joopv
Golden Member
Welke oplos/schoonmaakmiddelen kan je gebruiken om de /"goo" uit een aluminium wasemkapfilter te halen?
Ik heb al gewoon afwasmiddel met 90 gr heet water en onverdunde ammoniak geprobeerd. Veel is er al uit, maar zeker nog niet alles. Er moet toch een manier zijn om het terug-als-nieuw te krijgen?
Zie de bijgaande (onsmakelijke) macro opname 
Het gaat natuurlijk om de inlaat zijde - De uitlaat zijde (2de foto) is brandschoon...
De filters zijn bijna 7 jaar oud en er wordt vrijwel dagelijks gekookt.
Henk H.
Golden Member
Ik denk dat een ontvetbak, voor werkplaatsen enzo, werkt met een ontvetter gericht op minerale olie en dat dat minder geschikt is voor organisch vet.
Je zou eens Dasty van de Wibra kunnen proberen. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het schijnt een wondermiddel te zijn.
Of misschien een nachtje weken in pure ammonia en dan schoonspuiten van afvoer naar aanvoer (omgekeerde richting van de normale luchtstroom) met stoomcleaner/hete hogedrukspuit? Uiteraard alleen als je inschat dat het materiaal dat kan hebben? Mijn ervaring met ammonia is dat het wel vet los(ser) maakt maar dat het er niet automatisch af valt of loslaat. Mechanisch verwijdering door borstelen of spuiten blijft nodig. Proberen die troep door het filter te spuiten gaat vermoedelijk moeilijker dan proberen het terug te spuiten.
Of dit filter afschrijven en de nieuwe met kortere interval schoonmaken.
Mee eens. Het is geen wondermiddel, maar het werkt best wel machtig goed. Let er wel op dat het sommige plastics aantast, dus zolang het alleen aluminium en RVS is zit je goed. Ik heb geen opschrift meer op mijn gasfornuis door het spul, dus wees gewaarschuwd... 
Vaatwastabletten doen het ook goed. Daar zitten enzymen in die vetten en eiwitten langzaam opbreken. Als het filter in je vaatwasser past ben je gouden, zo niet moet je even een grote bak vinden. De enzymen zijn blijkbaar geoptimaliseerd voor warm water en die blokjes lossen er sneller in op, dus ik zou warm water gebruiken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
HG frituurpan reiniger werkt ook erg goed. maar zet ze gewoon in de vaatwas op hoge temperatuur, als het dan nog niet schoon is nog een keer. werkt ook prima.
Of deze, dan kan ik voor de deur parkeren 
https://nl.pinterest.com/pin/636626097311590727/ Action 'Dasty'
Dit is de bron: https://www.huisvlijt.com/dasty-van-de-action-en-zeeman/. Waarom een Pinterest link? 
Wel een matig artikel trouwens: de indruk wordt gewekt dat ze worden vergeleken, maar het enige wat er eigenlijk staat is dat ze op elkaar lijken omdat ze dezelfde kleur hebben. Tja, een marker heeft ook die kleur, maar daar wordt niets schoon van... 
SUN vaatwaspoeder, in combi met komend heet water.
In de wasbak doen en dan het filter erin deppen. Mijn ervaring is dat je heel erg vaak moet spoelen, en het water vaak moet verversen.
Ik DENK dat als je een gasbrander hebt je met een vlam het vet ERUIT kan smelten. Het drupt dan gewoon uit het filter.
Het hele filter is van metaal , dus die zou het makkelijk moeten aankunnen.
Dus een gasbrander, en geen snijbrander.
Mogelijk werkt een verfbrander ook. Die laatste ga ik binnenkort proberen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 7 januari 2024 16:59:31 schreef Kruimel:
Dit is de bron: https://www.huisvlijt.com/dasty-van-de-action-en-zeeman/. Waarom een Pinterest link?![]()
Luiheid, 1ste hit. Minimale inspanning, max effort. Ook wel efficientie genaamd.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ook mijn ervaring is dat ze blinkend uit de vaatwasser komen.
De vaatwasser gebruikt "vaatwasmiddel". Dat schijnt zeer basis te zijn. Ik realiseerde me pas een paar maanden geleden: Dat reageert met het vet tot "zeep". Maar als je geen vaatwasmachine hebt of het echt met de hand wil doen: je kan het dan ook eens proberen met soda. Volgens wikipedia kan het woord soda betekenen Na2CO3, NaHCO3 of NaOH. Die laatste "bijtende soda" is de sterkste. (bij de eerste twee laat je een CO2 ontsnappen, blijft er NaOH achter).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het 'mesh' van aluminium is, geen natronloog (NaOH) gebruiken, dat lost aluminium op...
Ovenreiniger is echt het simpelst: schuim erop spuiten, tijdje wachten, en weer afspoelen.
[Bericht gewijzigd door Arco op (34%)]
ik gebruik ook Wibra dasty, prima spul, kan de duurdere Dubro niet tegenop... Ovenreiniger is nogal agressief TOV Aluminium en word zwart
Op 7 januari 2024 18:16:26 schreef rew:
De vaatwasser gebruikt "vaatwasmiddel". Dat schijnt zeer basis te zijn. Ik realiseerde me pas een paar maanden geleden: Dat reageert met het vet tot "zeep".
Niet meer zo ver ik kan zien. Ik heb lopen zoeken naar basisch vaatwasmiddel omdat ik juist dat spul wilde hebben om ongerelateerde redenen, maar alle middelen die ik meerdere winkels vond werkten op basis van enzymen. Dat spul op basis van loog is blijkbaar niet meer te krijgen.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Zoals al eerder opgemerkt Dasty dat werkt prima van opgeloste aandrijfsnaar tot remaanslag op auto velgen en alles er tussen in. 
Een opgeloste aandrijfsnaar? 
In elk geval zie ik plastics die er niet tegen kunnen. Als jij het overal op wil spuiten vind ik dat geen probleem, maar als blijkt dat niet de drijfsnaar maar de krukaskeerring er last van heeft zit je er toch maar mee.
Arco
Special Member
Op maandag 8 januari 2024 10:50:55 schreef Kruimel:
Een opgeloste aandrijfsnaar?
Bij oudere Philipsrecorders zag je dat vaak; de snaren helemaal 'verblubberd'...
Op maandag 8 januari 2024 09:04:00 schreef pa3gws:
Zoals al eerder opgemerkt Dasty dat werkt prima van opgeloste aandrijfsnaar tot remaanslag op auto velgen en alles er tussen in.
Hmm, goed om te horen want dat remstof is ook hier een crime. Ik weet niet wat voor remblokken er onder zitten maar na 5km rijden, remmen zitten de velgen ect al onder het stof. Volgens mij is het asbestos free spul. Maar het het werkelijk is, geen idee. Maar het plakt als de ziekte. Op de naar de Wibra winkel.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Even inspuiten mat Dasty die velgen 1 minuutje wachten en afspoelen of beter de hogedruk spuit erop. 
En inderdaad snaren van pickup's, cassette en tape recorders.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zondag 7 januari 2024 17:34:53 schreef daandc:
Of soda met kokend water daar krijg je alles wat vet is mee schoon.
Soda (natrium carbonaat) lost aluminium op !
Op maandag 8 januari 2024 10:55:01 schreef Arco:
[...]
Bij oudere Philipsrecorders zag je dat vaak; de snaren helemaal 'verblubberd'...
het woord "snarensnot" beschrijft het in al zijn plastische vormen en toestandsovergangen.