Condensatoren voeding Kenwood versterker KA-3500

Heb hier een Kenwood KA-3500 die stevig kraakt bij het aanzetten, verder speelt hij perfect. Dacht zal maar een naar de voeding elco'"s kijken , blijkt dat deze al vervangen geweest zijn.
2 stuks die volgens het schema 6800uf moeten zijn zijn vervangen door 15000uf en 2 andere 330uf vervangen door 3300uf.
Nu is mijn vraag wat is het nut hiervan en vervang ik ze best terug volgens de waardes van het schema?

Vaak komt dat gekraak door elco's in het signaalpad of bij de potmeters. Vaak zit er ook een medium capaciteit elco bij de toonregeling en de 'loudness'. Die drogen uit en de isolatie tussen de platen wordt intermitterend waardoor er DC door komt. Dat verdwijnt vaak als er wat spanning op heeft gestaan want dan formeren ze een beetje, en ze worden iets beter als ze warmer worden, maar de onderliggende slijtage doe je niets tegen. Zoek bij gebrek aan een schema naar kleine elco's op je print en vervang ze blind. Oude Japanse apparatuur gebruikt in mijn optiek veel Nippon chemi-con SME condensatoren, die niet heel bijzonder zijn.

Soms zijn het ook schakelaars, maar meestal niet.

De elco's in de voeding kan je zo laten, de exacte capaciteit is niet heel relevant en grote elco's verouderen minder snel dan kleine. Als ze al zijn vervangen is de kans dat je er ooit nog wat mee hebt klein.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (13%)]

Op donderdag 8 februari 2024 18:29:25 schreef Wilby:
2 stuks die volgens het schema 6800uf moeten zijn zijn vervangen door 15000uf en 2 andere 330uf vervangen door 3300uf.
Nu is mijn vraag wat is het nut hiervan en vervang ik ze best terug volgens de waardes van het schema?

Fabrikanten knijpen het liefst de laatste cent uit een ontwerp (in de 70's ook al), en zijn voedingselco's vaak wat aan de krappe kant. 15000µF is wel het maximale wat ik zou doen, de gelijkrichters moeten het ook aankunnen.

Van het opschalen van de 330µF elco's naar 3300µF ben ik minder gecharmeerd, de gebruikte diodes zijn wat zwaardere signaaldiodes. De3 en 4 zou ik dan vervangen door een *1N400x diode.

*daar zijn meerdere types van die allemaal kunnen, ik gebruik de 1n4007 als jelly bean gelijkrichterdiode.

Ik zou ook even kijken of de elco's ooit zijn vervangen door types met de juiste spanning. (in God we trust the rest we monitor)
De voedingspanning is volgens het schema plus en min 39V en de afvlakelco's zijn 42V.

Met hogere netspanningen wordt het nog krapper. Gelukkig zijn de aangegeven spanningen op elco's WV's (Working Voltage).

Op donderdag 8 februari 2024 19:15:37 schreef Kruimel:
Vaak zit er ook een medium capaciteit elco bij de toonregeling en de 'loudness'. Die drogen uit en de isolatie tussen de platen wordt intermitterend waardoor er DC door komt. Dat verdwijnt vaak als er wat spanning op heeft gestaan want dan formeren ze een beetje, en ze worden iets beter als ze warmer worden, maar de onderliggende slijtage doe je niets tegen. Zoek bij gebrek aan een schema naar kleine elco's op je print en vervang ze blind. Oude Japanse apparatuur gebruikt in mijn optiek veel Nippon chemi-con SME condensatoren, die niet heel bijzonder zijn.

En in de 90's waren ze niet veel beter... Mijn Kenwood GE-7030 EQ kwam steeds moeilijker krakend tot leven. Eerst hielp altijd op stand-by laten staan nog, later moest een harde bromtoon er aan te pas komen. Alle kleine elco's vervangen (zaten ook in de signaalweg) en het probleem was over.

Ergo, kleine elco's zeker blind vervangen.

Bedankt iedereen voor de uitleg, ik zal maar eens beginnen met alle elco's te vervangen dan zien we wel.