Thermostaat verwarmingselement werkt niet meer

Twee jaar geleden heb ik in de handdoekdroger in de badkamer een verwarmingselement gemonteerd, dit om los van de CV in de tussenseizoenen te kunnen verwarmen.

Gewoon, zo'n staaf met een regelbare thermostaat aan de onderkant.

Opeens doet ie het niet meer.

Nu kan ik natuurlijk het hele ding wel vervangen, is niet zo duur.
Maar het is een behoorlijk werk, water moet uit het CV systeem, en de handdoekdroger moet van de muur en uit de badkamer om dat verwarmingselement (43 cm.) te demonteren.

Dus als het kan zou ik hem liever repareren zonder het ding te demonteren.

Er zit een elektronisch schakelingetje aan de onderkant, stroom komt daar aan.
Met mijn beperkte kennis van elektronica heb ik één en ander eens doorgemeten: het verwarmingselement is OK, de potmeter waarmee je de temperatuur meet geeft veranderende waarden als je aan de knop draai, de twee draden die naar boven naar de thermostaat gaan, geven ook een (dacht ik) een normale weerstandswaarde.
Er is ook niets te zien, geen slechte solderingen of verbrande componenten.

Het enige wat mij opvalt is dat als ik over die grote weerstand van 2 Watt meet, ik een oneindige weerstand heb.
Op de print staat dat die weerstand 18 Kohm en 2 Watt moet zijn.
Zou die weerstand defect zijn?
Ik dacht dat als een weerstand defect is, dat toch te zien is?

Hoe dan ook, ik zie jullie tips en aanwijzingen tegemoet!

Vermoedelijk een serie geschakelde resistive voeding. Geen mkt model.

Dat soort weerstand Moet dag en nacht "koken" en is dus onderhevig aan sleet.

Andere onderdelen kunnen moeilijk de oorzaak zijn van dit defect dus je hebt een hoge kans dat het enkel met een weerstandje opgelost is.
Als het toch iets zou kunnen zijn dat het om zeep helpt is de diode die er bij staat. Wat meet je daar op in forward en reverse? Multimeter in de diode stand en ook eens op de ohmse (auto range) stand.

Dank voor je reactie!

Die diode: bedoel je daarmee dat LEDje dat normaal gezien (dus als je aan de knop draait om de temperatuur te verhogen) moet oplichten?

Zal ik morgen eens doen!

Met diode bedoel ik het zwart blokje (niet het IC) onder de elco. Daar heb je geen foto van. Verkeerde kant vd print.

Als je op je laatste foto tss de bruine en groene draad piept zie je nog net de diode zitten.

[Bericht gewijzigd door EricN op (29%)]

Als die grote weerstand inderdaad niet doormeet dan zou ik beginnen met die te vervangen. Een waarde van 18K/2W lijkt me heel plausibel met enkelzijdige gelijkrichting. Kleurcode zou bruin-grijs-oranje moeten zijn, dat kan kloppen maar is niet heel goed te zien op de foto.

Ik zie overal waarden bij staan. Ik vermoed dat TS het gewoon afleest vd print opdruk.

Ik zie een IC met 8 pootjes. Nieuw type schakelende voeding?

En ik zie heel veel slecht soldeerwerk. Gewoon bagger.

Nee dat 8 potige ictje is de controller, ik vermoed alleen de grote weerstand defect..

en what about die uitgeblakerde hoek links boven?

Op woensdag 7 februari 2024 19:01:20 schreef Frank117:

Nu kan ik natuurlijk het hele ding wel vervangen, is niet zo duur.
Maar het is een behoorlijk werk, water moet uit het CV systeem, en de handdoekdroger moet van de muur en uit de badkamer om dat verwarmingselement (43 cm.) te demonteren.

Dus als het kan zou ik hem liever repareren zonder het ding te demonteren.

koop een nieuw ding, en wissel enkel het printje.. dan heb je het ook veel makkelijker het defekte printje te (laten) herstellen. (tijdsdruk en plaats..)

Misschien idd een goed idee, heb je gelijk een reserve. Als het goed is kan je element icm thermostaa los aanschaffen

Op donderdag 8 februari 2024 09:58:44 schreef kris van damme:
[...]

koop een nieuw ding, en wissel enkel het printje.. dan heb je het ook veel makkelijker het defecte printje te (laten) herstellen. (tijdsdruk en plaats..)

Vind ik op dit forum een redelijk eigenaardig voorstel. Een gans stuk bestellen voor 1 weerstand van een paar cent te vervangen? Tijdsdruk is relatief daar dit niet echt een tussenseizoen is.

Op donderdag 8 februari 2024 13:01:43 schreef EricN:
[...]

Vind ik op dit forum een redelijk eigenaardig voorstel.

mee eens, maar TS gaf aan dat nieuwe verwarming niet duur en wel eentje wil aanschaffen om het op te lossen, maar vooral opziet tegen het nodige werk gans het zaakje te vervangen. In die optiek bekeken...

Ik had er ook al aan gedacht om een compleet nieuw element te kopen, om enkel de print te vervangen, maar die nieuwe zien er uiterlijk al weer anders uit.
Exact dezelfde vind ik niet direct terug.

Best mogelijk dat de print die erin zit ook weer anders is.

En zoals hier aangegeven: een weerstand vervangen houdt niet veel in, ga ik ook doen.

@ Er zit niks verbrand op de print.
Dat wat je ziet zijn restanten van vloeimiddel, daar waar ik de voedingskabel op de print heb gesoldeerd.
Restanten van vloeimiddel zijn trouwens ook te zien op de originele solderingen her en der op de print.

Het enige wat mij opvalt is dat als ik over die grote weerstand van 2 Watt meet, ik een oneindige weerstand heb.
Op de print staat dat die weerstand 18 Kohm en 2 Watt moet zijn.
Zou die weerstand defect zijn?
Ik dacht dat als een weerstand defect is, dat toch te zien is?

Je ohmmeter vertelt de waarheid.
Ben wel eens meer een weerstand tegengekomen die oneidig meet zonder tekenen van mishandeling.
Als ik ze onder een loep ging bestuderen hadden ze telkens een minuscuul putje waar duidelijk wat weggesprongen was.

Als je die weerstand vervangt neem dan een flame retardant
https://www.reichelt.nl/nl/nl/metaaloxide-weerstand-2w-5-18-k-ohm-2w-m…

Ik ga maar eens wat spullen bestellen.
Nog een vraagje: die diode waarover EricN het had, zou ik gelijk meebestellen.
Het ding doormeten gaat niet lukken, ik heb geen diode stand op mijn multimetertje.
Het is mij niet echt duidelijk wat ik moet bestellen, op de print staat SM4007 en op de diode zelf S1M MIC.
Kan iemand mij hiermee helpen?

De S1M is een simpele 1A 1000V diode. Net als de 1N4007 maar dan in smd vorm.

Gewoon ohms lukt het ook. Geef de afgelezen waardes even door. Zowel forward als reverse.

Die diode is paar een waterkans. Als die stuk blijkt is alles stuk.

[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]

Ik meet in iedere stand (van 200 ohm tot 20 Mohm) en in beide richtingen hetzelfde: oneindig.
Is het niet zo dat mijn gewone digitale multimeter niet genoeg stroom/spanning levert om de diode te doen geleiden?

Dat hangt af van de specificaties van je multi meter . Helaas is het merk “gewone” me totaal onbekend

Op de 2000 stand kun je ook diode meten.
Oneindig is wel raar. Met dat soort meter moet diode ook lukken.

De zener (zmy) is ook een diode. Wat meet die?

[Bericht gewijzigd door EricN op (19%)]

Dat printje roept gewoon "China". Dus zal alles wel onderbemeten zijn.

Meet eerst de weerstand van het element eens, dat weet je of het repareerbaar is zonder water aftappen.

Op vrijdag 9 februari 2024 20:04:28 schreef EricN:
Op de 2000 stand kun je ook diode meten.
Oneindig is wel raar. Met dat soort meter moet diode ook lukken.

De zener (zmy) is ook een diode. Wat meet die?

Ik meet telkens weer oneindig, op elke stand en in beide richtingen.
Zowel bij de S1M als de ZMY.

Alles kapot?
Hopelijk toch repareerbaar?
Zelf heb ik het materiaal niet om die kleine prutsdingen te vervangen.
De onderdelen zelf heb ik ook niet.
Als iemand het ziet zitten om dat printje weer werkend te krijgen, hoor ik het graag!
De twee zwarte draden naar de (ingegoten) thermostaatvoeler lossolderen kan ik wel met mijn soldeerbout.

werkt je metertje wel naar behoren? (batterijtje ok?) probeer anders eens op een andere diode, om zeker te zijn dat de meter in de 2000 Ohm stand diodes kan meten.