Ik heb een Byron draadloze deurbel, die nogal wat batterijen lust; dat is niet zo vreselijk, maar ze zijn leeg als je het niet verwacht, en ze geven geen signaal af, dus op de meest ongelukkige momenten staan er mensen op de deur te bonzen, of door het raam te gluren.
Daar wil ik vanaf.
Op de achterkant staat: Battery 3xAA 4,5V 200mA=
Nu zijn er genoeg 5V dc stekkervoedingen, en de kleinste zal voldoende zijn lijkt me, maar ik weet niet zeker wat die 200 mA inhoud: is dat de benodigde/getrokken stroom als de bel moet klingelen?
En wat kan ik het beste doen: de alkalische batterijen er gewoon in laten zitten, en de voeding parallel?
Of batterijen er uit, met het risico dat de onbelaste voltage van de stekkervoeding te hoog is en de bel opblaast.
Of móeten er dan oplaadbare batterijen in? heb ik ook nog wel, een stel slechte batterijen zal al voldoende zijn, omdat de netvoeding er toch permanent op staat, iedereen blij 
Wie weet?
Op woensdag 21 februari 2024 22:10:11 schreef Heli:
Op de achterkant staat: Battery 3xAA 4,5V 200mA=Nu zijn er genoeg 5V dc stekkervoedingen, en de kleinste zal voldoende zijn lijkt me, maar ik weet niet zeker wat die 200 mA inhoud: is dat de benodigde/getrokken stroom als de bel moet klingelen?
Ja, dat is de stroomopname tijdens een ding-dong, de stekkervoeding moet dat kunnen leveren, meer mag ook maar wordt niet gebruikt.
En wat kan ik het beste doen: de alkalische batterijen er gewoon in laten zitten, en de voeding parallel?
Of batterijen er uit, met het risico dat de onbelaste voltage van de stekkervoeding te hoog is en de bel opblaast.
Batterijen er uit!
Maar...
Of de bel tegen 5V kan weet ik niet, er zit vaak een onbekend IC (onder een blob epoxy) in. Als je over te veel spanning in zit, dan kan je ook een 9V stekkervoeding (kringloop) gebruiken samen met een LM317 op 4,5V.
Of móeten er dan oplaadbare batterijen in? heb ik ook nog wel, een stel slechte batterijen zal al voldoende zijn, omdat de netvoeding er toch permanent op staat, iedereen blij
Dat is dubbel, of je moet regelmatig storingen hebben, en je hebt dan ook nog extra onderdelen tegen overbelasten nodig. batterijen wil je niet lek hebben.
Ik heb zo'n bel met de 8V wisselspanning van de oude bel gevoedt. Daarvoor heb ik een mini LM317 voeding gemaakt, ingesteld op 4,5V en in het batterijenvakje gepropt.
En een 1kΩ weerstandje over de batterijcontacten?
Dan loopt er in ieder geval een stroom door die diode.
.
Ik had een Byron bel met een nare/rare eigenschap. Na verwisselen van de batterijen startte hij niet altijd goed op. Al googlend vond ik op een Engelse site dat je in die situatie na verwijderen van de batterijen even de plus en de min in de batterijhouder met elkaar moest verbinden. Daarna moest je de verse batterijen erin zetten. Ik heb toen een weerstandje van 1MΩ permanent over de plus en min gezet. Dat was afdoende. Byron bel startte altijd netjes en voorspelbaar op na verwisselen van de batterijen.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (70%)]
@Henry S Zo'n LM317 heb je al voor €1,50 of zo, dus met een willekeurige stekkervoeding ben ik er ook. Toch?
Al is de andere oplossing nog simpeler, alleen heb ik geen 5 V lader liggen, zwaardere wel. Even kijken
benleentje
Golden Member
Of een instelbare adpater die zijn er ook in 4,5V.
https://www.allekabels.nl/adapter_omvormer/universele-adapter/45-volt.…
Thevel
Golden Member
Op donderdag 22 februari 2024 12:24:54 schreef KlaasZ:
Of je kijkt in de kringloop of ze daar iets bruikbaars hebben. Adapters kosten daar geen drol.
Kijk uit met oude adapters waar nog een trafo in zit, soms is met weinig belasting de uitgangsspanning veel hoger dan de ingestelde spanning.
Dus de spanning altijd controleren met een multimeter.
Dat is exact wat ik bedoelde in mijn voorlaatste regel in de start post; ik ben huiverig voor die te hoge spanning wanneer die voeding onbelast is, wat hij in feite praktisch is, als er niet gebeld wordt!
daarom lijkt mij een LM317 de meest veilige toepassing, en die heb ik inmiddels al besteld, dan kan ik elke voeding van meer dan 6 volt gebruiken.
Dank voor de info!
Cor
Het is inderdaad handig om de spanning te controleren. Maar daar moet je niet te krampachtig over doen. Een nieuwe AA batterij heeft een spanning van 1,6V. Drie stuks in serie levert dus 4,8V en daar kan het apparaat kennelijk tegen.
Op donderdag 22 februari 2024 15:47:16 schreef Heli:
Dat is exact wat ik bedoelde in mijn voorlaatste regel in de start post; ik ben huiverig voor die te hoge spanning wanneer die voeding onbelast is, wat hij in feite praktisch is, als er niet gebeld wordt!
daarom lijkt mij een LM317 de meest veilige toepassing, en die heb ik inmiddels al besteld, dan kan ik elke voeding van meer dan 6 volt gebruiken.
Dank voor de info!
Cor
Die 5 volt usb voedingen zijn gestabiliseerde en geregelde voedingen. De met USB gevoede apparatuur houd echt niet van een onstabiele vijf volt. Uit die voedingen komt zowel onbelast als onder vollast gewoon vijf volt.
Dus gewoon naar kringloop een 5V steker usb voeding halen van minimaal een 500mA ofzo is de oplossing voor je probleem. Het verschil tussen die 5 en 4,5 volt is 10% en ligt echt binnen de norm waaraan het apparaat moet voldoen. Als je zo bezorgt bent dat er iets stuk gaat zou je ook nog een nieuwe voeding kunnen kopen.
Als je wil dat de bel de rest van je leven meegaat? Dan moet je zo'n ouderwetse rinkelbel kopen met een conventionele beltrafo. Die hebben zich afgelopen 100 jaar ofzo wel bewezen. Er zullen vast nog wel ergens systemen draaien die in 1920 geïnstalleerd zijn.
Maar geen draadloze, en dat is in dit geval essentieel @Ex-fietser.
En dit kan gesloten worden, want ik heb al een LM317 in aantocht, zoals ik eerder schreef.