Ik zie een IC met 8 pootjes. Nieuw type schakelende voeding?
En ik zie heel veel slecht soldeerwerk. Gewoon bagger.
Op woensdag 7 februari 2024 19:01:20 schreef Frank117:
Nu kan ik natuurlijk het hele ding wel vervangen, is niet zo duur.
Maar het is een behoorlijk werk, water moet uit het CV systeem, en de handdoekdroger moet van de muur en uit de badkamer om dat verwarmingselement (43 cm.) te demonteren.Dus als het kan zou ik hem liever repareren zonder het ding te demonteren.
koop een nieuw ding, en wissel enkel het printje.. dan heb je het ook veel makkelijker het defekte printje te (laten) herstellen. (tijdsdruk en plaats..)
Misschien idd een goed idee, heb je gelijk een reserve. Als het goed is kan je element icm thermostaa los aanschaffen
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op donderdag 8 februari 2024 09:58:44 schreef kris van damme:
[...]koop een nieuw ding, en wissel enkel het printje.. dan heb je het ook veel makkelijker het defecte printje te (laten) herstellen. (tijdsdruk en plaats..)
Vind ik op dit forum een redelijk eigenaardig voorstel. Een gans stuk bestellen voor 1 weerstand van een paar cent te vervangen? Tijdsdruk is relatief daar dit niet echt een tussenseizoen is.
Op donderdag 8 februari 2024 13:01:43 schreef EricN:
[...]Vind ik op dit forum een redelijk eigenaardig voorstel.
mee eens, maar TS gaf aan dat nieuwe verwarming niet duur en wel eentje wil aanschaffen om het op te lossen, maar vooral opziet tegen het nodige werk gans het zaakje te vervangen. In die optiek bekeken...
Ik had er ook al aan gedacht om een compleet nieuw element te kopen, om enkel de print te vervangen, maar die nieuwe zien er uiterlijk al weer anders uit.
Exact dezelfde vind ik niet direct terug.
Best mogelijk dat de print die erin zit ook weer anders is.
En zoals hier aangegeven: een weerstand vervangen houdt niet veel in, ga ik ook doen.
@ Er zit niks verbrand op de print.
Dat wat je ziet zijn restanten van vloeimiddel, daar waar ik de voedingskabel op de print heb gesoldeerd.
Restanten van vloeimiddel zijn trouwens ook te zien op de originele solderingen her en der op de print.
Het enige wat mij opvalt is dat als ik over die grote weerstand van 2 Watt meet, ik een oneindige weerstand heb.
Op de print staat dat die weerstand 18 Kohm en 2 Watt moet zijn.
Zou die weerstand defect zijn?
Ik dacht dat als een weerstand defect is, dat toch te zien is?
Je ohmmeter vertelt de waarheid.
Ben wel eens meer een weerstand tegengekomen die oneidig meet zonder tekenen van mishandeling.
Als ik ze onder een loep ging bestuderen hadden ze telkens een minuscuul putje waar duidelijk wat weggesprongen was.
Als je die weerstand vervangt neem dan een flame retardant
https://www.reichelt.nl/nl/nl/metaaloxide-weerstand-2w-5-18-k-ohm-2w-m…
Ik ga maar eens wat spullen bestellen.
Nog een vraagje: die diode waarover EricN het had, zou ik gelijk meebestellen.
Het ding doormeten gaat niet lukken, ik heb geen diode stand op mijn multimetertje.
Het is mij niet echt duidelijk wat ik moet bestellen, op de print staat SM4007 en op de diode zelf S1M MIC.
Kan iemand mij hiermee helpen?
EricN
Gewoon ohms lukt het ook. Geef de afgelezen waardes even door. Zowel forward als reverse.
Die diode is paar een waterkans. Als die stuk blijkt is alles stuk.
[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]
Ik meet in iedere stand (van 200 ohm tot 20 Mohm) en in beide richtingen hetzelfde: oneindig.
Is het niet zo dat mijn gewone digitale multimeter niet genoeg stroom/spanning levert om de diode te doen geleiden?
Dat hangt af van de specificaties van je multi meter . Helaas is het merk “gewone” me totaal onbekend
EricN
Op de 2000 stand kun je ook diode meten.
Oneindig is wel raar. Met dat soort meter moet diode ook lukken.
De zener (zmy) is ook een diode. Wat meet die?
[Bericht gewijzigd door EricN op (19%)]
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Dat printje roept gewoon "China". Dus zal alles wel onderbemeten zijn.
Meet eerst de weerstand van het element eens, dat weet je of het repareerbaar is zonder water aftappen.
Op vrijdag 9 februari 2024 20:04:28 schreef EricN:
Op de 2000 stand kun je ook diode meten.
Oneindig is wel raar. Met dat soort meter moet diode ook lukken.De zener (zmy) is ook een diode. Wat meet die?
Ik meet telkens weer oneindig, op elke stand en in beide richtingen.
Zowel bij de S1M als de ZMY.
Alles kapot?
Hopelijk toch repareerbaar?
Zelf heb ik het materiaal niet om die kleine prutsdingen te vervangen.
De onderdelen zelf heb ik ook niet.
Als iemand het ziet zitten om dat printje weer werkend te krijgen, hoor ik het graag!
De twee zwarte draden naar de (ingegoten) thermostaatvoeler lossolderen kan ik wel met mijn soldeerbout.
werkt je metertje wel naar behoren? (batterijtje ok?) probeer anders eens op een andere diode, om zeker te zijn dat de meter in de 2000 Ohm stand diodes kan meten.
Goeie tip.
Zal eens kijken of ik nog ergens iets heb liggen;
Batterijtje van mijn meter is OK, onlangs nog vervangen.
Ik heb hier nog een ouwe printplaat liggen met wat diodes, hier meet ik telkens oneindig in de ene richting en iets tussen 600 en 650 ohm in de andere richting.
Dus mijn meter kan wel degelijk diodes uitmeten.
Wat mijn thermostaatprint betreft lijkt het er wel op dat er meer defect is dan enkel die weerstand van 18K.
Als iemand hem voor mij kan repareren zou het me heel wat werk besparen, dan moet die natte weerstand er tenminste niet uit, met al het extra gedoe vandien.
EricN
Idd Kris. Dat was mijn eerste gedacht ook.
Gezien de nieuwe feedback ga ik dan voor lak op de print die je meting onbetrouwbaar maakt
Een zener gaat 99% vd gevallen defect door in sluiting te gaan.
Wat als: je besteld de weerstand en zet hem er in en we zien verder? Kost niets, zelfs niet aan moeite.
Of wat als je een berg weerstandjes uit de "gevonden" print knutselt en er een 18k mee maakt?
Kost helemaal niets en je weet onmiddelijk het resultaat.
Mss is de weerstand zelfs niet stuk daar de diodes ook niet gemeten geraken door bv lak?
Wat mijn metingen betreft: ik heb echt wel goed met de punt van de meetpennen op de solderingen geduwd.
De pootjes van de 2W weerstand zijn bijna 1 cm. lang, daar heb ik meermaals gemeten op verschillende plaatsen van die pootjes.
Telkens oneindige weerstand.
Maar goed.
ik heb nog een hoop nieuwe weerstandjes uit mijn schooltijd, halfweg jaren '70.
Binnenkort eens een serie-parallel constructie maken, om zo aan 18 Kohm te raken.
Resultaat post ik hier weer.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zaterdag 10 februari 2024 16:54:32 schreef EricN:
Gezien de nieuwe feedback ga ik dan voor lak op de print die je meting onbetrouwbaar maakt
Op die print zit met zeer grote zekerheid geen lak/conformal coating, dat zou je onmiddellijk zien op foto's, omdat het spul de neiging heeft bij componenten 'op te kruipen' door de capillaire werking van dat spul.
Als je van zoiets zeker wil zijn druk je de pennen op punten waarvan je zeker weet dat ze met elkaar verbonden moeten zijn.
Afgelopen namiddag eens wat weerstanden aan elkaar geknoopt, en jawel, het spul werkt weer!
Nu die 18K weerstand los is, heb ik hem eens onder een loep bekeken: hoegenaamd niets aan te zien.
Ook nog eens die diodes doorgemeten: ook hier enkel oneindige weerstand.
Gelijk wat spulletjes besteld, hopelijk snel binnen.
Hoe dan ook: het probleem is opgelost.
Dank aan allen voor het meedenken en tips!