Kan ik kapotte apparaten gratis laten ophalen voor onderdelen?

O hoe herkenbaar wat die tv's betreft.
Ik had, ergens midden jaren 70, een standaard ronde op de fiets langs het grofvuil in de wijk.
De kleuren tv's gingen, mits niet leeg geroofd door "buizenrukkers" die de tv leeg hadden geplukt, mee.
Ook waren er van die grapjassen die het kanon van de BB een tikje gaven met een steen. En dat alleen vanwege de mooie zucht die het vacuum gaf 8)7
Dat kon je vaak al zien aan het fosfor aan de voozijde.
De gescoorde zware krengen gingen op de bagagedrager mee, lopend terug naar huis.
Idem met radio's.
Tot er een stuk of 30 stonden in de berging, dan kon ik er niet meer in...
Van een paar werkende maken, de rest kaal slopen.
Met meer dan 5 a 6 in mijn slaapkamer begon moeder toch wel een beetje te klagen.
Maar we hadden al heel snel kleuren tv in de woon en slaapkamer, en altijd voor niets :)
Leuk centje mee bijverdiend met verkopen van die tv's .
De laatste grote klus was een beeldbuis overzetten in een K40 en daar ook de complete teletext in gebouwd.
Daar ging het raster ic, was dat niet de tda 3650? met grote regelmaat in kapot.

De tijd van slopen om mee te repararen is geweest, ik denk dat zeker huishoudelijk spul beter meteen naar de gemeente kan.

Ja, van sommige zaken die nog werken is het moeilijk afscheid nemen. Vorig jaar van een koffiemaniak een Siemens automaat meegebracht. De koffiemolen zou bot zijn waardoor de koffie anders zou gaan smaken? Hier geen plaats in de keuken daarvoor. Wordt voor wie hem hebben wil.

Op 1 januari 2024 16:50:27 schreef revado:
Ik had, ergens midden jaren 70, een standaard ronde op de fiets langs het grofvuil in de wijk.
De kleuren tv's gingen, mits niet leeg geroofd door "buizenrukkers" die de tv leeg hadden geplukt, mee.

Da's wel even zweten, een K7 achterop je fiets... :+

Op 1 januari 2024 16:54:01 schreef jerome:
De koffiemolen zou bot zijn waardoor de koffie anders zou gaan smaken?

Ik vond dat altijd onzin, maar het is echt zo dat het anders is...
Met een bot maalwerk worden de bonen platgewreven i.p.v. gemalen. Met een nieuw maalwerk krijg je weer echt gemalen koffie en gaat ook vele malen sneller.

Bij espresso zie je dat ook door de grotere hoeveelheid crema...

Dus toch waar! Gaat met de volgende recuprit.

Op 1 januari 2024 16:54:12 schreef Arco:
[...]
Da's wel even zweten, een K7 achterop je fiets... :+

Ja, daar weet ik alles van.
Maar je krijgt handighheid in het in balans houden :)

Op 1 januari 2024 16:50:27 schreef revado:
Ook waren er van die grapjassen die het kanon van de BB een tikje gaven met een steen. En dat alleen vanwege de mooie zucht die het vacuum gaf

Tot er een stuk of 30 stonden in de berging, dan kon ik er niet meer in...
Van een paar werkende maken, de rest kaal slopen.

vele van die tv's hadden eigenlijk niet veel problemen. vaak kapotte schakelaars. die drukknoppen die je moest indrukken om aan te zetten (itc of zoiets van merk had er veel last van). schakelaars gesmolten, of de print zelf zwart gebrand.
soms geluk gehad met zekering vervangen en gedaan.

dan een hele serie gehad met die kleine printplaatjes onder een alu kapje. Waren 2 helften en de voeding in het midden. je kon die open draaien. beetje gegoogled en uitgekomen op een K11 chassis :-) (die printjes onder alu blokjes rechts).
https://1.bp.blogspot.com/-iMxxFLnpPvs/ToNjgiI1xcI/AAAAAAAAGoA/ARY6sOqsE14/s1600/IMG_8401.jpg

wat veel voorkwam is dat er geen geluid was. dat was zo een klein printje vervangen en werkte weer (had vele van die printjes liggen uit slopers). of de speaker zelf kapot.

of de tv had een kleur minder, achterop die buisvoet zaten zo 3 alu oxide printplaatjes. vaak eentje gebroken. geen idee welk chassis dat was maar ook makkelijk te swappen.

heb vele tv's gesloopt die werkten, printplaat eruit voor onderdelen en dan de buisvoet achterop kapot kloppen. kreeg dan een zwarte tekening vooraan te zien.
wij hadden een biljart staan thuis, eronder stonden dan 6-8 tv's, bovenop kon je er ook een stuk of 5 kwijt.
men broer van 5 jaar had al TV op zijn kamer (ergens rond 1990-1995), de ouders ook, keuken een tv, living een tv...

En dan die "spring weerstanden" die de K7 had, maar ook andere Philips apparaten.
Die wilden, als er veel stroom liep, en de weerstand loeiheet was geworden wel eens springen.
Ik heb nog steeds een wat kleine lidtekentjes van een paar druppels gloeiend heet tin wat dan rond vloog als je net achter de tv aan het zoeken... ( ook van andere ongelukjes met tin) :)

Die printjes in die alu doosjes in de K11, maar ook in de K9 waren ook berucht.
Vaak was flink heen en weer halen van het printje in die zwarte connector de oplossing.
Ik heb er ook eens een met draadjes op de print gesoldeerd na blijven haperen.
Die connectoren zijn nog steeds te koop zag ik in een outlet store.

Een foto er bij zetten werkt nog niet, hoe heb jij dat gedaan @fcapri ?

Op 31 december 2023 23:19:00 schreef Joop3:
Kan ik kapotte elektronische apparaten gratis laten ophalen voor demontage van de onderdelen? Is daar veel vraag naar?

Ik wil die apparatuur aanbieden via een website waar tweedehands artikelen worden aangeboden.

Dag Joop3,

Zelf speur ik regelmatig tweedehands websites af op zoek naar elektronica die ik nog niet heb of ken, gewoon om deze te demonteren en er uit te leren (en onbekende componenten te leren kennen en/of verzamelen). Dus ja, er is vraag naar, al weet ik niet hoe groot die vraag is.

Zoals anderen al hebben aangehaald, kan je wellicht best op websites als 2dehands of Marktplaats een advertentie zetten voor een laag bedrag, zo heb je er toch nog iets voor en trek je toch geen massa gratis-gratis-zoekers aan.

Weggeven aan een goed doel, een kringloopwinkel (als ze het al willen), of (erger) weggooien kan altijd nog. Maar met bovenstaande kan je misschien knutselaars nog een plezier doen.

Als koper/afhaler heb ik tot nu toe (hout vasthouden) alleen nog maar leuke contacten gehad, als verkoper/aanbieder zou ik wel proberen te filteren en letten op de ervaring van anderen via de website.

Kleine rant: hier bij ons in België kan je afgedankte elektronica gratis naar het containerpark brengen, en ik erger me mateloos dat je daar geen spullen weer mee terug kan of mag nemen. Zeker voor knutselaars zoals mij zou dat een walhalla kunnen zijn. Bovendien lijkt het mij nog steeds beter voor het milieu als dingen op welke manier dan ook een tweede leven kunnen krijgen, dan ze meteen volledig weg te gooien. Zelfs als je van een oude TV enkel de kast gebruikt om er een aquarium in te bouwen, blijft dat gedeelte toch weg van het stort. Enfin, einde rant :)

Succes!

Marlon

Op 1 januari 2024 23:41:32 schreef Marlon:
[...]

Dag Joop3,

Zelf speur ik regelmatig tweedehands websites af op zoek naar elektronica die ik nog niet heb of ken, gewoon om deze te demonteren en er uit te leren (en onbekende componenten te leren kennen en/of verzamelen). Dus ja, er is vraag naar, al weet ik niet hoe groot die vraag is.

Zoals anderen al hebben aangehaald, kan je wellicht best op websites als 2dehands of Marktplaats een advertentie zetten voor een laag bedrag, zo heb je er toch nog iets voor en trek je toch geen massa gratis-gratis-zoekers aan.

Weggeven aan een goed doel, een kringloopwinkel (als ze het al willen), of (erger) weggooien kan altijd nog. Maar met bovenstaande kan je misschien knutselaars nog een plezier doen.

Als koper/afhaler heb ik tot nu toe (hout vasthouden) alleen nog maar leuke contacten gehad, als verkoper/aanbieder zou ik wel proberen te filteren en letten op de ervaring van anderen via de website.

Kleine rant: hier bij ons in België kan je afgedankte elektronica gratis naar het containerpark brengen, en ik erger me mateloos dat je daar geen spullen weer mee terug kan of mag nemen. Zeker voor knutselaars zoals mij zou dat een walhalla kunnen zijn. Bovendien lijkt het mij nog steeds beter voor het milieu als dingen op welke manier dan ook een tweede leven kunnen krijgen, dan ze meteen volledig weg te gooien. Zelfs als je van een oude TV enkel de kast gebruikt om er een aquarium in te bouwen, blijft dat gedeelte toch weg van het stort. Enfin, einde rant :)

Succes!

Marlon

Het voordeel van gratis aanbieden is denk ik wel dat ik dan niet in gesprek hoef met de onbekende afhaler. Ik zet het dan gewoon buiten de voordeur, vlak voordat die persoon langskomt. En dan is er ook minder kans dat de afhaler gaat klagen over het product, denk ik.

Op 1 januari 2024 22:18:59 schreef revado:

Een foto er bij zetten werkt nog niet, hoe heb jij dat gedaan @fcapri ?

online foto, gewoon de url kopieren en hier tussen

[img]url [/img] 

tags zetten

Op 1 januari 2024 23:41:32 schreef Marlon:

Kleine rant: hier bij ons in België kan je afgedankte elektronica gratis naar het containerpark brengen, en ik erger me mateloos dat je daar geen spullen weer mee terug kan of mag nemen.

idd, vaak liggen er ebikes en/of ebike accu's. ik koop regelmatig kapotte ebikes en vaak hebben de eigenaars de accu al 'weggegooid'.
van zo een oude ebike kan je geen nieuwe accu meer kopen (rare behuizingen) en revisie bedrijven kunnen je enkel helpen als je de oude binnengeeft.

Foto van de befaamde connector van de K9 en K11.
Meteen een test of uploden weer werkt :)