https://www.electro-andijk.nl/index.php/categorien/electronica/ic/ic-s…
Lijkt mij een beter adres. Bij koop op afstand kan je er vanaf bij gebleken defect. Evt. sluit je hem aan met wire-wrap o.i.d zodat geen soldering zichtbaar is op de pinning. Check ook de omliggende componenten en de powersupply voordat de STK wordt aangesloten.
edit: post gecrossed met test: 1 heeft Andijk er op voorraad.
Ik meet dat er nu 42v op de eindtrap staat. Bij Andijk zie ik dat de eindtrap max +- 39v kan hebben.
Een paar volt meer , kan dat kwaad,
Op 31 december 2023 21:23:01 schreef daltonagf:
Ik meet dat er nu 42v op de eindtrap staat. Bij Andijk zie ik dat de eindtrap max +- 39v kan hebben.
Een paar volt meer , kan dat kwaad,
Het is beter om de spanningscaroussel op 240 Volt te zetten. Het lichtnet is vaak hoger als 230 Volt, omdat het opgetild wordt door teruglevering van zonnecellen. Overigens sneuvelen de meeste hybrides, doordat er een pootje loskrimpt in het soldeer.
Het is dus goed om een kinkje aan te brengen in de uitlopers en de pootjes aan de soldeerzijde om te buigen, zodat het soldeeroppervlak groter is.
Dikke film techniek, die grote plakkken zijn idd de beide eindtransistors. Als de balans niet OK is en de afwijking meer dan 3dB kan je evt. de balansknop los maken en het pijltje verstellen dat die optisch in het midden staat. Het oog wil ook wat
waarschijnlijk zitten er een paar NTC's of diodes onder de witte blub.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]
Deze STK die je hebt open gemaakt is geen originele volgens het internet.
Onder de witte blub zit de transistor, gekoeld door 2 blokjes aluminium die als het goed is gelijmd zijn op de achterwand voor warmte overdracht.
Waar men dikke film techniek kan aanwijzen, graag. Ik zie het niet.
Er zit zo weinig in zo'n darlington plak dat je ook 2 keurige exemplaren zelf kunt maken met darlington torren, dan kun je ook de ruistroom zelf naar smaak nog instelbaar maken.
Oke, klinkt goed.
Is dat schema'tje alles ?
Dat lukt me nog wel, alleen welke onderdelen heb ik dan precies nodig.
Heb je misschien een schema, met info welke onderdelen het moeten zijn.
Gr rob
Blijkbaar een populaire module want hier is ook een hele thread van iemand die die heeft nagebouwd, inclusief printplaat.
https://audiokarma.org/forums/index.php?threads/stk-0050-replacement-f…
Ik vind het vreemd dat de kanalen hoorbaar verschillen, zo een eindtrap heeft als het goed is een versterkingsfactor van een fractie onder de 1, en als je daar meer dan 10% (een verschil dat je niet redelijkerwijs kan horen) naast zit is er toch wel iets flink mis. Het kan wat waard zijn om een testsignaal aan te brengen en te controleren wat de amplitude voor en na de eindtrap is, en of dat afhankelijk is van de aangesloten belasting.
Op 4 januari 2024 13:51:24 schreef nijhuisr:
Deze STK die je hebt open gemaakt is geen originele volgens het internet.
Je "equivalente schema" klopt inderdaad niet met de module van de TS, maar ik denk dat dit voornamelijk komt omdat het er alle schijn van heeft dat die van de TS een quasi-complementaire eindtrap is met NPN vermogenstransistoren, wat in de jaren '70 nog heel normaal was omdat goede PNP vermogenstransistoren niet bestonden/net nieuw waren. "Het internet" had het dus weer eens mis. Vervelend is nu alleen dat het niet helemaal duidelijk is of de halfgeleiders onder de witte kit geïntegreerde darlingtons zijn of niet. Het voelt niet logisch om een uitgangstransistor direct met een SOT-23 aan te sturen, al kan je met een kermisch substraat nog best wel wat maken.
Met "het internet" bedoel ik gewoon Google even op "STK0050 datasheet"
Dan vind je dit equivalente schema terug, staat gewoon in het datasheet.
Ook foto's van fakes en originele.
Op de behuizing staat "Darlington power pack", betekend niet per definitie dat er ook echte darlington transistoren worden gebruikt.
Ow AH, ik snap wat je bedoelt, ik dacht dat je een (niet-gepubliceerde) foto had gevonden van een valse, had vastgesteld dat dit hem was, en dat je een equivalente schakeling had gecopy-paste (die vervolgens door mij afgeschoten werd als anders dan het plaatje van de TS). Op basis van deze informatie denk ik ook dat de module misschien al eens vervangen is geweest.
Hoi,
Er zit nu een originele en een nep exemplaar in. Volume is wel hetzelfde, maar geluid van een kanaal is voller, dieper ander kanaal is vlakker.
Ik denk dat dit komt door de verschillende
STK 0050 , die er nu in zitten
Ik heb er een hele tijd geleden 2 besteld uit china, daarvan ging er 1 hemelen.
1 oude originele terug gezet, daar had ik er nog 1 van liggen.
Ik denk dat de originele en de chinese niet hetzelfde zijn,.en dat daardoor het geluid links en rechts niet hetzelfde is
Nee, heb ik niet. Links zit bijna geen bass in rechts wel. Verder klinkt het wel goed, maar niet zoals het hoort
als je het niet kunt nameten, neem ik aan dat je wel hebt vastgesteld dat het verschil niet door de input (bron) of output (speakers) komt?
Of een kaduke tweeter of een aanlopende bass luidspreker. Kan je testen. Druk de conus gelijkmatig in met kracht verdeeld door meerdere vingers. De spreekspoel mag niet aanlopen, dat geeft een schurend geluid. De tweeter kan je makkelijk testen door het oor er vlakbij te bewegen. Evt pink of white noise via een gen of software app gekoppeld via soundcard aan de audio input van de amp.
Op 5 januari 2024 12:48:42 schreef daltonagf:
Nee, heb ik niet. Links zit bijna geen bass in rechts wel. Verder klinkt het wel goed, maar niet zoals het hoort
Luidsprekers misschien wisselen, zodat je kunt vaststellen dat het in de elektronica zit en niet in de luidspreker.
Welke STK module mist de bass? De originele of de vervanger?
Ik denk trouwens dat het lastig zal zijn om iets betekenisvols voor elkaar te krijgen zonder enige meetapparatuur. De probleemstelling helpt niet: er moest pas na vragen blijken dat er al vervangers ingebouwd waren, en eerst was er een volumeverschil en nu niet meer om onbekende redenen. Ik weet nu alsnog niet wat er veranderd is.