5A of 10A laadstroom te kunnen bereiken. Wanneer de accu vol is dan is de spanningsval over de laadsnoeren bijna 0V omdat de laadstroom dan veel lager is.

De lader voert de spanning op zodat hij 5A/10A geeft, maar tikt hij de 14,4V aan dan zal hij die spanning niet nog hoger opvoeren, want nu schakelt hij over op absorptieladen en daalt de stroom juist.

Dit pulseren doet hij dus wanneer de 14,4V bereikt is, hij geeft ook aan dat de accu zo goed als vol is (alle batterij streepjes staan er), alleen dan wil hij per se pulserend laden met circa 100mA. Zeg maar 12 uur lang en dan pas komt er daadwerkelijk "FUL" in beeld te staan. Ik heb dit nu getest bij een slechte accu en een goede accu.
En deze laatste fase begrijp ik niet. Het is toch juist niet goed voor een accu om rond deze spanning te blijven staan??

Als je een nieuwe accu in goede conditie houdt (door o.a. niet verder te ontladen dan 50% van de accu capaciteit) dan heb je absoluut geen dure laders nodig omdat er nauwelijks sulfatering optreedt (of kan optreden). Een gewone labvoeding met een nette DC spanning met CV en CC mode is het beste voor het laden van een loodzuur accu.

Zo deed ik dat ook, en gaat opzich prima. Maar dan moet ik zelf de CV in de gaten houden. Ik wilde juist een apparaat wat dit helemaal automatisch voor mij doet. Maar hij moet dit wel goed doen :)

Op 3 januari 2024 14:27:23 schreef Bobosje:
[...]

Als de accu leeg is en bijv. nog maar een open klemspanning van 11V heeft en de lader met 5A of 10A gaat laden dan zal de lader de spanning intern opvoeren tot misschien wel boven de 14,4V om de 5A of 10A te kunnen bereiken afhankelijk van de totale weerstand van de keten van laadsnoeren en de accuklemmen. De lege accu dicteert de spanning in de bekken van de accuklemmen (ca. 11V bij een lege accu) en de lader dicteert de spanning aan het begin van de laadsnoeren en die delta V moet worden overbrugt om de 5A of 10A te kunnen halen.

De lader zal geregeld tussentijds even met het laden stoppen om de accu spanning te kunnen meten en als die de 14,4V nadert dan zal de lader de interne spanning daaraan aanpassen (neem ik aan).

Oke dat zal dan zo zijn maar dan compenseert hij dit zelf al want de spanning op het schermpje is met bulk laden hetzelfde als de spanning gemeten op de accu.
Dus als ik jou verhaal goed begrijp dan weet hij de weerstand van de draden en compenseert deze spanningval op het schermpje.

Op 3 januari 2024 14:45:27 schreef Bobosje:
De lader zal vermoedelijk de spanning van de accu geregeld tussentijds meten door het bulk laden even te stoppen en de gemeten accu spanning op het schermpje te tonen.

Maar waarom doet hij dit ook als de accu al vol is.
Als ik de accu aansluit op de labvoeding en instel op 14,4V dan loopt er nog maar 90mA. Dit zou toch voor de acculader wel een teken moeten zijn dat hij kan stoppen met 14,4V zijn. Dat hij dit pulseren even doet om te monitoren begrijp ik. Maar waarom doet hij dit 12 uur lang?
Als ik kijk naar de Ctek lader van Fred dan gaat hij na de absorptiefase na een test direct naar een floatspanning van 13,6V.
Wat mij veel beter voor de accu lijkt.

Op 3 januari 2024 14:56:41 schreef InHogereSferen:
[...]

Maar waarom doet hij dit ook als de accu al vol is.
Als ik de accu aansluit op de labvoeding en instel op 14,4V dan loopt er nog maar 90mA. Dit zou toch voor de acculader wel een teken moeten zijn dat hij kan stoppen met 14,4V zijn. Dat hij dit pulseren even doet om te monitoren begrijp ik. Maar waarom doet hij dit 12 uur lang?
Als ik kijk naar de Ctek lader van Fred dan gaat hij na de absorptiefase na een test direct naar een floatspanning van 13,6V.
Wat mij veel beter voor de accu lijkt.

Dat de lader op 14,4V blijft staan is zeker niet goed en is zeer slecht voor de accu om redenen die ik al eerder heb aangegeven.
Een slimme lader laat een accu na het laad proces minimaal 4 uur rusten om dan de accu spanning te meten. Is die spanning dan ongeveer 12,85V dan is de accu vol en verder laden heeft dan geen zin meer.

Heb je al eens andere laad-programma's bekeken of gebruikt of evt. laad instellingen aangepast?

ik heb ook zo een Ctek,

paar jaar terug verschillende leeggelopen nieuwe accu's van UPS aan de lader gehangen. spannin varieerde van 0.7V tot 9V ofzo. meeste wou zelf geen stroom aanvaarde,. Ctek eraan voor een paar dagen. je kan aan de leds zien waar die mee bezig was. vaak duurde het 2dedagen voor de accu stroom wou aanvaarden, maar de meeste kwamen er toch door.
hier nog een oud filmpje van toen.
https://www.youtube.com/watch?v=MPfZwWQ-DdQ&ab_channel=AndyDevuyst
spanningen op accu: 0.8V - 1.5V - 3V - 4.4V

Ri was wel verschrikkelijk, ik had al vele parallel accu's nodig om door de selftest van de UPS te geraken maar ze deden het weer.
ik ben er toch ook mee gestopt, binnen de 2jaar ellende met die accu's gehad. 1 set was volledig beginnen koken en vervormen. de andere paartjes onbetrouwbaar. heb de meeste afgevoerd ondertussen. voer 10slechte af, krijg je genoeg recyclage geld om 1 goeie te kopen, die het beter zal doen dan die 10slechte.

heel heel lang geleden reed ik met een dodge W200 van 1977, zijn accu en laadsysteem waren gaar.
de auto kon er op LPG net op starten, en dan gaf de dynamo 15-20V. dit wekte de accu telkens weer tot leven. tijdens het rijden nam de spanning dan af en moest ik met verbruikers regelen zodat ik toch boven de 13,5V bleef (ruitenwissers of verwarming afschakelen). heb 9jaar met die auto gereden en met die gare accu :-).

de ergste was een fiesta mk1 die ik gevonden had, stond al 2-3jaar buiten, accu 0V. gestart met startkabels en als toerental lager dan 2000rpm kwam, viel de auto uit (ontsteking geen spanning meer). die heeft een week aan mijn Ctek gehangen en die accu kwam er door (bosch silver als ik me goed herinner)
http://www.fordcapri.be/fcapri/fiesta2/640/100_00511.jpg

wat heeft iedereen hier ook tegen die 14.4V trouwens? mijn trouwe golfje laadde altijd op met 14,4V, als ik dus 2uur naar het werk rijd, krijg die accu 2uur lang +14V voor de kiezen.
heb die gekocht met een oude accu erin (100Ah) en die is 10jaar erna verkocht met diezelfde accu, nog altijd goed werkend. die accu was bijna zo groot als mijn motorblok
http://www.fordcapri.be/fcapri/golf/640/DSCO3355.JPG

Ik denk dat ik toch een Ctek 5.0 ga kopen.
Hoewel we misschien van mening verschillen over het 100% vol krijgen met een spanning lager dan 14,4V, zijn we het er wel allemaal over eens dat onnodig op 14,4V laten staan een accu niet ten goede komt.

Op 3 januari 2024 15:10:20 schreef fcapri:
heb die gekocht met een oude accu erin (100Ah) en die is 10jaar erna verkocht met diezelfde accu, nog altijd goed werkend. die accu was bijna zo groot als mijn motorblok

Right! Dat is me een partij overkill! Een normale auto van die klasse heeft toch ongeveer 40Ah? Het dynamotje kan dus onvoldoende stroom leveren om dat ding "overvol" te krijgen. En de cycli, "starten" en "weer opladen" zijn relatief ook erg klein.

Maar goed. Als je normaal iedere 5 jaar een 40Ah koopt en nu iedere 12.5jaar een 100Ah, dan zit je op vergelijkbare kosten-per-jaar.

Mijn ervaring is echter dat accus voornamelijk door "een keer dom doen" kapot gaan. Te leeg laten lopen door de lichten aan te laten staan en dan een week niet nodig hebben of zo. Tja, dan is zo'n 100Ah op de lange duur weer snel duurder dan een 40Ah....

Dus aan mij is die "2.5x hogere investering om 2.5x langere levensduur te verkrijgen" niet besteed. Dat is zeker anders voor andere mensen (en andere leefpatronen etc).

Als je zo een accu met een beetje liefde behandeld gaat ze erg lang mee en zal je niet in de steek laten.

Dus niet overladen, een 12Ah accu niet laden met 100Ah, bij teveel ontladen niet laten staan en onmiddellijk terug opladen, en als laatste bij niet gebruik om de 2 maanden eens bijladen, rustig en niet met een 100Ah lader.

Sla je bovenste allemaal in de wind, dan zal je er weinig aan hebben, en zal het je een flinke duit kosten met elke keer een nieuwe accu te kopen.

De keuze ligt dus bij de gebruiker hoe hij zijn accu behandeld. :)

Geleerd door de jaren heen, als je ze enigszins goed behandeld krijg je er veel voor terug.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (17%)]

Op 3 januari 2024 18:25:16 schreef CrossFireX:
Als je zo een accu met een beetje liefde behandeld gaat ze erg lang mee en zal je niet in de steek laten.

Dus niet overladen, een 12Ah accu niet laden met 100Ah, bij teveel ontladen niet laten staan en onmiddellijk terug opladen, en als laatste bij niet gebruik om de 2 maanden eens bijladen, rustig en niet met een 100Ah lader.

Sla je bovenste allemaal in de wind, dan zal je er weinig aan hebben, en zal het je een flinke duit kosten met elke keer een nieuwe accu te kopen.

Geleerd door de jaren heen, als je ze enigszins goed behandeld krijg je er veel voor terug.

Mee eens!

Op 3 januari 2024 18:39:17 schreef InHogereSferen:
[...]

Kun je iedere auto/motor accu zomaar vervangen voor een LiFePO4 accu?

Het schijnt dat je er in ieder geval een speciale lader voor moet hebben?

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Lithium accu van het merk SHIDO, die zijn 1 op 1 vervangbaar voor het voertuig in kwestie. SHIDO heeft er alleen voor motors momenteel.

https://www.rad.eu/nl/m/shido-lithium-ion-batterij

Op 3 januari 2024 18:25:16 schreef CrossFireX:

....

Love&Kisses bij de zendamateurs is dat afgekort '88' of TLC, Tender Love and Care is ook wel een mooie. het Engels bekt vaak toch weer beter dan de woorden uit het Nederlandse taalgebied. Dat doet mij denken aan de zorg die aan wapens wordt besteed in het leger. Als je geweer niet binnen handbereik was pakte de kapitein het en pootte de loop in de aarde. Kon je gaan poetsen.
Ooit eens een muziekdoos gekregen van een muzikant kon je van alles op inpluggen maar hij gebruikte zo'n klein orgeltje, daar zat een flink NiCd pack in wat volkomen waardeloos was. En een nieuwe kopen was geen optie het was een speciaal type. Alleen de aluminium handels om het spul te verrijden rest nog. Vanavond nog eens kijken naar Gazelle fietsaccu. Desnoods sloop ik de goede cellen eruit.

Op 3 januari 2024 18:08:14 schreef rew:
Right! Dat is me een partij overkill! Een normale auto van die klasse heeft toch ongeveer 40Ah? Het dynamotje kan dus onvoldoende stroom leveren om dat ding "overvol" te krijgen. En de cycli, "starten" en "weer opladen" zijn relatief ook erg klein.

originele accu hoor, de fan uitsparing is speciaal zo gemaakt voor de accu.
https://www.fordcapri.be/fcapri/golf/DSCO3356.JPG

dat was een 1.6 mechanische diesel, compressie 23:1.
ik heb daar ooit een 40Ah 400A accu in gehad, omdat deze 100Ah eens ergens anders nodig was. die accu kreeg de motor amper rond.
ding is ook, als je 3Ah nodig hebt om te starten, is er maar 3% uit de accu, dat heeft de 60A dynamo er zo weer in.
als je een 40Ah dynamo hebt, dan is die met 3Ah al 7.5% ontladen. verslijt de accu harder van.

mijn capri benzine had een 40Ah 360A ding. die auto staat 11maand stil en rijd 1maand.
die accu heb ik veranderd naar een 76Ah 640A accu, zelf half leeg, kreeg die de motor nog zonder enige moeite rond. geen druppellader eraan, telkens na 11maand gewoon starten.

Op 3 januari 2024 15:20:58 schreef Bobosje:
Ik ga uit van enige technische kennis op dit vlak... ;)

yeah right, weet zeker 90% van die hier op het forum zit, zou de fout al snel maken, of heeft de fout ook al gemaakt en uit geleerd.
idem voor mezelf, de eerste voeding waar ik een accu mee op geladen heb, is opgeblazen.

omgekeerd ook hoor, voeding eerst op accu aansluiten en dan aanzetten: POEF :-)
maar weinig mensen gaan een voeding op 14V afregelen en dan aan de accu polen hangen, want dat knettert en vonkt dan. idem bij loskoppelen. en je wil echt geen vonken maken bij een waterstofproducerende opgeladen accu

een acculader is er WEL voor gemaakt, eerst accu aansluiten, dan stekker erin.
kende ooit een gepensioneerde volvo sleutelaar. ik ging ook zijn accu opladen, die spurtte de garage uit.
die heeft ooit een waterstofproducerende accu afgekoppeld en die is ontploft. volgens zijn verhaal heeft de accupool rakelings langs zijn hoofd gevlogen. als er 1 ding was waar die schrik van had, was het lood accus opladen.

Op 3 januari 2024 19:29:36 schreef fcapri:
yeah right, weet zeker 90% van die hier op het forum zit, zou de fout al snel maken, of heeft de fout ook al gemaakt en uit geleerd.
idem voor mezelf, de eerste voeding waar ik een accu mee op geladen heb, is opgeblazen.

omgekeerd ook hoor, voeding eerst op accu aansluiten en dan aanzetten: POEF :-)
maar weinig mensen gaan een voeding op 14V afregelen en dan aan de accu polen hangen, want dat knettert en vonkt dan. idem bij loskoppelen. en je wil echt geen vonken maken bij een waterstofproducerende opgeladen accu

een acculader is er WEL voor gemaakt, eerst accu aansluiten, dan stekker erin.
kende ooit een gepensioneerde volvo sleutelaar. ik ging ook zijn accu opladen, die spurtte de garage uit.
die heeft ooit een waterstofproducerende accu afgekoppeld en die is ontploft. volgens zijn verhaal heeft de accupool rakelings langs zijn hoofd gevlogen. als er 1 ding was waar die schrik van had, was het lood accus opladen.

Het laden van loodzuur accu's vereist technische kennis zowel met een labvoeding als met een acculader. Er blind op vertrouwen dat prullaria acculaders hun werk goed doen kan ook voor onaangename verrassingen zorgen. Zelfs met degelijk goede acculaders is technische kennis een must, zeker heden ten dage met de verschillende types van loodzuur accu's (standaard, EFB, AGM).

Die sleutelaar wist dus niet dat je een loodzuur accu ten alle tijden moet opladen in een goed geventileerde ruimte. Als je je daaraan houdt en de accu niet laat "koken" dan is er geen enkel risico m.b.t. de waterstof productie van de accu.

Op 3 januari 2024 15:27:08 schreef InHogereSferen:
Ik denk dat ik toch een Ctek 5.0 ga kopen.

Beste voornemen in mijn opinie!
Had ik mijn CTEK 3.8 niet reeds gehad had ik nu ook een 5.0 gekocht.

Die Aldi/Lidl/Action/Ali acculaders komen hier niet binnen! (zeker niet als ze 365/365 onbeheerd gebruikt worden).
Er zijn weinig aankopen waarvan ik jaren later nog zeg dat ik er tevreden van ben maar de CTEK is er zo één...