Als je zo een accu met een beetje liefde behandeld gaat ze erg lang mee en zal je niet in de steek laten.

Dus niet overladen, een 12Ah accu niet laden met 100Ah, bij teveel ontladen niet laten staan en onmiddellijk terug opladen, en als laatste bij niet gebruik om de 2 maanden eens bijladen, rustig en niet met een 100Ah lader.

Sla je bovenste allemaal in de wind, dan zal je er weinig aan hebben, en zal het je een flinke duit kosten met elke keer een nieuwe accu te kopen.

De keuze ligt dus bij de gebruiker hoe hij zijn accu behandeld. :)

Geleerd door de jaren heen, als je ze enigszins goed behandeld krijg je er veel voor terug.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (17%)]

Op 3 januari 2024 18:19:56 schreef fred101:
Ik heb er zat, die staan alleen niet in de garage ;-)

Bij overschot een kleine moeite om er eentje te verhuizen. ;)

[Bericht gewijzigd door Bobosje op (56%)]

Mijn ervaring is echter dat accus voornamelijk door "een keer dom doen" kapot gaan.

Precies. 2× gehad dat ik bij mijn motorfiets de sleutel van het contactslot te ver doordraaide tijdens op slot doen en dan gaat het parkeerlicht aan.
Volgende dag accu helemaal plat, wordt gewoon nooit meer helemaal de oude dan.

Op 3 januari 2024 18:25:16 schreef CrossFireX:
Als je zo een accu met een beetje liefde behandeld gaat ze erg lang mee en zal je niet in de steek laten.

Dus niet overladen, een 12Ah accu niet laden met 100Ah, bij teveel ontladen niet laten staan en onmiddellijk terug opladen, en als laatste bij niet gebruik om de 2 maanden eens bijladen, rustig en niet met een 100Ah lader.

Sla je bovenste allemaal in de wind, dan zal je er weinig aan hebben, en zal het je een flinke duit kosten met elke keer een nieuwe accu te kopen.

Geleerd door de jaren heen, als je ze enigszins goed behandeld krijg je er veel voor terug.

Mee eens!

Ik heb hier nog een oude Yuasa accu van 12AH, die houd een spanning van 12.8V na het laden en een paar dagen staan! Deze accu is nu 8 jaar oud, en geen capaciteit verlies. Dat was de oude accu van mijn motor, die ik nu heb vervangen door een LiFePO4 accu.

Gebruik ik nu op de hobbytafel en opladen met zonnepaneel, soms met Ctek lader. Ik gebruik een CTEK MXS 7.0 lader.

Op 3 januari 2024 18:31:12 schreef CrossFireX:
die ik nu heb vervangen door een LiFePO4 accu.

Kun je iedere auto/motor accu zomaar vervangen voor een LiFePO4 accu?

Het schijnt dat je er in ieder geval een speciale lader voor moet hebben?

Op 3 januari 2024 18:39:17 schreef InHogereSferen:
[...]

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Lithium accu van het merk SHIDO, die zijn 1 op 1 vervangbaar voor het voertuig in kwestie. SHIDO heeft er alleen voor motors momenteel.

https://www.rad.eu/nl/m/shido-lithium-ion-batterij

Op 2 januari 2024 23:22:14 schreef Bobosje:
Waarom laden met prullaria laders als kwaliteits labvoedingen het veel beter kunnen doen?

1)Niet iedereen heeft een labvoeding en zal weten hoe die daar een accu mee moet laden.
2) Veel voedingen gaan defect als je er geladen accu op aansluit terwijl de voeding uit staat of later met aangesloten accu word uitgeschakeld.
3) Een acculader weet wanneer de accu vol is en zal stoppen met laden of overgaan op onderhoudsladen. Een labvoeding heeft dat niet en je zal dan er zelf bij moeten blijven.

Voor de meeste mensen is een labvoeding iets waar ze niet mee kunnen omgaan en geen idee hebben hoe ze die kunnen gebruiken voor het opladen van een accu, dus voor de meeste mensen is een acculader iets wat het werk voor ze doet en verder niet naar hoeven omkijken. Alleen "techneuten" en dus mensen die precies weten hoe een labvoeding werkt en ook de geschikte labvoeding daarvoor hebben is soms wel eens handig om een accu op te laden. Maar dan moet je er wel regelmatig naar omkijken om te zien dat het goed gaat en je de accu niet aan het overladen ben.

Als je met regelmaat een accu moet opladen dan gebruik je gewoon een acculader en dan heb je daar verder geen omkijken naar. Doe ik ook gewoon.

Op 3 januari 2024 18:25:16 schreef CrossFireX:

....

Love&Kisses bij de zendamateurs is dat afgekort '88' of TLC, Tender Love and Care is ook wel een mooie. het Engels bekt vaak toch weer beter dan de woorden uit het Nederlandse taalgebied. Dat doet mij denken aan de zorg die aan wapens wordt besteed in het leger. Als je geweer niet binnen handbereik was pakte de kapitein het en pootte de loop in de aarde. Kon je gaan poetsen.
Ooit eens een muziekdoos gekregen van een muzikant kon je van alles op inpluggen maar hij gebruikte zo'n klein orgeltje, daar zat een flink NiCd pack in wat volkomen waardeloos was. En een nieuwe kopen was geen optie het was een speciaal type. Alleen de aluminium handels om het spul te verrijden rest nog. Vanavond nog eens kijken naar Gazelle fietsaccu. Desnoods sloop ik de goede cellen eruit.

De accu vervangen is het probleem niet zo maar mag en kan je dynamo in de auto dat wel op de goede manier opladen is meer waar je op moet letten.

Ik laad ook wel eens met een labvoeding, en dat kan je niet zomaar alleen achterlaten, dat moet je wel in het oog houden. Als ik zie dat de stroom opname gedaald is tot +- 150mA, koppel ik ze af op 14.4V.

Meestal laad ik Yuasa accu met niet meer dan 2.5A met een labvoeding, rustig dus.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (17%)]

En ook niet vergeten om de cellen in de accu op gelijk niveau te brengen door : juist ja , te overladen ... Egaliseren heet dat dan .

Op 3 januari 2024 18:08:14 schreef rew:
Right! Dat is me een partij overkill! Een normale auto van die klasse heeft toch ongeveer 40Ah? Het dynamotje kan dus onvoldoende stroom leveren om dat ding "overvol" te krijgen. En de cycli, "starten" en "weer opladen" zijn relatief ook erg klein.

originele accu hoor, de fan uitsparing is speciaal zo gemaakt voor de accu.
https://www.fordcapri.be/fcapri/golf/DSCO3356.JPG

dat was een 1.6 mechanische diesel, compressie 23:1.
ik heb daar ooit een 40Ah 400A accu in gehad, omdat deze 100Ah eens ergens anders nodig was. die accu kreeg de motor amper rond.
ding is ook, als je 3Ah nodig hebt om te starten, is er maar 3% uit de accu, dat heeft de 60A dynamo er zo weer in.
als je een 40Ah dynamo hebt, dan is die met 3Ah al 7.5% ontladen. verslijt de accu harder van.

mijn capri benzine had een 40Ah 360A ding. die auto staat 11maand stil en rijd 1maand.
die accu heb ik veranderd naar een 76Ah 640A accu, zelf half leeg, kreeg die de motor nog zonder enige moeite rond. geen druppellader eraan, telkens na 11maand gewoon starten.

Op 3 januari 2024 15:20:58 schreef Bobosje:
Ik ga uit van enige technische kennis op dit vlak... ;)

yeah right, weet zeker 90% van die hier op het forum zit, zou de fout al snel maken, of heeft de fout ook al gemaakt en uit geleerd.
idem voor mezelf, de eerste voeding waar ik een accu mee op geladen heb, is opgeblazen.

omgekeerd ook hoor, voeding eerst op accu aansluiten en dan aanzetten: POEF :-)
maar weinig mensen gaan een voeding op 14V afregelen en dan aan de accu polen hangen, want dat knettert en vonkt dan. idem bij loskoppelen. en je wil echt geen vonken maken bij een waterstofproducerende opgeladen accu

een acculader is er WEL voor gemaakt, eerst accu aansluiten, dan stekker erin.
kende ooit een gepensioneerde volvo sleutelaar. ik ging ook zijn accu opladen, die spurtte de garage uit.
die heeft ooit een waterstofproducerende accu afgekoppeld en die is ontploft. volgens zijn verhaal heeft de accupool rakelings langs zijn hoofd gevlogen. als er 1 ding was waar die schrik van had, was het lood accus opladen.

@fcapri Expansievaatje verraadt toch dat er heel wat elektrolyse in de motor zat . Nooit een warmloper gehad ?

nope, ding had 536 000km op die fotos. koelvloeistof is roze, verdonkert de reservoir ook.
die reservoirs vergelen altijd enorm en zeker de oude pre 1990 versies

ik vond die er heeeeeeeeeel proper uit zien. vergelijk beide fotos maar eens. ook het dieselblok met mooi blank alu na een half miljoen km, ik heb al andere autos gezien die gitzwart zagen na 100 000km.

dit was een donor golf (1991, andere reservoir) die ik ooit kocht, deze had maar 200 000km. hier ook de 'kleine' benzine accu en GEEN uitsparing in de koelventilator voor een grote accu.
https://www.fordcapri.be/fcapri/golf/2/DSCN0771.JPG

en, diezelfde auto nadat ik die ombouwde voor E10 brandstof (pomp en filters links boven), en 6jaar zelf gehad. die zag er 6jaar later veeeeeeeeeeeeel beter uit
https://www.fordcapri.be/fcapri/golf/2/DSCN5067.JPG

de ene poetst eens en doet onderhoud, de andere kijkt er niet naar om en heeft dan een uitgebrande oldtimer, die dan zogezegd van de ethanol komt en niet door met 30jaar oude brandstofleidingen te rijden.

Op 3 januari 2024 19:29:36 schreef fcapri:
yeah right, weet zeker 90% van die hier op het forum zit, zou de fout al snel maken, of heeft de fout ook al gemaakt en uit geleerd.
idem voor mezelf, de eerste voeding waar ik een accu mee op geladen heb, is opgeblazen.

omgekeerd ook hoor, voeding eerst op accu aansluiten en dan aanzetten: POEF :-)
maar weinig mensen gaan een voeding op 14V afregelen en dan aan de accu polen hangen, want dat knettert en vonkt dan. idem bij loskoppelen. en je wil echt geen vonken maken bij een waterstofproducerende opgeladen accu

een acculader is er WEL voor gemaakt, eerst accu aansluiten, dan stekker erin.
kende ooit een gepensioneerde volvo sleutelaar. ik ging ook zijn accu opladen, die spurtte de garage uit.
die heeft ooit een waterstofproducerende accu afgekoppeld en die is ontploft. volgens zijn verhaal heeft de accupool rakelings langs zijn hoofd gevlogen. als er 1 ding was waar die schrik van had, was het lood accus opladen.

Het laden van loodzuur accu's vereist technische kennis zowel met een labvoeding als met een acculader. Er blind op vertrouwen dat prullaria acculaders hun werk goed doen kan ook voor onaangename verrassingen zorgen. Zelfs met degelijk goede acculaders is technische kennis een must, zeker heden ten dage met de verschillende types van loodzuur accu's (standaard, EFB, AGM).

Die sleutelaar wist dus niet dat je een loodzuur accu ten alle tijden moet opladen in een goed geventileerde ruimte. Als je je daaraan houdt en de accu niet laat "koken" dan is er geen enkel risico m.b.t. de waterstof productie van de accu.

Ik zou zo'n accu ook monitoren en bijv. niet het pand verlaten. Slecht ontworpen lineaire voedingen kunnen ook zomaar defect raken. In veel auto's zit een IBS sensor die stroom en temperatuur meet op de minpool van de AGM accu.

Op 3 januari 2024 15:27:08 schreef InHogereSferen:
Ik denk dat ik toch een Ctek 5.0 ga kopen.

Beste voornemen in mijn opinie!
Had ik mijn CTEK 3.8 niet reeds gehad had ik nu ook een 5.0 gekocht.

Die Aldi/Lidl/Action/Ali acculaders komen hier niet binnen! (zeker niet als ze 365/365 onbeheerd gebruikt worden).
Er zijn weinig aankopen waarvan ik jaren later nog zeg dat ik er tevreden van ben maar de CTEK is er zo één...