Hallo,
Op een Caddy wil ik graag 2 extra achteruitrij lampen maken.
Ik heb 2 15watt led lampen onder de Caddy gemaakt en wilde dit aansluiten op de 13 polige stekker die al aanwezig is.
Dit leek mij veruit de makkelijkste oplossing, aangezien de bedrading er al lag, aansluiten en klaar zou je zeggen.
Nou dat bleek toch anders te gaan, na de lampen te hebben aangesloten gebeurde er niks met inschakelen.
Gecheckt dat de plus en min goed om zaten, en dat was allemaal het geval.
Gemeten op de achteruit pool van de stekker en daar was een spanning van 0,4 volt te meten.
Ik denk dat zal een meet spanning zijn om te kijken of er een last is aangesloten. Aangezien leds pas overslaan bij 0,7 volt ziet die de last niet en schakelt de Caddy de lampen niet in.
Dit heb ik geprobeerd te overbruggen door een aanhanger aan te sluiten op de stekker. Deze aanhanger had allemaal gloeilampen.
En jawel, alle verlichting ging branden, inclusief de extra achteruit rij lampen.
Om dit dus klaar te maken had ik bedacht een vermogens weerstand parallel over de lampen te zetten.
Dit bleek niet te werken. De weerstand zat netjes aangesloten maar de lampen gingen niet branden. Met de aanhanger er aan wel weer.
Na wat verder testen leek het er op, dat het nodig was dat de Caddy ook een stroom meette door de dagverlichting van de aanhanger.
Daar ook een vermogensweerstand voor geplaatst.
Maar weer geen resultaat en met de aanhanger aangesloten branden ze wel weer.
Ergens zie ik iets over het hoofd.
Mijn vraag is:
Is er iemand die een idee heeft wanneer de achteruitrijverlichting op de 13polige stekker van de Caddy wordt ingeschakeld?
Voorwaarden die ik zelf heb gevonden:
- Belasting op de achteruitrijverlichting pin op de 13 polige stekker
- Belasting op 1 van de 2 dagrijverlichtingen pinnen op de 13 polige stekker
- Achteruitversnelling ingeschakeld (natuurlijk)
Ik snap dat ik nu ook gewoon van voren een kabel kan trekken, en dan net kan maken wat ik wil.
Maar ik wil graag weten wat ik nu over het hoofd zie.
Groeten
Bram
PS
Ik ben nieuw hier, dus als dit in een verkeerde categorie staat of iets dergelijks dan hoor ik het graag
Ik denk dat de 13 polige doos een schakelaar heeft die detecteert of er een sterker in zit en dan pas de spanningen vrijgeeft. Is vrij gebruikelijk tegenwoordig...
Bedankt voor de snelle reactie.
Dat hoorde ik ook dat daar tegenwoordig nog wel een schakelaar op wil zitten.
Alleen bij deze Caddy heb ik de stekker moeten vervangen van Multicon naar Jeager.
Daarbij heb ik in beide stekkers geen schakelaar gezien, en heb ik ook geen draden over gehad om deze aan te sluiten
Daarbij heb ik in beide stekkers geen schakelaar gezien
Wordt allemaal elektronisch gedetecteerd.
De tijd dat je zelf wat kan is voorbij.
Lampje defect is al gans lampenblok vervangen, aanmelden, etc...
Je kan als je wilt hier nog wel extra achteruitlampen plaatsen.
Dit kun je doen doormiddel met een transistor die een relais schakelt.
Met het signaal van je achteruitrijverlichting schakel je transistor die op zijn beurt het relais inschakelt.
Hierdoor heb je geen belasting op je verlichting circuit zodat je geen meldingen op het dash krijgt wat je tegenwoordig met de canbus gestuurde verlichting hebt.
Uiteraard moet je wel een extra voeding trekken voor het relais kontakt 30 die op zijn beurt kontakt 87 naar de verlichting gaat.
[Bericht gewijzigd door daandc op (14%)]
Op maandag 29 januari 2024 21:00:15 schreef High met Henk:
Ik denk dat de 13 polige doos een schakelaar heeft die detecteert of er een sterker in zit en dan pas de spanningen vrijgeeft. Is vrij gebruikelijk tegenwoordig...
Meestal word die gebruikt om de achtermistlamp (van de auto) uit te schakelen.
Op maandag 29 januari 2024 20:52:22 schreef BramRi:
Hallo,Op een Caddy wil ik graag 2 extra achteruitrij lampen maken.
Bram
Het aantal lampen en het soort lampen en en de afstand boven de weg, de afstand tussen de lampen enz. die je voor achter en opzij aan de auto mag hebben is wettelijk geregeld.
Kijk maar op RDW site.
Ik zou dit eerst even bestuderen voordat je straks met een auto vool feestverlichting voor een APK afkeur staat. Of erger nog gewoon van de weg wordt gehaald.
jerome
Golden Member
Op maandag 29 januari 2024 22:04:36 schreef daandc:
Uiteraard moet je wel een extra voeding trekken voor het relais kontakt 30
Pen 9 (oranje) is een +30. Verbruikers op 9 moeten massa 13 gebruiken. Met pen 8 een relaistje aansturen en daarmee +30 schakelen. Best eerst met een testlamp controleren van 9 naar 13 of dat werkt. Gebeurd vaak dat bij het plaatsen van de trekhaak er een 7 polige voorzien werd maar de klant liever 13 polig heeft. Dan zijn een aantal functie's ,waaronder achteruitrijlicht, vanzelfsprekend niet beschikbaar.
[Bericht gewijzigd door jerome op (22%)]
Op maandag 29 januari 2024 22:20:13 schreef Ex-fietser:
[...]Het aantal lampen en het soort lampen en en de afstand boven de weg, de afstand tussen de lampen enz. die je voor achter en opzij aan de auto mag hebben is wettelijk geregeld.
Kijk maar op RDW site.
Ik zou dit eerst even bestuderen voordat je straks met een auto vool feestverlichting voor een APK afkeur staat. Of erger nog gewoon van de weg wordt gehaald.
Bedankt voor de reactie, op de link die je mee stuurt staat ook inderdaad dat een personen auto voorzien mag zijn van extra achteruitrijlampen.
Ik heb dit ook al wel eerder opgebouwd, en nooit problemen gehad bij de APK
Het probleem blijft dus dat ik nu maar een spanning van 0.4v op de pootje 8 krijg.
Pas als de Caddy op de een of andere manier meet dat er aanhager achter zit, wordt dit 12 volt.
Dus met een extra relais of iets dergelijks kan ik eigenlijk niets uithalen.
Ik had nog het plan om een relais bij op de gewone achteruitrijverlichting te zetten. En de lampen dan met de +30 pin 9 van de stekker te schakelen.
Maar ware het niet dat je bij de bedrading van de achterlampen van een Caddy verschrikkelijk slecht bij komt, om een extra draad te te trekken.
Waarschijnlijk ga ik iets proberen te fixen met een draad van voren en daar ergens op de versnellingsbak schakelaar in te breken.
Of het wordt een losse schakelaar in de cabine, tenzij er iemand nog een anders geniaal idee heeft.
ik zou gewoon led lampen parallel aan de lamp units zetten. verbruik is een pak lager zodat de auto het niet zal 'zien' dan en geen foutmelding geven
Het probleem is dus dat je haast niet bij de bekabeling komt van de lampunits. Daarom lukt een relais schakeling ook niet.
Buiten het feit dat ik her en der al mensen hoorden dat de boordcomputer het niet zo fijn had gevonden(kapot gegaan) dat er extra lampen waren geplaatst.
Als je dat via een relais doet zal dat wel meevallen.
Direct wil ik direct geloven, dat hij Dan in storing gaat. Defect zou ik een ontwerpfout vinden; die uitgangen moeten kortsluitbeveiligd zijn...
Afgelopen weekend de Caddy op de brug gehad en toch een mooie manier gevonden om vanaf het rechter achterlicht naar onder de auto te komen.
Rechtsachter aan de onderzijde zitten een aantal blindrubbers.
Een hiervan komt achter het rechter achterlicht in de laadruimte uit.
In de laadruimte heb ik een relais geplaatst.
Deze wordt aangestuurd met een signaal van de achteruitrijlamp van het rechter achterlicht.
De voeding voor de hoofdstroom heb ik nog wel van de 13 polige stekker gehaald.
Als ik het goed heb van Pin 10 en 11.
Hierna netjes alles aangesloten in aansluitdoos die ik onder de Caddy heb gemonteerd. Zo´n aansluitdoos voor aanhangers. Mooi waterdicht.
Eind goed al goed, alleen blijft het jammer dat alles tegenwoordig zo beveiligd is.
Bedankt voor de reacties allemaal