Beste forummer,

Ik heb me geworpen op een nieuw reparatie project: een 40 jaar oude videorecorder van een kennis. Hij heeft de recorder op Marktplaats gekocht met het doel Betamax opnames te digitaliseren.

Inmiddels heb ik de 2 video koppen, de wiskop, de 'ACE' kop en diverse bandgeleiders gereinigd. De beeldkwaliteit is wel iets beter maar nog steeds niet goed. Een probleem daarbij is dat de twee zelf opgenomen cassette's die hij heeft bijgeleverd denk ik al minstens decennia oud zijn, ik heb geen idee in hoeverre het signaal op een Betamax videoband verslechterd in de loop der jaren.

Iets wat me opviel bij het reinigen van de videokoppen: anders dan dat ik bij bv VHS gewend ben, draait het uitwendige van de drum niet mee. Dat betekent (denk ik) dat er geen lucht 'film' ontstaat tussen kop en band.

Is deze constructie gebruikelijk bij Betamax ?

Groetjes, Roland.

ja, er zijn nog zo formaten geweest met een "koppenschijf".
maak eens een screenshot van het ruisig beeld, voor onze beeldvorming

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (38%)]

Hierbij twee plaatjes. Het meest storend (vind ik) zijn de incidentele horizontale beeldlijnen met de spikkeltjes.

Sleepcontact is ok ( aarding koppenschijf)?

edit : nu ik de foto's beter kan bekijken.

als het een schakelende voeding is, er zeker van zijn dat die geen rotzooi rondstrooid. (elcootjes).

Is dit het beeld met optimale tracking? het lijkt tevens of het kopbandcontact niet meer optimaal is.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (75%)]

Vertonen nieuwe opnames ook de spikkels/ruis?
Liefst natuurlijk va een goede videobron en op een goede tape maar ja, dat wordt ook een uitdaging..

Dank jullie wel. Dat sleepcontact lijkt ok, tenminste, ik kon het niet zien (ik vermoed dat het binnen de koppenschijf zit), maar met een multimeter kon ik 'doorpiepen' van chassis naar rotor.

De tracking was optimaal (afgeregeld met tracking knop op de voorzijde van het apparaat).

De PSU van het apparaat is deels geschakeld, deels lineair. Ik heb al wat voedingsspanningen, maar niet alle, gemeten op de scope en die zagen er schoon uit. Ik zal eens kijken naar de signalen die ik nog niet onder de loep heb genomen.

Nieuwe opnames... Dan zal ik eerst aan een analoge video bron moeten geraken. De Ziggo is gestopt met analoge TV. Ik heb wel nog een VHS recorder maar ik betwijfel of die bron een signaal van hoge kwaliteit levert.

Wat me nog opviel: tijdens afspelen lijkt de bovenzijde van de tape een beetje te golven, alsof er iets te veel 'slack' in zit. Zie rode pijltjes in onderstaande foto:

Verder (geen idee of dit van waarde is) heb ik een scope uit de budget categorie op ch1 laten triggeren op het 'head switch #1' signaal, en op ch2 heb ik het 'RF out' signaal van de BP versterker aangesloten. Dat leverde de volgende plaatjes op:

en (ingezoomd op tijd-as):

"tijdens afspelen lijkt de bovenzijde van de tape een beetje te golven, alsof er iets te veel 'slack' in zit.".

Ik heb ontdekt waarom: het zit niet in de videorecorder, maar in beide cassette's. Zie onderstaande foto.

De Upper en lower drum zijn echt gevrijwaard van corrosie of vuil?? want soms een klein corrosie plekjes veroorzaken die strepen. Backtension is nog OK? Je kan wel zien dat de banden zijn informatie al een beetje aan verliezen is, beeld is erg korrelig.

Zijn de cassettes door deze recorder beschadigd of ooit door een vorige? Als je hem met de hand doorspoelt naar een plek waar de recorder nog niet geweest is, zie je dat snel.

Analoog signaal haal je uit een kabel tuner, daar zit een scart uitgang op of tulpstekkertjes. Ziedaar je analoge signaal.
Maar nieuwere hebben dat niet meer, de boeven. Kan je niet eens een audio versterker op aansluiten.

Dank jullie wel allemaal voor de tips. Op de upper en lower drum (die stationair zijn bij dit type) is nog wel iets van aanslag te zien, ik zou de zaak los moeten sleutelen om er goed bij te kunnen komen. Kan ik aceton gebruiken om te reinigen ? (ik weet dat ik geen aceton op de video koppen moet smeren).

Zo op het oog lijkt de backtension ok (ik zie een strak gespannen band), maar ik weet niet hoe ik die backtension verder kan controleren.

Over die cassette's: ik weet niet of de beschadiging door de huidige recorder is veroorzaakt, dat zou natuurlijk kunnen... Jammer genoeg heeft de recorder de twee banden al overal 'geraakt'.

> Analoog signaal haal je uit een kabel tuner, daar zit een scart uitgang op of tulpstekkertje

Dat was een goede tip. Ik bedacht me dat ik nog een ongebruikte BluRay speler had liggen, en die heeft in ieder geval een RCA video output. Er naast zit nog een tulp aansluiting met opschrift 'coaxial output', ik vermoed dat dat dan het 'TV signaal' is.

Die Beta tapes hebben trouwens wel wat te lijden... Geen air cushion met de drum, bij fast-forward blijft de band langs de drum glijden, en dan zit er ook nog zo'n scherpe (ca 180 graden) knik bij een van de bandgeleiders.

Als van de tape de randen golven, oorzaak, aandrukrol! meest voorkomende oorzaak. Mijn college repareerde video recorders, en vaak werd de aandruk rol vervangen, enkele keren de kop.

Op zondag 11 februari 2024 11:04:22 schreef DeRokendeBout:
Die Beta tapes hebben trouwens wel wat te lijden... Geen air cushion met de drum,

de drum draait dan ook niet, dus dat is niet nodig.

bij fast-forward blijft de band langs de drum glijden,

ja, en das vooral sletig voor de videokopjes.

en dan zit er ook nog zo'n scherpe (ca 180 graden) knik bij een van de bandgeleiders.

tja, C loading mechanisme. Wat meer sletig voor alles en gebruikelijk bij Beta. VHS gebruikte meestal M loading (das een pak eenvoudiger), op een paar uitzonderingen na.

Je tape weergave is inderdaad zeer grof. Het doet me denken dat deze tapes al Kopijen zijn. (tweede generatie). Veroudering van de tape maakt het beeld niet groffer, dus daaraan ligt het niet.

Dank je wel Krelis. De aandrukrol heb ik gereinigd en goed bekeken, maar ik zie geen oneffenheden.

Ik heb de drum beter gereinigd, dat had een positieve invloed op de video kwaliteit.

Ik heb een stukje video weten op te nemen om het daarna weer af te spelen. De beeldkwaliteit ervan lijkt beter dan die van de voorbespeelde band. Dus misschien is dat idd wel een '2e generatie' band.

Ik heb een opname gemaakt van de huidige situatie, te vinden op YouTube: https://youtu.be/aSTGMJKHwsg . Sorry voor het flikkeren van de TV, de camera app op mijn smartphone biedt geen mogelijkheid (instellen frame rate of sluitertijd) om dat te verbeteren.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Als de aandruk rol niet meer O.K. is, wordt de tape bij transport naar boven of naar onder gedrukt, waardoor de tape ribbel randje ontstaan.Controleer tape op de randen, als die niet strak zijn, aandruk rol vervangen!! Mogelijk nog leverbaar bij WeBe in Den Haag, koperwerf.

dat lichtjes golven van de band is normaal. Zolang de band niet beschadigd geraakt, afblijven.
gezien de opdruk op de cassette zal het wel een kopie van een kopie zijn.

je camera heeft de shutter ingeschakeld, omdat de helderheid en contrast van de beeldbuis dat opleggen, haal beiden eens naar beneden, dan zal de opname hoogst waarschijnlijk minder flikkeren.

Voor zover uit te maken met al de geflikker lijkt de eigen opname ok.

De foto die je bijgevoegd hebt, is duidelijk bandloop probleem!bijna zeker aandrukrol.

Het kan mogelijk ook te maken hebben met de ouderdom van de band in de videocassette. Door ouderdom kunnen spontaan drop-outs in het magnetisch materiaal ontstaan en op die plekken ontbreekt een deel van het videosignaal.

Op zondag 11 februari 2024 10:26:26 schreef DeRokendeBout:
Over die cassette's: ik weet niet of de beschadiging door de huidige recorder is veroorzaakt, dat zou natuurlijk kunnen... Jammer genoeg heeft de recorder de twee banden al overal 'geraakt'.

Lijkt me we essentieel om te weten voordat je verder gaat. Probeer desnoods ergens een cassette op te scharrelen.

@kris: ik zie geen lichtjes golven (wel kreukels), maar het kan aan de lichtinval liggen.

kijk eens bij de Kringloop, daar vind je weleens tape's (behalve als je ze zoekt)

Ik zou de aandrukrol preventief vervangen!!!!!!

keer helemaal naar het einde spoelen en dan een stuk opnemen ( en check de tape op beschadiging ), is het beeld dan wel goed zijn het de opnamen zelf. die rand beschadiging is bandloop idd, 1e verdachte vaak drukrol. als de tape op de bandgeleiders gemold word is de hoogte vaak niet goed waar de drukrol ook aandeel in heeft.

Dank jullie wel allemaal. De opmerking over de aandrukrol staat genoteerd.

Ik heb het golven van de band weg kunnen krijgen door de twee 'slanted guides' iets schuiner te zetten. Zie foto hieronder.

De uiteindelijke beeldkwaliteit is te zien in onderstaande foto, ik vermoed dat het best aardig is, maar weet niet of het nog veel beter zou kunnen.

Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor de waardevolle tips die jullie me hebben gegeven.

Groetjes, Roland.