Ik leg eerst even wat uit... Dit is materie waar ik nog nooit issues mee gehad heb.
Ik heb een Loewe Connect id 46DR+ met SL221 chassis (allerlaatste échte Loewe) op m'n werktafel staan. De 4 HDMI poorten zijn functioneel, maar leveren geen EDID data meer naar het bronapparaat. De eigenaar heeft er al jaar en dag zijn Telenet (belgië) TV-Box aanhangen die altijd gewerkt heeft, tot hij op een dag terugschakelde naar de laagste resolutie. Blijkbaar een normaal gedrag als de EDID info weg blijft.
Via een Raspberry Pi kan men die EDID info opvragen. Zo is het bewezen dat er uit dit toestel niks uitkomt.
De 4 HDMI poorten gaan een Silicon Image SIL9381 chip binnen dewelke de signalen managet en naar de CPU stuurt.
Van betreffende chip vind ik geen datasheet. Iets gelijkaardigs laat dan zien dat die EDID toch ook wel geregeld wordt in die chip.
Nu vraag ik me af, zijn dat dan ic's speciaal gemaakt voor betreffend toestel? De Loewe waar ik nu aan werk heeft een ingebouwde Dolby decoder met DTS enz. Dat hoort ook in de EDID info te zitten. Loewe is bij mijn weten één van de enige fabrikanten (B&O misschien ook nog) die zo'n ingebouwde DD decoder hebben. Dat zou dan impliceren dat de SIL9381 exclusief voor Loewe dient...
Wie weet meer hoe dat EDID verhaal in de haak zit?
Hoe het in jouw situatie precies zit weet ik niet, ik kan je hooguit mijn eigen ervaringen daarmee vermelden, wellicht helpt het je. Ik heb dit ook gehad met Iiyama schermen waarbij de EDID op een of andere manier corrupt was geraakt (bij 6 schermen tegelijk) en in mijn geval betrof het een 128 bytes I2C EEPROM waar de data opnieuw geladen moest worden. Vreemd genoeg "wist" de monitor ook niet meer wie hij was want alleen de DVI poort deed het nog geloof ik de andere interfaces werd niet meer naar gekeken (pun intended) door de monitor controller.
Wellicht helpt het je in je zoektocht.
[edit]
https://www.circuitsonline.net/forum/view/151700
Hier staat mijn topic, ergens staat een link van Arco met een DDC/EDID tooltje
[Bericht gewijzigd door Antoine op (11%)]
Ik heb pas een ervaring gehad met grote smartboarden en nieuwe laptop/ dock combinatie.
Die nieuwe docks werken met EDID 2.1 of 2.0 maar moeten zelf terug schakelen naar een lagere versie als het scherm dat aangeeft.
Dat was niet het geval.
De smartboarden bleken ( na lang zoeken) handmatig instelbaar te zijn op EDID 1.4.
Da's ook 4 K.
Het probleem was daar mee opgelost.
Mogelijk heeft die Loewe ook ergens een menu met instelmogelijkheden.
Een beetje met de insteek van Antoine ben ik op mijn Loewe bord eens aan het zoeken geweest naar zo'n geheugen. Niet te vinden. Van die SIL9381 is zo goed als niks te vinden, behalve dat het te koop is bij de Chinezen.
In een Philips QFU2.1 zit iets gelijkaardigs, maar andere behuizing: een SIL9387. Hier zijn datasheets van. Ik leerde zo dat het geheugen IN die chip zit.
Een gelijkaardig Loewe chassis in afbraak met dezelfde SIL op bracht soelaas en toestel werkt weer prima.
Mede dankzij jullie input ben ik een stuk wijzer geworden rond HDMI-EDID.
Probleem is nu specifieker: waarom is dat geheugen weg. Ik zou vermoeden door een defect in dat IC, maar ik vraag me af of een randapparaat dat ook zou kunnen wissen? Zo ja, heb ik binnen de kortste keren terug hetzelfde probleem.
Ten tweede: nu had ik geluk om zo'n ding in afbraak liggen te hebben. Als ik straks zo ergens een SIL bestel, dan gaat die wellicht ook leeg zijn, hoe geraken de correcte EDID gegevens erin...
Ooit bij samsung gezien dat er daar wat gedoe van in het service menu staat.
Bij die Loewe is er niks of te niks van te vinden, ook niet in z'n service menu.