Hallo Circuits Online techneuten,

Een via MP aangeschaft speakersetje waarvan 1 speaker een defect heeft, heb ik deze eens uit elkaar geschroefd.
Heel google afgestruind, zoekende naar een schema heeft me tot 0 resultaten geleid.

Dus ik dacht, laat ik de andere ook eens openschroeven dan heb ik enigzins een referentie.

Wat blijkt, Pcb bordjes hebben best wat verschillen. Nu heb ik de kennis niet wat voor verschillen dit zijn, waarschijnlijk jullie wel en wellicht heeft er iemand zin om mij op weg te helpen.

Dit zijn de 2 pcb's...

https://www.dropbox.com/scl/fi/sjch4jrf7fu3hmthqrjof/with-tekst.jpg?rl…

[Bericht gewijzigd door Sine op (0%)]

Zonder merk / type wordt het lastig...

Oeh, STK-plakken. Beste kans dat die overleden is.

Op dinsdag 30 januari 2024 21:36:09 schreef Arco:
Zonder merk / type wordt het lastig...

Merk: Genelec
type: 8050

Op dinsdag 30 januari 2024 21:37:18 schreef Sine:
Oeh, STK-plakken. Beste kans dat die overleden is.

Ik zie dat inderdaad ook terug op forums dat deze wel eens de geest kunnen geven.

Ik vind het alleen heel erg gek dat het dezelfde speaker is, maar dan met een iets andere print.

De onderste lijkt een nieuwere revisie van hetzelfde ontwerp. Het serienummer van de bijbehorende speaker zal wel hoger zijn of uit een andere reeks.

Is een heel erg duur setje. Kun je niet beter dat laten doen als je geen verstand van electronica hebt. Dan heb je waarschijnlijk ook geen (de)soldeer- en meet-apparatuur. Zomaar op de gok dingen vervangen eindigt meestal in nog meer schade en als je het daarna wil laten doen ga je daar meestal niemand voor vinden als je de schade hebt vergroot. Dan wordt zelfs een van oorsprong makkelijke reparatie heel veel werk.

Waarom koop je een kapotte set als je geen ervaren elektronicus bent ?

Holy crap... Zelfs bij Baks nog 1435 euro per stuk. Absoluut niet zelf aan gaan lopen sleutelen als je ook maar de geringste twijfel hebt.

Gegarandeerd dat de STK module is overleden. Deze is niet meer verkrijgbaar. Er zijn vervangende PCB’s beschikbaar. Reparatie is dan ook niet goedkoop, en het juist dichtmaken ook niet. Beste is om contact op te nemen met Audio Technica NL als je er zelf verder geen ervaring mee hebt.

Wordt niet meer geproduceerd, STK442-130 is echter nog wel mondjesmaat verkrijgbaar uit oude voorraden... Soms vlogen ze onder de radar omdat handelaren dachten dat het convergentiedrivers waren in plaats van audio-eindtrappen.

Maar let op! Die dingen worden héél vaak vervalst, dus zeker voor zo'n dure speaker kan het verstandig zijn om voor een gegarandeerd werkende ombouw te gaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]

er zitten ook redelijk wat kleine smd elco's op. Die zullen hun beste tijd wel gehad hebben..

Als je een PCB echt wilt vernielen moet je zonder heel goed soldeer gereedschap en ervaring die SMD elcos vervangen. Er zijn truukjes voor maar dat durf ik niet aan. Mr Carlson pakt ze met een tang en draait ze eraf maar dat durf ik niet. Ik ben redelijk goed in herstelwerk van pads en traces maar bij dat smd spul is er zo weinig ruimte dat het nogal veel tijd kost om het goed en onzichtbaar te doen (Wat bij maritiem PCBs vaak vereist is)

Ik krijg regelmatig maritieme Rolls Roys controllers binnen waar ik 8 van die dingen moet vervangen op multilayer print en alhoewel het ieder keer goed is gegaan blijf ik het doodeng vinden omdat er een paar zo dicht bij elkaar zitten dat je zelfs met tweezers er bijna niet bij kan, hot air assistentie ook niet gaat, 2 bouten al helemaal niet(en dan mis je een derde hand om hem te pakken en er ook een zwik klein spul rondom heen zit met geen ruimte om af te tapen. Maar laten zitten kan ook het einde betekenen want er is een periode geweest dat die dingen massaal lekte.

Op dinsdag 30 januari 2024 23:04:42 schreef fred101:
Is een heel erg duur setje. Kun je niet beter dat laten doen als je geen verstand van electronica hebt. Dan heb je waarschijnlijk ook geen (de)soldeer- en meet-apparatuur. Zomaar op de gok dingen vervangen eindigt meestal in nog meer schade en als je het daarna wil laten doen ga je daar meestal niemand voor vinden als je de schade hebt vergroot. Dan wordt zelfs een van oorsprong makkelijke reparatie heel veel werk.

Waarom koop je een kapotte set als je geen ervaren elektronicus bent ?

Ik vraag me ook wel eens af waarom mensen een hele dure auto kopen terwijl ze niet kunnen auto rijden :)

Op woensdag 31 januari 2024 08:48:26 schreef fred101:
Als je een PCB echt wilt vernielen moet je zonder heel goed soldeer gereedschap en ervaring die SMD elcos vervangen. Er zijn truukjes voor maar dat durf ik niet aan. Mr Carlson pakt ze met een tang en draait ze eraf maar dat durf ik niet. Ik ben redelijk goed in herstelwerk van pads en traces maar bij dat smd spul is er zo weinig ruimte dat het nogal veel tijd kost om het goed en onzichtbaar te doen (Wat bij maritiem PCBs vaak vereist is)

Ik krijg regelmatig maritieme Rolls Roys controllers binnen waar ik 8 van die dingen moet vervangen op multilayer print en alhoewel het ieder keer goed is gegaan blijf ik het doodeng vinden omdat er een paar zo dicht bij elkaar zitten dat je zelfs met tweezers er bijna niet bij kan, hot air assistentie ook niet gaat, 2 bouten al helemaal niet(en dan mis je een derde hand om hem te pakken en er ook een zwik klein spul rondom heen zit met geen ruimte om af te tapen. Maar laten zitten kan ook het einde betekenen want er is een periode geweest dat die dingen massaal lekte.

Met bismuth / chipquick / soldeer(pasta) met laag smeltpunt?
(Moet je er wel enigszins bij kunnen om dat toe te voegen)

Ik beschik als het nodig is op het werk over alle gereedschappen die nodig zijn om een reparatie te doen in een geheel ESD aangekleede ruimte.
Thuis ESD mat plus polsbandje, multimeter en soldeerapparaat met tweezerset.

Heb al wel eens wat gesoldeerd, ook cursus gehad smd solderen.

Nu nog storingen zoeken/oplossen...

we leren elke dag wat bij :)

Tsja, het is uw eigen geld en uw eigen tijd, we kunnen u niet beletten of verbieden ermee te morsen.

Ik sluit me graag aan bij eerdere:
1/ 99,99% kans dat het overlijden van de STK-module(s) de grondoorzaak is
2/ niet zelf aan sleutelen tenzij gepast materiaal en de bijhorende ervaring beschikbaar
3/ er zijn volop vervangende modules beschikbaar, van minstens dezelfde geluidskwaliteit als deze STK-rommel, voor weinig geld.

Eigenlijk begrijp ik niet goed dat men blijkbaar dure - en hopelijk navenant kwalitatieve - luidsprekers combineert met zo'n goedkope en navenant prullerige elektronica.

Ik vind het wat flauw om een reparatiepoging volledig af te raden. In dit geval zou ik gewoon eens de zekeringen overbruggen en met een labvoeding de stroom opdraaien naar 1A of zo en met een multimeter eens kijken waar "de spanning verdwijnt". Je kunt dan meestal vrij aardig inschatten waar er sluiting zit. Is het die module, dan weet je wat je te doen staat: een andere vinden. Met een beetje geluk vind je nog ergens de informatie hoe die dingen in elkaar zitten. Die elco'tjes kunnen op zich slecht zijn, maar het lijkt me sterk dat de zekeringen gesmolten zijn om die reden.

Op woensdag 31 januari 2024 16:56:53 schreef Genelec:
[...]

Ik vraag me ook wel eens af waarom mensen een hele dure auto kopen terwijl ze niet kunnen auto rijden :)

Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel het kostte. Als je een set van €1500 voor een schijntje kan meenemen wegens een defect zou ik dat risico nog wel nemen. In zo een geval weet je toch niet wat je vindt en soms is het alleen een zekeringetje.

Met een beetje geluk is alleen de bruggelijkrichter overleden, die kun je zelf nog wel redelijk eenvoudig nameten.

Dat zou ik wel heel veel geluk vinden, die dingen gaan op zichzelf niet heel snel stuk...

Op woensdag 31 januari 2024 17:09:59 schreef Kruimel:
Ik vind het wat flauw om een reparatiepoging volledig af te raden. In dit geval zou ik gewoon eens de zekeringen overbruggen en met een labvoeding de stroom opdraaien naar 1A of zo en met een multimeter eens kijken waar "de spanning verdwijnt". Je kunt dan meestal vrij aardig inschatten waar er sluiting zit. Is het die module, dan weet je wat je te doen staat: een andere vinden. Met een beetje geluk vind je nog ergens de informatie hoe die dingen in elkaar zitten. Die elco'tjes kunnen op zich slecht zijn, maar het lijkt me sterk dat de zekeringen gesmolten zijn om die reden.[...]Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel het kostte. Als je een set van €1500 voor een schijntje kan meenemen wegens een defect zou ik dat risico nog wel nemen. In zo een geval weet je toch niet wat je vindt en soms is het alleen een zekeringetje.

Kijk, zo denk ik dus ook.
Ik heb gelukkig een labvoeding staan en eventueel bekijk ik met de warmte camera of ik iets zie gloeien wat niet zou mogen gloeien. Misschien heb ik zo een kansje

Verhip, die STK433-130 wordt nog verkocht bij Farnell... :X

Helaas alleen per 29, maar dan is de kans dat Rochester echte heeft groter: https://www.rocelec.com/part/01t4w00000PQLhpAAH-STK433130NE

Op woensdag 31 januari 2024 17:09:59 schreef Kruimel:
Ik vind het wat flauw om een reparatiepoging volledig af te raden. In dit geval zou ik gewoon eens de zekeringen overbruggen en met een labvoeding de stroom opdraaien naar 1A of zo en met een multimeter eens kijken waar "de spanning verdwijnt". Je kunt dan meestal vrij aardig inschatten waar er sluiting zit. Is het die module, dan weet je wat je te doen staat: een andere vinden. Met een beetje geluk vind je nog ergens de informatie hoe die dingen in elkaar zitten. Die elco'tjes kunnen op zich slecht zijn, maar het lijkt me sterk dat de zekeringen gesmolten zijn om die reden.[...]Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel het kostte. Als je een set van €1500 voor een schijntje kan meenemen wegens een defect zou ik dat risico nog wel nemen. In zo een geval weet je toch niet wat je vindt en soms is het alleen een zekeringetje.

binnenzijde

Oh joh, er zitten ook verschillende STK's in de beide boxen; ik had dus op het verkeerde nummer gezocht. Die in de bovenste is moderner (dus misschien is de print ook wel een nieuwere revisie in plaats van een oudere) dus dan heb je het geluk dat hij nog nieuw te krijgen is...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (87%)]

Dat dus... :)

Op woensdag 31 januari 2024 17:26:58 schreef Genelec:
binnenzijde

Is dit de jouwe of een copy-paste van internet? In elk geval staat het schema in de datasheet:

In elk geval is zo een hybride niets bijzonders, alleen lastig na te maken. Tegenwoordig misschien wat makkelijker met de beschikbaarheid van die alu PCB's, maar dan moet je nog wel even aan de bak om dat goed te krijgen op 2x150W (al is dit ding dat niet echt).

PS Thanks voor het vermelden dat het een plaatje van de STK442 is trouwens... :S

Op woensdag 31 januari 2024 17:27:19 schreef maartenbakker:
Oh joh, er zitten ook verschillende STK's in de beide boxen; ik had dus op het verkeerde nummer gezocht. Die in de bovenste is moderner (dus misschien is de print ook wel een nieuwere revisie in plaats van een oudere) dus dan heb je het geluk dat hij nog nieuw te krijgen is...

Daar zit ook zo een TO-220 in met zo een dunne tab, dat is redelijk nieuw in mijn beleving. Nieuwer dan de jongste STK module die ik heb gezien in elk geval... De print moet wel anders zijn, want het aantal pinnen van de module is groter.