Dan ga ik een pressostaat bestellen.
Zojuist nog eens met een gedroogde pressostaat getest op een ander programma.
Dat ging even goed maar onderwijl toch weer F24.

Als de nieuwe er in zit laat ik het weten.

Tot zover iedereen bedankt.

Maarten

Even blijven werken en daarna in de fout is 100% pressostaat, maar ik vertrouw jou multimeter niet..

Het is niet de multimeter. Ook al gehad. Heeft metpositie vd pressostaat te maken of het vocht tss aarde en contact komt.

Vreemd, ik heb altijd met mijn multimeter ondanks positie meet ik gewoon water oftewel K Ohms of Mega Ohms tussen contacten en of massa aansluiting.

Hallo Heren,

Helaas geen succes met de nieuwe pressostaat. Heb wel het idee dat er andere dingen gebeuren dan eerst maar er komt op een moment toch weer F24.

Voor de machine startte nog wat doorgemeten. De aansluitdraden zijn goed.
Ook het dubbele relais verwarmingsrelais doorgemeten met aangesloten draden. Zowel bruin als blauw gaven iets van 5 M-ohm

Ook reageert de machine anders. Bij het aanzetten loopt niet eerst al het water uit het labyrinth. Het water blijft het ook hoger staan als F24 optreed. zie film.

Wat ook anders is, is dat als ik de vaatwasser een tweede en derde keer aanzet, hij wel begint tot F24 optreed. Met de oude prestosaat kwam F24 onmiddellijk bij het aanzetten (behalve de eerste keer in gedroogde toestan.

Hebben jullie nog ideeën?

Nu er een nieuw prijzig onderdeel in zit kan ik nog wel even doorgaan

Hoor graag van jullie.
mvg Maarten

Die 5Mohm. Waar heb je die gemeten?

Ik had onlangs ook zo 1. Van miserie meegenomen. Thuis bleek hij te werken. @smd had het over langer uit het stopkontakt. Ik dacht aan condensvorming omdat de nieuwe pressostaat uit de vrieskou kwam. Hopelijk komt het daar ook vanzelf terug.

Indien na rustdag niet in orde ga je echt vanvoor afaan moeten beginnen met meten.

Ik vermoed dat het water nemen vlekkeloos verloopt en dat de motor begint met wassen? Na paar seconden wassen slaat de motor uit. Na paar seconden gaat de motor weer. Na paar seconden stop de motor weer.....enz???

Edit: Het filmpje even bekeken. Ik hoor na het water nemen (en net voor de F24) een geluid dat ik niet kan thuis brengen. Het lijkt op een slap motor geluid. Wat doet hij daar?

[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]

Eric,

De mega-ohms meet ik op beide verwarmingsrelais verbonden met de pressostaat. Vocht zou het kunnen zijn want aan die kant liep een klein beetje water uit bij het achterover leggen. Ik meen me te herinneren dat toen ik dit deel eerder doormeette het contact 'OL' was. Mocht het nodig zijn dan heb ik gelukkig zulke relaisjes nog liggen.

Ik denk dat hij nu wel goed vult zoals je zegt. Het geluid en beeld van het filmpje zal jij beter herkennen dan ik. Dat labyrint liep tot aan F24 geen enkele keer helemaal leeg. Er blijft altijd water in de drie naast elkaar liggende vakjes bovenin staan. hoort dat? of moet het bij starten eerst helemaal leeg gaan?

We gaan het morgenavond opnieuw proberen.

Bedankt,
Maarten

Volgens mij is dat het regenereer water wat je bedoelt. Dat zakt enkel bij regenereren. (Zoutverbruik)

Als het morswater is dan zou ik de stekkers met perslucht uitblazen en een dagje warm zetten zodat het intern opdroogt. Mss een blazertje (verwarmvuurtje) bij zetten. Niet te dicht.

Dat geluid herken ik ook niet. zal er morgen op letten.

Meet verwarmings element eens los op aardfout?

Ben ik weer.
Een hoop doorgemeten.
Het element geeft 22,5 ohm
Alleen O.L. gemeten naar massa.
Blauw en Bruin doorgemeten van verwarmingsrelais naar pressostaat naar verwarmingselement: Allemaal 0-ohm.

Beide verwarmingsrelais opengemaakt. kapjes een beetje zwart van binnen. voorzichtig opgeschuurd (helaas was 800 het fijnste) en met electroclean schoongemaakt. Bekrachtigd 0 ohm op beide relais.

Alles weer in elkaar gezet en paar keer getest. Helaas steeds F24.
Geen raar geluid.

Tot mijn verbazing stond er toen geen water onderin. (Er staat me bij dat hij wel een keer gevuld was voordat F24 kwam).

Aanvoer losgehaald. Na eerste stappen neemt hij in ongeveer 4 seconden 400 cc water stopt en opnieuw 400 cc en zo door. Bovenste rode lampje knippert. Geen F24.

Hopelijk kunnen jullie hier wat mee en hoor erg graag.

mvg,
Maarten

Kunnen jullie hier wat mee?

Ik weet het weer.
Met de oude pressostaat, als deze kurkdroog was, trad F24 niet op en begon dij te draaien. Bij nieuwe start kwam F24 opnieuw.

Dat is een heuse nachtmerrie aan het worden.

Je hebt toch zeker de stekkers op de pressostaat juist steken?
Zijn het 3 blauwe en bruin?
Zijn het 2 blauwe 2bruine en 2 oranje?
De blauwe onderst, de bruine dichtst tegen de kuip?
Toch de oranje niet verwisseld?

Om het probleem beter te begrijpen moet ik de sequentiële stappen weten en bij welke hij faalt.
Bv:
1. Afpompen. 25sec
2. Tijdens laatste 5sec afpompen even de circulatiepomp draaien.
3. Begint water te nemen (minuut)
4. Circulatiepomp draait
5. .....

Mss deze nog even doornemen:

Op dinsdag 16 januari 2024 16:07:06 schreef EricN:
Mss even duidelijk stellen wat er behoort te gebeuren

1: de afvoerpomp draait 30sec. Op het einde (en dit kan nog terwijl de afvoerpomppomp draait) gaat heel even de circulatiepomp aan (bijna onhoorbaar door pomp lawaai). Op dat moment meet hij restwater via de pressostaat (door het verwarmrelais even te schakelen). Gaat de pressostaat door de motor schakelen dan is er nog teveel water aanwezig (watercheck).
Schakelt de pressostaat niet dan is het water weg en stopt de pomp en neemt hij water. De flowmeter draait en na x aantal pulsen weet hij dat de kuip vol is en begint hij te wassen. Op dat moment wordt de pressostaat nogmaals gecheckt. Wederom kan hier dus een F24 komen.

Dus na 30sec en tijdens de was op het moment dat hij de pressostaat checkt kun je door verliesstromen naar de aardig, foute metingen krijgen en een F24. Er zijn nog andere mogelijkheden maar die zijn minder voorkomend en veel ingewikkelder via deze weg.

Dus op het 30sec moment mag de pressostaat niet schakelen en tijdens het wassen moet hij schakelen. Dit kun je simuleren met bruggetjes of een dubbele wisselschakelaar.

Er blijft dus nog wel wat over van mogelijkheden maar geen enkele is eenvoudig:
-bekabeling (onderbreking, verliesstromen op de bekabeling, verkeerd verbonden stekkers)
-printplaat defect (metingen doen op de print)
-niet genoeg motordruk die maar 1 vd 2 kontakten (of geen) bedient.

Op vrijdag 26 januari 2024 17:37:27 schreef m@@rtenh:

Blauw en Bruin doorgemeten van verwarmingsrelais naar pressostaat naar verwarmingselement: Allemaal 0-ohm.

Bekijk het schema eens goed. Klopt de meting? Het relais is in rust altijd open. De uitgang (blauw en bruin) is verbonden met de COM van de pressostaat en behoort naar beide NC contacten door te geven en dus naar de print door te verbinden. Klopt het schema met je situatie?

ST33 pin 1 gaat naar 22vd pressostaat en dus 21 (rust). Volgens het schema blauw.

St33 pin2 naar de bruine dus. 12...11...

Eric,

Dank, gedownload en ga kijken.

Maarten

Eric en SMD,

Aanwijzingen opgevolgd en (3xbruin en blauw) goed aangesloten. Volgens het schema zaten alleen de blokjes op het verwarmingsrelais omgekeerd. Maar dat maakt geen verschil. Ook draden naar de print gecontroleerd.

Test gisteren: F24.
Om de stappen in het programma te volgen nieuw filmpje gemaakt. Om de niveau controle tijdens het wassen te kunnen vaststellen een ledlamp bij het verwarmingselement aangesloten.

Aantal keren getest: Lamp flitst en hij werkt!!! Ook neemt nu ook water in de bak.

Kan me niet voorstellen dat dat ledlampje het verschil maakt wan ook zonder draait hij nu.

Dat is het belangrijkste.

Bij het leegpompen maakt hij wel een ratelend geluid. Voordat ik de afvoer pomp losmaak wil ik vragen of dit geluid een bel doet rinkelen.

Ik hoor graag.
Prettige zondag
Maarten

Onder de filter zit een terugslagklep die met een klepje los kan (zie handleiding). De pomp hoeft er niet uit hoewel dat (als er geen beek water uit komt) wel het doeltreffendste is.

Edit. Net het filmpje gekeken. Is normaal. Dat is de terugslagbal.

[Bericht gewijzigd door EricN op (16%)]

Is het verwarmings element niet open?? meet die Ohms OK?? LED is net genoeg om circuit te vertellen dat verwarmings element OK is.

Hij scheef in de week "22ohm" dus daar zal het niet zitten. Ik vermoed dat dit onder de moeilijke gevallen zal gecategoriseerd worden.

Ja. Want een halfuur geleden de machine op zijn plaats gezet en gevuld met afwas. Aangezet en dit keer vrijwel onmiddellijk F24.

Je gaat denken dat het in de bedrading zit. omdat hij eerder vandaag gewoon met water vulde en begon te draaien.

Het enige wat ik kan bedenken is de voelleidingen aan de print monitoren

De blauwe wordt naar de neuter getrokken als de motor zonder water aangestuurd wordt en het relais op dat moment aangestuurd wordt om te proben. Dus telkens de computer iets wil weten over de motordruk (geen druk wordt vereist tijdens het afpomp proben en wel druk wordt vereist tijdens het wassen).
De bruine naar de lijnspanning.

Je kan op het relaispoel een ledje met voorschakelweerstand zetten zodat je het moment weet wanneer de relais aangestuurd wordt.

Op de dunne bruine en blauwe aan de print kan je de spanning monitoren. De ene (denk de rechtse) behoort 120vac in rust te meten dacht ik. Er gaan 470k weerstandjes naar N en L en is dus een spanningsdeler.

F24 is meestal een onballans tijdens het proben. Een "ja" , "nee" meting.
Als het relais in rust is krijg ik op de laptop als reactie bij het pressostaatcontact :"kan niet gelezen worden". Logisch want er kan alleen gemeten worden bij relaisaansturing. Als hij na bv het afpompen even probed met de relais dan krijg ik op het scherm : "ja" en "ja". Beide terugkoppellijnen vd pressostaat geven dan dus de 230v door. Bij kuip vol en motor start geeft het bij relaisaansturing dus "nee" en "nee". De stroom word niet meer naar de NC contacten gestuurd maar naar de verwarming.
Waar ik naartoe wil: bij defecte pressostaat krijg ik soms "nee" en "ja" tegelijk voor de respectievelijke contacten. Een onevenwicht dat niet mag dus. Dan is het gegarandeerd F24.

Mss kan je met die meting (beide terugkoppeldraden) een inconsistentie detecteren tussen werkend en met F24.

Led op verwarmingsrelais aangesloten en snoertjes op de enkele blauwe en bruine draad op de pressostaat om de kunnen meten.

Na het aanzetten komt F24 na 18 seconden. Sneller dan voorheen.

Als de vaatwasser uitstaat staat op de blauwe en bruine draad (ST33 1 en 2) 218 Vac. Als de vaatwasser aanstaat (draaiend of niet maakt geen verschil) staat op de pressostaat dunne blauwe draad (ST33 1) 188 V en op bruine ST133 2) 133 V.
Ik heb niet op de aansluitingen bij de printplaat gemeten.

Het verwarmingsrelais wordt niet bekrachtigd.

Wel raar dat hij een paar keer wel goed begon en na het op zijn plek zetten op een ander moment weer F24 geeft.

Hij heeft 80km in de auto op zijn zij gelegen maar dat kan toch niet de oorzaak van deze raadselachtige toestand zijn?

Ik hoop dat jullie nog een idee hebben.
mvg
Maarten

Toch wat EricN zegt: waar heb je de 5 M Ohm gemeten?? Ik verwacht de 2 blauwe en bruine dunne draden dezelfde halve voedingsspanning en geen 133 en 188V, dat meet de electronica als aardfout of F24. dus kan je een foto van de 5 M Ohm fout ICM de meetpennen??

En als je de stekker 180 graden omdraait in stopcontact??

[Bericht gewijzigd door smd op (11%)]

Volgens mij zijn er 2 opties:

1. Het zit in de print en gaat dus een hele andere wending krijgen

2. Er is iets in het circuit mis en dan gaat er een megger moeten aan te pas komen. Een multimeter kan dat werk niet aan.

Je zit behoorlijk vast en door het vele geknutsel gaat er op termijn meer stuk zijn dan lief is.

Op de zijkant vervoeren is gevaarlijk om vocht of pekel op elektrische onderdelen te krijgen. Er kan dus in connectors en drg kruipstromen en slechte contacten vormen.

Mss even puur de basics:
Wat gebeurt er als je de pressostaat terugkoppeling ad print los trekt? (St33?)
Welke error komt er dan?

Je kan via de service menu's ook een mini programma laten doorlopen waarin alle componenten eens aangestuurd worden om te kijken welke reactie daar uit komt. De file moet wel via mail doorgestuurd worden.

Hartelijk dank,
Ik ga er verder mee aan de slag.
Denk wel dat ik de laatste metingen niet goed heb gedaan.
Voor het vervoer is de wasmachine drooggemaakt en schoongemaakt door de vorige eigenaren. Ik heb in ieder geval niets van vocht bemerkt bij het vervoer.

Ik ben nu grieperig en er komt een groot familiefeest aan dus het kan even duren.
mvg,
Maarten