Kan ik kapotte elektronische apparaten gratis laten ophalen voor demontage van de onderdelen? Is daar veel vraag naar?
Ik wil die apparatuur aanbieden via een website waar tweedehands artikelen worden aangeboden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 31 december 2023 23:20:28 schreef Arco:
Je kunt het meestal bij de gemeentewerf aanbieden ter recycling...
Bedankt voor je antwoord. Kan ik de apparatuur ook thuis laten ophalen (door particulieren) voor demontage?
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Waarom niet bij Vraag & Aanbod? Dan zie je het vanzelf of er vraag naar is en anders kun je het altijd nog weggooien.
Op 31 december 2023 23:27:07 schreef OPTOdesign:
Waarom niet bij Vraag & Aanbod? Dan zie je het vanzelf of er vraag naar is en anders kun je het altijd nog weggooien.
Bedankt voor de tip. Ik wil nu nog geen kapotte apparaten aanbieden, maar ik wil wel graag alvast weten of daar vraag naar is.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ligt er nogal aan wat het is, een high end versterker ben je zo kwijt maar een low budget computer boxje is een ander verhaal
Precies.
Maar meestal raak je de ene helft makkelijk kwijt via de vraag en aanbod hier. Wat er na een maand nog over is, naar de gemeentewerf, wecycle bak etc
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het hangt af van het type apparaat, en de staat waarin het verkeert.
(een 15 jaar oude kapotte pc zal bijv. niet veel belangstelling voor zijn...)
Op 1 januari 2024 01:22:17 schreef Arco:
Gouden CPU contactjes?
Arco
Special Member
Ach je weet het soms niet. Ik heb/had de gekste dingen laten ophalen. Soms had ik het net naar de stort gebracht en kwam iemand toch naar een gebarste badkuip vragen. (Hij wou er vijver van maken)
Mijn tips:
Zet het op marktplaats.nl
Doe 'Teab' 'bieden' , €1 maar niet gratis *1
Wees een beetje streng/gehaast *2
Of vraag de lokale kringloop, die halen soms ook op, misschien doen zij wat met koper of onderdeeltjes.
*1 & *2 : er zijn mensen/families die reserveren alles wat gratis is, vragen om foto's en dingen die al in de tekst staan en als het brein (iemand anders) achter de handel echt interesse en tijd heeft dan wordt het pas (later) opgehaald. Zet in je tekst "mag voor zeer weinig weg" of "zo op te halen" maar vermijdt de instelling of het woord "gratis"
Daarna wil je ook niet (voor niks) een zaterdag thuisblijven. "Staat naast de kliko, morgen komt al iemand, mijn vrouw wil het nu weg hebben"
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 31 december 2023 23:19:00 schreef Joop3:
Is daar veel vraag naar?
Eind jaren 70 sloopte ik oude radios en TVs voor de onderdelen. Dat was toen nog iets waar je eventueel wat aan had: De onderdelen waren voor mij toen erg duur, uds wat voorraad hebben dat helpt. Tegenwoordig zijn de onderdelen zo goedkoop dat ik er 3000 koop als ik er 10 nodig ga hebben. Niet de moeite om er 10, 20 of 50 te kopen.
Dus mijn mening is: Nee daar is niet "veel vraag naar".
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat deed ik ook, alles uit elkaar voor de onderdelen (begin 80's)
Dat was vooral buizen spul. Mijn eerste reparatie was een z/w TV. De zekering overbrugd, deken en kussens over de TV, stekker erin en na de knal de boel weer open. Met de restanten van de geplofte folie condensator naar de winkel en hij deed het weer. Ik gooide van radios altijd die rare open potmeters weg want hadden allemaal oneindige weerstand. Nu weet ik dat dat varco's waren 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Problematisch blijft het terugkerende dilemma, dat als je iets weggooit, je het vrij kort daarna nodig blijkt te hebben. Meestal is dan het onderdeel/apparaat niet meer verkrijgbaar of heel duur 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 1 januari 2024 10:19:36 schreef Tidak Ada:
Problematisch blijft het terugkerende dilemma, dat als je iets weggooit, je het vrij kort daarna nodig blijkt te hebben. Meestal is dan het onderdeel/apparaat niet meer verkrijgbaar of heel duur
het ergste is vaak dat het in dezelfde week of maand is ook nog. heb je dat ding onderhand weggedaan omdat het toch al 15 jaar in de weg lag en er komt niemand meer mee aan.
pas had ik nog net geluk, een kapotte vhs recorder met het bekende turbodrive tandwiel stuk, maar ik had die nog wel liggen 
Op 1 januari 2024 10:40:44 schreef testman:
Het ergste is vaak dat het in dezelfde week of maand is ook nog.
Nog erger vind ik dat die termijn erg lang kan zijn en veel langer is als mijn geheugen, omdat ik het in een der vele jaren toch weggedaan heb en daarom niet meer kan vinden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Omdat mijn ouders nog studeerden heeft mijn oma veel op de kleine (ik) gepast. Toen ze afgestudeerd waren hebben ze al bedankje een KLEUREN TV kadeau gedaan.
Toen 20 jaar later dat ding kapot ging terwijl ik Elektro aan het studeren was... heb ik hem bekeken, de schemas bestudeerd en kwam ik tot de conclusie dat er maar 1 ding aan de hand kon zijn: Buis XYZ was stuk: trok te veel stroom. Ik had zelf net m'n oude-gesloopte-buizen voorraad de deur uit gedaan. Rondgevraagd en:
* 1) iemand wist dat bij DIE TV na zoveel jaar inderdaad vaak DIE buis kapot ging.
* 2) Iemand z'n buizen verzameling nog NIET weggegooid had.
Dus oma gerapporteerd: Ik kom volgende week langs om even een nieuwe buis te plaatsen, dan doet ie het weer!
En toen vertelde oma dat ze hem aan m'n neefje had gegeven om te slopen voor de onderdelen. 
Dat is balen. Kon je geeneens laten zien hoe brilliant je was. Ik ken dat! Voel me soms ook een miskend genie. Terwijl dat duidelijk niet zo is 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (14%)]
Ach, na 20 jaar wilde oma ook wel eens wat nieuws.
Of er interesse is in niet specifieke elektronica ... daar kom je alleen maar achter door het aan te bieden.
Dat kan via het forum hier of iets als marktplaats inderdaad.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 1 januari 2024 09:20:19 schreef rew:
[...]Eind jaren 70 sloopte ik oude radios en TVs voor de onderdelen. Dat was toen nog iets waar je eventueel wat aan had: De onderdelen waren voor mij toen erg duur, uds wat voorraad hebben dat helpt. Tegenwoordig zijn de onderdelen zo goedkoop dat ik er 3000 koop als ik er 10 nodig ga hebben. Niet de moeite om er 10, 20 of 50 te kopen.Dus mijn mening is: Nee daar is niet "veel vraag naar".
Maar dat zijn standaard-onderdelen. In apparaten zitten soms specifieke onderdelen die niet meer te koop zijn of duur, of leuk om mee te knutselen.
Ik denk inderdaad wat Sine zegt. Aanbieden, hier en op marktplaats, en wat er eventueel overblijft naar de gemeentewerf of indien van toepassing ijzerboer.
Op 1 januari 2024 13:01:03 schreef maartenbakker:
Maar dat zijn standaard-onderdelen. In apparaten zitten soms specifieke onderdelen die niet meer te koop zijn of duur, of leuk om mee te knutselen.
en wie bouwt er nu nog wat met die specifieke onderdelen?
vroeger deed je een tv open en zaten daar tal van leuke delen in.
een recem BC en BD transistoren, weerstanden, condensatoren...
nu koop je BC en BD transistoren met 50tegelijk voor peanuts. daar ga ik dus geen oude meer voor desolderen.
ik haalde vroeger met groot vuil ook vele tv's op (eerst rondrijden met de fiets, dan pa overhalen om erachter te gaan met de auto). grootste deel kon ik gewoon herstellen, maar als er dan 5 werkende tv's in de hoek van de woonkamer staan, moest ik ze toch weer wegdoen (slopen voor delen, of gewoon terug bij grootvuil zetten). verkopen geraakte je 30jaar geleden al amper kwijt
alles vliegt bij mij direct weg, doe ook geen moeite om te kijken wat erin zit. want eens je iets gezien hebt, heb je het volgende week nodig.
meer al: had je niet gekeken, had je niet geweten dat je het weggegooit hebt, en heb je het ook niet nodig
Ik denk dat dit goede ideeen zijn.
Bij ons is er ook een werkplaats opgestart waar ze de weesfietsen van het station opknappen en deze voor een zacht prijsje weer te verkopen.
Zo krijgen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ook een werkervaringsplek en vaardigheden.
Met dit in het achterhoofd en de ervaring op div witgoedfora weet ik dat de gemiddelde reparaties aan witgoed ook geen raketwetenschap is.
En als er dan toch wel wat electronisch is dit standaard fouten betreft.
En naar mijn schatting misschien wel 80 % op de schroothoop belandt, die alleen maar een grondige schoonmaakbeurt nodig hebben.
Ben toen bij de gemeente beland en dan begint pas de ellende.
Het grote geld is allang vast gelegd.
Als jij je afval aanbiedt voor afvoer is het eigendom van de gemeente.
Haal je het 's morgens van straat af dan ben je strafbaar.
Vraag je toestemming aan de gemeente om uit de e-waste container spullen te halen, dan kan dat niet want dan is het eigendom in handen van de commerciële afvalbranche.
En die geven geen toestemming.
Natuurlijk zijn er mogelijkheden als een gemeente wel van goede wil is.
Zet een tussencontainer neer die toegankelijk is voor een nieuw soort activiteiten. Onderdelen voorziening voor de repair café's, een plek waar burgers donoronderdelen kunnen vinden. En waar kleine 2e hands onderdelenfirma's hun startup kunnen maken en de onderdelen gratis mee mogen nemen.
Worden door de mensen, die daar demonteren, ook nog de grondstoffen beter gescheiden.
Maar je moet als gemeente ook eens je nek uit durven steken en eens ja durven zeggen op ideeën uit de burgerij, want nee dat kan niet is alleen maar een antwoord als je bang bent om verantwoording te dragen.
Ja, die bestaat vooral uit verouderde onderdelen, behalve misschien de voeding en ventilator.
Op 1 januari 2024 01:41:29 schreef K7Jz:
[...]Ach je weet het soms niet. Ik heb/had de gekste dingen laten ophalen. Soms had ik het net naar de stort gebracht en kwam iemand toch naar een gebarste badkuip vragen. (Hij wou er vijver van maken)
Mijn tips:
Zet het op marktplaats.nl
Doe 'Teab' 'bieden' , €1 maar niet gratis *1
Wees een beetje streng/gehaast *2
Of vraag de lokale kringloop, die halen soms ook op, misschien doen zij wat met koper of onderdeeltjes.*1 & *2 : er zijn mensen/families die reserveren alles wat gratis is, vragen om foto's en dingen die al in de tekst staan en als het brein (iemand anders) achter de handel echt interesse en tijd heeft dan wordt het pas (later) opgehaald. Zet in je tekst "mag voor zeer weinig weg" of "zo op te halen" maar vermijdt de instelling of het woord "gratis"
Daarna wil je ook niet (voor niks) een zaterdag thuisblijven. "Staat naast de kliko, morgen komt al iemand, mijn vrouw wil het nu weg hebben"
Bedankt voor je tips.
Op 1 januari 2024 14:19:57 schreef Lampje45
Zet een tussencontainer neer die toegankelijk is voor een nieuw soort activiteiten. Onderdelen voorziening voor de repair café's, een plek waar burgers donoronderdelen kunnen vinden. En waar kleine 2e hands onderdelenfirma's hun startup kunnen maken en de onderdelen gratis mee mogen nemen.
Worden door de mensen, die daar demonteren, ook nog de grondstoffen beter gescheiden.Maar je moet als gemeente ook eens je nek uit durven steken en eens ja durven zeggen op ideeën uit de burgerij, want nee dat kan niet is alleen maar een antwoord als je bang bent om verantwoording te dragen.
Goede ideeën.