zoals iedereen in deze crisis begint men op het verbruik te leggen.
ik heb al zonnepanelen en mijn dagverbruik is redelijk goed, maar snachts zit ik nog altijd tussen de 2,5 en 4,5kwh aan verbruik. best hoog dus ben ik gaan zoeken waar.
ik heb mijn zekeringkas voorzien van twee kWh meters die een pulse uitgang hebben.
de ene zit tussen mijn zonnepanelen en de kast, de 2de zit tussen de 30mA diff en de groepen. zodoende zie ik wat mijn zonnepanelen doen, en wat mijn eigen verbruik is. als ik meer opwek dan verbruik, is dit injectie.
nu zie ik quasi elke minuut mijn verbruik van het huis, en ben ik dan lichten en verbruikers gaan uitschakelen doorheen het huis.
ik heb de volgende lijst:
-ebike lader 70W (2A versie 36V, dus zal wel kloppen)
-mijn loods met 3 RPi erin, 5 webcams en een wifi router: 15W (vond ik best meevallen)
-verlichting eetplaats: 3x ledlamp: 4-6W
-keukenverlichting 3x ledlamp: 15W (hier gaan we vervangen want die staan quasi altijd aan in de winter)
-digibox belgacom aan: 6-8W (viel aardig mee, had meer verwacht)
-diepvries: 140W als die aan springt
-grote 50" TV aan: 40W
-dochter slaapkamer: 4ledlampen: 6W
-UPS met daarachter de wifi modem van belgacom: 45W !!!
-UPS met daarachter mijn Rpi van mijn website en rpi verbruiksmeting: 50W !
-printer tijdens het printen: 170W
-computer + scherm: 60watt
-keukenkoelkast: 30-40W (varieert nogal per minuut)
-badkamer verlichting: 4 ledspots in plafond: 6-10W
-badkamer meubel verlichting (5spots): 9W
-dampkamp lampje: 25watt !!!! krijg er geen led in, die knippert dan.
nu het sluipverbruik, alle machines en verlichting uit en schakelde dan de groep af:
-vaatwas: 3W (tamelijk veel voor enkel dat klokje)
-kookplaat+oven (ook klokje) 0W
-droogkast + waterpomp 0W
-stopcontacten TV en de warmtepomp: 24W (tamelijk veel hier, vraag me af wie de grootverbruiker is)
-het hele oude gedeelte van het huis, dus ook slaapkamerwekkers, standby lampjes, ..... 5W voor 10stopcontacten en 12 lichtpunten
wat me dus vooral stoort is:
1) het hoge verbruik van sommige ledlampen, is dit een foutieve meting door de schakelende voeding ofzo? 15W in de keuken voor 3 lampjes terwijl de badkamer veel meer licht heeft en slechts 6-10W doet met meer lampen
2) hoog verbruik in standby van de warmptepomp. ik ga hier nog fijner meten, want de warmtepomp zit nu tijdelijk samen met een groep stopcontacten waar de standby van tv ook bij zit. maar 24W sluipverbruik is gewoon veel voor iets dat 24/24 in zit (210kWh op jaarbasis).
3) hoog verbruik van de UPS'en. mijn Rpi verbruikt een 5W, maximum 10W, de UPS is daar met 50W weg.
ook de 2de UPS waar de internetmodem aan zit. 45W verbruik voor een wifi modem dat misschien 15-20W doet (kan ik niet testen want als ik die uittrek zie ik de meetresultaten niet meer).
vroeger was die UPS heel basic, een 12V loodaccu direct gekoppeld aan de wifimodem en een 13,5V lader die de accu op spanning hield. nu heb ik een echte ups met bijhorend dik verbruik dus