FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Bij het uitruimen van een oude kast op werk kwam ik deze meter tegen (foto). Hij zou worden weggegooid dus heb ik m even veiliggesteld.
Maar wat is het precies? Schaal zegt 250 V (denk DC) en de wijzer is mechanisch te “locken”. Hij lijkt minstens 50 jaar oud.
Maar die kolom bovenop snap ik niet. Het ding moet ook precies waterpas worden gezet en heeft daar instelwieltjes voor.
Merklogo is iets van “H&B”.
Gezien ons bedrijf kan ik me voorstellen dat het een meter is met een hele hoge ingangsimpedantie, en dat die kolom daar mee te maken heeft ?
Wie weet meer.
Je hebt per ongeluk de thumbnails geplaatst in plaats van de echte foto's.
Zo kunnen we niet zien wat er allemaal op staat.
Ergerlijk, want nu ben ik nieuwsgierig...! 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
FastFolkert
Ik heb de “schoorsteen” niet geopend en weet ook niet of dat kan. Hij is niet draaibaar.
Ik vermoed dat de spoel en lagering van de draaispoelmeter daar in zit. Maar waarom zo’n enorm ding? En wat zit er in die houten onderbouw?
Als ik morgen tijd heb zal ik kijken of hij open kan, maar wellicht kennen jullie “de vorm” van deze meter.
Hartmann & Braun... een elektrostatische voltmeter.
Stel je een condensator voor; de meetspanning laat de platen elkaar aantrekken, een veertje wil ze uit elkaar houden. Zo kun je heel hoogohmig meten (eigenlijk alleen de capaciteit van de meetcondensator laden).
Nu hetzelfde, maar met een heel licht lopende draaicondensator (in de kast) met de wijzer eraan, en een torsiedraad (in de schoorsteen). Dan heb je dit ding.
e: Gevonden:
https://www.alte-messgeraete.de/elektrotechnik/hartmann-braun-frankfur…
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (14%)]
FastFolkert
Genau! Danke!
En dat past ook met de toepassing. Waarschijnlijk onderdeel geweest van een DC-hoogspanningsmeter. Wellicht met externe weerstandsdeler.
Zonde om in de kliko te gooien toch? Kijken of ik m een mooi plekje in m’n mancave kan geven.
Deze lijkt er nog meer op: http://hartmann-braun.de/hub/analog/volt/bis1950/m-zellular.htm
Ja, moet wel in het zicht, zeker! Mooi hoor.
Hang hem aan de netspanning, dan heeft ie wat te doen:)
En zulke dingen meten zowel wissel- als gelijkspanning.
(Al weet ik niet meer uit mijn hoofd hoe dat ook alweer met de schaalijking zat.)
Op donderdag 15 februari 2024 19:28:10 schreef Frederick E. Terman:
Ja, moet wel in het zicht, zeker! Mooi hoor.Hang hem aan de netspanning, dan heeft ie wat te doen:)
En zulke dingen meten zowel wissel- als gelijkspanning.
(Al weet ik niet meer uit mijn hoofd hoe dat ook alweer met de schaalijking zat.)
die duidt RMS aan, van nature.
Op donderdag 15 februari 2024 18:38:49 schreef FastFolkert:
Gezien ons bedrijf kan ik me voorstellen dat het een meter is met een hele hoge ingangsimpedantie, en dat die kolom daar mee te maken heeft ?
Wie weet meer.
een electrostatische voltmeter is zo hoog impedant dat het op DC van de isolatie afhangt wat zijn interne weerstand is.
deze begint al vrij laag, meeste electrostaten zijn voor kilovolts.
Dit is echt een special ja ... ik heb er hier eentje liggen die tot 2,5kV meet.
Dat zie je ook aan het enorme aantal platen. Mijn variant heeft maar een enkel vaantje.
[Bericht gewijzigd door Sine op (37%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ja, 2500V trekt harder dan 230V, dan heb je dus minder palaten nodig.
Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe dat ding, zonder gelijkrichting, correct wisselspanning meet en tot welke frekwentie
Op donderdag 15 februari 2024 20:41:56 schreef kris van damme:
die duid RMS aan, van nature.
Ik geloof het zonder meer, anders zou de meter twee schalen hebben, maar ik ben wel nieuwsgierig naar een wiskundig bewijs dat dit geldt voor een sinus.
Op donderdag 15 februari 2024 21:07:35 schreef Tidak Ada:
Ja, 2500V trekt harder dan 230V, dan heb je dus minder palaten nodig.
Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe dat ding, zonder gelijkrichting, correct wisselspanning meet en tot welke frekwentie
tegengestelde ladingen trekken elkaar aan, en of + nu links of rechts staat, maakt niet uit voor de aantrekkingskracht..
de maximum frekwentie hangt af van de lengte van de aanvoerdraden
. uiteraard zit je wel met de eigencapaciteit van de platen, maar deze zal toch wel enkele honderden kiloHertzen aankunnen voor ie een te zware last vormt.
Op donderdag 15 februari 2024 21:16:35 schreef ohm pi:
[...]Ik geloof het zonder meer, anders zou de meter twee schalen hebben, maar ik ben wel nieuwsgierig naar een wiskundig bewijs dat dit geldt voor een sinus.
das lang geleden. Als ik nog eens op de boekenzolder ga...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Maar op de nuldoorgangne is er in het geheel geen kracht.
Speelt de inertie van de massa van de bewegende platen een dempende rol?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op donderdag 15 februari 2024 21:23:45 schreef kris van damme:
das lang geleden. Als ik nog eens op de boekenzolder ga...
Ik heb het al gevonden op Wiki
Quote uit Wiki:
Hieruit is af te leiden dat de kracht op de platen evenredig is het product van de ladingen, ofwel met het kwadraat van de spanning tussen de platen.
De warmteontwikkeling in een weerstand is ook kwadratisch met de spanning, dus de meter meet inderdaad de RMS-spanning.
Ik let even niet op de schaalverdeling die Wikipedia noemt.
Op donderdag 15 februari 2024 20:41:56 schreef kris van damme:
[...]
die duidt RMS aan, van nature.
Ja, en ik weet alweer waarom.
De aantrekking tussen twee ladingen is evenredig met het product ervan. En in dit geval zijn ze gelijk, zodat het koppel evenredig wordt met U2.
e: Staat hier inmiddels ook boven - maakt niet uit. 
De wijzer gaat dus het gemiddelde kwadraat aanwijzen, wat precies is wat je nodig hebt voor de effectieve waarde (RMS)-meting, en ook voor DC werkt.
Nu zou normaal dus de schaal zelf ook kwadratisch zijn, maar door een bijzondere vorm van de vaste platen (de 'kamers') is de schaal hier nagenoeg lineair gemaakt. Op dezelfde site lees ik:
De speciale vorm van de metalen kamers (hyperbolische spiralen) zorgt voor een bijna uniforme schaalverdeling.
Dié moet ik nog eens googelen.
Op donderdag 15 februari 2024 22:09:26 schreef Tidak Ada:
Maar op de nuldoorgangne is er in het geheel geen kracht.
Speelt de inertie van de massa van de bewegende platen een dempende rol?
week ijzerinstrumenten en galvanometers met diode hebben ook geen drijvende kracht als de AC stroom door nul gaat, maar die naald staat toch ook rustig? En deze meter heeft een veel grotere inertie, torsiedraadje.. dus ik snap niet waarom je hierom zorgen maakt 
Op donderdag 15 februari 2024 23:06:56 schreef ohm pi:
[...]Ik heb het al gevonden op Wiki
Quote uit Wiki:[...]De warmteontwikkeling in een weerstand is ook kwadratisch met de spanning, dus de meter meet inderdaad de RMS-spanning.
Ik let even niet op de schaalverdeling die Wikipedia noemt.
ik ga niet gauw op wiki, ik weet het, je kan er bijna alles vinden, maar soms gaat een deel van de juiste historiek verloren..of wordt er een loopje genomen met de geschiedenis. de boekenzolder heeft daar geen last van.
schaalverdeling kan aangepast worden door de vorm van de platen.
edit/ FET is me net voor 
edit 2..en ja U² dat is het, net als bij de hittedraad meter. (die doet om dezelfde reden ook AC RMS en DC in één klap)
Hij is prachtig.
Ik heb er ook één in mijn verzameling, een losse spiegel galvanometer module die ik zelf op een plankje heb gemaakt met een led en een schaal om hem te kunnen gebruiken. Het plan was wat experimenten te doen in combinatie met mijn field mill.
Helaas brak de snaar door een verkeerde beweging toen alles bijna klaar was
ik heb hem nooit kunnen testen.
Die van mij heeft geen lock-mechanisme, ga er zorgvuldig mee om! Gelocked zijn de meeste galvanometers behoorlijk robuust.
Ik wil nog eens proberen hem te repareren. De frustratie was nadat het gebeurde te groot.
das dikke pech , Aart. kan de frustratie begrijpen..
Heb er ook eentje, zit in een houten kistje met goed geïseoleerde aansluitingen. ( hij heeft dus ook een geheugenfunctie !
)
Ook typisch : klemmen hebben geen rood/zwarte kleur , noch + of - markering. das dan weer een nadeel van dit soort meters, je kan er de polariteit van je DC bron niet mee bepalen..
let op het meetprincipe logo, rechts van de schaal