De vraag is nu concreet doordat ik een 8-voudige buffer nodig heb, a la 74244 of 74245 - unidirectioneel volstaat, maar een '245 is zoveel eenvoudiger om te layouten... Belangrijk dat voeding uit 3,3V= mogelijk is, daarmee vallen 74 en 74LS al weg, die doen het enkel op 5V=; dacht ik toch.

Maar ik bedoel de vraag algemener: wat is vandaag de meeste courante logica-familie? 74HC, misschien? Men ziet ook 74HCT, 74ACT, 74LV, en wat nog al niet, ik zie door de bomen het bos niet meer. Dat komt ook doordat ik de evolutie niet van dichtbij gevolgd heb, 74LS was altijd mijn standaard, CD40 heb ik weten verschijnen maar nooit gebruikt...

De 74HC is cmos compatible, de 74HCT is TTL compatible. (qua inputlevels)

Maar HCT is dus TTL compatible: omslag punt aan de ingang 1.2 tot 1.8 volt of zoiets en output niveaus van richting de 5V. Hiervoor is het nodig dat de voeding gewoon 5V is (+/- 10%) .

Dus als je met 3.3V wil voeden dan is HCT dus geen optie.

Ik gebruik de 74HCT245 als level shifter om van 3.3V niveaus naar 5V niveaus te gaan. Veel WS2812 chips vinden de 3.3V uit m'n CPU niet genoeg(*) om ooit een "1" te zien. Dan werkt het niet. :-)

(*) Voor veel CMOS chips is de grens officieel 70% van VCC, oftewel ongeveer 3.5V. In de praktijk ligt de grens meestal op ongeveer 2.5V en is er niets aan de hand. Maar sommige WS2812 chips eisen dus echt een serieus hogere spanning!.

Dus als je met 3.3V wil voeden dan is HCT dus geen optie.

Die snap ik niet (het zal ongetwijfeld aan mezelf liggen). Okee, bij 3,3V= voeding zijn ttl-uitgangsnivo's natuurlijk niet haalbaar, dat is duidelijk. Maar stel nu: ik wil vanuit mijn buffer de ingangen van een raspi aansturen, of een esp32-module, dan wil je toch juist geen ttl-signalen want die blazen de cpu-ingangen op. Toch? Ik zou denken dat in deze situatie een 74HCT244 of 74HCT245 met 3,3V= voeding het prima moet doen. Of..?

Bij HCT moet de voedingsspanning tussen 4.5 en 5.5v liggen, +/-10%. (is al ruimer als LS, die zijn +/-5%)

Ah okee, dankje. Het lag dus inderdaad aan mezelf ;)

Als het maar om een paar signaaltjes gaat kun je wegkomen met een spanningsdeler (5V->3.3V) of met 2 fetjes (zie AN).

Uiteraard zijn er ook IC mogelijkheden 74LVC245 (ipv HCT245) bijvoorbeeld.

AN10441.pdf

Er is ook een 3.3v Vcc TTL compatible versie, da's de LVTTL serie (o.a. van TI)

Er zijn ook losse gates, vaak heel handig...

74LVC_Select_Guide_TI.pdf

[Bericht gewijzigd door Arco op (29%)]

Op 2 januari 2024 10:24:39 schreef Paulinha_B:
De vraag is nu concreet doordat ik een 8-voudige buffer nodig heb, a la 74244 of 74245 - unidirectioneel volstaat,

Al eens aan optocouplers gedacht. Bijvoorbeeld de PC847.

En?

Daar kun je alle kanten mee op, plus dat het galvanisch gescheiden is.

Ja. Wat is het verband met de vraag in de titel?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (92%)]

Op 2 januari 2024 14:24:54 schreef Paulinha_B:

Met een optocoupler kun je ook in 1 richting "level shiften. Led op +5V , secundair transistor op 3v3

De TXB010x is altijd een mogelijkheid is zowat identiek aan de BSS138 schema's die je zowat overal kan vinden. Beide oplossingen is 2 richting verkeer mogelijk.

1 richting verkeer van low naar high gebruik ik de 74HCT1G126 en omgekeerd de 74LVC1G32.

Op 2 januari 2024 14:24:54 schreef Paulinha_B:

Omdat er meer wegen naar Rome leiden......

Er was niet gevraagd om wegen, laat staan om meer wegen. Bij de vraag blijven is een schone deugd, en houdt het forum leesbaar.

Op 2 januari 2024 17:19:16 schreef Paulinha_B:
Er was niet gevraagd om wegen, laat staan om meer wegen. Bij de vraag blijven is een schone deugd, en houdt het forum leesbaar.

Oja, was even vergeten dat jij zo strikt bent. Ga zo door met de kortzichtigheid. :+

Ik zal U niet meer vervelen. :)

Van het forum "huisvrouwen en andere mannen":
Gevraagd: patroon voor kamelenharen pantoffels.
Antwoord: ja, maar, champignonsoep is ook erg lekker hoor!
Wie is daarmee gebaat?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (15%)]

Op 2 januari 2024 17:41:15 schreef Paulinha_B:
Gevraagd: patroon voor kamelenharen pantoffels.
Antwoord: ja, maar, champignonsoep is ook erg lekker hoor!
Wie is daarmee gebaat?

Nu bent u zelf bezig met het vervuilen van uw eigen topic!
Maar...u hebt gelijk. Ook ik vind de vervuiling (mijn woorden) of de verwatering (blackdog's woorden) van vrijwel ieder topic een grote ergernis van dit forum.
Als ik in de krant een artikel lees over de oorlog in Gaza wil ik toch ook niet, midden in dat verhaal, een aantal paragrafen tegenkomen over storm Henk die in aantocht is.
Laten wij met zijn allen de kwaliteit van dit forum verbeteren door minder topics te vervuilen en indien nodig een nieuw topic te openen waarin eventueel een link naar een ander topic wordt opgenomen.

Ieder zijn meug, maar als ik een vraag stel in een bepaalde richting kan het voorkomen dat er suggesties gedaan worden in het kader van : "Oh daar had ik nog niet aan gedacht" , anderen mogen best mijn tunnelvisie doorbreken.

Als ik in de krant een artikel lees over de oorlog in Gaza wil ik toch ook niet, midden in dat verhaal, een aantal paragrafen tegenkomen over storm Henk die in aantocht is.

Dan lees je vast de krant niet online ;)

[Bericht gewijzigd door bprosman op (34%)]

Uiteraard niet. Krantenuitgevers zijn enkel groothandelaars in bedrukt papier. En het verdriet me als ik internetforums dezelfde droeve weg zie opgaan.

als ik een vraag stel in een bepaalde richting kan het voorkomen dat er suggesties gedaan worden

Ja, zeker, maar dan kan ik er nog altijd bijschrijven "andere ideetjes of suggesties ook welkom" zoals ik trouwens regelmatig doe.

Hier dus niet, ik zocht enkel mijn weg temidden de diverse families van logica. Wat door de grote meerderheid der antwoorders ook netjes zo werd aangenomen, en ingevuld - waarvoor uiteraard al mijn dank.

Laat de champignonsoep smaken :+ !

Nu bent u zelf bezig met het vervuilen van uw eigen topic!

Ja, spijtig maar helaas, voor sommigen moet men de grote middelen inzetten. Dan nog blijven er soms koppigaards over, tsja...

Op 2 januari 2024 18:35:12 schreef Paulinha_B:
[...] Ja, zeker, maar dan kan ik er nog altijd bijschrijven "andere ideetjes of suggesties ook welkom" zoals ik trouwens regelmatig doe.

Hier dus niet, ik zocht enkel mijn weg temidden de diverse families van logica. Wat door de grote meerderheid der antwoorders ook netjes zo werd aangenomen, en ingevuld - waarvoor uiteraard al mijn dank.

Laat de champignonsoep smaken :+ !

<Zucht> Ik ben ook moderator op een medisch gerelateerd forum en daar is het soms al zo gek dat een vraagsteller vantevoren aangeeft welke antwoorden hij/zij wel of niet wil horen. Daar begint dit aardig op te lijken. Snel klaar mee.

Je was vergeten aan te geven of het wel of geen SMD mocht zijn :+

Daar begint dit aardig op te lijken.

Hoezo? Ik heb mijn best gedaan om een duidelijke algemene vraag te stellen, en ze te onderbouwen met een concreet voorbeeld. De grote meerderheid van de antwoorden gaan netjes in op de algemene vraag, die ik dan ook afdoende beantwoord vind - nogmaals dank! Ik weet nu wat me te doen staat, of zo denk ik toch, en anders meld ik me wel terug :)

Een enkeling wilde doordrammen op het concrete voorbeeld, dat nochtans enkel ter illustratie werd meegegeven, tsja, daar kon ik dus niet zoveel mee.

Enne, wel of niet SMD was een andere vraag waar ik mee zat, maar die ik zeer bewust niet stelde, precies om de draad simpel en overzichtelijk te houden.

De SO-20 versie van de 74HC244 is intussen besteld.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (16%)]