EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Als je gans st33 uit trekt trek je ook b83 uit.Dit is de bodemvlotter die lekkage detecteert. Daar gaat hij uiteraard op protesteren.
De handicap die we hier hebben is uiteraard dat we niet even snel met een megger kunnen meten of een component even verwisselen met een model dat zeker goed is.
We moeten dus met de handen op de rug iets creatief verzinnen.
Mijn idee:
De 2 dunne draden vd pressostaat die naar de st33 gaan. Die zou ik doorknippen. Maarrrr, enkel als je die later met zekerheid terug mooi aan elkaar kan krijgen. Ennnn, als ze niet gewiisseld geraken!!! In sommige modellen zitten blauw/bruin gekleurde. Makkelijk zat maar in andere zitten witte of oranje. Dan kunnen ze gewisseld worden met miserie ten gevolge.
Dit gezegd (geschreven) zijnde. Mijn achterliggend idee:
De vraag die rijst is of de kort aangestuurde relais daadwerkelijk 230v naar de st33 stuurt. Of, dat 1 vd 2 fasen onderbroken zijn. Als je op de doorgeknipte vd pressostaat komende st33 draden (dunne pressostaat draden) een lamp zet (gloeilamp, led reageert soms traag) dan moet tijdens de korte relais puls de lamp kort branden. Het toestel krijgt door de doorgeknipte draden dan geen feedback en gaat uiteraard in storing maar het relais is dan wel getest.
Dit is wel redelijk destructief werk om weinig te weten te komen maar in de regio "nul euro" niet onrelevant.
Als de lamp wel brandt wordt het link. Dan moeten we al richting print gaan zoeken of een testopstelling verzinnen die gans de boel omzeilt. Bv een andere relais aansturen die rechtstreeks vh net naar st33 gaat. Of toch beginnen met onderdelen te vervangen. Gezien de afstand kan ik niet direct snel wat uitwisselen.
Bij verlies op de verwarming zie ik niet direct een reactie aan het begin vh programma. Gezien de pressostaat dan in de NC positie staat en de verwarming op de NO hangt.
EricN
Wat visuele feedback.
Bedenking.
Als de 2 dunne pressostaat draden door zijn gaat het toestel normaal "denken" dat er nog water in de kuip staat omdat er geen feedback komt wegens druk vd pomp en omswitchen vd pressostaat. Dus....als de 2 draden over zijn behoort hij langer te pompen en zelfs een afpomp error te geven. F11. Dit kan een test zijn of de print goed werkt/registreert.
Ik heb dit nog nooit hoeven doen dus het is theoretisch.
[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]
EricN
Hartelijk dank weer.
Ik was even uithuizig.
Heb een 150W lamp op de draden vh element aangesloten. Gaat niet branden. (LedLamp ging wel even branden bij de twee eerdere tests waarbij wel water geladen werd (voordat F24 kwam)).
Verwarmingselement heeft een weerstand van 21,3ohm.
Dunne draden (bruin en blauw) doorgemeten van pressostaat naar printplaat (via ronde openingen boven ST33): beide 0 ohm. 40W Lamp op dunne draden pressostaat brandt gelijktijdig met het led over de aanstuurdraden van het verwarmingsrelais. De print moet 230 zien lijkt mij.
Wanneer de dunne draden pressostaat zijn losgemaakt volgt F51 als het verw relais wordt bekrachtigd, niet F11.
F11 wijst op een pompfout. Maar daarvoor moet er wel water in de machine staan. En dat is niet zo.
Ik woon in de buurt van Haarlem en ben regelmatig in de buurt van Apeldoorn/Zuthpen en Maassluis.
Ik hoor graag en een ritje is geen probleem.
mvg
Maarten
EricN
1: Er mag tijdens de normale werking niets aan de dunne draden hangen van lampen of leds. Dat geeft alarmen waaronder f51. De lamptest is om een idee of indicatie te geven of die zou branden maar verstoort tegelijk de werking.
Het is dus maar ter test.
2. De f11 schreef ik omdat de print dan geen terugkoppeling vd pressostaat krijgt en dus het als "water in de kuip" ziet ook al is er geen water. Ditherft niets met elkaar te maken.
3. Bij het krijgen van f51, hing er dan iets aan de dunne draden van lamp of led? Indien niet dan heeft de test met losse dunne draden niet gewerkt. Helaas. Moeten we iets anders verzinnen.
Hmm blijft een vreemd probleem zo, Haarlem is in de buurt ( nou ja) van Den Helder, je mag de machine evt brengen dan kan. Ik er eens over buigen…
Om Eric te beantwoorden.
Bij de test hing een kleine gloeilamp aan de draden. Wel of geen lamp maakt geen verschil voor de uitkomst.
Bij fout F51 waren alleen de draden naar ST33 bij de pressostaat losgemaakt. Niets er op aangesloten.
Voor smd
Ik kom hem graag een keer naar Den Helder brengen.
mvg,
Maarten
Gisteren weer tijd gehad om er naar te kijken.
Ik heb alle hulplampjes etc los gehaald en de dunne draden van de pressostaat weer vast gezet (F51).
Voor het monteren van de buitenkant dacht ik laat ik hem nog eens draaien.
Het Eco programma werd (gisteren dus) feilloos afgewerkt.
Vanmorgen een tweede test gedaan op het glaswerk programma. Nu liep hij op het eind vast. Ik denk vlak op het punt dat hij gaat drogen. Ik was er helaas niet bij.
Direct opnieuw een test gedaan en toen ging hij direct op F24 zoals bij de eerdere tests. Toen ik net thuiskwam en het nog een keer probeerde ook vrijwel gelijk F24.
Het wordt dus een ritje naar het Noorden.
mvg
Maarten
De firma 'met de dure oplossing' dacht dat het wellicht toch het verwarmingsrelais moest zijn en leende een nieuw exemplaar uit.
Daarmee was het probleem verholpen en de machine draait nu al een aantal beurten zonder problemen.
Ondanks dat de relais goed doormat, blijkt het toch niet in orde te zijn.
Iedereen bedankt voor de hulp hierbij.
mvg,
Maarten
Deze printjes zijn toch ook een veelvoorkomend probleem lijkt me .
Vreemd toch , er staan maar 2 relais op en toch geeft dit regelmatig fout F24 .
Ik heb er al enkele defecte liggen maar kan er niets mis aan meten .
Als ik aanstuur met 12v gaan relais in en gaan contacten dicht zoals het hoort .
Heft iemand hier een verklaring voor ?
Jan
Of schakelen niet direct tegelijk in of er is interne overgang door vlamboog aanslag in relais. Al eens beide relais op printje vervangen en dan weer getest??
Ik tracht te begrijpen hoe software deze relaiskaart controleert.
Kan toch enkel stroom door de spoelen of stroom door de contacten ( verwarminsweerstand) zijn .
Als ik een printje waarbij deze fout voorkomt uit meet dan meet ik niets mis : weerstand met open contacten , weerstand gesloten contacten - werking reais ( op gehoor - schakelen ze samen)
Hoe beslist software dan van dit relaisprintje als slecht te beschouwen ?
( zijn wel zeer kleine relais om zo'n vermogen te schakelen)
Jan
EricN
Er zit op elk NC kontact vd motorpressostaat een spanningsvoeler. NC, dat wil zeggen dat er enkel een meting kan gebeuren als de relais dicht staat (beide contacten) want die staat voor de pressostaat en dat de pressostaat geen druk ondervindt. In alle andere gevallen kan er geen meting gebeuren. Bv relais open of motor op druk.
Het niet krijgen van feedback kan ook als positief gezien worden. Is de relais gesloten en de motor op druk dan weet de print (dat als er op dat moment geen feedback is van beide contacten) dat alles in orde is.
Wat ik wel eens zie op de pc is dat er een inconsistentie is op 1 vd 2 feedback contacten. De ene open, de andere gesloten. Ook al is alles ogenschijnlijk in orde.
De meting op zich is eenvoudig. De kant die vd L komt (bruine) meet gewoon de aanwezigheid van 230v. (serieweerstandje en dan naar microcontoller (met nog enkele componenten)). De N kant is iets ingewikkelder daar je begint met niets en als je er nul op zet heb je nog steeds niets. Dit gebeurt met een spanningsdeler (simplistischer uitgelegd dan in werkelijkheid maar voor het begrip voldoende). Er gaat een weerstand vd L naar de ingang en een weerstand vd ingang naar de N. Er staat dus 110v op de ingang (voor alle duidelijkheid die waar het dunne blauwe draadje vd pressostaat op zit, soms ook wit of oanje). Is het kontakt open dan blijft de ingang 110v. Is het relais gesloten en de pressostaat drukloos dan gaat de 110v naar de N en wordt dus 0v.
Je kan dus met een meter of scope de 2 ingangen op de print monitoren. Zet een led (met weerstand) over het relaisspoel en dan kun je die ook gelijk volgens. Sequentieel best complex.
ik geloof dat spoelen wel Ok zijn, maar de relais hebben mogelijk gewoon overgangsweerstand tussen contacten en dat meet de electronica als "gesloten" contact.. Ik ben geen voorstander voor deze relais, je kan beter de witte blok relais hebben...
Met de nieuwe relaisprint draait de afwasser nu al een tijd probleemloos.
Het zal wel een vraag blijven of de pressostaat eigenlijk wel defect en dat ik die voor niets heb vervangen.
In ieder geval hoop ik dat na het vervangen van deze gevoelige onderdelen de Miele weer extra lang mee gaat.
Nogmaals bedankt iedereen.
M@@rten
Ga er maar vanuit dat de meeste pressotaten rond die leeftijd vervangen zijn, ze gaan hoe dan ook allemaal. Nu ben je gevrijwaard de eerste 8 jaar van ellende wat betreft pressostaat. relais print is waarschijnlijk interne overgangsweerstand. maar aanhouder wint!!
Ik weet niet of ik een nieuw topic moet aanmaken of verder kan gaan in dit topic. Ik heb namelijk dezelfde Miele g4203 vaatwasser met ook dezelfde F24 foutmelding. Ik heb aan de hand van dit topic ook al enkele oplossingen uitgevoerd echter blijft de F24 fout bij mij terugkomen en ik kom er zelf niet meer uit.
EricN
Nieuw topic maken. Begin ook met een oplijsting van wat je al gedaan hebt en met welke grondigheid/betrouwbaarheid. Stel alles in vraag. F24 is meestal een relais of pressostaat probleem.
Soms is een nachtje stroomloos zetten ook een oplossing.